Wspólne działanie 2005/643/WPZiB w sprawie Misji Obserwacyjnej Unii Europejskiej w Acehu (Indonezja) (Misja Obserwacyjna w Acehu (Aceh Monitoring Mission - AMM))

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2005/643/WPZiB
z dnia 9 września 2005 r.
w sprawie Misji Obserwacyjnej Unii Europejskiej w Acehu (Indonezja) (Misja Obserwacyjna w Acehu (Aceh Monitoring Mission - AMM))

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej w szczególności jego art. 14 i art. 25 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska (UE) jest zaangażowana we wspieranie trwałego pokojowego rozwiązania konfliktu w Acehu (Indonezja) oraz w poprawę stabilności na terenie południowo - wschodniej Azji, między innymi dzięki postępowi w dziedzinie reform gospodarczych, prawnych, politycznych oraz sektora bezpieczeństwa.

(2) W dniu 11 października 2004 r. Rada potwierdziła swoje przywiązanie do idei zjednoczonej, demokratycznej, stabilnej i dostatniej Indonezji. Rada powtórzyła, że UE szanuje terytorialną integralność Republiki Indonezji oraz docenia ją jako ważnego partnera. Rada zachęciła rząd Indonezji (Government of Indonesia - GoI) do poszukiwania pokojowych rozwiązań dla terenów konfliktu i potencjalnych terenów konfliktu oraz przyjęła z zadowoleniem oświadczenie prezydenta Susilo Bambang Yudhoyono dotyczące zamiaru nadania Acehowi statusu specjalnej autonomii. Rada ponownie wyraziła pragnienie budowania bliższego partnerstwa między UE a Indonezją.

(3) W dniu 12 lipca 2005 r. Minister Spraw Zagranicznych Indonezji w imieniu GoI zaprosił UE do uczestnictwa w Misji Obserwacyjnej w Acehu w celu wsparcia Indonezji we wprowadzaniu w życie ostatecznego porozumienia w sprawie Acehu. GoI wystosował podobne zaproszenie do następujących krajów ASEAN: Brunei, Malezji, Filipin, Singapuru i Tajlandii. Również Ruch Wyzwolenia Aceh (GAM) zgłosił swoje poparcie dla uczestnictwa UE.

(4) W dniu 18 lipca 2005 r. Rada przyjęła do wiadomości sprawozdanie wspólnej misji oceniającej wysłanej do Indonezji/Acehu z ramienia Sekretariatu Rady UE/Komisji. Rada przyjęła z zadowoleniem udane zakończenie negocjacji helsinskich oraz potwierdziła, że UE jest zasadniczo przygotowana do zapewnienia obserwatorów mających monitorować wprowadzenie w życie protokołu ustaleń (MoU). Poprosiła właściwe organy o dalsze opracowywanie planów dotyczących ewentualnego utworzenia misji obserwacyjnej na wniosek stron; oraz o nawiązanie kontaktów z ASEAN i należącymi do niego państwami w celu ewentualnej współpracy.

(5) W dniu 15 sierpnia 2005 r. GoI i GAM podpisały MoU zawierający szczegóły porozumienia i zasady rządzące stworzeniem warunków, w których możliwe jest sprawowanie rządów nad Aczinami dzięki uczciwemu i demokratycznemu procesowi w ramach unitarnego państwa i konstytucji Republiki Indonezji. W MoU przewidziane jest ustanowienie Misji Obserwacyjnej w Acehu; ma być ona ustanowiona przez UE oraz uczestniczące kraje ASEAN na mocy mandatu do monitorowania wprowadzania w życie zobowiązań podjętych przez GoI i GAM w MoU.

(6) MoU przewiduje w szczególności, że GoI będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo personelu Misji Obserwacyjnej w Acehu w Indonezji oraz że GoI i Unia Europejska zawrą porozumienie dotyczące statusu misji.

(7) Misja Obserwacyjna w Acehu będzie prowadzona w sytuacji, która może ulec pogorszeniu i szkodzić celom Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, określonym w art. 11 Traktatu.

(8) Zgodnie z wytycznymi z posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei, które odbyło się w dniach 7-9 grudnia 2000 r., niniejsze wspólne działanie powinno określić rolę Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela (SG/WP), zgodnie z art. 18 i 26 Traktatu.

(9) Art. 14 ust. 1 Traktatu wzywa do określenia kwoty referencyjnej dla całego okresu wprowadzania w życie wspólnego działania. Wskazanie kwot, które mają być pokryte z budżetu Wspólnoty obrazuje wolę organu politycznego i jest uzależnione od dostępności środków budżetowych przeznaczonych na zobowiązania w trakcie odpowiedniego roku budżetowego.

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Misja

1.
UE ustanawia niniejszym Misję Obserwacyjną Unii Europejskiej w Acehu (Indonezja), pod nazwą "Misja Obserwacyjna w Acehu" (AMM), która rozpoczyna fazę operacyjną w dniu 15 września 2005 r.
2.
AMM działa zgodnie z mandatem określonym w art. 2.
Artykuł  2

Mandat

1.
AMM monitoruje wprowadzanie w życie zobowiązań podjętych przez GoI i GAM na podstawie MoU.
2. 1
AMM w szczególności:

a) monitoruje reintegrację aktywnych członków GAM;

b) monitoruje przestrzeganie praw człowieka i zapewnia wsparcie w tym zakresie w kontekście zadania wymienionego w lit. a) powyżej;

c) monitoruje proces zmian legislacyjnych;

d) orzeka w spornych sprawach dotyczących amnestii;

e) prowadzi dochodzenia i orzeka w sprawach dotyczących skarg i domniemanego pogwałcenia MoU;

f) ustanawia i utrzymuje stosunki oraz dobrą współpracę ze stronami.

Artykuł  3

Faza planowania

1.
W czasie fazy planowania zespół planowania składa się z szefa misji/szefa zespołu planowania i personelu niezbędnego do wykonywania funkcji wynikających z potrzeb misji.
2.
Priorytetową częścią procesu planowania będzie dokonywanie wszechstronnej oceny ryzyka. Ocena ta może być w miarę potrzeby uaktualniana.
3.
Zespół planowania sporządza plan operacyjny (Operation Plan - OPLAN) i opracowuje wszelkie narzędzia techniczne niezbędne do wykonywania mandatu AMM. W OPLAN uwzględniana jest wszechstronna ocena ryzyka oraz włącza się do niego plan ochrony. Rada zatwierdza OPLAN.
Artykuł  4 2

Struktura AMM

Strukturę AMM, w tym kwatery głównej i biur okręgowych, określa OPLAN.

Artykuł  5

Szef misji

1.
Szefem misji AMM mianuje się niniejszym Pietera Feitha.
2.
Szef misji sprawuje kontrolę operacyjną nad AMM i odpowiada za bieżące zarządzanie oraz koordynowanie działań AMM, w tym zarządzanie bezpieczeństwem personelu misji, zasobami i informacjami.
3.
Cały personel podlega zwierzchnictwu właściwego organu krajowego lub instytucji oraz wykonuje swoje obowiązki i działa jedynie w interesie misji. Organy krajowe przekazują kontrolę operacyjną szefowi misji. Zarówno podczas trwania jak i po zakończeniu misji personel zachowuje najwyższy poziom dyskrecji w odniesieniu do wszelkich faktów i informacji związanych z misją.
4.
Szef misji jest odpowiedzialny za nadzór dyscyplinarny nad personelem. Działania dyscyplinarne w odniesieniu do oddelegowanego personelu podejmowane są przez odpowiedni organ krajowy lub UE.
5.
Szef misji orzeka w sprawach spornych dotyczących wykonania MoU, zgodnie z postanowieniami MoU i z OPLAN.
Artykuł  6

Personel

1.
Ilość i kompetencje członków personelu AMM są zgodne z mandatem określonym w art. 2 oraz strukturą określoną w art. 4.
2.
Personel misji jest oddelegowany przez Państwa Członkowskie i instytucje UE. Każde Państwo Członkowskie i instytucja UE ponosi koszty związane z oddelegowanym przez siebie personelem misji, w tym koszty wynagrodzenia, objęcia opieką zdrowotną, dodatków (oprócz diet dziennych) oraz koszty podróży.
3.
Personel międzynarodowy i miejscowy jest zatrudniany na podstawie umów, w razie potrzeby.
4.
Także państwa trzecie mogą w stosownych przypadkach oddelegować personel do misji. Każde delegujące państwo trzecie ponosi koszty związane z oddelegowanym przez siebie personelem, w tym koszty wynagrodzenia, objęcia opieką zdrowotną, dodatków oraz koszty podróży.
Artykuł  7

Status personelu

1.
Status AMM i jej personelu w Acehu, w tym, w stosownych przypadkach, przywileje, immunitety i inne gwarancje niezbędne do wykonania i sprawnego działania misji zostaje ustalony zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 24 Traktatu. Wspierając Prezydencję, SG/WP może negocjować takie ustalenia w jej imieniu.
2.
Państwo Członkowskie lub instytucja UE, które oddelegowały członka personelu są odpowiedzialne za uregulowanie wszelkich roszczeń związanych z oddelegowaniem, wysuniętych przez tego członka personelu lub dotyczących go. Dane Państwo Członkowskie lub instytucja UE są odpowiedzialne za wnoszenie powództwa przeciwko oddelegowanemu członkowi personelu.
3.
Warunki zatrudnienia oraz prawa i obowiązki międzynarodowego i miejscowego personelu zatrudnionego na podstawie umów są określone w umowach zawartych między szefem misji a członkami personelu.
Artykuł  8

Układ podporządkowania

1.
Do struktury AMM ma zastosowanie jednolity układ podporządkowania.
2.
Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPB) zapewnia kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne misji.
3.
Szef misji podlega bezpośrednio SG/WP.
4.
SG/WP doradza szefowi misji.
Artykuł  9

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1.
KPB sprawuje, w ramach odpowiedzialności Rady, kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne misji. Niniejszym Rada upoważnia KPB do podejmowania stosownych decyzji dla celów i na czas trwania misji, zgodnie z art. 25 akapit trzeci Traktatu. Upoważnienie to obejmuje uprawnienia do zmiany OPLAN i układu podporządkowania. Uprawnienia do podejmowania decyzji w odniesieniu do celów i zakończenia misji nadal należą do Rady.
2.
KPB regularnie przedstawia sprawozdania Radzie.
3.
KPB regularnie otrzymuje od szefa misji sprawozdania dotyczące prowadzenia misji. KPB może w stosownych przypadkach zapraszać szefa misji na swoje posiedzenia.
Artykuł  10

Udział państw trzecich

1.
Bez uszczerbku dla autonomii UE w podejmowaniu decyzji i dla jednolitych ram instytucjonalnych Unii, państwa przystępujące są, a państwa trzecie mogą być zapraszane do udziału w AMM z zastrzeżeniem, że ponoszą koszty oddelegowanego przez nie personelu, w tym koszty wynagrodzenia, ubezpieczenia od wysokiego ryzyka, dodatków oraz koszty podróży do i z Acehu (Indonezja), a także wnoszą stosowny wkład do wydatków bieżących AMM.
2.
Państwa trzecie wnoszące wkład do AMM mają te same prawa i obowiązki w odniesieniu do bieżącego zarządzania misją jak Państwa Członkowskie UE biorące udział w misji.
3.
Niniejszym Rada upoważnia KPB do podejmowania stosownych decyzji dotyczących akceptacji proponowanych wkładów oraz do ustanowienia Komitetu Uczestników.
4.
Szczegółowe uzgodnienia dotyczące udziału państw trzecich są przedmiotem umowy, zgodnie z art. 24 Traktatu. Wspierając Prezydencję, SG/WP może negocjować takie uzgodnienia w jej imieniu. W przypadku gdy UE i państwo trzecie zawarły umowę ustanawiającą ramy dla udziału tego państwa trzeciego w operacjach zarządzania kryzysami prowadzonych przez UE, postanowienia umowy mają zastosowanie w kontekście AMM.
Artykuł  11

Bezpieczeństwo

1.
Szef misji jest, w porozumieniu z Biurem Bezpieczeństwa Rady, odpowiedzialny za zapewnienie przestrzegania minimalnych standardów bezpieczeństwa zgodnie z ustalonymi przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa.
2.
Szef misji zasięga opinii KPB w kwestiach dotyczących bezpieczeństwa mających wpływ na rozmieszczenie misji zarządzone przez SG/WP.
3.
Członkowie personelu AMM przed objęciem funkcji przechodzą obowiązkowe szkolenie dotyczące bezpieczeństwa.
Artykuł  12

Uzgodnienia finansowe

1.
Kwota referencyjna przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z AMM wynosi 9.000.000 EUR.
2.
Wydatkami pokrywanymi w ramach kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego UE, z zastrzeżeniem, że jakiekolwiek finansowanie wstępne nie pozostaje własnością Wspólnoty. Obywatele państw trzecich mają prawo do udziału w przetargach.
3.
Szef misji jest odpowiedzialny przed Komisją za wszelkie wydatki pokrywane z budżetu ogólnego UE i w tym celu podpisuje z Komisją umowę.
4.
Wydatki kwalifikują się do pokrycia od dnia wejścia w życie niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  13

Działanie wspólnotowe

1.
Rada i Komisja zapewniają, w ramach swoich odpowiednich kompetencji, spójność pomiędzy wdrożeniem niniejszego wspólnego działania a innymi zewnętrznymi działaniami Wspólnoty, zgodnie z art. 3 akapit drugi Traktatu. Rada i Komisja współpracują na rzecz osiągnięcia tego celu.
2.
Rada odnotowuje również, że niezbędne jest dokonanie przygotowań koordynacyjnych zarówno w Banda Aceh oraz w Dżakarcie, jak i, w razie potrzeby, w Brukseli.
Artykuł  14

Udostępnianie informacji niejawnych

1.
SG/WP jest upoważniony do udostępniania państwom trzecim stowarzyszonym z niniejszym wspólnym działaniem, w stosownych przypadkach i zgodnie z operacyjnymi wymogami misji, informacji i dokumentów niejawnych UE powstałych do celów misji, objętych klauzulą do poziomu "RESTREINT UE", zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa.
2.
W przypadku szczególnej i natychmiastowej potrzeby operacyjnej SG/WP jest również upoważniony do udostępnienia państwu przyjmującemu informacji i dokumentów niejawnych UE powstałych do celów misji, objętych klauzulą do poziomu "RESTREINT UE", zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. We wszelkich innych przypadkach takie informacje i dokumenty są udostępniane państwu przyjmującemu zgodnie z procedurami właściwymi dla poziomu współpracy państwa przyjmującego z UE.
3.
SG/WP jest upoważniony do udostępniania państwom trzecim stowarzyszonym z niniejszym wspólnym działaniem oraz państwu przyjmującemu dokumentów jawnych UE związanych z treścią obrad Rady w odniesieniu do misji objętych tajemnicą zawodową na podstawie art. 6 ust. 1 regulaminu Rady(1).
Artykuł  15

Przegląd

Do dnia 15 marca 2006 r. Rada oceni, czy należy przedłużyć AMM.

Artykuł  16 3

Wejście w życie, okres obowiązywania

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia.

Wygasa ono w dniu 15 grudnia 2006 r.

Artykuł  17

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 września 2005 r.
W imieniu Rady
J. STRAW
Przewodniczący

______

(1)Decyzja Rady 2004/388/WE, Euratom z 22 marca 2004 r. przyjmująca regulamin Rady (Dz.U. L 106 z 15.4.2004, str. 22). Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/701/WE, Euratom (Dz.U. L 319 z 20.10.2004, str. 15).

1 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego działania nr 2006/202/WPZiB z dnia 27 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.71.57) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 27 lutego 2006 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego działania nr 2006/202/WPZiB z dnia 27 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.71.57) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 27 lutego 2006 r.
3 Art. 16:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wspólnego działania nr 2006/202/WPZiB z dnia 27 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.71.57) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 27 lutego 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2006/407/WPZiB z dnia 7 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.158.20) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 7 czerwca 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2006/607/WPZiB z dnia 7 września 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.246.16) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 7 września 2006 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024