Decyzja 2005/629/WE ustanawiająca Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa

DECYZJA KOMISJI
z dnia 26 sierpnia 2005 r.
ustanawiająca Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa *

(2005/629/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 sierpnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa(1), w szczególności jego art. 33 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wdrożenie wspólnotowej polityki w dziedzinie rybołówstwa i akwakultury wymaga wsparcia ze strony wysoko wykwalifikowanego personelu naukowego, w szczególności w zakresie stosowania biologii morskiej oraz rybołówstwa, technologii połowów, ekonomiki rybołówstwa oraz podobnych dyscyplin lub w związku z wymaganiami badań i gromadzenia danych w zakresie połowów i akwakultury.

(2) Należy uzyskać wymienione wsparcie ze strony stałego Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) powołanego w ramach Komisji.

(3) Zgodnie z art. 33 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002 Komisja powinna prowadzić regularne konsultacje z STECF w sprawach dotyczących ochrony i zarządzania żywymi zasobami wodnymi, łącznie z zagadnieniami biologicznymi, gospodarczymi, środowiskowymi, społecznymi oraz technicznymi i powinna uwzględniać porady otrzymane od STECF przy przygotowywaniu wniosków w sprawie zarządzania rybołówstwem na mocy wyżej wymienionego rozporządzenia.

(4) Opinia STECF w sprawach związanych z rybołówstwem musi opierać się na zasadach doskonałości, niezależności, bezstronności i przejrzystości.

(5) Bardzo ważne jest, by STECF maksymalnie wykorzystał wiedzę specjalistyczną ekspertów ze Wspólnoty oraz spoza Wspólnoty niezbędną do odpowiedzi na pytania szczegółowe.

(6) W związku z ilością i znaczeniem zmian, jakie należy wprowadzić, należy uchylić decyzję Komisji 93/619/WE z dnia 19 listopada 1993 r. odnoszącą się do ustanowienia Komitetu Naukowego, Technicznego oraz Gospodarczego ds. Rybołówstwa(2),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ustanowienie Komitetu

Ustanawia się niniejszym Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa, zwany dalej "Komitetem".

Artykuł  2

Rola STECF

1.
Komisja regularnie lub każdorazowo, gdy uzna to za konieczne, konsultuje się z STECF prosząc o opinie w sprawie zagadnień, o których mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002. Komisja może wymagać przyjęcia takiej opinii w wyznaczonym terminie.
2.
STECF może z własnej inicjatywy przekazywać opinie Komisji w sprawach, o których mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002.
3.
STECF sporządza coroczne sprawozdanie na temat:

a) sytuacji w odniesieniu do zasobów rybołówstwa Wspólnoty Europejskiej;

b) gospodarczych konsekwencji sytuacji tych zasobów rybołówstwa;

c) zmian w działalności połowowej, z uwzględnieniem czynników biologicznych, ekologicznych, technicznych i ekonomicznych;

d) innych czynników ekonomicznych mających wpływ na rybołówstwo.

Artykuł  3

Struktura

1.
STECF składa się z nie mniej niż 30 członków i nie więcej niż 35 członków.
2.
Członkowie STECF są ekspertami naukowymi w dziedzinie biologii i ekologii morskiej, nauk związanych z rybołówstwem, ochrony środowiska, dynamiki populacji, statystyki, technologii narzędzi połowowych, akwakultury oraz ekonomiki rybołówstwa i akwakultury.
Artykuł  4

Mianowanie członków STECF i utworzenie listy rezerwowej

1. 1
Komisja mianuje członków STECF z listy kwalifikujących się kandydatów. Lista zostaje sporządzona po opublikowaniu otwartego zaproszenia do składania wniosków na stronie internetowej Komisji.
2.
Członkowie STECF mianowani są na podstawie ich wiedzy specjalistycznej i zgodnie z rozmieszczeniem geograficznym, które odzwierciedla różnorodność zagadnień naukowych i podejść we Wspólnocie.
3.
Lista członków STECF opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wraz z krótkim życiorysem każdego z członków dostępna jest na stronie internetowej Komisji.
4.
Kandydaci, których uznano za kwalifikujących się do uczestnictwa w STECF, ale którzy nie zostali mianowani zostają wpisani na listę rezerwową. Lista rezerwowa może być wykorzystywana przez Komisję przy poszukiwaniu odpowiednich kandydatów na zastępców członków, którzy opuścili STECF zgodnie z art. 5 ust. 2.
5.
Lista rezerwowa zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i dostępna jest na stronie internetowej Komisji.
Artykuł  5

Wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczących

STECF dokonuje wyboru przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących spośród członków Komitetu na okres trzech lat. Przewodniczący i wiceprzewodniczący STECF mogą być wybierani na to samo stanowisko maksymalnie na dwie następujące po sobie kadencje

Artykuł  6

Kadencja

1.
Kadencja członka STECF wynosi 3 lata i jest odnawialna na kolejne trzy lata.
2.
Po wygaśnięciu trzyletniego okresu przewodniczący, wiceprzewodniczący oraz członkowie STECF pełnią swoją funkcję do czasu zastąpienia ich bądź odnowienia ich kadencji.
3.
W przypadku gdy członek STECF nie bierze aktywnego udziału w pracach STECF, ma konflikt interesów lub zamierza złożyć dymisję Komisja może wyłączyć go z członkostwa.
Artykuł  7 2

Eksperci zewnętrzni

Po zasięgnięciu opinii departamentu Komisji odpowiedzialnego za sprawę STECF może zaprosić ekspertów, którzy nie są członkami STECF i którzy posiadają odpowiednią wiedzę naukową i specjalistyczną, do uczestnictwa w jego pracach.

Artykuł  8 3

Grupy robocze

Po zasięgnięciu opinii departamentu Komisji odpowiedzialnego za sprawę STECF może tworzyć wyspecjalizowane grupy robocze, które realizują dokładnie określone zadania. Grupy robocze składają się z ekspertów zewnętrznych i przynajmniej dwóch członków STECF. W wyznaczonym terminie przedkładają STECF sprawozdanie.

Artykuł  9 4

Zwroty kosztów i rekompensata

1.
Członkowie STECF i eksperci zewnętrzni są uprawnieni do otrzymania rekompensaty za uczestnictwo w pracach STECF, jak przewidziano w załączniku.
2.
Koszty podróży i pobytu członków STECF i ekspertów zewnętrznych pokrywa Komisja.
Artykuł  10 5

Stosunki między STECF i Komisją

1.
Przed zorganizowaniem sesji plenarnych STECF i jego grup roboczych STECF zasięga opinii departamentu Komisji odpowiedzialnego za sprawę.
2.
Komisja może uczestniczyć w posiedzeniach STECF i jego grup roboczych.
3.
Eksperci, którzy nie są członkami STECF, mogą zostać zaproszeni do udziału w posiedzeniach STECF i jego grup roboczych na wniosek departamentu Komisji odpowiedzialnego za sprawę.
Artykuł  11

Regulamin wewnętrzny

1. 6
STECF po zasięgnięciu opinii departamentu Komisji odpowiedzialnego za sprawę przyjmuje swój regulamin. Regulamin umożliwia wykonywanie zadań STECF zgodnie z zasadami doskonałości, niezależności i przejrzystości, a jednocześnie należycie uwzględnia uzasadnione wnioski o zachowanie tajemnicy podatkowej i poufności handlowej.
2.
Regulamin obejmuje w szczególności następujące elementy:

a) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczących STECF;

b) procedury:

i) przetwarzania wniosków o wydanie opinii,

ii) przyjmowania opinii w normalnych warunkach i, jeżeli wymaga tego pilny charakter sprawy, w ramach przyspieszonej procedury pisemnej;

c) ustanowienie i organizacja grup roboczych, mianowanie wiceprzewodniczących grup roboczych i opis ich zadań;

d) protokoły z posiedzeń, w tym szczegóły opinii różniących się od już przyjętych;

e) rola ekspertów zewnętrznych;

f) mianowanie sprawozdawców i opis ich zadań;

g) forma i treść opinii naukowych oraz procedury mające na celu zapewnienie i poprawę ich spójności;

h) zakres odpowiedzialności i obowiązki członków STECF i ekspertów zewnętrznych w związku z ich kontaktami na zewnątrz;

i) reprezentacja STECF w Komitecie Doradczym ds. Rybołówstwa i Akwakultury (ACFA);

j) udział członków STECF w Regionalnych Komitetach Doradczych.

3.
Regulamin zostaje opublikowany na stronie internetowej Komisji.
Artykuł  12

Decyzje i opinie

1.
STECF podejmuje decyzje większością głosów swoich członków obecnych na posiedzeniu. Decyzje i opinie przyjmuje się wyłącznie, jeżeli 70% członków STECF weźmie udział w głosowaniu, włączając w to osoby wstrzymujące się od głosu.
2.
Uzasadnione opinie mniejszościowe włączane są do opinii STECF i przekazywane zainteresowanym członkom STECF.
3.
Opinie STECF publikuje się bezzwłocznie na stronie internetowej Komisji, przy czym należy zapewnić zachowanie poufności handlowej.
Artykuł  13

Niezależność

1.
Członkowie STECF mianowani są, a eksperci zewnętrzni zapraszani jako osoby prywatne. Nie mogą oni przekazywać swojego zakresu obowiązków.
2.
Członkowie STECF i eksperci zewnętrzni prowadzą działania niezależnie od Państw Członkowskich i zainteresowanych stron. Składają oni oświadczenie, na mocy którego zobowiązują się do działania w publicznym interesie oraz oświadczenie o interesach wskazujące na brak lub istnienie jakiegokolwiek interesu, który mógłby mieć wpływ na ich niezależność. Oświadczenia te sporządza się na piśmie i są publicznie dostępne. Członkowie STECF składają oświadczenie o zobowiązaniach co rok.
3.
Członkowie STECF i eksperci zewnętrzni informują na każdym posiedzeniu STECF i grup roboczych o szczególnych interesach, które mogłyby szkodzić ich niezależności w związku z poszczególnymi punktami porządku dziennego.
Artykuł  14

Poufność

1.
Członkowie STECF i eksperci zewnętrzni nie ujawniają żadnych informacji otrzymanych w związku z pracami STECF lub grup roboczych, z wyjątkiem opinii STECF.
2.
Jeżeli STECF zostanie poinformowany przez Komisję, że wymagana opinia ma charakter poufny, w posiedzeniach grupy roboczej uczestniczą wyłącznie członkowie STECF i przedstawiciel Komisji.
Artykuł  15

Sekretariat STECF

1.
Komisja zapewnia obsługę sekretariatu dla STECF i grup roboczych.
2.
Sekretariat jest odpowiedzialny za techniczne i administracyjne wsparcie oraz koordynację w celu ułatwienia skutecznego funkcjonowania STECF i organizacji posiedzeń grup roboczych.
3.
W stosownych przypadkach sekretariat koordynuje działania STECF i jego grup roboczych z działaniami innych organów wspólnotowych i międzynarodowych.
Artykuł  16

Przepisy końcowe

1.
Niniejszym uchyla się decyzję 93/619/WE.
2.
Członkowie STECF mianowani zgodnie z art. 1 decyzji Komisji 93/619/WE pełnią funkcję jako członkowie Komitetu ustanowionego na mocy niniejszej decyzji do czasu mianowania nowych członków STECF zgodnie z art. 3 niniejszej decyzji.
3.
Przepisy art. 5 mają zastosowanie mutatis mutatis po wygaśnięciu mandatu członków, o którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 sierpnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Joe BORG
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, str. 59.

(2) Dz.U. L 297 z 2.12.1993, str. 25.

ZAŁĄCZNIK 7

REKOMPENSATA

Członkowie STECF i eksperci zewnętrzni są uprawnieni do otrzymania następujących rekompensat w związku z ich uczestnictwem w pracach STECF:

– Uczestnictwo w sesjach plenarnych STECF i grupach roboczych STECF

EUR za cały dzień Sesje plenarne STECF Grupy robocze STECF
Przewodniczący 300 300
Wiceprzewodniczący(1) 300 0
Inni uczestnicy 250 250
(1) Jego obecność przewidziana tylko na posiedzeniach plenarnych STECF.

Udział w pracach wyłącznie porannych lub popołudniowych daje prawo do otrzymania rekompensaty w wysokości 50 % pełnej dziennej rekompensaty.

– Sprawozdania

EUR Opinie STECF na sesjach plenarnych lub przekazywane w formie korespondencji(1) Sprawozdania przygotowawcze(2) przed sesjami plenarnymi STECF i grup roboczych
Sprawozdawca 300 300(3)
(1) Rekompensata wypłacana za sporządzenie opinii.

(2) Podsumowania, zapytania i informacje ogólne.

(3) Rekompensata powinna być wypłacana maksymalnie w ciągu 15 dni na podstawie terminu ustalonego przez Komisję zgodnie ze szczegółowymi informacjami zawartymi w uprzednio podpisanej umowie. Komisja może jednak podjąć decyzję o przedłużeniu tego terminu, jeżeli uzna to za konieczne.

* Tekst niniejszej decyzji został zastąpiony w całości przez tekst opublikowany w sprostowaniu z dnia 2 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.316.23).
1 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2010/74/UE z dnia 4 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.37.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 lutego 2010 r.
2 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2010/74/UE z dnia 4 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.37.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 lutego 2010 r.
3 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2010/74/UE z dnia 4 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.37.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 lutego 2010 r.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2010/74/UE z dnia 4 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.37.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 lutego 2010 r.
5 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2010/74/UE z dnia 4 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.37.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 lutego 2010 r.
6 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2010/74/UE z dnia 4 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.37.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 lutego 2010 r.
7 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2010/74/UE z dnia 4 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.37.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 lutego 2010 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024