uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych 1 , w szczególności jego art. 24,
(1) System opłat wyrównawczych w sektorze mleka i przetworów mlecznych został rozszerzony zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1788/2003 na kolejne 11 okresów dwunastomiesięcznych następujących po sobie, począwszy od 1 kwietnia 2004 r. Szczegółowe zasady należy ustanowić przy uwzględnieniu nowych przepisów tego rozporządzenia. Szczegółowe zasady powinny również zawierać, w szerszym zakresie, przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1392/2001 z dnia 9 lipca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3950/92 ustanawiającego dodatkową opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych 2 . Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 1392/2001.
(2) Należy również ustanowić zasady umożliwiające podział ilości krajowych między dostawy a sprzedaż bezpośrednią dla każdego Państwa Członkowskiego. W tym celu Państwa Członkowskie powinny uwzględnić nowe definicje pojęć "dostawa" i "sprzedaż bezpośrednia" w art. 5 lit. f) i g) rozporządzenia nr 1788/2003 oraz powiadomić o nich zainteresowanych producentów.
(3) Niniejsze rozporządzenie powinno również określić dodatkowe czynniki niezbędne do ostatecznego obliczenia opłaty wyrównawczej w odniesieniu do dostaw i sprzedaży bezpośredniej, środki gwarantujące dokonanie płatności przez Państwo Członkowskie do Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Sekcji Gwarancji we właściwym terminie i wreszcie zasady dotyczące kontroli w celu zapewnienia, że wkład do płatności opłaty wyrównawczej został odpowiednio pobrany.
(4) Należy określić sposób uwzględniania zawartości tłuszczu w mleku przy sporządzaniu ostatecznego zestawienia dostarczonych ilości. Konieczne są specjalne przepisy w celu uwzględnienia przypadków, w których ilości referencyjne dla dostaw ulegają zmianie lub ilości referencyjne są przydzielane z rezerwy krajowej.
(5) Ponieważ wskaźniki referencyjnej zawartości tłuszczu w odniesieniu do każdego Państwa Członkowskiego zostały wyznaczone w rozporządzeniu (WE) nr 1788/2003, należy ustanowić zasady dostosowywania indywidualnych wskaźników referencyjnych, jeżeli okaże się to konieczne.
(6) Niezbędne jest, z jednej strony, przeprowadzenie kontroli dokładności danych przekazywanych przez skupujących i producentów, oraz zapewnienie, z drugiej strony, by producenci odpowiedzialni za przekroczenie krajowych ilości referencyjnych zostali rzeczywiście obciążeni opłatą wyrównawczą; W tym celu Państwa Członkowskie powinny odgrywać większą rolę w przeprowadzaniu kontroli i nakładaniu kar, które są zobowiązane wprowadzić, w celu zapewnienia, że wkłady do płatności opłaty wyrównawczej są pobierane we właściwy sposób. W szczególności Państwa Członkowskie powinny sporządzic krajowy plan kontroli na każdy dwunastomiesięczny okres w oparciu o analizę ryzyka oraz przeprowadzać kontrole na poziomie gospodarstwa, transportu i skupujących w celu zwalczania ewentualnych nieprawidłowości i nadużyć. Należy również określić nieprzekraczalne terminy oraz liczbę kontroli umożliwiające weryfikację, w określonym czasie, wykonania ustaleń przez wszystkie zaangażowane strony. Należy również przewidzieć kary w przypadku nieprzestrzegania podstawowych wymogów.
(7) Niezbędne jest również, aby Państwa Członkowskie zatwierdziły podmioty nabywające prowadzące działalność na ich terytorium; należy także ustanowić szczegółowe zasady postępowania, w przypadku gdy nabywający nie przestrzegają niniejszego rozporządzenia.
(8) Komunikaty przesyłane do Komisji odgrywają istotną rolę w administrowaniu systemem; należy zatem zwiększyć ich częstotliwość. W szczególności komunikaty na temat podziału między dostawy a sprzedaż bezpośrednią oraz wypełnianie rocznego kwestionariusza są kluczowe dla administrowania systemem, realizowanego przez Komisję. Również przestrzeganie ustanowionych dat jest czynikiem przyczyniającym się do skutecznego nim zarządzania. Komisja powinna być szczegółowo informowana o wdrażaniu systemu na poziomie krajowym w celu posiadania lepszej wiedzy na temat różnych systemów stosowanych w Państwach Członkowskich.
(9) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od tego samego dnia, od którego stosuje się rozporządzenie (WE) nr 1788/2003.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1281/2006 z dnia 28 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.234.3) wprowadzającego odstępstwo w stosunku do Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji z dniem 1 września 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1468/2006 z dnia 4 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.274.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 października 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1380/2014 z dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.367.82) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/517 z dnia 26 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.82.73) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1281/2006 z dnia 28 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.234.3) wprowadzającego odstępstwo w stosunku do Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji z dniem 1 września 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1468/2006 z dnia 4 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.274.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 października 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 258/2009 z dnia 26 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.81.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 760/2012 z dnia 21 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.226.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/517 z dnia 26 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.82.73) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2015 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 258/2009 z dnia 26 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.81.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 793/2009 z dnia 31 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.228.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 września 2009 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.94.22 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych |
| Data aktu: | 30/03/2004 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/04/2004, 01/04/2004 |