Wspólne działanie 2004/530/WPZiB przedłużające mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w regionie Wielkich Jezior Afryki i zmieniające wspólne działanie 2003/869/WPZiB

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2004/530/WPZiB
z dnia 28 czerwca 2004 r.
przedłużające mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w regionie Wielkich Jezior Afryki i zmieniające wspólne działanie 2003/869/WPZiB

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 14, 18 ust. 5 i art. 23 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 8 grudnia 2003 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2003/869/WPZiB zmieniające i przedłużające do dnia 30 czerwca 2004 r. mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w regionie Wielkich Jezior Afryki (1).

(2) Na podstawie przeglądu tego wspólnego działania mandat Specjalnego Przedstawiciela powinien zostać przedłużony i zmieniony.

(3) W dniu 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wytyczne w zakresie mianowania, mandatu i finansowania Specjalnych Przedstawicieli Unii Europejskiej.

(4) Specjalny Przedstawiciel Unii Europejskiej będzie pełnił swoje obowiązki w kontekście sytuacji, która może się pogorszyć i zaszkodzić celom WPZiB określonym w art. 11 Traktatu o Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Mandat Aldo Ajello jako Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej (SPUE) w regionie Wielkich Jezior Afryki, ustalony we wspólnym działaniu 2003/869/WPZiB, zostaje niniejszym przedłużony do dnia 28 lutego 2005 r.

Artykuł 2

We wspólnym działaniu 2003/869/WPZiB wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Dla osiągnięcia celów polityki mandat SPUE obejmuje:

a) nawiązanie i utrzymywanie bliskich kontaktów ze wszystkimi stronami procesu pokojowego i przejściowego w regionie Wielkich Jezior Afryki, z pozostałymi krajami regionu, ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki, pozostałymi odpowiednimi krajami oraz Organizacją Narodów Zjednoczonych (ONZ) i innymi odpowiednimi organizacjami międzynarodowymi, Unią Afrykańską (UA) i organizacjami wewnątrz regionów oraz ich przedstawicielami, jak również innymi ważnymi przywódcami regionalnymi w celu współpracy z nimi przy wzmacnianiu procesów pokojowych w Lusace i Arushy oraz porozumień pokojowych zawartych w Pretorii i Luandzie;

b) obserwację negocjacji pokojowych oraz procesów pokojowych i przejściowych między stronami i oferowanie, w miarę potrzeby, porad i pośrednictwa Unii Europejskiej;

c) w razie żądań - przyczynianie się do wprowadzania w życie porozumień pokojowych i zawieszenia broni osiągniętych między stronami i angażowanie się dyplomatyczne w przypadku braku przestrzegania warunków tych porozumień;

d) konstruktywne zaangażowanie się wraz z sygnatariuszami porozumień w ramach procesów pokojowych w celu dążenia do przestrzegania podstawowych norm demokracji i dobrych rządów, w tym poszanowania praw człowieka i państwa prawa;

e) przyczynienie się do wdrożenia wytycznych UE dotyczących dzieci i konfliktów zbrojnych;

f) wkład i współpracę ze Specjalnym Przedstawicielem Sekretarza Generalnego ONZ w regionie Wielkich Jezior i Specjalnym Wysłannikiem Przewodniczącego UA przy przygotowaniu konferencji nt. pokoju, bezpieczeństwa, demokracji i rozwoju w regionie Wielkich Jezior;

g) składanie sprawozdań na temat możliwości interwencji Unii Europejskiej w procesie pokojowym i przejściowym i najlepszego sposobu realizacji inicjatyw Unii Europejskiej;

h) monitorowanie działań stron konfliktów, które mogłyby ujemnie wpłynąć na wynik bieżących procesów pokojowych;

i) przyczynienie się do lepszego zrozumienia roli Unii Europejskiej wśród przywódców opinii w regionie."

2. W art. 5:

a) ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"(1) Kwota referencyjna przewidziana na pokrycie wydatków związanych z mandatem SPUE wynosi 580.000 EUR.";

b) dodaje się następujący ustęp:

"(5) Wyposażenie i sprzęt do biura SPUE na region Wielkich Jezior Afrykańskich w Brukseli zostaną zakupione lub wynajęte w imieniu i na rzecz Unii Europejskiej."

Artykuł  3

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2004 r.

Artykuł 4

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 28 czerwca 2004 r.
W imieniu Rady
M. CULLEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 326 z 13.12.2003, str. 37.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.234.13

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2004/530/WPZiB przedłużające mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w regionie Wielkich Jezior Afryki i zmieniające wspólne działanie 2003/869/WPZiB
Data aktu: 28/06/2004
Data ogłoszenia: 03/07/2004
Data wejścia w życie: 01/07/2004