uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 94,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 2003/49/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowskich(2) ustanawia zniesienie opodatkowania tych płatności w Państwie Członkowskim, w którym one powstają, jednocześnie zapewniając, że płatności te podlegają opodatkowaniu w Państwie Członkowskim tylko raz.
(2) Zastosowanie dyrektywy 2003/49/WE może spowodować trudności budżetowe w Republice Czeskiej, Łotwie, Litwie, Polsce i Słowacji, biorąc pod uwagę stawki podatku potrącanego u źródła stosowane na mocy prawa krajowego i na podstawie konwencji w sprawie opodatkowania dochodu i kapitału, a także uzyskanych w ten sposób dochodów.
(3) Dlatego należy przyznać tym państwom przystępującym tymczasowe zezwolenie na niestosowanie niektórych przepisów dyrektywy 2003/49/WE dotyczących, w przypadku Łotwy i Litwy, odsetek i należności licencyjnych, aw przypadku Republiki Czeskiej, Polski i Słowacji, tylko należności licencyjnych, do daty stosowania określonej w art. 17 ust. 2 i 3 dyrektywy Rady 2003/48/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek(3).
(4) Środek przewidziany w niniejszej dyrektywie nie jest dostosowaniem w rozumieniu art. 57 Aktu Przystąpienia z 2003 r.
(5) Ponieważ Państwa Członkowskie są zobowiązane do zaliczenia pobranych podatków z tytułu zapłaty odsetek i należności licencyjnych, konieczne jest zapewnienie, aby dyrektywa ta została transponowana do dnia wejścia w życie Aktu Przystąpienia z 2003 r.
(6) Przepisy niniejszej dyrektywy muszą mieć zastosowanie od dnia przystąpienia nowych Państw Członkowskich. Z uwagi na pilność tej kwestii, wyjątek od sześciotygodniowego terminu przewidzianego w pkt I.3 Protokołu w sprawie roli parlamentów krajowych w Unii Europejskiej, jest uzasadniony,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
M. McDOWELL | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C.
(2) Dz.U. L 157 z 26.6.2003, str. 49.
(3) Dz.U. L 157 z 23.6.2003, str. 38.
Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.157.106 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2004/76/WE zmieniająca dyrektywę 2003/49/WE w odniesieniu do możliwości stosowania przez niektóre Państwa Członkowskie okresów przejściowych dla stosowania wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowskich |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |