KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/1999/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4), przewiduje ustanowienie wykazu niektórych substancji czynnych zawartych w środkach ochrony roślin, które mają zostać ocenione pod względem możliwości ich włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Wykaz ten umieszczony jest w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określającym substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6) i zawiera kwas 2,4-dichlorofenoksyoctowy ("2,4-D").
(2) Wpływ 2,4-D na zdrowie ludzkie i środowisko naturalne został oceniony zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 dla zakresu zastosowań proponowanych przez zgłaszających. Na mocy rozporządzenia (WE) nr 933/94 Grecja została wyznaczona jako Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy dla 2,4-D. Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyło Komisji odpowiednie sprawozdanie oceniające i zalecenia dnia 17 stycznia 1997 r. zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.
(3) Sprawozdanie oceniające zostało zbadane przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin. Kontrolę zakończono dnia 2 października 2001 r. sporządzeniem sprawozdania kontrolnego Komisji na temat 2,4-D.
(4) Dokumentację i informacje z kontroli 2,4-D zostały przedłożone również Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. W swojej opinii(7) z dnia 21 maja 2001 r. Komitet zwrócił uwagę na wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego, którego należy użyć przy ocenie ryzyka dla ludzi. Zalecenie zostało wzięte pod uwagę przy formułowaniu niniejszej dyrektywy i odpowiedniego sprawozdania kontrolnego.
(5) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające 2,4-D zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i sprecyzowane w jej sprawozdaniach kontrolnych. W związku z tym należy włączyć tę substancję czynną do załącznika I do tej dyrektywy w celu zapewnienia, aby zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające 2,4-D były przyznawane we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.
(6) Przed włączeniem substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG należy wyznaczyć odpowiedni okres, aby pozwolić Państwom Członkowskim i zainteresowanym stronom na przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów, które mogą wyniknąć z włączenia. Ponadto dyrektywa 91/414/EWG przewiduje, iż po włączeniu substancji czynnej do załącznika I do niej Państwa Członkowskie zobowiązane są w wyznaczonym okresie, w stosownych przypadkach, dokonać kontroli i przyznać, zmienić lub cofnąć zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną. Należy zatem wyznaczyć taki okres. Dłuższy okres powinien zostać zapewniony dla przedłożenia i oceny pełnej dokumentacji każdego środka ochrony roślin, zgodnie z jednolitymi zasadami ustanowionymi w dyrektywie 91/414/EWG. Pełna ocena środków ochrony roślin zawierających kilka substancji czynnych, na podstawie jednolitych zasad, może zostać przeprowadzona tylko wtedy, gdy wszystkie te substancje czynne zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.
(7) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne Państwom Członkowskim do prawidłowego wdrożenia kilku sekcji jednolitych zasad ustanowionych w dyrektywie 91/414/EWG. Zakończone sprawozdanie kontrolne, z wyjątkiem informacji poufnych, powinno być dostępne lub być udostępniane przez Państwa Członkowskie wszystkim zainteresowanym stronom do konsultacji. Jeżeli sprawozdanie kontrolne musi zostać uaktualnione w celu uwzględnienia postępu technicznego i naukowego, należy także zmienić warunki dotyczące włączenia tej substancji do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, zgodnie z tą dyrektywą.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 listopada 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 14.
(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.
(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.
(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.
(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.
(7) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin odnosząca się do oceny kwasu 2,4-dichlorofenoksyoctowego (2,4-D) w kontekście dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin - SCP/2,4d/002-wersja ostateczna.