Wspólne stanowisko 201/758/WPZiB w sprawie zwalczania nielegalnego obrotu diamentami będącymi przedmiotem konfliktu, jako wkładu w zapobieganie i rozwiązywanie konfliktów

WSPÓLNE STANOWISKO RADY
z dnia 29 października 2001 r.
w sprawie zwalczania nielegalnego obrotu diamentami będącymi przedmiotem konfliktu, jako wkładu w zapobieganie i rozwiązywanie konfliktów

(2001/758/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 30 października 2001 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Diamenty będące przedmiotem konfliktu podsycają niektóre z najbardziej krwawych konfliktów w Afryce. Zachodzi oczywista konieczność podjęcia środków w celu pomocy w zapobieganiu takim konfliktom i rozwiązywaniu ich.

(2) W dniach 11 i 12 maja 2000 r. w Kimberley (Republika Południowej Afryki) rozpoczął się proces, określony w tytule, gromadzący razem główne kraje wywożące, przetwarzające i przywożące diamenty wraz z przedstawicielami przemysłu diamentowego i społeczeństwa w celu przedyskutowania i wprowadzenia środków eliminujących rynek diamentów będących przedmiotem konfliktu.

(3) Poprzez kolejne etapy procesu Kimberley jego cel stopniowo ewoluował w kierunku ustanawiania międzynarodowego systemu świadectw diamentów nieobrobionych, opartego na krajowych systemach świadectw i na uzgodnionych minimalnych normach na szczeblu międzynarodowym.

(4) W dniu 29 października 2001 r. Rada upoważniła Komisję do wynegocjowania międzynarodowego systemu świadectw w ramach wiążącej umowy międzynarodowej.

(5) W dniu 1 grudnia 2000 r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych przyjęło rezolucję 55/56/2000 w sprawie przerwania zależności między nielegalnym handlem nieobrobionymi diamentami a konfliktami zbrojnymi, jako wkładu w zapobieganie konfliktom i rozstrzyganie ich. Rola nieobrobionych diamentów w konfliktach znajduje się w porządku dziennym pięćdziesiątej szóstej sesji Zgromadzenia Ogólnego.

(6) Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła również rezolucje - 1173(1998), 1295(2000), 1306(2000) i 1304(2000) - podejmujące środki ograniczające dotyczące działań rebelianckich w Sierra Leone i Angoli, a także dotyczące rządu Liberii. Rada również przyjęła środki ograniczające w zastosowaniu powyższych rezolucji.

(7) W czerwcu 2001 r., w Göteborgu, Rada Europejska przyjęła program zapobiegania gwałtownym konfliktom, który w szczególności stwierdza, że zwalczanie nielegalnego obrotu diamentami jest czynnikiem zapobiegania konfliktom.

(8) W dniu 14 maja 2001 r. Unia Europejska przyjęła wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce(1), które w szczególności stwierdza, że Unia będzie współdziałać w przyczynianiu się do ogólnego poszanowania embarga odnoszącego się do nielegalnego wydobywania i handlu drogimi towarami,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1

Unia Europejska i jej Państwa Członkowskie wspierają i przyczyniają się do wysiłków społeczności międzynarodowej mających na celu przerwanie zależności między diamentami, będącymi przedmiotem konfliktu, a finansowaniem konfliktów zbrojnych.

Artykuł  2

Unia Europejska zauważa, że Wspólnota przeprowadzi rozmowy w celu ustanowienia systemu międzynarodowych świadectw w kontekście wiążącej umowy międzynarodowej.

Artykuł  3

W celu propagowania celów określonych w art. 1 Państwa Członkowskie:

– przedyskutują kwestie diamentów będących przedmiotem konfliktu w kontekście swoich dwustronnych lub wielostronnych stosunków,

– zasięgną opinii, w szczególności w Organizacji Narodów Zjednoczonych i w zainteresowanym środowisku, w sprawie najbardziej skutecznych sposobów zwalczania diamentów będących przedmiotem konfliktu,

– zwrócą się do państw najbardziej zainteresowanych, aby wspierały i przystąpiły do wielostronnego porozumienia sporządzonego na mocy procesu Kimberley.

Artykuł  4

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od dnia jego przyjęcia.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 października 2001 r.

W imieniu Rady
L. MICHEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.286.2

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 201/758/WPZiB w sprawie zwalczania nielegalnego obrotu diamentami będącymi przedmiotem konfliktu, jako wkładu w zapobieganie i rozwiązywanie konfliktów
Data aktu: 29/10/2001
Data ogłoszenia: 30/10/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/10/2001