Rozporządzenie 1924/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do udzielania szczególnego uznania organizacjom producentów w sektorze rybołówstwa w celu poprawy jakości ich produktów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1924/2000
z dnia 11 września 2000 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do udzielania szczególnego uznania organizacjom producentów w sektorze rybołówstwa w celu poprawy jakości ich produktów

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury(1), w szczególności jego art. 12 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 104/2000, które uchyliło rozporządzenia Rady (EWG) nr 3759/92(2) i (EWG) nr 1772/82(3) z mocą od dnia 1 stycznia 2001 r., stanowi, że szczególne uznanie może zostać przyznane organizacjom producentów, które wdrożą plan poprawy jakości ich produktów. Warunki dotyczące szczególnego uznania określone w tym rozporządzeniu zostały zmienione w porównaniu z poprzednio obowiązującymi ramami prawnymi i dlatego właściwe jest wprowadzenie w życie szczegółowych zasad i uchylenie istniejącego rozporządzenia dotyczące tego tematu, czyli rozporządzenia Komisji (WE) nr 2636/95(4).

(2) Niezbędne jest zdefiniowanie produktów akwakultury, które podlegają planowi poprawy jakości.

(3) Informacje, które przedstawiają organizacje producentów oraz niektóre aspekty procedury podejmowania decyzji o przyznaniu, cofnięciu lub odmowie uznania powinny być określone przez Państwa Członkowskie.

(4) Należy ustanowić warunki cofnięcia lub odmowy szczególnego uznania.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Produktów Rybołówstwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Produkty akwakultury określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 104/2000 są to te produkty, które zostały zdefiniowane w załączniku III do rozporządzenia Rady (WE) nr 2792/1999(5) ust. 2.2 lit. a).

Artykuł  2

Organizacje producentów, które ubiegają się o szczególne uznanie przesyłają właściwym władzom w Państwach Członkowskich następujące informacje:

1. wykaz produktów wprowadzanych do obrotu przez nie lub przez ich członków, zgodnie ze wspólnymi regułami przewidzianymi przez organizacje, będących przedmiotem planu poprawy ich jakości;

2. szczegóły dotyczące planu poprawy jakości tych produktów; plan zawiera co najmniej następujące szczegóły:

– przypomnienie celów ustalonych w planie, jak to wymieniono w art. 12 ust. 2 pierwsze dwa tiret rozporządzenia (WE) nr 104/2000,

– opis środków, które zostaną wprowadzone w życie na każdym etapie produkcji i obrotu,

– streszczenie badań przygotowawczych podkreślających w szczególności istniejące normy jakości produktów, braki obecnego systemu i proponowane metody poprawy tych braków. Metody te obejmują szkolenie i stosowanie właściwych technik oraz know-how;

3. stały system oceny i monitorowania w celu zapewnienia, że plan realizuje wyznaczone cele;

4. prognoza budżetu na wykonanie planu w ciągu trzech lat.

Artykuł  3
1.
W ciągu 30 dni po otrzymaniu planu przedłożonego przez organizacje producentów, Państwo Członkowskie przesyła Komisji pełną jego kopię.
2.
W przypadku gdy Komisja odrzuci plan w terminie określonym w art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 104/2000, Państwo Członkowskie nie może udzielić szczególnego uznania organizacji producentów, która przedłożyła plan. W przypadku gdy Komisja występuje o poprawienie planu, dane Państwo Członkowskie może zatwierdzić plan i udzielić szczególnego uznania pod warunkiem że żądane zmiany zostały dokonane.
3.
Państwo Członkowskie powiadamia organizację producentów o swojej decyzji na piśmie, nie później niż 30 dni po upływie terminu określonego w art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 104/2000. W przypadku odmowy udzielenia szczególnego uznania, Państwo Członkowskie podaje powody podjęcia takiej decyzji.
4.
W przypadku planowanego cofnięcia szczególnego uznania, zamiar ten razem z powodami cofnięcia, Państwo Członkowskie przekazuje organizacji producentów, co najmniej dwa tygodnie przed takim cofnięciem.
5.
Państwa Członkowskie informują Komisję w ciągu dwóch miesięcy o każdej decyzji dotyczącej udzielenia, cofnięcia lub odmowy szczególnego uznania oraz o powodach każdego cofnięcia lub odmowy.
Artykuł  4
1.
Cofnięcie uznania, przez Państwo Członkowskie, organizacji członkowskiej zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 104/2000 pociąga za sobą także cofnięcie każdego szczególnego uznania udzielonego tej organizacji producentów.
2.
Państwa Członkowskie mogą odmówić lub cofnąć szczególne uznanie w następujących przypadkach:

a) gdy organizacja producentów nie przekazuje Państwu Członkowskiemu informacji wymaganych do monitorowania jej działalności; lub

b) gdy organizacja producentów nie spełnia swoich obowiązków na podstawie niniejszego rozporządzenia lub art. 12 rozporządzenia (WE) nr 104/2000.

3.
Szczególne uznanie zostaje niezwłocznie cofnięte skutkiem wstecznym w przypadku gdy organizacja, której udzielono uznania użyła go lub odniosła z niego korzyści w sposób oszukańczy. W takich przypadkach, jakakolwiek pomoc przyznana na mocy art. 15 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2792/1999 jest odzyskiwana przez Państwo Członkowskie.
Artykuł  5

Rozporządzenie (WE) nr 2636/95 traci moc.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

________

(1) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.

(2) Dz.U. L 388 z 31.12.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 197 z 6.7.1982, str. 1.

(4) Dz.U. L 271 z 14.11.1995, str. 8.

(5) Dz.U. L 337 z 30.12.1999, str. 10.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.230.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1924/2000 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do udzielania szczególnego uznania organizacjom producentów w sektorze rybołówstwa w celu poprawy jakości ich produktów
Data aktu: 11/09/2000
Data ogłoszenia: 12/09/2000
Data wejścia w życie: 19/09/2000, 01/05/2004, 01/01/2001