Rozporządzenie 2186/93 w sprawie wspólnotowej koordynacji sporządzania rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 2186/93
z dnia 22 lipca 1993 r.
w sprawie wspólnotowej koordynacji sporządzania rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 213,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

jednolity rynek zwiększa potrzebę poprawy porównywalności statystycznej w celu spełnienia wymogów wspólnotowych; dla osiągnięcia tej poprawy muszą zostać przyjęte wspólne definicje i opisy mające obejmować przedsiębiorstwa i inne istotne jednostki statystyczne;

w celu umożliwienia zdobycia informacji na temat tych jednostek powinno się sporządzić i uaktualniać rejestry;

wzrasta potrzeba informacji na temat struktury przedsiębiorstw, potrzeba, której obecne Statystyki Wspólnoty nie są w stanie zaspokoić;

rejestry przedsiębiorstw do celów statystycznych są niezbędnym narzędziem śledzenia zmian strukturalnych w gospodarce spowodowanych między innymi takimi operacjami, jak wspólne przedsiębiorstwa (joint ventures), spółki osobowe, wykupienia, łączenie się i przejęcia;

znacząca rola, jaką odgrywają przedsiębiorstwa publiczne w gospodarkach narodowych Państw Członkowskich, została potwierdzona, w szczególności w dyrektywie Komisji 80/723/EWG(1), której art. 2 także definiuje takie przedsiębiorstwa; dlatego też powinny one być zidentyfikowane w rejestrach przedsiębiorstw;

niektóre statystyki nie są obecnie dostępne, szczególnie w sektorach małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), takich jak usługi, ponieważ rejestr takich przedsiębiorstw do celów statystycznych nie istnieje;

rejestry przedsiębiorstw są jednym z elementów łagodzących sporne kwestie co do wymogów dotyczących szerszej informacji na temat przedsiębiorstw i zmniejszania ich obciążeń administracyjnych, w szczególności przez użycie istniejących informacji w rejestrach administracyjnych i prawnych, szczególnie w przypadku MŚP, w zastosowaniu zalecenia 90/246/EWG(2);

rejestry przedsiębiorstw do celów statystycznych stanowią podstawowy element systemów informacji o przedsiębiorstwach, umożliwiając organizację i koordynację badań statystycznych przez zapewnianie podstawy do pobierania próbek, możliwości ekstrapolacji i środków monitoringu odpowiedzi uzyskiwanych od przedsiębiorstw, w szczególności objętych dyrektywami 78/660/EWG(3) i 83/349/EWG(4);

utworzenie nowego systemu gromadzenia danych statystycznych obejmujących obrót towarowy i usługi między Państwami Członkowskimi wymaga wprowadzenia rejestru osób zobowiązanych do dostarczania informacji; pożądane jest uzyskanie rejestru osób zobowiązanych do dostarczania informacji z centralnego rejestru przedsiębiorstw stosowanego do celów statystycznych;

rejestry przedsiębiorstw do celów statystycznych znajdują się na różnych etapach rozwoju w każdym Państwie Członkowskim; długotrwały i kosztowny rozwój tych rejestrów może być prowadzony jedynie w dwóch etapach, z których pierwszy musi odnosić się do harmonizacji podstawowych jednostek w tych rejestrach, zgodnie z ustalonym harmonogramem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cele

Państwa Członkowskie przyjmują do celów statystycznych jeden lub więcej zharmonizowanych rejestrów z definicjami i zakresem wyszczególnionymi w następujących artykułach.

Artykuł  2

Definicje

1.
Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) "jednostka prawna" oznacza jednostkę prawną, jak zdefiniowano w sekcji II.A.3 Załącznika do rozporządzenia EWG nr 696/93(5);

b) "przedsiębiorstwo" oznacza przedsiębiorstwo, jak zdefiniowano w sekcji III.A Załącznika do powyższego rozporządzenia.

Związek między przedsiębiorstwem a jednostką prawną wyraża się dalej w następujący sposób:

– przedsiębiorstwo może być przypisane jednej lub więcej jednostkom prawnym,

oraz

– jednostka prawna jest odpowiedzialna za przedsiębiorstwo;

c) "jednostka lokalna" oznacza jednostkę lokalną, jak zdefiniowano w sekcji III.F Załącznika do rozporządzenia (EWG) nr 696/93.

Związek między jednostką lokalną a przedsiębiorstwem wyraża się dalej w następujący sposób:

– jednostka lokalna jest zależna od przedsiębiorstwa.

2.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się jedynie do tych jednostek, które całościowo lub częściowo prowadzą działalność produkcyjną.
Artykuł  3

Zakres

1.
Zgodnie z definicjami podanymi w art. 2 i z zastrzeżeniem ograniczeń określonych w niniejszym artykule, rejestry zawierają zestawienie:

– wszystkich przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą wnoszącą wkład do produktu krajowego brutto w cenach rynkowych (PKB),

– jednostek prawnych odpowiedzialnych za te przedsiębiorstwa,

– jednostek lokalnych zależnych od tych przedsiębiorstw.

Niniejszego wymogu nie stosuje się jednak do gospodarstw domowych:

– w zakresie, w jakim towary przez nie produkowane przeznaczone są na własne spożycie,

– w zakresie, w jakim usługi przez niewytwarzane obejmują najem własnej lub dzierżawionej własności (grupa 70.2 statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczych we Wspólnocie Europejskiej (NACE Rev. 1), ustanowiona rozporządzeniem (EWG) nr 3037/90)(6).

Włączenie:

– przedsiębiorstw, których główna działalność objęta jest sekcją A, B lub L NACE Rev. 1,

– jednostek prawnych odpowiedzialnych za nie,

– jednostek lokalnych zależnych od nich,

jest fakultatywne.

Decyzja w sprawie zakresu wprowadzania do rejestru małych przedsiębiorstw o niewielkim znaczeniu statystycznym dla Państw Członkowskich podejmowana jest na mocy procedury przewidzianej w art. 9.

2.
Przedsiębiorstwa, jednostki prawne i jednostki lokalne określone w ust. 1 rejestrowane są zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku I.
3.
Prowadzenie oddzielnej rejestracji jednostek prawnych jest fakultatywne, pod warunkiem że całkowita zawartość informacji o takich jednostkach zawarta jest we wpisie do rejestru dla przedsiębiorstw.

Zasady takiej rejestracji są przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9.

Artykuł  4

Charakterystyka rejestru

Jednostki wymienione w rejestrze określane są numerem identyfikacyjnym oraz szczegółowymi danymi opisowymi określonymi w załączniku II.

Artykuł  5

Aktualizacja

1.
Następujące informacje powinny być aktualizowane przynajmniej raz do roku:

a) wpisy do oraz wykreślenia z rejestru;

b) zmienne wymienione w załączniku II ust. 1 lit. b) i f);

c) dla jednostek, które są przedmiotem rocznych badań, zmienne określone w załączniku II ust. 3 lit. b), c), d), e) i h), w zakresie, w jakim zmienne te zawarte są w badaniach.

Jako ogólna zasada, informacje uzyskane z akt administracyjnych lub badań rocznych aktualizowane są corocznie, podczas gdy inne informacje aktualizowane są co cztery lata.

2.
Na koniec pierwszego kwartału każdego roku kalendarzowego Państwa Członkowskie sporządzają kopię rejestru z określonego dnia i zachowują tę kopię przez 10 lat do celów analizy.
Artykuł  6

Dostęp do informacji

Na wniosek Komisji, po uzyskaniu opinii Komitetu, przewidzianej w art. 9, Państwa Członkowskie przeprowadzają analizy statystyczne rejestrów i przekazują wyniki, łącznie z danymi, zgłoszonymi przez Państwa Członkowskie jako poufne na mocy ustawodawstwa krajowego lub praktyki dotyczącej zasad poufności w statystyce, zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności(7).

Artykuł  7

Dostęp do rejestrów administracyjnych lub prawnych

Każdy krajowy instytut statystyczny jest uprawniony do pobierania do celów statystycznych informacji objętych niniejszym rozporządzeniem, które są zawarte w administracyjnych lub prawnych aktach, tworzonych na jego terytorium krajowym, zgodnie z warunkami ustalonymi przez prawo krajowe.

Artykuł  8

Przepisy wykonawcze

Przepisy wykonawcze do art. 3, 4, 5 i 6 oraz załączników I i II, a także środki niezbędne do dostosowania tych zasad oraz wszelkich odstępstw od art. 3, 4 i 5 lub od załączników, przyjmowane są zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 9.

Artykuł  9 1

Procedura

1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Programu Statystycznego powołany decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE(8) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  10

Sprawozdanie Komisji

W terminie czterech lat od daty przyjęcia niniejszego rozporządzenia Komisja przedstawia Radzie sprawozdanie w sprawie wykonania rozporządzenia, któremu mogą towarzyszyć odpowiednie propozycje, uwzględniające zdobyte doświadczenie.

Artykuł  11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 1993 r.

W imieniu Rady
M. OFFECIERS-VAN DE WIELE
Przewodniczący

______

(1)Dyrektywa Komisji 80/723/EWG z dnia 25 czerwca 1980 r. w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi (Dz.U. L 195 z 29.7.1980, str. 35). Dyrektywa zmieniona dyrektywą 85/413/EWG (Dz.U. L 229 z 28.8.1985, str. 20).

(2)Zalecenie Komisji 90/246/EWG z dnia 28 maja 1990 r. dotyczące wprowadzenia polityki uproszczenia procedur administracyjnych na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw w Państwach Członkowskich (Dz.U. L 141 z 2.6.1990, str. 55).

(3) Czwarta dyrektywa Rady 78/660/EWG z dnia 25 lipca 1978 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu, w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek (Dz.U. L 222 z 14.8.1978, str. 11). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 90/605/EWG (Dz.U. L 317 z 16.11.1990, str. 60).

(4) Siódma dyrektywa Rady 83/349/EWG z dnia 13 czerwca 1983 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych (Dz.U. L 193 z 18.7.1983, str. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 90/605/EWG (Dz.U. L 317 z 16.11.1990, str. 60).

(5)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz.U. L 76 z 30.3.1993, str. 1).

(6) Dz.U. L 293 z 24.10.1990, str. 1.

(7) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1.

(8)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Harmonogram wpisów do rejestru

Przedsiębiorstwa określone w art. 2 i rejestrowane zgodnie z art. 3 wpisuje się do rejestru przed dniem 1 stycznia 1996 r. Jednostkom prawnym i lokalnym udziela się przedłużenia o dodatkowy rok.

ZAŁĄCZNIK  II

Numer identyfikacyjny i szczegółowe dane opisowe

1. Wprowadzenie do rejestru jednostki prawnej zawiera następujące informacje:

a) numer identyfikacyjny;

b) nazwa, adres (łącznie z kodem pocztowym) oraz fakultatywnie: numery telefonu, poczty elektronicznej i faksu oraz adres teleksu;

c) wymóg, dotyczący jednostki prawnej, opublikowania sprawozdania rocznego (tak/nie);

d) data zalegalizowania osób prawnych lub data urzędowego uznania osób fizycznych jako podmiot gospodarczy;

e) data, począwszy od której jednostka prawna przestaje prawnie odpowiadać za dane przedsiębiorstwo;

f) forma prawna jednostki;

g) nazwa i adres każdej jednostki prawnej, która jest nierezydentem, innej niż osoba fizyczna, która kontroluje jednostkę prawną (fakultatywnie);

h) numer identyfikacyjny jednostki prawnej w rejestrze, która kontroluje jednostkę prawną (fakultatywnie);

i) rodzaj "przedsiębiorstwa publicznego" jednostki prawnej w rozumieniu dyrektywy Komisji 80/723/EWG(1) (tak/nie) (dotyczy jedynie osób prawnych);

j) odniesienie do powiązanych ewidencji, łącznie z rejestrem celnym, do których jednostka prawna jest wpisana, a które zawierają informacje, które mogą być wykorzystane do celów statystycznych;

k) odniesienie do rejestru wewnątrzwspólnotowych podmiotów gospodarczych, utworzonego zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3330/91 z dnia 7 listopada 1991 r. w sprawie danych statystycznych odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi(2).

2. Wprowadzenie do rejestru jednostki lokalnej zawiera następujące informacje:

a) numer indentyfikacyjny;

b) nazwa, adres i inne informacje umożliwiające identyfikację, takie jak wymienione ust. 1. lit. b) niniejszego załącznika;

c) kod działalności przedsiębiorstwa na czterocyfrowym poziomie (klasa) wg NACE Rev.1;

d) działalność zaliczona do sfery drugiej, jeśli ma miejsce, na czterocyfrowym poziomie wg NACE Rev.1 (fakultatywnie);

e) wielkość siły roboczej, jak wskazano w ust. 3 lit. e) niniejszego załącznika;

f) data rozpoczęcia działalności, której kody zostały podane w lit. c);

g) data ostatecznego zaprzestania działalności;

h) kod lokalizacji geograficznej (jednostki terytorialne);

i) odniesienie do powiązanych ewidencji, w których jednostka lokalna jest wpisana, i które zawierają informacje, które mogą zostać wykorzystane do celów statystycznych;

j) numer identyfikacyjny przedsiębiorstwa w rejestrze, od którego zależna jest dana jednostka lokalna;

k) działalność prowadzona w jednostce lokalnej stanowiąca działalność pomocniczą przedsiębiorstwa, od którego jest ona zależna (tak/nie).

3. Wprowadzenie do rejestru przedsiębiorstwa zawiera następujące informacje:

a) numer indentyfikacyjny;

b) numer(-y) indentyfikacyjny(-e) jednostki prawnej (jednostek prawnych) w rejestrze, która jest prawnie odpowiedzialna za przedsiębiorstwo;

c) kod działalności przedsiębiorstwa na czterocyfrowym poziomie (klasa) wg NACE Rev.1, w którym zawarta jest główna działalność lub wszystkie rodzaje działalności przedsiębiorstwa;

d) działalność zaliczana do sfery drugiej, jeśli ma miejsce, na czterocyfrowym poziomie (klasa) wg NACE Rev. 1, jeśli stanowi 10 % całości wartości dodanej brutto wszystkich rodzajów prowadzonej działalności, według cen czynników produkcji dla każdej działalności lub wynoszącej 5 % lub więcej krajowej działalności tego rodzaju; punkt ten dotyczy jedynie przedsiębiorstw, które są przedmiotem badań;

e) wielkość: mierzona liczbą zatrudnionych pracowników lub, gdy brak takiej informacji, przydzieleniem do jednej z następujących klas zgodnie z liczbą zatrudnionych osób: 0; 1; 2; 3-4; 5-9; 10-19; 20-49; 50-99; 100-149; 150-199; 200-249; 250-499; 500-999; 1.000; powyżej 1.000, liczba tysięcy;

f) data rozpoczęcia działalności przedsiębiorstwa;

g) data ostatecznego zaprzestania działalności przedsiębiorstwa;

h) obrót netto ze sprzedaży towarów i usług (z wyjątkiem pośrednictwa finansowego); lub, gdy brak takiej informacji, przydzielenie do klasy wielkości w następujący sposób (w milionach ecu): [0, 1]; [1, 2]; [2, 4]; [4, 5]; [5, 10]; [10, 20]; [20, 40]; [40, 50]; [50, 100]; [100, 200]; [200, 500]; [500, 1.000]; [1.000, 5.000]; 5.000 + (fakultatywnie dla obrotu nieprzekraczającego 2 milionów ECU);

i) aktywa netto (aktywa po odliczeniu amortyzacji minus pasywa - wyłącznie pośrednicy finansowi) (fakultatywnie).

______

(1) Dz.U. L 195 z 29.7.1980, str. 35.

(2) Dz.U. L 316 z 16.11.1991, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3046/92 (Dz.U. L 307 z 23.10.1992, str. 27).

1 Art. 9 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2003 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.196.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2186/93 w sprawie wspólnotowej koordynacji sporządzania rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych
Data aktu: 22/07/1993
Data ogłoszenia: 05/08/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/08/1993