Rozporządzenie 1384/79 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1108/70 wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1384/79
z dnia 25 czerwca 1979 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1108/70 wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu ujęcia w ramach wspólnej polityki transportowej systemu opłat za użytkowanie infrastruktury, niezbędne jest poznanie wydatków ponoszonych w zakresie infrastruktury;

stały system księgowy zapewnia najbardziej odpowiednie środki poznania wydatków ponoszonych w zakresie infrastruktury;

w tym celu Rada wprowadziła rozporządzeniem (EWG) nr 1108/70 (3), stały system księgowy takich wydatków;

księgowanie powinno uwzględniać zdobyte doświadczenie i rozwój wspólnej polityki transportowej; formy księgowania, wykaz typów infrastruktury i wykaz danych dotyczących użytkowania infrastruktury przewidzianych w rozporządzeniu (EWG) nr 1108/70 powinny być odpowiednio dostosowane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1108/70 wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

System księgowania wydatków infrastrukturalnych jest prowadzony dla każdej sieci dróg kolejowych wymienionych w załączniku II (A.1) i dla wszystkich innych sieci wymienionych w załączniku II (A.1), jak również dla dróg kołowych oraz śródlądowych dróg wodnych dostępnych dla ruchu publicznego, z następującymi wyjątkami:

a) drogi zamknięte dla ruchu pojazdów, to znaczy dla pojazdów o pojemności silnika równej lub przekraczającej 50 cm3;

b) drogi wykorzystywane wyłącznie przez pojazdy rolne lub leśne lub które służą wyłącznie dojazdowi do gospodarstw rolnych lub leśnych;

c) drogi śródlądowe, na których ruch jest ograniczony do statków poniżej 250 ton metrycznych nośności;

d) drogi wodne o charakterze morskim, wymienione w rozporządzeniu (EWG) nr 281/71(1).

______

(1) Dz.U. L 33 z 10.2.1971, str. 1."

2. W art. 5 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"2. Oddzielne zapisy zostaną przedstawione:

a) odnośnie do dróg kolejowych:

i) dla każdej z sieci określonych w załączniku II (A.1);

ii) dla wszystkich innych sieci łącznie, określonych w załączniku II (A.2). Jednakże dane dotyczące tych sieci będą przekazywane tylko raz na pięć lat, począwszy od danych za rok 1980."

3. W art. 6 akapit pierwszy tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- zwroty kapitałowe i oddzielnie odsetki od pożyczek zaciągniętych wcześniej."

4. Artykuł 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji, równocześnie z zapisami określonymi w art. 5 i dotyczące tego samego okresu, dane dotyczące użytkowania infrastruktur zgodnie z tabelą A, B (1.1) i C załącznika III.

Dane określone w tabelach B (1.2) i B (2) tego załącznika są przedstawiane jedynie raz na pięć lat. W przypadku tabeli B (1.2) dane są przedstawiane pierwszy raz za rok 1980. W przypadku tabeli B (2) dane zostają zawieszone, aż do czasu kiedy w systemie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury uzna się je za niezbędne."

5. Załączniki I-III zostają zmienione zgodnie z Załącznikiem.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie we właściwym czasie i po konsultacji z Komisją, przyjmą takie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, jakie będą niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia.

W przypadku gdy Państwo Członkowskie wnosi lub, gdy Komisja uzna to za właściwe, Komisja skonsultuje z zainteresowanymi Państwami Członkowskimi propozycje środków określonych w ustępie poprzednim.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1979 r.

W imieniu Rady
J. LE THEULE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 296 z 11.12.1978, str. 57.

(2) Dz.U. C 128 z 21.5.1979, str. 35.

(3) Dz.U. L 130 z 15.6.1970, str. 4.

ZAŁĄCZNIK

1. W załączniku I pkt B ppkt 2 do rozporządzenia (EWG) nr 1108/70 skreśla się podpozycje 20 i 21.

2. W załączniku II do rozporządzenia nr 1108/70 wprowadza się następujące zmiany:

"ZAŁĄCZNIK II

WYKAZ SIECI KOLEJOWYCH, KATEGORII DRÓG I WODNYCH DRÓG ŚRÓDLĄDOWYCH OKREŚLONYCH W ART. 3 I ART. 5 UST. 2

A. 1. DROGI KOLEJOWE - główne sieci

Królestwo Belgii

- Société nationale des chemins de fer belges (SNCB)/Nationale Maatachappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)

Królestwo Danii

- Danske Statsbaner (DSB)

Republika Federalna Niemiec

- Deutsche Bundesbahn (DB)

Republika Francuska

- Société nationale des chemins de fer français (SNCF)

Irlandia

- Coras Iompair Eireann (CIE)

Republika Włoska

- Azienda autonoma delle ferrovie dello Stato (FS)

Wielkie Księstwo Luksemburga

- Société nationale des chemins de fer luxembourgeois (CFL)

Królestwo Niderlandów

- N. V. Nederlandse Spoorwegen (NS)

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii

- British Railways Board (BRB)

- Northern Ireland Railways Company Ltd (NIR)

A. 2. DROGI KOLEJOWE - sieci dostępne dla ruchu publicznego i połączone z siecią główną (poza sieciami miejskimi)

Republika Federalna Niemiec

Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH

Alsternordbahn GmbH

Eisenbahn-Gesellschaft Altona-Kaltenkirchen-Neumünster

Augsburger Lokalbahn GmbH

Bayerische Landeshafenverwaltung

Bentheimer Eisenbahn AG

Birkenfelder Eisenbahn GmbH

Delmenhorst-Harpstedter Eisenbahn GmbH

DB, Bundesbahndirektion Frankfurt, NE-Geschäftsführung

Deutsche Eisenbahn-GmbH

Dortmunder Eisenbahn

Elmshorn-Barmstedt-Oldesloer Eisenbahn AG

Verkehrsbetriebe Extertal - Extertalbahn GmbH

Filderbahn der Stuttgarter Straßenbahnen AG

Hafen- und Verkehrsbetriebe der Stadt Kiel

Häfen der Stadt Köln

Hafen- und Bahnbetriebe der Stadt Krefeld

Hersfelder Kreisbahn

Hohenzollerische Landesbahn AG

Verkehrsbetriebe Grafschaft Hoya GmbH

Hümmlinger Kreisbahn

Ilmebahn-Gesellschaft AG

Köln-Bonner Eisenbahnen AG

Kölner-Verkehrs-Betriebe AG (Köln-Frechen-Benzelrather Eisenbahn)

Eisenbahn Köln-Mülheim-Leverkusen der Farbenfabriken Bayer AG

Krefelder Eisenbahn-Gesellschaft AG

Kreiswerke Gelnhausen GmbH - Verkehrsbetriebe

Meppen-Haselünner Eisenbahn

Merzig-Büschfelder Eisenbahn GmbH

Mindener Kreisbahnen

Bahnen der Stadt Monheim GmbH

Neukölln-Mittenwalder Eisenbahn-Gesellschaft

Neusser Eisenbahn

Niederrheinische Verkehrsbetriebe Aktiengesellschaft NIAG

Nordfriesische Verkehrsbetriebe AG

Kreisbahn Osterode am Harz - Kreiensen

Osthannoversche Eisenbahnen AG

Osthavelländische Eisenbahn

Verkehrsbetriebe Peine-Salzgitter GmbH

Regentalbahn AG

Rhein-Sieg-Verkehrsgesellschaft

Verkehrsbetriebe des Kreises Schleswig-Flensburg

Siegener Kreisbahn GmbH

Südwestdeutsche Eisenbahnen AG

Tegernsee-Bahn AG

Trossinger Eisenbahn

Uetersener Eisenbahn-AG

Verden-Walsroder Eisenbahn GmbH

Vorwohle-Emmerthaler Verkehrsbetriebe GmbH

Bahngesellschaft Waldhof - Nebenbahn Waldhof/Sandhofen

Wanne-Bochum-Herner Eisenbahn

Werne-Bockum-Höveler Eisenbahn

Westfälische Verkehrsgesellschaft mbH

Westerwaldbahn

Wuppertaler Stadtwerke AG

Württembergische Eisenbahn-GmbH

Württembergische Nebenbahnen GmbH

Industriebahn der Stadt Zülpich

Hafenbahn Aschaffenburg

Brohltal-Eisenbahn GmbH

Kleinbahnverwaltung Gemeinde Edewecht

Hohenlimburger Kleinbahn

Oberrheinische Eisenbahn Gesellschaft AG

Wittlager Kreisbahn GmbH

Republika Włoska

Torino - Ceres

Ferrovie Nord Milano

Trento - Malč

Societŕ Veneta Autoferrovie

Societŕ Veneta per imprese e cistruzioni pubbliche

Ferrovia Suzzara - Ferrara

Gestione Governativa Ferrovie Padane

Azienda Trasporti Consorziali di Modena

Azienda Trasporti Consorziali - Bologna

Acotral

Ferrovie Adriatico Appennino

Gestione Governativa Ferrovia Cancello - Bonevento

Ferrotravaria (SpA)

Ferrovie del Sud-Est

Ferrovie del Gargano

Gestione Governativa Ferrovia Circumetnea

Azienda Consorziale Transporti - Reggio Emilia

La Ferroviaria italiana

Societŕ Mediterranea strade ferrate umbro-aretine

Societŕ nazionale di ferrovie e tranvie."

3. W załączniku III do rozporządzenia (EWG) nr 1108/70 wprowadza się następujące zmiany:

3.1. Tabela B (1) w zalączniku III zastępuje się tabelą B (1.1) i B (1.2) poniżej:

"TABELA B - DROGI LĄDOWE

1.1. Pojazdy/kilometry rocznie przebyte po drogach lądowych poza aglomeracjami.

Państwo Członkowskie:

Kategoria dróg:

(miliony jednostek)
Kategorie pojazdów Pojazdy/kilometry
1. Samochody osobowe posiadające mniej niż 10 miejsc

siedzących

2. Furgonetki o ciężarze całkowitym przy obciążeniu

dozwolonym mniejszym niż 3 tony

3. Ciężarówki
4. Ciężarówki z przyczepami
5. Ciągniki z naczepami
6. Autobusy i autokary
7. Pozostałe.

1.2. Pojazdy/kilometry rocznie przebyte po drogach lądowych poza aglomeracjami.

Państwo Członkowskie:

Kategoria dróg:

(miliony jednostek)
Kategorie pojazdów Pojazdy/kilometry
3.1. Ciężarówki dwuosiowe
3.2. Ciężarówki trzyosiowe
3.3. Ciężarówki czteroosiowe
4.1. Ciężarówki dwuosiowe z przyczepą dwuosiową
4.2. Ciężarówki dwuosiowe z przyczepą trójosiową
4.3. Ciężarówki trzyosiowe z przyczepą dwuosiową
4.4. Ciężarówki trzyosiowe z przyczepą trzyosiową
4.5. Pozostałe kategorie ciężarówek z przyczepą(1)
5.1. Ciągniki dwuosiowe z naczepą jednoosiową
5.2. Ciągniki dwuosiowe z naczepą dwuosiową
5.3. Ciągniki trzyosiowe z naczepą dwuosiową
5.4. Ciągniki trzyosiowe z naczepą dwuosiową
5.5. Pozostałe kategorie ciągników z naczepą jednoosiową(1)
6.1. Dwuosiowe autobusy i autokary
6.2. Trzyosiowe autobusy i autokary
(1) Do dalszego ewentualnego podziału na kategorie typowe w zależności od

liczby i rozkładu osi."

3.2. W załączniku III tabela C lit. e) i f) otrzymują brzmienie:

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

grafika

grafika

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1979.167.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1384/79 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1108/70 wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej
Data aktu: 25/06/1979
Data ogłoszenia: 05/07/1979
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/07/1979