united kingdom
ukraine

Rozporządzenie 1384/79 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1108/70 wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1384/79
z dnia 25 czerwca 1979 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1108/70 wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu ujęcia w ramach wspólnej polityki transportowej systemu opłat za użytkowanie infrastruktury, niezbędne jest poznanie wydatków ponoszonych w zakresie infrastruktury;

stały system księgowy zapewnia najbardziej odpowiednie środki poznania wydatków ponoszonych w zakresie infrastruktury;

w tym celu Rada wprowadziła rozporządzeniem (EWG) nr 1108/70 (3), stały system księgowy takich wydatków;

księgowanie powinno uwzględniać zdobyte doświadczenie i rozwój wspólnej polityki transportowej; formy księgowania, wykaz typów infrastruktury i wykaz danych dotyczących użytkowania infrastruktury przewidzianych w rozporządzeniu (EWG) nr 1108/70 powinny być odpowiednio dostosowane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1108/70 wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

System księgowania wydatków infrastrukturalnych jest prowadzony dla każdej sieci dróg kolejowych wymienionych w załączniku II (A.1) i dla wszystkich innych sieci wymienionych w załączniku II (A.1), jak również dla dróg kołowych oraz śródlądowych dróg wodnych dostępnych dla ruchu publicznego, z następującymi wyjątkami:

a) drogi zamknięte dla ruchu pojazdów, to znaczy dla pojazdów o pojemności silnika równej lub przekraczającej 50 cm3;

b) drogi wykorzystywane wyłącznie przez pojazdy rolne lub leśne lub które służą wyłącznie dojazdowi do gospodarstw rolnych lub leśnych;

c) drogi śródlądowe, na których ruch jest ograniczony do statków poniżej 250 ton metrycznych nośności;

d) drogi wodne o charakterze morskim, wymienione w rozporządzeniu (EWG) nr 281/71(1).

______

(1) Dz.U. L 33 z 10.2.1971, str. 1."

2. W art. 5 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"2. Oddzielne zapisy zostaną przedstawione:

a) odnośnie do dróg kolejowych:

i) dla każdej z sieci określonych w załączniku II (A.1);

ii) dla wszystkich innych sieci łącznie, określonych w załączniku II (A.2). Jednakże dane dotyczące tych sieci będą przekazywane tylko raz na pięć lat, począwszy od danych za rok 1980."

3. W art. 6 akapit pierwszy tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- zwroty kapitałowe i oddzielnie odsetki od pożyczek zaciągniętych wcześniej."

4. Artykuł 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji, równocześnie z zapisami określonymi w art. 5 i dotyczące tego samego okresu, dane dotyczące użytkowania infrastruktur zgodnie z tabelą A, B (1.1) i C załącznika III.

Dane określone w tabelach B (1.2) i B (2) tego załącznika są przedstawiane jedynie raz na pięć lat. W przypadku tabeli B (1.2) dane są przedstawiane pierwszy raz za rok 1980. W przypadku tabeli B (2) dane zostają zawieszone, aż do czasu kiedy w systemie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury uzna się je za niezbędne."

5. Załączniki I-III zostają zmienione zgodnie z Załącznikiem.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie we właściwym czasie i po konsultacji z Komisją, przyjmą takie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, jakie będą niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia.

W przypadku gdy Państwo Członkowskie wnosi lub, gdy Komisja uzna to za właściwe, Komisja skonsultuje z zainteresowanymi Państwami Członkowskimi propozycje środków określonych w ustępie poprzednim.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1979 r.

W imieniu Rady
J. LE THEULE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 296 z 11.12.1978, str. 57.

(2) Dz.U. C 128 z 21.5.1979, str. 35.

(3) Dz.U. L 130 z 15.6.1970, str. 4.

ZAŁĄCZNIK

1. W załączniku I pkt B ppkt 2 do rozporządzenia (EWG) nr 1108/70 skreśla się podpozycje 20 i 21.

2. W załączniku II do rozporządzenia nr 1108/70 wprowadza się następujące zmiany:

"ZAŁĄCZNIK II

WYKAZ SIECI KOLEJOWYCH, KATEGORII DRÓG I WODNYCH DRÓG ŚRÓDLĄDOWYCH OKREŚLONYCH W ART. 3 I ART. 5 UST. 2

A. 1. DROGI KOLEJOWE - główne sieci

Królestwo Belgii

- Société nationale des chemins de fer belges (SNCB)/Nationale Maatachappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)

Królestwo Danii

- Danske Statsbaner (DSB)

Republika Federalna Niemiec

- Deutsche Bundesbahn (DB)

Republika Francuska

- Société nationale des chemins de fer français (SNCF)

Irlandia

- Coras Iompair Eireann (CIE)

Republika Włoska

- Azienda autonoma delle ferrovie dello Stato (FS)

Wielkie Księstwo Luksemburga

- Société nationale des chemins de fer luxembourgeois (CFL)

Królestwo Niderlandów

- N. V. Nederlandse Spoorwegen (NS)

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii

- British Railways Board (BRB)

- Northern Ireland Railways Company Ltd (NIR)

A. 2. DROGI KOLEJOWE - sieci dostępne dla ruchu publicznego i połączone z siecią główną (poza sieciami miejskimi)

Republika Federalna Niemiec

Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH

Alsternordbahn GmbH

Eisenbahn-Gesellschaft Altona-Kaltenkirchen-Neumünster

Augsburger Lokalbahn GmbH

Bayerische Landeshafenverwaltung

Bentheimer Eisenbahn AG

Birkenfelder Eisenbahn GmbH

Delmenhorst-Harpstedter Eisenbahn GmbH

DB, Bundesbahndirektion Frankfurt, NE-Geschäftsführung

Deutsche Eisenbahn-GmbH

Dortmunder Eisenbahn

Elmshorn-Barmstedt-Oldesloer Eisenbahn AG

Verkehrsbetriebe Extertal - Extertalbahn GmbH

Filderbahn der Stuttgarter Straßenbahnen AG

Hafen- und Verkehrsbetriebe der Stadt Kiel

Häfen der Stadt Köln

Hafen- und Bahnbetriebe der Stadt Krefeld

Hersfelder Kreisbahn

Hohenzollerische Landesbahn AG

Verkehrsbetriebe Grafschaft Hoya GmbH

Hümmlinger Kreisbahn

Ilmebahn-Gesellschaft AG

Köln-Bonner Eisenbahnen AG

Kölner-Verkehrs-Betriebe AG (Köln-Frechen-Benzelrather Eisenbahn)

Eisenbahn Köln-Mülheim-Leverkusen der Farbenfabriken Bayer AG

Krefelder Eisenbahn-Gesellschaft AG

Kreiswerke Gelnhausen GmbH - Verkehrsbetriebe

Meppen-Haselünner Eisenbahn

Merzig-Büschfelder Eisenbahn GmbH

Mindener Kreisbahnen

Bahnen der Stadt Monheim GmbH

Neukölln-Mittenwalder Eisenbahn-Gesellschaft

Neusser Eisenbahn

Niederrheinische Verkehrsbetriebe Aktiengesellschaft NIAG

Nordfriesische Verkehrsbetriebe AG

Kreisbahn Osterode am Harz - Kreiensen

Osthannoversche Eisenbahnen AG

Osthavelländische Eisenbahn

Verkehrsbetriebe Peine-Salzgitter GmbH

Regentalbahn AG

Rhein-Sieg-Verkehrsgesellschaft

Verkehrsbetriebe des Kreises Schleswig-Flensburg

Siegener Kreisbahn GmbH

Südwestdeutsche Eisenbahnen AG

Tegernsee-Bahn AG

Trossinger Eisenbahn

Uetersener Eisenbahn-AG

Verden-Walsroder Eisenbahn GmbH

Vorwohle-Emmerthaler Verkehrsbetriebe GmbH

Bahngesellschaft Waldhof - Nebenbahn Waldhof/Sandhofen

Wanne-Bochum-Herner Eisenbahn

Werne-Bockum-Höveler Eisenbahn

Westfälische Verkehrsgesellschaft mbH

Westerwaldbahn

Wuppertaler Stadtwerke AG

Württembergische Eisenbahn-GmbH

Württembergische Nebenbahnen GmbH

Industriebahn der Stadt Zülpich

Hafenbahn Aschaffenburg

Brohltal-Eisenbahn GmbH

Kleinbahnverwaltung Gemeinde Edewecht

Hohenlimburger Kleinbahn

Oberrheinische Eisenbahn Gesellschaft AG

Wittlager Kreisbahn GmbH

Republika Włoska

Torino - Ceres

Ferrovie Nord Milano

Trento - Malč

Societŕ Veneta Autoferrovie

Societŕ Veneta per imprese e cistruzioni pubbliche

Ferrovia Suzzara - Ferrara

Gestione Governativa Ferrovie Padane

Azienda Trasporti Consorziali di Modena

Azienda Trasporti Consorziali - Bologna

Acotral

Ferrovie Adriatico Appennino

Gestione Governativa Ferrovia Cancello - Bonevento

Ferrotravaria (SpA)

Ferrovie del Sud-Est

Ferrovie del Gargano

Gestione Governativa Ferrovia Circumetnea

Azienda Consorziale Transporti - Reggio Emilia

La Ferroviaria italiana

Societŕ Mediterranea strade ferrate umbro-aretine

Societŕ nazionale di ferrovie e tranvie."

3. W załączniku III do rozporządzenia (EWG) nr 1108/70 wprowadza się następujące zmiany:

3.1. Tabela B (1) w zalączniku III zastępuje się tabelą B (1.1) i B (1.2) poniżej:

"TABELA B - DROGI LĄDOWE

1.1. Pojazdy/kilometry rocznie przebyte po drogach lądowych poza aglomeracjami.

Państwo Członkowskie:

Kategoria dróg:

(miliony jednostek)
Kategorie pojazdów Pojazdy/kilometry
1. Samochody osobowe posiadające mniej niż 10 miejsc

siedzących

2. Furgonetki o ciężarze całkowitym przy obciążeniu

dozwolonym mniejszym niż 3 tony

3. Ciężarówki
4. Ciężarówki z przyczepami
5. Ciągniki z naczepami
6. Autobusy i autokary
7. Pozostałe.

1.2. Pojazdy/kilometry rocznie przebyte po drogach lądowych poza aglomeracjami.

Państwo Członkowskie:

Kategoria dróg:

(miliony jednostek)
Kategorie pojazdów Pojazdy/kilometry
3.1. Ciężarówki dwuosiowe
3.2. Ciężarówki trzyosiowe
3.3. Ciężarówki czteroosiowe
4.1. Ciężarówki dwuosiowe z przyczepą dwuosiową
4.2. Ciężarówki dwuosiowe z przyczepą trójosiową
4.3. Ciężarówki trzyosiowe z przyczepą dwuosiową
4.4. Ciężarówki trzyosiowe z przyczepą trzyosiową
4.5. Pozostałe kategorie ciężarówek z przyczepą(1)
5.1. Ciągniki dwuosiowe z naczepą jednoosiową
5.2. Ciągniki dwuosiowe z naczepą dwuosiową
5.3. Ciągniki trzyosiowe z naczepą dwuosiową
5.4. Ciągniki trzyosiowe z naczepą dwuosiową
5.5. Pozostałe kategorie ciągników z naczepą jednoosiową(1)
6.1. Dwuosiowe autobusy i autokary
6.2. Trzyosiowe autobusy i autokary
(1) Do dalszego ewentualnego podziału na kategorie typowe w zależności od

liczby i rozkładu osi."

3.2. W załączniku III tabela C lit. e) i f) otrzymują brzmienie:

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

grafika

grafika

grafika

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1979.167.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1384/79 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1108/70 wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej
Data aktu: 25/06/1979
Data ogłoszenia: 05/07/1979
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/07/1979