Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE

DECYZJA
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 16 stycznia 2023 r.
w sprawie zmiany decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE
(2023/C 44/01)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 , a w szczególności jego art. 25,

uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) głównym celem decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze do rozporządzenia (UE) 2018/1725 (zwanej dalej "decyzją Prezydium") 2  jest wdrożenie przepisów ustanowionych w tym rozporządzeniu, które odnoszą się do zadań, obowiązków i uprawnień inspektora ochrony danych w Parlamencie Europejskim (zwanego dalej "Inspektorem ochrony danych"), określenie szczegółowych zasad, na podstawie których osoba, której dane dotyczą, może wykonywać swoje prawa, a także wprowadzenie przepisów wewnętrznych, zgodnie z którymi Parlament Europejski może stosować wyjątki, odstępstwa lub ograniczenia w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725;

(2) 17 maja 2021 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych rozpoczął zdalny audyt, aby ocenić aktualnie obowiązujące

przepisy wykonawcze instytucji i organów przewidziane w art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 pod kątem ich istnienia i jakości; audyt ten miał na celu zapewnienie spójnego i jednolitego stosowania ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, przez instytucje i organy Unii;

(3) w wyniku tego audytu Parlament Europejski otrzymał nieformalne zalecenie, aby przeprowadzić przegląd decyzji Prezydium i usunąć możliwość ograniczenia dostępu do procedur naboru i oceny personelu, gdyż ograniczenia te nie wydają się konieczne;

(4) inspektor ochrony danych i Wydział Prawny Parlamentu Europejskiego zgodzili się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, że procedury selekcji i oceny pracowników są już chronione innymi przepisami administracyjnymi i środkami organizacyjnymi i nie wymagają dalszej ochrony w przepisach o ochronie danych. Załącznik III do decyzji Prezydium nie powinien już zatem obejmować tych procedur;

(5) utworzenie Prokuratury Europejskiej ("EPPO") ma wpływ na stosowanie art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725; należy zatem zastąpić załącznik III z uwagi na potrzebę ewentualnego ograniczenia praw osób, których dane dotyczą, na wniosek Prokuratury Europejskiej;

(6) w art. 36 ust. 3 należy dodać załącznik III do wykazu przypadków, które wymagają prowadzenia corocznego monitorowania w celu oceny konieczności utrzymania ograniczenia; ponadto należy wprowadzić zmiany w załączniku IX dotyczącym Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych ("OLAF"), aby uwzględnić ograniczenia niezbędne do ochrony praw i wolności innych osób, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725;

(7) należy odpowiednio zmienić decyzję Prezydium.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W art. 36 decyzji Prezydium ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Administrator przeprowadza przegląd zastosowania ograniczeń, o których mowa w art. 29 i 31-34 niniejszej decyzji, w powiązaniu z mającymi zastosowanie załącznikami do niniejszej decyzji, co sześć miesięcy od ich przyjęcia i przy zamknięciu danej procedury. Następnie, do celów działań i procedur określonych w załącznikach I, II, III, V, VI, VII, VIII, IX i X do niniejszej decyzji, administrator co roku monitoruje potrzebę utrzymania wszelkich ograniczeń.".

2. 
Załącznik III do decyzji Prezydium otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK III

Współpraca z Prokuraturą Europejską (»EPPO«)

1) Przedmiot i zakres stosowania

1. Niniejszy załącznik stosuje się do przetwarzania danych osobowych, a zwłaszcza ich przekazywania, przez administratora w celu dostarczania EPPO informacji i dokumentów, zgłaszania jej różnych przypadków lub przetwarzania informacji i dokumentów otrzymanych od EPPO.

2. W niniejszym załączniku określono szczegółowe warunki, na jakich podczas dostarczania EPPO informacji i dokumentów na jej wniosek lub z własnej inicjatywy, podczas zgłaszania EPPO różnych przypadków lub podczas przetwarzania otrzymanych od EPPO informacji i dokumentów administrator może ograniczyć zastosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - w celu:

a) zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych lub wykonywania kar, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia; oraz

b) ochrony praw i wolności innych osób, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) tego rozporządzenia.

3. Niniejszy załącznik stosuje się do następujących kategorii danych osobowych:

a) dane identyfikacyjne;

b) dane kontaktowe;

c) dane zawodowe, w tym dane dotyczące umów akredytowanych asystentów parlamentarnych, asystentów krajowych i usługodawców oraz dane dotyczące podróży służbowych;

d) dane finansowe;

e) dane o ruchu;

f) dane dotyczące obecności osób;

g) dane dotyczące zewnętrznej działalności osób;

h) dane dotyczące przynależności politycznej;

i) wszelkie inne dane dotyczące przedmiotu danego dochodzenia prowadzonego przez EPPO.

2) Obowiązujące ograniczenia

1. Z zastrzeżeniem art. 30-36 niniejszej decyzji administrator może ograniczyć stosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - jeżeli wykonywanie tych praw zagrażałoby celowi czynności dochodzeniowych EPPO, np. przez ujawnienie jej narzędzi i metod stosowanych w dochodzeniach, lub miałoby negatywny wpływ na prawa i wolności innych osób, których dane dotyczą.

2. Z zastrzeżeniem art. 30-36 niniejszej decyzji Parlament Europejski może ograniczyć prawa i obowiązki, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu do danych osobowych uzyskanych od EPPO, jeżeli mogłaby ona ograniczyć wykonywanie tych praw i obowiązków na podstawie aktów przyjętych zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 - w odniesieniu do administracyjnych danych osobowych - lub zgodnie z przepisami rozdziału VIII rozporządzenia (UE) 2017/1939 i art. 9 decyzji kolegium EPPO z dnia 28 października 2020 r. ustanawiającej przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Prokuraturę Europejską - w odniesieniu do operacyjnych danych osobowych..".

3. 
W załączniku do IX decyzji Prezydium pkt 2 w części (1) otrzymuje brzmienie:

"2. W niniejszym załączniku określono szczegółowe warunki, na podstawie których podczas dostarczania OLAF informacji i dokumentów na wniosek OLAF lub z własnej inicjatywy, podczas zgłaszania OLAF różnych przypadków lub podczas przetwarzania otrzymanych od OLAF informacji i dokumentów administrator może ograniczyć zastosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - w celu:

a) zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych lub wykonywania kar, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia;

b) zapobiegania naruszeniom zasad etyki w przypadku zawodów regulowanych, prowadzenia postępowań w sprawie tych naruszeń, ich wykrywania i ścigania, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. f) tego rozporządzenia, oraz

c) ochrony praw i wolności innych osób, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) tego rozporządzenia.".

4. 
W załączniku do IX decyzji Prezydium pkt 1 w części (2) otrzymuje brzmienie:

"1. Z zastrzeżeniem art. 30-36 niniejszej decyzji administrator może ograniczyć stosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - jeżeli wykonywanie tych praw zagrażałoby celowi czynności dochodzeniowych prowadzonych przez OLAF lub przez Parlament Europejski we współpracy z OLAF, np. przez ujawnienie ich narzędzi i metod stosowanych w dochodzeniach, lub miałoby negatywny wpływ na prawa i wolności innych osób, których dane dotyczą.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nt 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiająca przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz. U. C. 259 z 2 sierpnia 2019, s. 2).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.44.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE
Data aktu: 16/01/2023
Data ogłoszenia: 06/02/2023
Data wejścia w życie: 07/02/2023