P9_TA(2020)0189Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lipca 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej dyrektywy (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 w odniesieniu do terminu transpozycji i daty rozpoczęcia stosowania ze względu na kryzys związany z COVID-19 (COM(2020)0198 - C9-0137/2020 - 2020/0082(CNS))
(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)
(2021/C 371/25)
(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2021 r.)
Parlament Europejski,
Poprawka 1
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 3 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(3a) Mimo że pandemia COVID-19 stwarza rzeczywiste trudności dla administracji krajowych, nie powinna być ona wykorzystywana jako pretekst do dalszego opóźniania wdrożenia wspólnie uzgodnionych przepisów. Przed wybuchem pandemii niektóre państwa członkowskie sygnalizowały, że będą mieć opóźnienia we wdrażaniu nowego systemu. Abstrahując od bezpośrednich trudności związanych z COVID-19, rządy nie powinny szczędzić wysiłków na rzecz wdrożenia nowego systemu. Państwa członkowskie zmagające się z problemami, które mogą spowodować opóźnienie w pełnym wdrożeniu przepisów, powinny skorzystać z pomocy technicznej udzielanej przez Komisję w celu zapewnienia prawidłowego i pełnego wdrożenia pakietu w sprawie handlu elektronicznego. Cele pakietu w sprawie handlu elektronicznego, takie jak ułatwienie globalnej konkurencyjności europejskich MŚP, zmniejszenie presji administracyjnej na sprzedawców unijnych oraz zadbanie o to, aby platformy internetowe przyczyniały się do bardziej sprawiedliwego systemu poboru VAT, przy jednoczesnym zwalczaniu oszustw podatkowych, są kluczowymi aspektami równych warunków działania dla wszystkich przedsiębiorstw, co ma szczególne znaczenie w kontekście odbudowy gospodarczej po pandemii COVID-19. |
Poprawka 2 Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(4) |
Biorąc pod uwagę wyzwania, przed którymi stoją państwa członkowskie w obliczu kryzysu związanego z COVID-19, oraz fakt, że nowe przepisy opierają się na zasadzie, zgodnie z którą wszystkie państwa członkowskie muszą zaktualizować swoje systemy informatyczne, aby móc stosować przepisy określone w dyrektywach (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995, zapewniając w ten sposób gromadzenie i przekazywanie informacji i płatności w ramach zmienionych procedur, konieczne jest odroczenie terminu transpozycji i daty rozpoczęcia stosowania tych dyrektyw o sześć miesięcy. Stosowne jest przesunięcie terminu o sześć miesięcy, ponieważ należy zachować możliwie jak najkrótsze opóźnienie w celu zminimalizowania dodatkowych strat budżetowych dla państw członkowskich. |
(4) |
Biorąc pod uwagę nowe wyzwania, przed którymi stoją państwa członkowskie w wyniku wybuchu pandemii COVID-19, oraz fakt, że nowe przepisy opierają się na zasadzie, zgodnie z którą wszystkie państwa członkowskie muszą zaktualizować swoje systemy informatyczne, aby móc stosować przepisy określone w dyrektywach (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995, zapewniając w ten sposób gromadzenie i przekazywanie informacji i płatności w ramach zmienionych procedur, konieczne może być odroczenie terminu transpozycji i daty rozpoczęcia stosowania tych dyrektyw o trzy miesiące. Odroczenie nie jest pożądane, ponieważ doprowadzi ono do utraty dochodów i zwiększenia luki w podatku VAT, a także przedłuży okres nieuczciwej konkurencji między sprzedającymi spoza UE i sprzedającymi z Unii. Jednakże przesunięcie terminu o trzy miesiące może być właściwe, ponieważ odpowiada ono okresowi obowiązywania ograniczeń w większości państw członkowskich. Dłuższe odroczenie zwiększyłoby ryzyko oszustw związanych z VAT w czasie, gdy finanse publiczne powinny być uzupełniane w celu zwalczania pandemii oraz jej skutków gospodarczych i społecznych. Sześciomiesięczne opóźnienie mogłoby doprowadzić do utraty dochodów przez państwa członkowskie w wysokości od 2,5 do 3,5 mld EUR. W związku z kryzysem związanym z COVID-19 ogromne znaczenie ma uniknięcie dalszej utraty dochodów. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - litera a
Dyrektywa (UE) 2017/2455
Artykuł 2 - nagłówek
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
"Zmiany w dyrektywie 2006/112/WE ze skutkiem od dnia 1 lipca 2021 r."; |
"Zmiany w dyrektywie 2006/112/WE ze skutkiem od dnia 1 kwietnia 2021 r."; |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - litera b
Dyrektywa (UE) 2017/2455
Artykuł 2 - ustęp 1 - wprowadzenie
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
"Ze skutkiem od dnia 1 lipca 2021 r. w dyrektywie 2006/112/WE wprowadza się następujące zmiany:"; |
"Ze skutkiem od dnia 1 kwietnia 2021 r. w dyrektywie 2006/112/WE wprowadza się następujące zmiany:"; |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2
Dyrektywa (UE) 2017/2455
Artykuł 3 - akapit 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
"Ze skutkiem od dnia 1 lipca 2021 r. w dyrektywie 2009/132/WE skreśla się tytuł IV."; |
"Ze skutkiem od dnia 1 kwietnia 2021 r. w dyrektywie 2009/132/WE skreśla się tytuł IV."; |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera a
Dyrektywa (UE) 2017/2455
Artykuł 4 - ustęp 1 - akapit 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
"Państwa członkowskie przyjmują i publikują, do dnia 30 czerwca 2021 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 2 i 3 niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów."; |
"Państwa członkowskie przyjmują i publikują, do dnia 31 marca 2021 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 2 i 3 niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów."; |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera b
Dyrektywa (UE) 2017/2455
Artykuł 4 - ustęp 1 - akapit 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
"Państwa członkowskie stosują przepisy niezbędne do wykonania art. 2 i 3 niniejszej dyrektywy od dnia 1 lipca 2021 r.". |
"Państwa członkowskie stosują przepisy niezbędne do wykonania art. 2 i 3 niniejszej dyrektywy od dnia 1 kwietnia 2021 r.". |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 2 - akapit 1
Dyrektywa (UE) 2019/1995
Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
"Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 30 czerwca 2021 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów". |
"Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 31 marca 2021 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów". |
Poprawka 9
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 2 - akapit 1
Dyrektywa (UE) 2019/1995
Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
"Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 lipca 2021 r.". |
"Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 kwietnia 2021 r.". |