Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).) Samochody ciężarowe (Scania) (Sprawa AT.39824).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

Samochody ciężarowe (Scania)

(Sprawa AT.39824)

(2020/C 216/06)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2020 r.)

1.
Niniejsza sprawa dotyczy naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym polegającego na koordynowaniu cen i podwyżek cen brutto średnich i dużych samochodów ciężarowych, jak również [...] harmonogramu i przenoszenia kosztów wprowadzania technologii dla średnich i dużych samochodów ciężarowych, zgodnych ze zaktualizowanymi standardami emisji.
2.
Niniejsza sprawa jest hybrydową sprawą kartelową. Komisja przyjęła już, w dniu 19 lipca 2016 r., decyzję skierowaną do pięciu przedsiębiorstw, które wybrały drogę postępowania ugodowego ("decyzja") 2 . Niniejszy projekt decyzji skierowany jest do przedsiębiorstw Scania AB, Scania CV AB oraz Scania Deutschland GmbH (łącznie zwanych "Scania"), które - mimo udziału w postępowaniu ugodowym - nie przedstawiły ostatecznie propozycji ugodowych.
3.
Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które zostało doręczone przedsiębiorstwu Scania w listopadzie 2014 r. W kolejnych miesiącach przedsiębiorstwo Scania uzyskało dostęp do akt sprawy. W niniejszej sprawie nie otrzymałem od tego podmiotu wniosków ani skarg dotyczących dostępu.
4.
W dniu 26 lipca 2016 r., wkrótce po przyjęciu decyzji w sprawie ugody, przedsiębiorstwo Scania złożyło wniosek do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (zwanej dalej "DG ds. Konkurencji") o przedstawienie wykazu dokumentów, które zostały złożone do akt od chwili przyznania pierwotnego dostępu w celu zidentyfikowania potencjalnie uniewinniających dowodów. Po otrzymaniu wykazu dokumentów, złożonych do akt od 20 listopada 2014 r. do 10 sierpnia 2016 r., przedsiębiorstwo Scania zażądało dostępu do szeregu dokumentów wyszczególnionych w tym wykazie. DG. ds Konkurencji przyznała dostęp (w pomieszczeniach Komisji) do niektórych dokumentów, mianowicie dokumentów zawierających informacje proceduralne dotyczące postępowania ugodowego i dokumentów dotyczących złagodzenia kar, ale odmówiła dostępu do korespondencji z osobami trzecimi i odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń złożonych przez dwie strony, do których była skierowana decyzja o ugodzie. Po otrzymaniu wspomnianej odmowy przedsiębiorstwo Scania zwróciło się w tej sprawie do mnie. Po zbadaniu dokumentów odrzuciłem wniosek przedsiębiorstwa Scania o dostęp do korespondencji z osobami trzecimi (przede wszystkim do wniosków o publiczny dostęp do dokumentów na podstawie rozporządzenia 1049/2001 3  od potencjalnych powodów występujących o odszkodowanie), ale przyznałem dostęp do czterech fragmentów odpowiedzi innych stron na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które mogły zostać potencjalnie uznane za dowody uniewinniające w stosunku do przedsiębiorstwa Scania (w tych fragmentach druga strona poprawiła swoje oświadczenia dotyczące złagodzenia kar lub dodała do tych oświadczeń treści bądź też dodała nowe dowody po przesłuchaniu pracownika).
5.
W dniu 23 września 2016 r. przedsiębiorstwo Scania odpowiedziało pisemnie na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i wystąpiło o umożliwienie wypowiedzenia się w formie ustnej. Ustne złożenie wyjaśnień odbyło się w dniu 18 października 2016 r.
6.
W dniu 7 kwietnia 2017 r. Komisja wystosowała do przedsiębiorstwa Scania AB pismo przedstawiające okoliczności faktyczne. W dniu 12 maja 2017 r. przedsiębiorstwo Scania AB przedłożyło odpowiedź na ww. pismo. W dniu 23 czerwca 2017 r. Komisja skierowała to samo pismo do przedsiębiorstwa Scania z terminem dziesięciu dni roboczych na przedłożenie dodatkowych komentarzy, oprócz tych, które przedsiębiorstwo Scania AB przedłożyło w dniu 12 maja 2017 r. W dniu 7 lipca 2017 r. przedsiębiorstwo Scania potwierdziło, że komentarze przedstawione przez przedsiębiorstwo Scania AB odzwierciedlają również stanowisko przedsiębiorstw Scania CV AB i Scania Deutschland GmbH.
7.
W swojej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń przedsiębiorstwo Scania stwierdziło, że w następstwie przyjęcia decyzji o ugodzie w dniu 19 lipca 2016 r. Komisja nie może już wydać decyzji stwierdzającej popełnienie naruszenia przez przedsiębiorstwo Scania, nie naruszając przy tym zasady domniemania niewinności i prawa do obrony przysługującego temu przedsiębiorstwu. Nie podzielam tego poglądu. Decyzja o ugodzie nie zawiera ustaleń dotyczących naruszenia odnoszących się do przedsiębiorstwa Scania, przy czym podmiot ten był stanie w pełni wykonać swoje prawo do obrony w drodze przedłożenia pisemnej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i pismo przedstawiające okoliczności faktyczne oraz ustnego złożenia wyjaśnień.
8.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których przedsiębiorstwo Scania miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
9.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych przedsiębiorstwa Scania.

Bruksela, dnia 26 września 2017 r.

Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 Zob. decyzja Komisji C(2016) 4673 z dnia 19 lipca 2016 r. (streszczenie opublikowane w Dz.U. C 108 z 6.4.2017, s. 6) oraz sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Dz.U. C 108 z 6.4.2017, s. 4).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.216.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).) Samochody ciężarowe (Scania) (Sprawa AT.39824).
Data aktu: 13/10/2011
Data ogłoszenia: 30/06/2020