Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8864 - Vodafone/Certain Liberty Global Assets).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  (M.8864 - Vodafone/Certain Liberty Global Assets)

(2019/C 382/06)

(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2019 r.)

Wprowadzenie

1.
W dniu 19 października 2018 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , w wyniku której Vodafone Group Plc ("Vodafone" lub "strona zgłaszająca") uzyskałaby wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwami telekomunikacyjnymi należącymi do Liberty Global SA ("Liberty Global") w Czechach, Niemczech, na Węgrzech i w Rumunii ("przejmowane przedsiębiorstwo") 3  ("transakcja"). Vodafone i Liberty Global (w tym przejmowane przedsiębiorstwo) zwane są dalej "stronami".

Procedura

2.
Na pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z rynkiem wewnętrznym. W dniu 11 grudnia 2018 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie wszczęcia postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na którą strony udzieliły odpowiedzi w dniu 7 stycznia 2019 r.
3.
W dniu 18 stycznia 2019 r. Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w związku z niedostarczeniem przez żadną ze stron kompletnych informacji w odpowiedzi na wniosek Komisji o udzielenie informacji ("decyzje przyjęte na podstawie art. 11 ust. 3"). Decyzje przyjęte na podstawie art. 11 ust. 3 zmusiły adresatów do przedłożenia Komisji kompletnych informacji i skutkowały zawieszeniem terminów określonych w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Zawieszenie biegu terminów wygasło z chwilą, gdy obie strony zastosowały się do decyzji przyjętych na podstawie art. 11 ust. 3, z końcem dnia 8 lutego 2019 r.

Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń

4.
W dniu 25 marca 2019 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 18 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 4 . W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przyjęła wstępną opinię, że transakcja znacząco utrudniłaby skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ze względu na (1) nieskoordynowane skutki horyzontalne (i) w zakresie świadczenia detalicznych dostaw usług stacjonarnego dostępu do internetu w Niemczech, (ii) w zakresie świadczenia detalicznych dostaw pakietów 2P obejmujących usługi telefonii stacjonarnej i usługi stacjonarnego dostępu do internetu w Niemczech oraz (iii) w zakresie rynku hurtowej transmisji sygnału telewizyjnego w Niemczech, a także ze względu na (2) nieskoordynowane skutki wertykalne detalicznych dostaw transmisji sygnału telewizyjnego do klientów w Niemczech zamieszkujących wielopiętrowe budynki mieszkalne, jak również na potencjalnym rynku regionalnym odpowiadającym zasięgowi działalności Unitymedia.
5.
Strony przedłożyły na piśmie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 8 kwietnia 2019 r. Żadna ze stron nie wniosła o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień.

Zainteresowane osoby trzecie

6.
Na uzasadniony wniosek 18 przedsiębiorstw zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE dopuściłem je do niniejszego postępowania jako zainteresowane osoby trzecie. Przedsiębiorstwa te obejmowały konkurentów lub podmioty posiadające stosunki umowne ze stronami jako dostawcy lub klienci, jak również stowarzyszenia reprezentujące takie przedsiębiorstwa.
7.
Wszystkim zainteresowanym osobom trzecim przekazano wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności i wyznaczono termin na przedłożenie swoich pisemnych uwag zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Dostęp do akt

8.
Po raz pierwszy strony uzyskały dostęp do akt w dniu 25 marca 2019 r., a następnie dostęp taki zapewniano im na bieżąco. Dostęp do informacji poufnych, na których Komisja oparła się w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, przyznano doradcom gospodarczym stron w biurze danych.
9.
W dniu 16 kwietnia 2019 r. otrzymałem wniosek o udzielenie dostępu do akt sprawy Komisji od przedsiębiorstwa, które dopuściłem do postępowania jako jedną z zainteresowanych osób trzecich. Taki wniosek o udzielenie dostępu został skierowany najpierw do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, która odrzuciła go w dniu 12 kwietnia 2019 r. W dniu 23 kwietnia 2019 r. odpowiedziałem na wniosek, stwierdzając, że nie istnieje żaden wymóg prawny, aby udzielić dostępu do akt sprawy przedmiotowemu przedsiębiorstwu. Zasadniczo w art. 11 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, ze względu na prawo do bycia wysłuchanym, wprowadzono rozróżnienie między osobami trzecimi a stronami zgłaszającymi, innymi stronami uczestniczącymi 5  oraz stronami, wobec których Komisja zamierza podjąć decyzję zgodnie z art. 14 lub art. 15 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Prawo osób trzecich do bycia wysłuchanym w postępowaniu w sprawie połączenia określono w art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Drugi z wymienionych artykułów określa treść i zakres prawa zainteresowanych stron trzecich do bycia wysłuchanymi, stanowiąc, że "Komisja informuje je na piśmie o charakterze i przedmiocie procedury i wyznacza termin, w jakim mogą przedłożyć swoje opinie". Wedle własnego uznania oraz zgodnie z orzecznictwem 6  Komisja przekazała wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności wszystkim zainteresowanym osobom trzecim, umożliwiając im zrozumienie teorii szkody i ich elementów składowych oraz dając im możliwość przedłożenia swoich opinii. Adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz "inne strony uczestniczące" mają prawo dostępu do akt zgodnie z art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, natomiast strona trzecia planowanej koncentracji - taka jak przedmiotowe przedsiębiorstwo - nie ma takiego samego prawa dostępu do akt.

Zobowiązania

10.
W celu rozwiązania stwierdzonych przez Komisję problemów w zakresie konkurencji w dniu 6 maja 2019 r. strona zgłaszająca przedstawiła zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
11.
Na podstawie informacji zwrotnej uzyskanej w wyniku badania rynku, któremu Komisja poddała zobowiązania, w dniu 11 czerwca 2019 r. strona zgłaszająca przedstawiła zmieniony zestaw zobowiązań ("ostateczne zobowiązania").
12.
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że ostateczne zobowiązania są odpowiednie i wystarczające, aby zlikwidować znaczne utrudnienie skutecznej konkurencji, jakie wywołałaby transakcja, i że w związku z tym zobowiązania te zapewniają zgodność planowanej koncentracji z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG.

Projekt decyzji

13.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

Wniosek

14.
Uważam, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.
Bruksela, dnia 3 lipca 2019 r.
Joos STRAGIER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 W Czechach przejmowane przedsiębiorstwo działa za pośrednictwem UPC Česká republika, s.r.o., w Niemczech za pośrednictwem Unitymedia GmbH ("Unitymedia"), na Węgrzech za pośrednictwem UPC Magyarország Kft, a w Rumunii za pośrednictwem UPC Romania S.R.L.
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
5 Zgodnie z art. 11 lit. b) rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw "strony uczestniczące w proponowanej koncentracji inne niż strony zgłaszające, jak sprzedający i przedsiębiorstwo, które jest celem koncentracji" stanowią "inne strony uczestniczące".
6 Zob. np. sprawa T 213/01 i T 214/01, Österreichische Postsparkasse i Bank für Arbeit und Wirtschaft/Komisja, EU:T:2006:151, pkt 107.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.382.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8864 - Vodafone/Certain Liberty Global Assets).
Data aktu: 11/11/2019
Data ogłoszenia: 11/11/2019