Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący działań następczych w odniesieniu do planu działania w sprawie VAT W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT - czas na decyzje"" [COM(2017) 566 final], "Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do podatnika certyfikowanego" [COM(2017) 567 final - 2017/0248 (CNS)], "Wniosek dotyczący rozporządzenia wykonawczego Rady zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi" [COM(2017) 568 final - 2017/0249 (NLE)] oraz "Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do harmonizacji i uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej oraz wprowadzenia docelowego systemu opodatkowania handlu między państwami członkowskimi" [COM(2017) 569 final - 2017/0251 (CNS)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
"Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący działań następczych w odniesieniu do planu działania w sprawie VAT »W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT - czas na decyzje«"

[COM(2017) 566 final],

"Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do podatnika certyfikowanego"

[COM(2017) 567 final - 2017/0248 (CNS)],

"Wniosek dotyczący rozporządzenia wykonawczego Rady zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi"

[COM(2017) 568 final - 2017/0249 (NLE)]

oraz

"Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do harmonizacji i uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej oraz wprowadzenia docelowego systemu opodatkowania handlu między państwami członkowskimi"

[COM(2017) 569 final - 2017/0251 (CNS)]

(2018/C 237/07)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2018 r.)

Sprawozdawca: Giuseppe GUERINI

Współsprawozdawca: Krister ANDERSSON

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 23.10.2017
Komisja Europejska, 17.11.2017, 13.12.2017
Podstawa prawna Art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej
Data przyjęcia przez sekcję 28.2.2018
Data przyjęcia na sesji plenarnej 14.3.2018
Sesja plenarna nr 533
Wynik głosowania 185/9/7
(za/przeciw/wstrzymało się)
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES uważa, że obecny unijny system podatku od wartości dodanej (VAT) jest bardzo rozdrobniony i skomplikowany, a w efekcie powoduje ograniczenia i zakłócenia w handlu oraz inwestycjach, tworząc zbędne i znaczne obciążenia administracyjne oraz bariery w handlu dla przedsiębiorstw.
1.2.
EKES uważa, że system VAT powinien mieć na celu ułatwienie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego. W szczególności należy zmniejszyć rozdrobnienie systemu VAT i zwiększyć efektywność zarządzania nim, zwłaszcza w odniesieniu do handlu transgranicznego; ponadto system ten wymaga unowocześnienia w kontekście rosnącej globalizacji i cyfryzacji gospodarki.
1.3.
EKES z zadowoleniem przyjmuje dążenie Komisji Europejskiej do wyeliminowania luki w podatku VAT, jak również przyjętą niedawno dyrektywę 2017/1371 w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii, przewidującą zaangażowanie Prokuratury Europejskiej w przypadkach oszustw związanych z VAT ze szkodą przekraczającą kwotę 10 milionów EUR.
1.4.
EKES uważa, że organy podatkowe powinny zbadać, w jaki sposób nowe technologie mogą przyczynić się do zwalczania oszustw związanych z VAT. Technologie cyfrowe mogą być również pomocne w upraszczaniu obciążeń administracyjnych zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla administracji podatkowych, gdyż oferują niezbędną przejrzystość. W szczególności państwa członkowskie powinny stworzyć odpowiednie fora służące wymianie najlepszych praktyk w zakresie poboru dochodów oraz dotyczących sposobów opracowywania technologii ułatwiających prawidłowy pobór podatków w transgranicznym obrocie handlowym. Należy rozważyć dogłębne zbadanie ewentualnego nałożenia wyższych stawek VAT na towary luksusowe. Dyskusje powinny dotyczyć sprawnych systemów zwrotu VAT oraz formularzy i procesów podatkowych, a także usprawnionych systemów wymiany danych na temat oszustów. Komisja Europejska powinna przyczyniać się do tworzenia takich forów instytucjonalnych i w ten sposób do zwiększania wzrostu gospodarczego i ograniczania uszczuplenia dochodów podatkowych.
1.5.
EKES uważa, że funkcjonujący mechanizm kompleksowej obsługi jest istotną częścią systemu opartego na miejscu przeznaczenia. W związku z tym z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy Komisji, takie jak proponowane rozszerzenie mechanizmu małego punktu kompleksowej obsługi na wszystkie usługi B2C oraz całą sprzedaż w segmencie B2C, zarówno w obrębie UE, jak i poza nią.
1.6.
EKES wzywa wszystkie instytucje zaangażowane w proces reformowania systemu VAT do zbadania sposobu możliwie jak najszybszego wdrożenia wspólnego systemu obejmującego zarówno usługi, jak i towary, co pozwoli ograniczyć przewidywane problemy wynikające z istnienia dwóch systemów - jednego dla towarów i jednego dla usług. EKES uzna to za pozytywną zmianę, o ile taki system będzie zgodny z zasadą neutralności podatkowej.
1.7.
EKES podkreśla znaczenie neutralności podatkowej między różnymi przedsiębiorstwami, zwracając uwagę, że nie można dopuścić do tego, by płatności VAT miały negatywny wpływ na płynność finansową niektórych przedsiębiorstw. W związku z tym importerzy towarów powinni mieć obowiązek zapłaty podatku VAT w momencie, gdy towary są rzeczywiście wprowadzane do obrotu, a nie wtedy, gdy takie produkty są jedynie przywożone i składowane.
1.8.
W odniesieniu do koncepcji podatnika certyfikowanego EKES odnotowuje, że Komisja uznaje ją za ważną dla przejścia na system VAT oparty na zasadzie miejsca przeznaczenia, oraz zgadza się, że przedsiębiorstwa, których wiarygodność podatkowa została udowodniona, powinny mieć możliwość korzystania z odpowiednich uproszczeń.
1.9.
EKES zwraca uwagę, że ze względu na czas potrzebny na uzgodnienie przez państwa członkowskie koncepcji podatnika certyfikowanego oraz przyznanie statusu podatnika certyfikowanego większości przedsiębiorstw, a także ze względu na fakt, że nakreślone we wniosku rozwiązania doraźne mają istotne znaczenie dla funkcjonowania systemu VAT, EKES zachęca państwa członkowskie do przyjęcia tych rozwiązań doraźnych w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw przed pełnym opracowaniem koncepcji podatnika certyfikowanego.
1.10.
W odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi zawartych we wniosku dotyczącym rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011, EKES zauważa, że uproszczenie i doprecyzowanie ram prawnych w odniesieniu do zwolnień, o które zwróciła się Rada do Komisji, wydaje się użytecznym narzędziem ograniczania oszustw i obniżenia kosztów przestrzegania przepisów przez MŚP.
1.11.
EKES uważa, że istotne jest przeprowadzenie przez Komisję kompleksowej oceny skutków regulacji prawnych mającej na celu ustalenie - w tym pod względem ilościowym - praktycznych konsekwencji realizacji całego planu działania w sprawie VAT dla osób fizycznych, przedsiębiorstw i organów podatkowych.
1.12.
EKES pragnie ponownie podkreślić, że należy dołożyć wszelkich starań, by wdrożyć docelowy system VAT w rozsądnym terminie; w przeciwnym razie istnieje ryzyko, że realizacja założonych celów będzie zagrożona lub że zostaną one tylko częściowo osiągnięte, ze szkodą dla rynku wewnętrznego oraz europejskich przedsiębiorstw i konsumentów.
2.
Wstęp i ogólne informacje
2.1.
W swoim komunikacie W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT - czas na decyzje, opublikowanym w dniu 7 kwietnia 2016 r., Komisja przedstawiła plan działania mający na celu zmodernizowanie unijnego systemu VAT oraz ogłosiła szereg konkretnych propozycji w tym zakresie.
2.2.
Plan działania przewiduje w szczególności: i) zmodernizowanie systemu VAT, dostosowanie go do nowych technologii cyfrowych; ii) ułatwienie MŚP przestrzegania przepisów w dziedzinie VAT; iii) opracowanie odpowiedniej polityki ustalania stawek VAT; iv) zmniejszenie luki w podatku VAT w państwach członkowskich i zwalczanie oszustw podatkowych.
2.3.
Biorąc pod uwagę, że wartość handlu transgranicznego w UE wynosi ponad 4,1 bln EUR (eksport) i 3,9 bln EUR (import), funkcjonowanie systemu VAT ma zasadnicze znaczenie dla wszystkich obywateli Unii.
2.4.
W dniu 1 grudnia 2016 r. Komisja opublikowała dwa wnioski: jeden dotyczący VAT w odniesieniu do transgranicznego handlu elektronicznego 1  i jeden dotyczący stawek VAT dla publikacji elektronicznych 2 .
2.5.
W celu ograniczenia oszustw związanych z VAT i w odpowiedzi na wnioski niektórych państw członkowskich w Radzie Komisja opublikowała w dniu 21 grudnia 2016 r. wniosek w sprawie tymczasowego stosowania ogólnego mechanizmu odwrotnego obciążenia w związku z dostawami towarów i usług, których wartość przekracza 10 000 EUR.
2.6.
W październiku 2017 r. Komisja opublikowała kolejny pakiet środków w obszarze VAT. Pakiet ten obejmuje: i) wniosek dotyczący zmiany obowiązującej dyrektywy VAT 2006/112/WE, wprowadzający koncepcję podatnika certyfikowanego oraz pewne środki korygujące 3 ; ii) środki mające na celu stworzenie podstaw dla stopniowego wprowadzania zasady opodatkowania w państwie członkowskim przeznaczenia oraz odpowiedzialności dostawcy jako reguły ogólnej 4 ; iii) wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 282/2011 w celu ujednolicenia i uproszczenia przepisów dotyczących świadczenia usług wewnątrzunijnego transportu towarów do celów zwolnienia z VAT 5 ; iv) wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia w sprawie współpracy administracyjnej między organami krajowymi w dziedzinie VAT 6 .
2.7.
Komisja przedstawiła cztery "rozwiązania doraźne" w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw w obecnym systemie. Są one następujące: i) uproszczenie przepisów dotyczących VAT dla przedsiębiorstw przemieszczających towary do innego państwa członkowskiego, gdzie mają być przechowywane przed dostarczeniem do ustalonego z wyprzedzeniem klienta; ii) uproszczenie i ujednolicenie przepisów dotyczących sytuacji transakcji łańcuchowych; iii) uproszczenie przepisów dotyczących dowodu transportu towarów między dwoma państwami członkowskimi. Uproszczenia te są dostępne wyłącznie dla przedsiębiorstw o statusie podatnika certyfikowanego. Czwarte rozwiązanie doraźne, dotyczące numeru identyfikacyjnego VAT partnerów handlowych zarejestrowanych w elektronicznym unijnym systemie wymiany informacji o VAT (VIES), będzie dostępne zarówno dla podatników certyfikowanych, jak i pozostałych przedsiębiorstw.
2.8.
W dalszej perspektywie Komisja zamierza sukcesywnie, za pomocą środków ustawodawczych i stopniowych dostosowań, zastępować obecne przepisy przejściowe dotyczące opodatkowania handlu między państwami członkowskimi ostateczną umową opartą na zasadzie opodatkowania towarów w państwie przeznaczenia.
3.
Uwagi ogólne: zwalczanie oszustw i współpraca między organami krajowymi
3.1.
Obecny system VAT jest bardzo rozdrobniony i skomplikowany, a w efekcie powoduje ograniczenia i zakłócenia w handlu oraz inwestycjach, tworząc zbędne i znaczne obciążenia administracyjne oraz bariery w handlu dla przedsiębiorstw.
3.2.
EKES uważa, że unijny system VAT powinien mieć na celu ułatwienie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego. W szczególności należy zmniejszyć rozdrobnienie unijnego systemu VAT i zwiększyć efektywność zarządzania nim, zwłaszcza w odniesieniu do handlu transgranicznego; ponadto system ten wymaga unowocześnienia w kontekście rosnącej globalizacji i cyfryzacji gospodarki.
3.3.
Jednocześnie EKES podziela pogląd Komisji, że oszustwa związane z VAT stanowią istotny problem - co pokazują szacowane kwoty utraconych dochodów z powodu oszustw wynoszące 151 mld EUR - w odniesieniu do którego konieczne jest podejmowanie praktycznych i coraz skuteczniejszych środków w celu ograniczenia nielegalnych praktyk, jednak bez osłabiania procesu konsolidacji jednolitego rynku 7 .
3.4.
EKES z zadowoleniem przyjmuje dążenie Komisji Europejskiej do wyeliminowania luki w podatku VAT, jak również przyjętą niedawno dyrektywę 2017/1371 w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii, przewidującą zaangażowanie Prokuratury Europejskiej w przypadkach oszustw związanych z VAT ze szkodą przekraczającą kwotę 10 milionów EUR.
3.5.
Dlatego też ważne jest nadanie priorytetu celowi zagwarantowania faktycznego rynku wewnętrznego oraz zwalczania oszustw przez jak najszybsze uzyskanie konkretnych efektów w tym obszarze dzięki ściślejszej współpracy między organami podatkowymi w zakresie wymiany informacji oraz opracowaniu baz danych i platform wymiany danych między poszczególnymi organami krajowymi celem wspierania skutecznego egzekwowania przepisów podatkowych. W szczególności EKES wzywa Komisję i krajowe organy podatkowe, by na co dzień znacznie ściślej i intensywniej współpracowały ze sobą w celu zapewnienia przestrzegania wymogów rynku wewnętrznego oraz ograniczenia kosztów administracyjnych zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla organów podatkowych. Ponadto Komisja Europejska i organy podatkowe powinny, we współpracy z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i innymi zainteresowanymi stronami, zbadać, w jaki sposób nowo pojawiające się technologie mogą przyczynić się do zwalczania oszustw związanych z VAT, ponieważ nowe technologie mogą być pomocne w upraszczaniu obciążeń administracyjnych zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla administracji podatkowych, oraz zapewnianiu niezbędnej przejrzystości.
3.6.
EKES podkreśla potrzebę stworzenia przez państwa członkowskie odpowiednich forów służących wymianie najlepszych praktyk w zakresie poboru dochodów oraz dotyczących sposobów opracowywania technologii ułatwiających prawidłowy pobór podatków w transgranicznym obrocie handlowym. W szczególności dyskusje powinny dotyczyć sprawnych systemów zwrotu VAT oraz formularzy i procesów podatkowych, a także sprawnych systemów wymiany danych na temat oszustów. Komisja Europejska powinna przyczyniać się do tworzenia takich forów instytucjonalnych i w ten sposób do zwiększania wzrostu gospodarczego i ograniczania uszczuplenia dochodów podatkowych.
4.
Zasada miejsca przeznaczenia i stawki VAT
4.1.
Zgodnie ze swoją opinią Plan działania w sprawie VAT 8  EKES uważa, że w efekcie gruntownego przeglądu obecnego systemu powinien powstać docelowy system VAT, który będzie nie tylko przejrzysty, solidny i kompleksowy, ale także proporcjonalny w odniesieniu do przedsiębiorstw i dostosowany do szybkiego tempa zmian w gospodarce i na rynkach.
4.2.
W tym kontekście EKES popiera propozycję przyjęcia zasady państwa przeznaczenia jako podstawy docelowego systemu VAT, ponieważ zgodnie z oczekiwaniami pozwoli ona stworzyć bardziej wyrównane szanse dla wszystkich dostawców na danym rynku krajowym oraz doprowadzi do ograniczenia zakłóceń funkcjonowania rynku UE.
4.3.
Funkcjonujący mechanizm kompleksowej obsługi jest istotną częścią systemu opartego na miejscu przeznaczenia. W związku z tym z zadowoleniem przyjmowane są inicjatywy Komisji, takie jak proponowane rozszerzenie mechanizmu małego punktu kompleksowej obsługi na wszystkie usługi B2C oraz sprzedaż w segmencie B2C, zarówno w obrębie UE, jak i poza nią. Bez w pełni funkcjonującego punktu kompleksowej obsługi, opierającego się na audytach przeprowadzanych w kraju pochodzenia, skalowalnych uproszczeniach oraz możliwości kompensowania naliczonego podatku VAT ze wszystkich państw członkowskich każdy system oparty na miejscu przeznaczenia doprowadzi do radykalnego zwiększenia obciążeń administracyjnych, zwłaszcza dla MŚP.
4.4.
EKES podkreśla znaczenie neutralności podatkowej między różnymi przedsiębiorstwami, zwracając uwagę, że nie można dopuścić do tego, by płatności VAT miały negatywny wpływ na płynność finansową niektórych przedsiębiorstw. W związku z tym importerzy towarów na określone rynki krajowe powinni mieć obowiązek zapłaty podatku VAT w momencie, gdy towary są rzeczywiście wprowadzane do obrotu, a nie wtedy, gdy takie produkty są jedynie przywożone i składowane do czasu ich późniejszego udostępnienia na rynku.
4.5.
Jeśli chodzi o pierwszą fazę realizacji planu działania, odnoszącą się do niektórych dostaw towarów, EKES wzywa wszystkie instytucje zaangażowane w proces reformowania systemu VAT do zbadania sposobu możliwie jak najszybszego wdrożenia wspólnego systemu obejmującego usługi i towary, co pozwoli ograniczyć przewidywane problemy wynikające z istnienia dwóch systemów - jednego dla towarów i jednego dla usług.
4.6.
Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę, że w gospodarce cyfrowej granica między produktami i usługami coraz bardziej zaciera się i prawdopodobnie podział ten będzie ulegać dalszym zmianom w obecnym środowisku, w którym dynamika rozwoju technologii znacznie przekracza tempo opracowywania przepisów przez odpowiednie instytucje. EKES wzywa zatem Komisję Europejską do rozważenia i ewentualnie uwzględnienia tej kwestii w ramach przeprowadzanej obecnie reformy systemu podatku VAT.
4.7.
EKES uważa, że polityka dotycząca stawek VAT, do której dąży Komisja i której celem jest zapewnienie państwom członkowskim większej elastyczności w zakresie stosowania stawek obniżonych, zasadniczo powinna być zgodna z zasadą państwa przeznaczenia, biorąc pod uwagę, że w ramach tego systemu zakłócenia w handlu będą prawdopodobnie mniejsze.
4.8.
Zapewnienie państwom członkowskim większej swobody w ustalaniu własnych stawek nie może jednak prowadzić do rozdrobnienia systemu jako całości lub jego nadmiernego skomplikowania. W związku z tym niezbędne jest proporcjonalne podejście, które doprowadzi do wypracowania jasnych i przewidywalnych ram wdrażania, w szczególności w interesie MŚP oraz w celu ograniczenia kosztów przestrzegania przepisów przez przedsiębiorstwa ogółem 9 .
4.9.
Wynika z tego, że liczba dozwolonych wyjątków powinna być ograniczona do szczególnych i należycie uzasadnionych przypadków, tak aby zapewnić jednolite i przewidywalne ramy regulacyjne.
4.10.
W odniesieniu do możliwych wyjątków EKES uważa, że przyjęty przez Komisję cel wspierania innowacji społecznych i wzmocnienia europejskiego filaru socjalnego mógłby uzasadniać stosowanie stawek obniżonych dla przedsiębiorstw społecznych i sektora usług społecznych, w oparciu o konkretne inicjatywy, które państwa członkowskie zdecydują się podjąć w tym celu w nowych ramach prawnych regulujących VAT.
4.11.
Istotne jest stworzenie internetowego narzędzia informacyjnego, które umożliwi przedsiębiorcom śledzenie systemów stawek obowiązujących w 28 państwach członkowskich. Narzędzie to musi być łatwo dostępne, niezawodne i funkcjonujące najlepiej we wszystkich językach.
5.
Podatnik certyfikowany
5.1.
W odniesieniu do koncepcji podatnika certyfikowanego EKES odnotowuje, że Komisja uznaje ją za ważną dla przejścia na system VAT oparty na zasadzie miejsca przeznaczenia, oraz zgadza się, że przedsiębiorstwa, których wiarygodność podatkowa została udowodniona, powinny mieć możliwość korzystania z odpowiednich uproszczeń.
5.2.
Jakkolwiek koncepcja podatnika certyfikowanego i zastosowanie w niej procedury odwrotnego obciążenia może przynieść znaczną ulgę przedsiębiorcom, EKES uważa, że przed umożliwieniem przedsiębiorstwom, a w szczególności MŚP, ubiegania się o status podatnika certyfikowanego niezbędne jest wdrożenie we wszystkich państwach członkowskich ujednoliconych, jasnych i proporcjonalnych kryteriów i przepisów zapewniających jak najszersze możliwości uzyskania tego statusu.
5.3.
Ze względu na czas potrzebny na uzgodnienie przez państwa członkowskie koncepcji podatnika certyfikowanego oraz przyznanie statusu podatnika certyfikowanego zdecydowanej większości przedsiębiorstw, a także ze względu na fakt, że nakreślone we wniosku rozwiązania doraźne mają istotne znaczenie dla funkcjonowania systemu VAT, EKES zachęca państwa członkowskie do przyjęcia tych rozwiązań doraźnych w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw przed pełnym opracowaniem koncepcji podatnika certyfikowanego.
5.4.
EKES zgadza się również, że dla jak najlepszego wykorzystania statusu podatnika certyfikowanego niezbędne jest wprowadzenie odpowiednio opracowanych elektronicznych systemów przechowywania, które powinny być łatwo dostępne dla krajowych organów podatkowych.
5.5.
Jednak biorąc pod uwagę obecne brzmienie wniosku Komisji, nie ma możliwości przedstawienia bardziej dogłębnej i szczegółowej oceny tej koncepcji, ponieważ jest ona nadal mało precyzyjna i nie jest jasne, jakie będą praktyczne konsekwencje jej wdrożenia.
5.6.
Dlatego też na obecnym etapie EKES chciałby tylko zaznaczyć, że instrument podatnika certyfikowanego powinien być poparty jasnymi i przejrzystymi kryteriami wdrażania. W tym względzie warto zauważyć, że ustanowienie kryteriów podobnych do kryteriów regulujących status upoważnionego przedsiębiorcy może doprowadzić do ograniczenia dostępu do systemu podatników certyfikowanych i rozwiązań doraźnych oraz włączenia do niego tylko niewielkiej części społeczności przedsiębiorców. Istnieje ryzyko, że system ten będzie dostępny dla bardzo niewielu przedsiębiorstw.
5.7.
Koncepcja ta musi być starannie monitorowana przez Komisję Europejską, szczególnie w pierwszej fazie wdrażania, aby zapobiec sytuacji, w której utrata pewności prawa i jednolitości regulacyjnej na rynku wewnętrznym przeważa nad korzyściami pod względem uproszczeń podatkowych i ułatwienia przestrzegania przepisów wynikającymi z zastosowania koncepcji podatnika certyfikowanego.
5.8.
Odnośnie do wniosku dotyczącego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi, EKES zauważa, że uproszczenie i doprecyzowanie ram prawnych w odniesieniu do zwolnień, wnioskowane przez Radę do Komisji, wydaje się użytecznym narzędziem ograniczania oszustw i kosztów przestrzegania przepisów przez MŚP.
6.
Kolejne działania i uwagi końcowe
6.1.
Ogólnie EKES uważa, że istotne jest przeprowadzenie przez Komisję kompleksowej oceny skutków regulacji prawnych mającej na celu ustalenie - w tym pod względem ilościowym - praktycznych konsekwencji realizacji całego planu działania w sprawie VAT dla osób fizycznych, przedsiębiorstw i organów podatkowych.
6.2.
Ponadto EKES zauważa - w odniesieniu do swojej wcześniejszej opinii Plan działania w sprawie VAT 10  - że istotne jest wdrożenie wszystkich części tego planu działania jako niepodzielnej całości.
6.3.
EKES pragnie ponownie podkreślić, że należy dołożyć wszelkich starań, by wdrożyć docelowy system VAT w rozsądnym terminie; w przeciwnym razie istnieje ryzyko, że realizacja założonych celów będzie zagrożona lub że zostaną one tylko częściowo osiągnięte, ze szkodą dla rynku wewnętrznego i działających na nim europejskich przedsiębiorstw.

Bruksela, dnia 14 marca 2018 r.

Georges DASSIS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
7 Zob. opinia EKES-u Odstępstwo od stosowania VAT - odwrotne obciążenie, w szczególności pkt 1.2-3.2 (Dz.U. C 288 z 31.8.2017, s. 52).
9 Zob. opinia EKES-u Plan działania w sprawie VAT (Dz.U. C 389 z 21.10.2016, s. 43), pkt 3.1.6 i 3.1.7.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.237.40

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący działań następczych w odniesieniu do planu działania w sprawie VAT W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT - czas na decyzje"" [COM(2017) 566 final], "Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do podatnika certyfikowanego" [COM(2017) 567 final - 2017/0248 (CNS)], "Wniosek dotyczący rozporządzenia wykonawczego Rady zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi" [COM(2017) 568 final - 2017/0249 (NLE)] oraz "Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do harmonizacji i uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej oraz wprowadzenia docelowego systemu opodatkowania handlu między państwami członkowskimi" [COM(2017) 569 final - 2017/0251 (CNS)].
Data aktu: 14/03/2018
Data ogłoszenia: 06/07/2018