(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2017 r.)
KOMISJA ADMINISTRACYJNA DS. KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO,
uwzględniając art. 72 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 1 , zgodnie z którym Komisja Administracyjna odpowiada za rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub spraw dotyczących wykładni związanych z przepisami rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 2 ,
uwzględniając art. 72 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, zgodnie z którym Komisja Administracyjna zachęca, na ile to możliwe, do wykorzystywania nowych technologii,
uwzględniając art. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009, zgodnie z którym "przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi odbywa się drogą elektroniczną" oraz "Komisja Administracyjna ustala strukturę, zawartość, format oraz szczegółowe ustalenia dotyczące wymiany dokumentów oraz standardowych dokumentów elektronicznych",
uwzględniając art. 95 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 dotyczący okresu przejściowego, stanowiący, że "każde państwo członkowskie może skorzystać z okresu przejściowego dotyczącego wymiany danych drogą elektroniczną" oraz że "okresy przejściowe nie mogą być dłuższe niż 24 miesiące od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego",
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 95 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 upoważniono Komisję Administracyjną do określenia praktycznych warunków dotyczących wszelkich niezbędnych okresów przejściowych w celu zapewnienia niezbędnej wymiany danych umożliwiającej stosowanie rozporządzenia podstawowego i rozporządzenia wykonawczego.
(2) Należy określić podstawowe zasady, które mają być stosowane przez instytucje w okresie przejściowym.
(3) Po wejściu nowych rozporządzeń w życie w trakcie rozpatrywania była znaczna liczba wniosków opartych na uprawnieniach powstałych zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 1408/71 3 i w odniesieniu do tych wniosków wymiana informacji będzie zasadniczo odbywała się zgodnie z procedurami ustanowionymi w rozporządzeniu (EWG) nr 1408/71 i rozporządzeniu (EWG) nr 574/72 4 , w tym z wykorzystaniem formularzy E.
(4) Z art. 94 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 wynika, że w przypadkach, o których mowa w poprzednim motywie, będzie dochodziło do "podwójnego przyznania świadczeń", a beneficjent otrzyma wyższe świadczenie.
(5) W praktyce jednak, w zdecydowanej większości przypadków - jeżeli nie we wszystkich przypadkach - zastosowanie przepisów nowych rozporządzeń nie spowoduje podwyższenia świadczeń przyznanych na podstawie przepisów wcześniejszych rozporządzeń. W związku z powyższym nie można oczekiwać od instytucji, że w takich przypadkach będą przeprowadzały dwie odrębne procedury - jedną zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 574/72, a drugą - zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 987/2009.
(6) W pkt 5 decyzji nr H1 określono status zaświadczeń (formularzy E) oraz europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego (w tym tymczasowych zaświadczeń zastępczych) wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 883/2004 oraz rozporządzenia (WE) nr 987/2009.
(7) W okresie przejściowym państwa członkowskie mają swobodę decydowania w kwestii wyboru momentu przystąpienia do całościowego systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI) lub ograniczając się do biznesowych przypadków użycia (BUC), zobowiązując się jednocześnie do przestrzegania harmonogramu wdrażania systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego w państwach członkowskich oraz sekwencji biznesowych przypadków użycia w celu rozpoczęcia wymiany informacji drogą elektroniczną zgodnie z zaleceniami Komisji Administracyjnej.
Działając zgodnie z warunkami określonymi w art. 71 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.233.3 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Praktyczne porozumienia dotyczące okresu przejściowego dla wymiany danych drogą elektroniczną, o której mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009. |
| Data aktu: | 16/03/2017 |
| Data ogłoszenia: | 19/07/2017 |
| Data wejścia w życie: | 08/08/2017 |