Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Agencji

(2014/C 442/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (zwana dalej "Agencją", inaczej "EACI") z siedzib w Brukseli jest byłą Agencją Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii (IEEA). Jej mandat i czas jego obowiązywania został mienione decyzją Komisji 2007/372/WE 1 zmieniającą decyzję 2004/20/WE 2 . Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2004 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2015 r. Zadaniem Agencji jest zarządzani działaniami UE w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności oraz zrównoważonego transportu towarów 3

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badani transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 6 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Wskaźniki wykonania budżetu za 2013 r. były wprawdzie zadowalające, jednak wielkość anulowanych w 2013 r. środków przeniesionych z 2012 r. (215 000 euro, czyli 19 % przeniesionych środków) sugeruje uchybienia w planowaniu budżetu Agencji i stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności. Anulowane środki związane są przede wszystkim z tymczasowymi zobowiązaniami budżetowymi zaciąganymi na rutynowe wydatki administracyjne.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

12.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Pietro RUSSO, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 16 września 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2012 Jednostka kontroli wewnętrznej Agencji jest również odpowiedzialna za prowadzone przez nią weryfikacje ex post, stanowiące część systemu kontroli wewnętrznej Agencji. Prowadzi to do ograniczenia zasobów, które jednostka ta może przeznaczyć na działania związane z kontrolą wewnętrzną, i oznacza, że nie jest ona w stanie przeprowadzać niezależnych kontroli w tej dziedzinie. Ta podwójna rola jest niezgodna ze standardami kontroli wewnętrznej oraz z międzynarodowymi standardami profesjonalnej praktyki audytu wewnętrznego. zrealizowane
2012 Wskazana jest poprawa przejrzystości procedury rekrutacyjnej: zastosowane kryteria wyboru nie zawsze pokrywały się z kryteriami określonymi w ogłoszeniu o naborze; wagi niektórych kryteriów wyboru były nieproporcjonalne; nie ustalono z góry progów punktowych dla etapu preselekcji ani maksymalnej liczby kandydatów na liście rezerwowej; uzasadnienie wykluczenia kandydatów na końcowym etapie procedury nie zawsze było wystarczająco udokumentowane, a oświadczenia w sprawie poufności oraz oświadczenia o braku konfliktu interesów nie zawsze były podpisane. zrealizowane

ZAŁĄCZNIK  II

Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) 1. Polityka Unii w dziedzinie środowiska naturalnego przyczynia się do [...]: zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych [i] promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów środowiska naturalnego, w szczególności zwalczania zmian klimatu.

(art. 191 ust. 1 TFUE)

2. Unia i państwa członkowskie czuwają nad zapewnieniem warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii poprzez przyspieszenie dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych, wspieranie środowiska sprzyjającego inicjatywom oraz rozwojowi i współpracy przedsiębiorstw, sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityki innowacyjności, badań i rozwoju technologicznego. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, konsultują się wzajemnie oraz, w miarę potrzeby, koordynują swoje działania. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji.

(art. 173 TFUE)

3. [...] Parlament Europejski i Rada [...] ustanawiają wspólne reguły mające zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium Państwa Członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednej lub większej liczby Państw Członkowskich [a także] warunki dostępu przewoźników nie mających stałej siedziby w Państwie Członkowskim do transportu krajowego w Państwie Członkowskim [oraz] środki pozwalające polepszyć bezpieczeństwo transportu.

(art. 91 ust. 1 i art. 100 ust. 2 TFUE)

4. [...] polityka Unii w dziedzinie energetyki ma na celu [...] zapewnienie funkcjonowania rynku energii; zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii w Unii; wspieranie efektywności energetycznej i oszczędności energii, jak również rozwoju nowych i odnawialnych form energii; oraz wspieranie wzajemnych połączeń między sieciami energii.

(art. 194 ust. 1 TFUE)

Kompetencje Agencji

(określone w decyzji Komisji 2004/20/ WE zmienionej decyzją 2007/372/WE)

Cele

W ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia Unia Europejska podjęła działania mające na celu wspieranie i rozwój konkurencyjności i innowacji. Działania te obejmują ustanowienie Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) na lata 2007-2013 (decyzja nr 1639/2006/ WE), obejmującego w szczególności program Inteligentna energia dla Europy (IEE) oraz Program na rzecz przedsiębiorczości i innowacji (EIP). Podstawowymi celami są wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, wspieranie wszystkich form innowacyjności, łącznie z ekoinnowacjami, oraz propagowanie efektywności energetycznej i nowych oraz odnawialnych źródeł energii. Działania podjęte w ramach strategii lizbońskiej obejmują także drugi program Marco Polo (MP) (rozporządzenie (WE) nr 1692/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady). Główne cele obejmują ograniczenie natężenia ruchu, poprawę efektywności środowiskowej systemu transportowego i zwiększenie udziału transportu kombinowanego, co przyczynić się ma do stworzenia wydajnego i trwałego systemu transportowego oraz do wzrostu konkurencyjności i innowacyjności, zwłaszcza MŚP. W ramach tych programów UE Agencja odpowiada za wszelkie zadania wykonawcze związane z pomocą Unii, z wyjątkiem oceny programów, kontroli prawodawstwa i badań strategicznych oraz wszelkich innych działań, które wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Komisji Europejskiej.

Zadania

Agencja odpowiada za realizację programów Unii na podstawie upoważnienia otrzymanego od Komisji:

- kierowanie wszystkimi etapami realizacji konkretnych projektów,

- wykonanie wszystkich działań niezbędnych do zarządzania programami Unii, a w szczególności działań związanych z wykonaniem budżetu, w tym udzielania zamówień i przyznawania dotacji,

- zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem realizacji programu, jak również wspieranie koordynacji i synergii pomiędzy programami,

- w zakresie EIP - zarządzanie projektami i Europejską Siecią Przedsiębiorczości (Enterprise Europe Network), zarządzanie projektami pilotażowymi i projektami powielania rynkowego w zakresie innowacji ekologicznych oraz działaniami w zakresie innowacyjności o wysokim stopniu standaryzacji (projekt IP Base).

Zarządzanie Komitet Sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Komitet Sterujący przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Przyjmuje też budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2013 (2012) Budżet

Budżet operacyjny

Zaciągnięto zobowiązania w zaplanowanej wysokości 242,9 (241,3) mln euro (100 % pochodziło z budżetu ogólnego UE). Wypłacono 213,9 mln euro, zatwierdzonych przez władzę budżetową. Agencja wykonuje budżet operacyjny pod nadzorem Komisji:

- na IEE: 91,9 (83,9) mln euro,

- na ekoinnowacje EIP: 33,1 (35,0) mln euro,

- na sieci EIP: 51,2 (57,4) mln euro,

- na MP: 66,8 (65,1) mln euro.

Budżet administracyjny

Agencja posiadała budżet administracyjny w wysokości 16,4 (16,4) mln euro, za który odpowiadała samodzielnie. Budżet administracyjny Agencji pochodzi w 100 % z dotacji UE.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

- Łączna liczba pracowników: 163 (162) stanowiska przewidziane w budżecie, z czego 161 (156) obsadzonych.

- Pracownicy tymczasowi: 37 (37) stanowisk przewidzianych w budżecie, z czego 35 (37) obsadzonych.

- Pracownicy kontraktowi: 126 (125) stanowisk przewidzianych w budżecie, z czego 126 (119) obsadzonych.

Produkty i usługi w roku 2013 Agencja odpowiada za zarządzanie działaniami Unii w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności (łącznie z ekoinnowacjami) oraz transportu towarowego zorganizowanego z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju w ramach wymienionych poniżej programów unijnych:
- następujące części Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji: program Inteligentna energia dla Europy II (lata 2007-2013), zarządzanie projektami i działaniami aktywizującymi w ramach Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości, projektów IPR oraz projektów w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego,
- programy Marco Polo I (lata 2003-2006) i II (2007-2013),
- program Inteligentna energia dla Europy I (lata 2003-2006).
Program Inteligentna energia dla Europy (IEE)
Główne działania
- Agencja utrzymywała bliski kontakt z potencjalnymi beneficjentami: odpowiedziała na ponad 1 400 zapytań przesłanych drogą elektroniczną i uczestniczyła w 18 dniach informacyjnych. Wzięła także udział w ponad 120 spotkaniach w sprawie projektów i zorganizowała 10 spotkań z wykonawcami, w tym jedną ważną imprezę z DG REGIO i dwa duże spotkania w ramach inicjatywy "Build Up Skills" z przedstawicielami branż budowlanej, szkolenia zawodowego i energetycznej z 30 państw. Tysiące uczestników rynku z branży energetycznej odpowiedziały na zaproszenie do składania wniosków na 2013 r.; Agencja otrzymała więcej wniosków niż kiedykolwiek wcześniej. Zaproszenie do składania wniosków doprowadziło do przeprowadzenia największej oceny w historii Agencji. Przed ostatecznym terminem nadsyłania wniosków wpłynęło ich ponad 550.
- Dzięki bliskim kontaktom z beneficjentami projektu i innymi uczestnikami rynku Agencja przekazała DG ENER wyczerpujące informacje zwrotne w odniesieniu do wielu różnych zagadnień. Najbardziej znaczące informacje dotyczyły programu prac w zakresie energii (na lata 2014-2015) w ramach programu "Horyzont 2020". Agencja była też aktywnym uczestnikiem spotkań grup roboczych utworzonych przez DG RTD w odniesieniu do kwestii przekrojowych, ocen i ofert oraz wskaźników wykonania. Wzięła też udział we wszystkich spotkaniach międzydepartamentalnych i wszystkich spotkaniach komitetu ds. programu "Horyzont 2020". Inne informacje zwrotne dotyczyły komunikatu na temat technologii energetycznych i innowacji, a także prac związanych z polityką uruchamiania środków finansowych na inwestycje w obszarze zrównoważonej energii, budowania potencjału, wzmacniania nadzoru rynkowego, promowania wykorzystywania budynków o niemal zerowym zużyciu energii i dążenia do wykorzystania biomasy zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego.
- Agencja przekazała także informacje zwrotne na temat inicjatyw innych dyrekcji generalnych, w tym na temat pakietu mobilności miejskiej DG MOVE, komunikatu na temat niebieskiej energii DG MARE, Stałego Komitetu ds. Leśnictwa DG AGRI, i międzydepartamentalnej grupy ds. oświetlenia DG CONNECT. Agencja zaktywizowała podmioty działające w branżach budowlanej, szkolenia zawodowego i energetycznej w ramach swojej nowej inicjatywy "Build Up Skills" i dostarczyła dyrekcjom generalnym DG ENER, DG EMPL, DG EAC i DG ENTR dane krajowe dotyczące planów działania w zakresie szkolenia pracowników z branży budowlanej.
- W 2013 r. Agencja podejmowała dalsze działania na rzecz ilościowego przedstawiania siły oddziaływania programów. Agencja kontynuowała szkolenia koordynatorów projektów w zakresie wykorzystywania wskaźników
wykonania. Sporządziła także wytyczne dotyczące obliczania tych wskaźników. Agencja wykazała, że informacje o projektach, którymi zarządza w ramach programu IEE od 2007 r., za pośrednictwem mediów dotarły do 40 mln osób w całej UE; w ramach tych projektów wyprodukowano ilość energii ze źródeł odnawialnych równą rocznemu zużyciu energii elektrycznej przez 6,7 mln obywateli, zaoszczędzono ilość energii pierwotnej równą rocznemu zużyciu energii elektrycznej przez 1,7 mln gospodarstw domowych i przekazano 3 mld euro na inwestycje w obszarze zrównoważonej energii.
- Poza tym Agencja była zaangażowana w obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonej Energii w 2013 r. W Brukseli odbyła się konferencja wysokiego szczebla, w której udział wzięło ponad 3 000 osób. Ponadto w Brukseli odbyło się 91 innych imprez, a w różnych krajach Europy zorganizowano 589 Dni Energii. Intensywne prace promocyjne Agencji doprowadziły do pojawienia się 253 wzmianek w mediach, które potencjalnie trafić mogły do prawie 25 mln odbiorców.
Ekoinnowacje
Główne działania
Ekoinnowacje są wspierane z programu CIP za pomocą kilku rodzajów działań (instrumenty finansowe, sieci uczestników krajowych i regionalnych, projekty w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego). Agencji powierzono zarządzanie projektami w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego, przy budżecie na ten cel wynoszącym około 200 mln euro na lata 2008-2013.
W 2013 r. skoncentrowano się na następujących obszarach:
- Zakończenie naboru wniosków z 2012 r. Większość negocjacji zakończono w czerwcu i lipcu. W drugiej połowie roku podpisano część umów indywidualnych. Łącznie zawarto 46 umów o dotacje.
- W maju 2013 r. rozpoczął się nowy nabór wniosków na ten rok. Następnie zorganizowano europejski dzień informacyjny, w którym wzięło udział 340 uczestników, a 420 obejrzało transmisję na żywo w internecie. Podczas imprezy, uznanej za udaną, odbyło się 70 spotkań dwustronnych. W czasie tych spotkań uczestnicy mogli przedyskutować pomysły zawarte we wnioskach z członkami personelu znającymi zagadnienia ekoinnowacji. Agencja uczestniczyła w sześciu krajowych dniach informacyjnych. W odpowiedzi na to zaproszenie wpłynęła rekordowa liczba wniosków (461).
- Informacje o doświadczeniach związanych z projektami bliskimi rynku i wyniki badań rezultatów i oddziaływania projektów ekoinnowacyjnych przekazano Komisji (grupy robocze w ramach programu "Horyzont 2020" i zespół ds. instrumentu LIFE). Na spotkaniu prasowym przedstawiono je komisarzowi ds. środowiska Janezowi Potočnikowi.
Program Marco Polo
Główne działania
- W zorganizowanym w kwietniu europejskim dniu informacyjnym udział wzięło 173 uczestników (a dodatkowo 528 uczestników oglądało transmisję na żywo w internecie). Przy tej okazji zorganizowano 42 spotkania dwustronne z potencjalnymi beneficjentami programu Marco Polo. W celu zachęcenia potencjalnych beneficjentów do udziału w programie rozpoczęto kampanię reklamową skierowaną do 625 000 czytelników.
- Zaproszenie do składania wniosków na 2013 r. opublikowano w dniu 26 marca i zamknięto w dniu 23 sierpnia. Wpłynęło łącznie 61 wniosków. Między 9 a 20 września dokonano oceny wstępnej.
- W przypadku naboru na 2012 r. po ocenie 54 otrzymanych wniosków skutecznie wynegocjowano 26 projektów. W dniu 23 maja przyjęto decyzję o przyznaniu dotacji (po zatwierdzeniu przez DG MOVE).
- Zarządzanie projektami będącymi w toku realizacji. Odbyło się 16 wizyt weryfikacyjnych na miejscu. Dodatkowo czas potrzebny na przyznanie dotacji został w 2013 r. znacząco skrócony w stosunku do 2012 r. (o 118 dni) dzięki działaniom zespołu ds. programu Marco Polo na rzecz przyspieszenia procesu udzielania dotacji.
- W ostatnim kwartale 2013 r. w ramach bliskiej współpracy z Agencją Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) dokonano dalszych praktycznych ustaleń dotyczących transferu zarządzania programem Marco Polo do INEA (od 1 dnia stycznia 2014 r.). Do wszystkich zainteresowanych stron wysłano zawiadomienie o nadchodzących zmianach w zakresie zarządzania.
Program EIP - Europejska Sieć Przedsiębiorczości
Główne działania
W ramach programu EIP w skład Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości wchodzi ponad 600 organizacji partnerskich z ponad 50 krajów, w tym z 28 państw członkowskich UE. Poza zadaniami związanymi z zarządzaniem projektami w ramach 92 umów (umowy szczególne o dotację) oraz z projektem IPeuropAware, Agencja odpowiada również za wsparcie programu Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości, a także za zarządzanie narzędziami informatycznymi oraz bazami danych wykorzystywanymi do interaktywnej komunikacji pomiędzy uczestnikami projektu.
- W czerwcu 2013 r. wprowadzono nowy system informatyczny (projekt "Merlin"). To ważne i pomyślne wydarzenie było istotnym krokiem na drodze do modernizacji narzędzi informatycznych wykorzystywanych przez partnerów projektu, które nie tylko ułatwią współpracę i komunikację pomiędzy nimi, lecz pozwolą także na skuteczne dokonanie dalszych ulepszeń.
- W dorocznej konferencji zorganizowanej w Wilnie we współpracy z litewską prezydencją w Radzie UE w celu propagowania wśród partnerów programu wydarzeń i strategii unijnych bezpośrednio dotyczących MŚP wzięło udział 725 uczestników. Przeprowadzona następnie ankieta satysfakcji dostarczyła bardzo pozytywnych informacji zwrotnych (86 % respondentów zadeklarowało "wysoki" lub "bardzo wysoki" poziom satysfakcji).
- W 2013 r. Agencja nadal zapewniała wsparcie partnerom projektu w rekrutacji MŚP do "Misji na rzecz wzrostu", inicjatywy wiceprzewodniczącego Antonia Tajaniego mającej na celu pobudzenie bliższej współpracy pomiędzy UE a państwami uczestniczącymi w projekcie, jako sposobu pobudzenia wzrostu gospodarczego i zatrudnienia po obu stronach. Agencja aktywnie przyczyniła się do dziewięciu z tych misji.
- W kwietniu Agencja przekazała DG ENTR opracowanie tematyczne zawierające konkretne pomysły dotyczące przyszłości Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości w ramach programu COSME. W opracowaniu nacisk położono na całościową architekturę Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości i jej konsorcjów regionalnych, wzmocnienie bazy regionalnej, widoczności, kompetencji i doskonałej jakości, zróżnicowanie usług oraz ustalenia budżetowe i umowne. Dokument stanowi wkład Agencji do prac Komisji, który ma jej pomóc określić najbardziej odpowiednią politykę, przy uwzględnieniu doświadczenia codziennego zarządzania Europejską Siecią Przedsiębiorczości na przestrzeni minionych lat.
Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Tak jak corocznie, dokonaliśmy przeglądu naszych zobowiązań na koniec 2012 r. na podstawie naszej najlepszej wiedzy i przenieśliśmy około 1,125 mln EUR środków na płatności (poniżej 8 % budżetu na 2012 r.), aby pokryć nasze zobowiązania.

Część tych przeniesionych środków (0,215 mln EUR) została ostatecznie anulowana, ponieważ płatności faktycznie należne były niższe od oczekiwanych. Główne przyczyny to: po pierwsze - podwykonawca, który nie mógł wykonać całości pracy przed końcem roku; po drugie - niższe kwoty wypłacone z tytułu niektórych zobowiązań, ze względu na czynniki zewnętrzne (udział kosztów związanych z budynkiem oraz przewidzianych w umowie o gwarantowanym poziomie usług, eksperci pracujący w ostatnich tygodniach 2012 r.); po trzecie - liczba linii budżetowych (ponad 20), która sprawiła, że małe kwoty rzędu kilku tysięcy euro lub mniej w poszczególnych liniach złożyły się na łączną kwotę 0,215 mln EUR wskazaną przez Trybunał Obrachunkowy.

Warto jednak zauważyć, że ta kwota 0,215 mln EUR była o 30 % niższa niż w roku poprzednim (0,309 mln EUR) i stanowiła tylko 1,5 % budżetu administracyjnego Agencji na 2012 r.

Nowa struktura budżetu administracyjnego przyjęta w 2014 r., z mniejszą liczbą linii budżetowych, powinna w pewnym stopniu ułatwić zmniejszenie kwoty anulowanych przeniesionych środków.

1 Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.
2 Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 85.
3 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
6 Art. 62 i 68 w związku z art. 53 i 58 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 162 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024