Budżet na rok 2011.

Budżet na rok 2011

P7_TA(2010)0433

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie trwających negocjacji budżetu na 2011 r.

(2012/C 99 E/06)

(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 310 ust. 325 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, który Komisja przedstawiła dnia 27 kwietnia 2010 r. (COM(2010)0300) oraz listy w sprawie poprawek nr 1, 2 i 3 przedstawione przez Komisję odpowiednio w dniach 15 września, 11 października i 20 października 2010 r.,
uwzględniając przyjęte przez Radę w dniu 12 sierpnia 2010 r. stanowisko w sprawie projektu budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 (12699/2010 - C7-0202/2010),
uwzględniając rezolucję z dnia 20 października 2010 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 - wszystkie sekcje(1),
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2007-2013 (COM(2010)0072) oraz dokument Komisji w sprawie projektu porozumienia międzyinstytucjonalnego między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją o współpracy w sprawach budżetowych ((COM(2010)0073), oba przedstawione w dniu 3 marca 2010 r.,
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3 do budżetu ogólnego na 2010 r. (COM(2010)0149) z dnia 8 kwietnia 2010 r. oraz projekt budżetu korygującego nr 10 do budżetu ogólnego na 2010 r. (COM(2010)0598) z dnia 20 października 2010 r.,
uwzględniając wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia instrumentu elastyczności (COM(2010)0150), który Komisja przedstawiła dnia 8 kwietnia 2010 r.,
uwzględniając stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 3/2010, które Rada przyjęła dnia 13 września 2010 r. (13472/2010 - C7-0263/2010), oraz rezolucję Parlamentu z dnia 20 października 2010 r. w sprawie stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 3/2010 na rok budżetowy 2010, sekcja 3 - Komisja(2),
uwzględniając rezolucję z dnia 22 września 2010 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2007-2013(3),
uwzględniając rezolucję z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie przyszłości zasobów własnych Unii Europejskiej(4),
uwzględniając art. 78 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu ograniczyło środki na płatności do wysokości, która przedstawia wzrost o 2,91 % w stosunku do poziomu budżetu na 2010 r.,
B.
mając na uwadze, że Parlament wyraził zgodę na "strategię siedmiu punktów" mającą na celu wdrożenie zapisów Traktatu z Lizbony, wspieraną środkami budżetowymi, jednocześnie wykazując się gotowością do potwierdzenia poziomu płatności w kontekście ogólnego porozumienia,
C.
mając na uwadze, że dnia 15 listopada 2010 r. komitet pojednawczy Parlamentu i Rady nie zdołał osiągnąć porozumienia w sprawie wspólnego tekstu budżetu na 2011 r.,
1.
wyraża swą gotowość do ułatwienia osiągnięcie porozumienia w sprawie budżetu na 2011 r. i powiązanych elementów w bardzo ograniczonych ramach czasowych pod warunkiem, o ile zostaną spełnione przez Komisję i Radę następujące warunki:
(a)
osiągnięcie porozumienia w sprawie prawdziwie elastycznych mechanizmów, które przestrzegają obowiązujących zasad wprowadzania zmian, jak określono w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 17 maja 2006 r., o którym zdecyduje Parlament oraz kwalifikowana większość w Radzie, umożliwiając właściwe finansowanie w przyszłości - w 2011 r. oraz w kolejnych latach - obszarów polityki wynikających z nowych uprawnień udzielonych UE przez Traktat z Lizbony oraz z projektu Europa 2020;
(b)
zobowiązanie się przez Komisję do przedstawienia do dnia 1 lipca 2011 r. konkretnych wniosków, na mocy art. 311 TFUE, dotyczących nowych zasobów własnych UE, a także zobowiązanie się przez Radę do przedyskutowania tych wniosków z Parlamentem w ramach procesu negocjacyjnego nowych wieloletnich ram finansowych (WRF), zgodnie z deklaracją nr 3 w sprawie zmiany ram finansowych porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r.;
(c)
osiągnięcie między trzema instytucjami porozumienia w sprawie metody współpracowania, która uwzględni udział Parlamentu w procesie negocjowania nowych WRF oraz udział posłów do PE w istotnych spotkaniach oraz poprzez prowadzenie regularnych narad na poziomie przewodniczących Parlamentu, Rady i Komisji, zgodnie z postanowieniami art. 324 i 312 ust. 5 TFUE;
2.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie podjęte przez Komisję dotyczące europejskiej wartości dodanej i konsekwencji Traktatu z Lizbony dla budżetu UE oraz określenia ram czasowych dotyczących zasobów własnych;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
______

(1) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0372.

(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0371.

(3) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0328.

(4) Dz.U. C 27 E z 31.1.2008, s. 214.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024