Oświadczenia dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.

Oświadczenia dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(1)

(2012/C 329/01)

(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2012 r.)

Oświadczenie Rady w sprawie art. 34 i 40 w odniesieniu do wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-77/11

"Rada przypomina, że uzgodniony tekst rozporządzenia finansowego pozostaje bez uszczerbku dla kwestii podniesionych w sprawie C-77/11 dotyczącej przyjmowania i publikowania budżetów; w razie potrzeby taki uzgodniony tekst jest poddawany przeglądowi w celu dostosowania go do wyroku Trybunału Sprawiedliwości w tej sprawie".

Oświadczenie Komisji w sprawie art. 59 ust. 5 i 6

"Komisja potwierdza, że:

- informacje przedstawiane Komisji co roku zgodnie z art. 59 ust. 5 dają m.in. obraz stanu wydatków dokonanych w danym okresie referencyjnym określonym w przepisach sektorowych,

- przedkładanie tych informacji nie stanowi procedury badania i zatwierdzania sprawozdań finansowych, o której mowa w 59 ust. 6.

Rozporządzenie finansowe nie przesądza o warunkach badania i zatwierdzania sprawozdań finansowych ani o warunkach zamykania wydatków, które to warunki należy określić w przepisach sektorowych".

Oświadczenie Komisji w sprawie terminu składania wymaganych informacji przez państwa członkowskie zgodnie z art. 59 ust. 5

"Złożenie dorocznych informacji po dniu 15 lutego pociąga za sobą odpowiednie przesunięcie terminu podpisania rocznych sprawozdań z działalności dyrekcji generalnych wykonujących środki finansowe Unii w trybie zarządzania dzielonego oraz przekazania ich Trybunałowi Obrachunkowemu w kontekście jego sprawozdania rocznego. W związku z tym opóźnienie takie zagraża terminowemu przedstawieniu podsumowania sprawozdań rocznych Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 15 czerwca zgodnie z art. 66 ust. 9 oraz uwag Trybunału Obrachunkowego zgodnie z art. 162 ust. 1".

Oświadczenie Komisji w sprawie art. 59 ust. 5 ostatni akapit

"Komisja przypomina, że zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia finansowego przestrzega zasady niedyskryminacji w wykonywaniu obowiązków dotyczących wykonywania budżetu w trybie zarządzania dzielonego. W związku z tym brak dobrowolnego oświadczenia państwa członkowskiego podpisanego na odpowiednim szczeblu krajowym lub regionalnym nie wpływa na prowadzone przez Komisję badanie i ocenę dokumentacji, o której mowa w art. 59 ust. 5".

Oświadczenie Komisji w sprawie stosowania art. 77 ust. 3 do funduszy strukturalnych

"Jeżeli państwo członkowskie samo wykryje i skoryguje nieprawidłowości, może ponownie wykorzystać środki z funduszy anulowane w danym programie operacyjnym za wyjątkiem operacji będących przedmiotem korekty lub - w przypadku zastosowania korekty finansowej w odniesieniu do nieprawidłowości systemowej - operacji, których dotyczył błąd systemowy".

Oświadczenie Komisji w sprawie ekstrapolowanych korekt finansowych stosowanych przez Komisję w odniesieniu do art. 77 ust. 4

"Gdy tylko jest to możliwe, korekty finansowe są obliczane na podstawie nienależycie wydatkowanych kwot.

Komisja potwierdza, że będzie stosować korekty ekstrapolowane lub zryczałtowane wyłącznie wtedy, gdy podejmując współmierne wysiłki, nie można dokładnie określić nienależycie wydatkowanych kwot".

Oświadczenie Komisji w sprawie obniżenia dotacji lub odzyskiwania środków w przypadku systemowych lub powtarzających się błędów lub nieprawidłowości ze strony beneficjenta dotacji - ekstrapolacja, w odniesieniu do art. 135 ust. 6

"Komisja potwierdza, że w przypadku udowodnionych systemowych lub powtarzających się błędów lub nieprawidłowości ze strony beneficjenta obliczanie kwot obniżanych lub odzyskiwanych w drodze ekstrapolacji należy postrzegać jako ostateczność.

Gdy tylko to możliwe, kwoty obniżane lub odzyskiwane oblicza się w oparciu o poprawione sprawozdania finansowe przedłożone przez beneficjenta.

Ekstrapolowanie wysokości obniżenia lub odzyskiwania środków stosuje się wyłącznie wtedy, gdy dokładne określenie wysokości kosztów niekwalifikowalnych nie jest możliwe lub może stanowić poważną administracyjną trudność dla beneficjenta.

Ponadto Komisja potwierdza, że przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji o obniżeniu lub odzyskaniu środków Komisja należycie rozpatrzy wszelkie uzasadnione alternatywne metody lub stawki proponowane przez beneficjenta".

Oświadczenie Komisji w sprawie kwalifikowalności nieodzyskiwanego podatku VAT w odniesieniu do art. 126 ust. 3 lit. c)

"Komisja potwierdza, że zgodnie z art. 121 ust. 2 lit. e) przepisy tytułu VI - w tym art. 126 ust. 3 lit. c) dotyczący kwalifikowalności nieodzyskiwanego podatku VAT - nie mają zastosowania do wydatków wykonywanych w trybie zarządzania dzielonego w rozumieniu art. 58 ust. 1 li. b) i art. 59".

Oświadczenie Komisji w sprawie procedury komitetowej dotyczącej funduszy powierniczych Unii w odniesieniu do art. 187 ust. 8

"Komisja potwierdza, że:

- utworzenie funduszy powierniczych Unii jest należycie uzasadniane pod względem wartości dodanej interwencji Unii oraz pod względem zasady dodatkowości,

- projekty decyzji o utworzeniu, przedłużeniu i zlikwidowaniu funduszy powierniczych Unii będą przedkładane w procedurze sprawdzającej zgodnie z przepisami odpowiednich aktów podstawowych".

Oświadczenie Komisji w sprawie pożyczek w odniesieniu do art. 203 ust. 8

"Komisja podkreśla, że korzystanie z pożyczek w celu nabywania nieruchomości nie jest sprzeczne z zasadą równowagi zgodnie z art. 17 rozporządzenia finansowego.

Pożyczanie środków finansowych to operacja pozabudżetowa: Kwota pożyczki nie jest ujmowana w budżecie jako dochód, a pełna cena budynku nie jest ujmowana jako wydatek. Tylko roczne raty do zapłaty bankowi są ujmowane jako wydatki równoważone w rocznym budżecie administracyjnym (dochody). Z księgowego punktu widzenia z pożyczki nie finansuje się wydatków budżetowych, tylko nabycie aktywów. Pożyczkę (dług) kompensuje wartość budynku (aktywów). W związku z tym pożyczki na nabywanie budynków nie powodują powstania deficytu".

Oświadczenie Parlamentu Europejskiego

"Kwotę 85,9 mln EUR wypłaconą przez Belgię Parlamentowi Europejskiemu na początku 2010 r. i przeznaczoną na projekty związane z nieruchomościami należy uznać za zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel na mocy art. 18 rozporządzenia finansowego."

______

(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.329.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Oświadczenia dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
Data aktu: 26/10/2012
Data ogłoszenia: 26/10/2012