Sprawozdanie końcowe funkcjonariusza ds. przesłuchań w sprawie COMP/39.116 - Coca-Cola.

Sprawozdanie końcowe funkcjonariusza ds. przesłuchań w sprawie COMP/39.116 - Coca-Cola

(zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2005/C 239/09)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2005 r.)

Projekt decyzji dotyczy dostaw bezalkoholowych napojów gazowanych w WE, Islandii i Norwegii za pośrednictwem kanałów dystrybucji do konsumpcji domowej i konsumpcji pozadomowej. Skierowany jest do firmy The Coca-Cola Company ("TCCC") i jej trzech głównych rozlewni Bottling Holdings (Luxembourg) sarl, Coca-Cola Erfrischungsgetränke AG oraz Coca-Cola Hellenic Bottling Company SA (zwanych dalej "Stronami").

Komisja otrzymała w 1996, 1999 i 2001 r. skargi zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 17 z dnia 6 lutego 1962 r. zawierające domniemanie nadużywania pozycji dominującej przez TCCC i jej rozlewnie. Komisja przeprowadziła w latach 1999 i 2000 kontrole zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 17 w pomieszczeniach należących do Stron, zlokalizowanych w Austrii, Belgii, Danii, Niemczech i Zjednoczonym Królestwie.

W dniu 29 września 2004 r. Komisja wszczęła postępowanie w celu przyjęcia decyzji w myśl przepisów rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

We wstępnej ocenie wydanej w dniu 15 października 2004 r. zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wyraziła zastrzeżenia w zakresie zasad konkurencji w stosunku do pewnych praktyk gospodarczych TCCC i jego rozlewni w dziedzinie zaopatrzenia w bezalkoholowe napoje gazowane, polegających na wymaganiach związanych z wyłącznością, rabatach ilościowych i progowych oraz wyrównywaniu efektu dźwigni pozycji rynkowej pomiędzy różnymi kategoriami produktów.

W dniu 19 października 2004 r. w odpowiedzi na wstępną ocenę Komisji Strony przedstawiły zobowiązania.

W dniu 26 listopada 2004 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało obwieszczenie zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, w którym Komisja zawarła streszczenie sprawy i zobowiązania przedstawione przez Strony oraz zaprosiła zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag w odniesieniu do tych zobowiązań w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji ("test rynkowy").(1) Obwieszczenie podawało do wiadomości publicznej przedstawione przez Komisję zastrzeżenia w zakresie zasad konkurencji i odpowiednie środki zaradcze oraz zapraszało zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag. W odpowiedzi na wspomniane obwieszczenie Komisja otrzymała 33 uwagi od zainteresowanych stron trzecich, z których 19 pochodziło od podmiotów działających w ramach pozadomowych i domowych kanałów dystrybucji oraz 14 od dostawców napojów. Otrzymane uwagi były ogólnie pozytywne, jako że potwierdzały skuteczność zobowiązań podjętych w odpowiedzi na zastrzeżenia Komisji. Nie zmuszały one Komisji do powtórnego rozpatrzenia zastrzeżeń wyrażonych we wstępnej ocenie, ani nie stwarzały podstaw do wysunięcia nowych zastrzeżeń.

W dniu 21 stycznia 2005 r. Komisja powiadomiła Strony odnośnie do uwag otrzymanych od zainteresowanych stron trzecich podczas wspomnianego testu rynkowego. W dniu 25 lutego 2005 r. Strony przedstawiły zmienioną propozycję zobowiązań.

Komisja doszła niniejszym do wniosku, że w świetle zobowiązań zaproponowanych przez Strony w odpowiedzi na wstępną ocenę oraz zmian wprowadzonych w związku z odnośnymi uwagami przedstawionymi przez zainteresowane strony trzecie oraz bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 rozporządzenia 1/2003, nie istnieją już podstawy do podejmowania działań.

Strony i inne przedsiębiorstwa nie zgłosiły funkcjonariuszowi ds. przesłuchań żadnych wątpliwości odnośnie do przeprowadzonego testu rynkowego. Nie złożono też wniosków o dostarczenie dodatkowych informacji. Strony potwierdziły, że służby Komisji przedstawiły im wystarczające dane do opracowania zobowiązań rozwiązujących kwestie podniesione we wstępnej ocenie.

W związku z powyższym przedmiotowa sprawa nie wymaga żadnych szczególnych uwag w odniesieniu do prawa do złożenia ustnych wyjaśnień.

Bruksela, dnia 26 maja 2005 r.

Serge DURANDE

______

(1) Dz.U. C 289 z 26.11.2004, str. 10.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.239.19

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe funkcjonariusza ds. przesłuchań w sprawie COMP/39.116 - Coca-Cola.
Data aktu: 29/09/2005
Data ogłoszenia: 29/09/2005