Wymagania lokalowe i sanitarne, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzona placówka wsparcia dziennego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 13 października 2015 r.
w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzona placówka wsparcia dziennego

Na podstawie art. 18b ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 332, 1045 i 1199) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania lokalowe, w tym warunki ochrony przeciwpożarowej,
2)
wymagania sanitarne

- jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzona placówka wsparcia dziennego, zwana dalej "placówką".

§  2.
1.
Lokal, w którym ma być prowadzona placówka, musi znajdować się w budynku lub jego części spełniających wymagania ochrony przeciwpożarowej określone w przepisach w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, oraz przepisach przeciwpożarowych lub wymagania uzgodnione z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej, w trybie określonym w tych przepisach.
2.
Dopuszcza się prowadzenie placówki w lokalu znajdującym się w budynku lub jego części, które nie spełniają wymagań, o których mowa w ust. 1, jeżeli:
1)
lokal jest użytkowany przez nie więcej niż 30 dzieci w tym samym czasie;
2)
lokal stanowi zwarty zespół przylegających do siebie i powiązanych funkcjonalnie pomieszczeń przeznaczonych do celów prowadzenia placówki;
3)
lokal znajduje się w strefie pożarowej wykonanej z elementów nierozprzestrzeniających ognia; wymaganie to nie dotyczy tych części strefy pożarowej, które znajdują się na kondygnacjach powyżej kondygnacji, na której znajduje się lokal, z wyjątkiem kondygnacji znajdującej się bezpośrednio nad lokalem;
4)
lokal posiada co najmniej dwa wyjścia na zewnątrz, przy czym jednym z nich są drzwi wyjściowe z lokalu, a drugim inne drzwi lub okno umożliwiające wyjście w sposób bezpieczny bezpośrednio na otwartą przestrzeń;
5)
przejście ewakuacyjne do wyjść, o których mowa w pkt 4, prowadzi przez nie więcej niż dwa pomieszczenia lokalu i posiada długość nieprzekraczającą 40 m;
6)
lokal jest wyposażony w gaśnice zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, niezależnie od gaśnic zastosowanych w strefie pożarowej, w której znajduje się lokal; do wyposażenia lokalu stosuje się gaśnice o skuteczności gaśniczej co najmniej 21 A;
7)
występujące w lokalu i obszarze dróg ewakuacyjnych z lokalu elementy wykończenia wnętrz i wyposażenia stałego spełniają następujące warunki:
a)
stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz oraz okładziny ścienne i wykładziny podłogowe są co najmniej trudno zapalne,
b)
okładziny sufitów oraz sufity podwieszone są wykonane z materiałów niepalnych lub niezapalnych, niekapiących i nieodpadających pod wpływem ognia;
8)
w strefie pożarowej, w której znajduje się lokal, nie występują inne lokale, w których są prowadzone placówki wsparcia dziennego;
9)
w lokalu i na drogach ewakuacyjnych prowadzących z lokalu na zewnątrz budynku nie występują warunki techniczne będące podstawą do uznania budynku za zagrażający życiu ludzi, w odniesieniu do wymagań określonych dla kategorii zagrożenia ludzi ZL III, oraz są spełnione wymagania określone w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, odnoszące się do tej kategorii;
10)
drogi ewakuacyjne z lokalu posiadają obudowę o klasie odporności ogniowej co najmniej EI 15, a wyjścia z pomieszczeń na te drogi są zamykane drzwiami; wymaganie dotyczące klasy odporności ogniowej nie dotyczy przypadków, w których z lokalu zapewniono dwie drogi ewakuacyjne, które się nie pokrywają ani nie krzyżują;
11)
w przypadku lokalu zlokalizowanego na kondygnacji innej niż pierwsza nadziemna, długość dojścia ewakuacyjnego jest zgodna z wymaganiami przepisów techniczno-budowlanych odnoszących się do kategorii zagrożenia ludzi ZL III;
12)
na drodze ewakuacyjnej nie występują schody ze stopniami zabiegowymi, jeżeli schody te są jedyną drogą ewakuacyjną;
13)
biegi i spoczniki schodów oraz pochylnie służące do ewakuacji z lokalu są wykonane z materiałów niepalnych i mają klasę odporności ogniowej co najmniej R 30.
§  3.
Lokal, w którym ma być prowadzona placówka wsparcia dziennego, oraz jej wyposażenie spełniają następujące warunki:
1)
w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci zapewnia się:
a)
wysokość pomieszczenia co najmniej 2,5 metra,
b)
dostosowanie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności dzieci,
c)
poziom podłogi co najmniej na poziomie terenu urządzonego przy budynku;
2)
jest zapewnione utrzymanie czystości i porządku w lokalu, a pomieszczenia są utrzymywane w należytym stanie technicznym i sanitarnym oraz są przeprowadzane ich okresowe remonty i konserwacje;
3)
w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych:
a)
podłoga i ściany są wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości w tych pomieszczeniach,
b)
ściany do wysokości co najmniej 2 metrów są pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych;
4)
instalacja elektryczna jest zabezpieczona przed dostępem dzieci;
5)
w pomieszczeniach przeznaczonych do pobytu dzieci są zapewnione:
a)
temperatura co najmniej 20°C,
b)
możliwość:
otwierania co najmniej 50% powierzchni okien,
ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem,
c)
wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna,
d)
oświetlenie o parametrach zgodnych z wymaganiami polskiej normy dotyczącej oświetlenia we wnętrzach lub równoważne;
6)
jest zapewniony dostęp dla personelu i dzieci do węzła sanitarnego dostosowanego również dla osób niepełnosprawnych, wyposażonego w:
a)
bieżącą ciepłą i zimną wodę,
b)
co najmniej:
1 umywalkę na 20 osób,
1 miskę ustępową na 20 chłopców/mężczyzn,
1 miskę ustępową na 20 dziewcząt/kobiet,
c)
wentylację mechaniczną w ustępach ogólnodostępnych z co najmniej dwiema kabinami lub w ustępach ogólnodostępnych, w których nie ma okien,
d)
środki higieny osobistej;
7)
jest zapewnione miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci;
8)
jest zapewnione miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej osób przebywających w lokalu;
9)
wyposażenie lokalu posiada atesty lub certyfikaty;
10)
należyty stan techniczny sprzętu i wyposażenia;
11)
zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadają oznakowanie CE;
12)
apteczki w lokalu są wyposażone w instrukcję o zasadach udzielania pierwszej pomocy oraz podstawowe środki opatrunkowe i podstawowe środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy, takie jak: bandaże dzianinowe i elastyczne różnych wielkości, chusty trójkątne, jednorazowe chusteczki do przecierania rąk, kompresy i opaski z gazy, wata, opatrunki sterylne (gaza jałowa), plaster samoprzylepny z opatrunkiem oraz wodoodporne plastry kryte tkaniną, rękawiczki gumowe lub foliowe, woda utleniona, nożyczki (nieużywane do innego celu), szczypczyki (pęseta), termometr lekarski;
13)
jeżeli placówka posiada salę gimnastyczną z urządzeniami i sprzętem sportowym, zapewnia się:
a)
urządzenia i sprzęt sportowy z atestami lub certyfikatami,
b)
urządzenia i sprzęt sportowy w należytym stanie sanitarno-technicznym,
c)
dostęp do węzła sanitarnego, o którym mowa w pkt 6, wyposażonego dodatkowo w natrysk,
d)
tablice informacyjne określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - rodzina, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 1260).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1630

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania lokalowe i sanitarne, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzona placówka wsparcia dziennego.
Data aktu: 13/10/2015
Data ogłoszenia: 16/10/2015
Data wejścia w życie: 17/10/2015