Szczegółowe zasady i tryb rozwiązywania jednostek organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej oraz znoszenie stanowisk funkcjonariuszy pożarnictwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 października 1992 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu rozwiązywania jednostek organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej oraz znoszenia stanowisk funkcjonariuszy pożarnictwa.

Na podstawie art. 126 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz. 400 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kierownicy jednostek organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej, które stosownie do art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz. 400 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 54, poz. 254), zwanej dalej "ustawą", uległy rozwiązaniu:
1)
Komendy Głównej Straży Pożarnych,
2)
komend wojewódzkich straży pożarnych,
3)
komend rejonowych straży pożarnych,
4)
jednostek organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej:
a)
inspektoratów,
b)
stanowisk do spraw ochrony przeciwpożarowej,

działających w jednostkach państwowych, samorządowych, spółdzielczych i społecznych,

5)
terenowych zawodowych straży pożarnych

- zarządzą przeprowadzenie inwentaryzacji i sporządzenie bilansu oraz powołają w tym celu komisje.

2.
Inwentaryzację należy sporządzić według stanu na dzień 30 czerwca 1992 r. Inwentaryzacja obejmuje:
1)
spisy z natury wszystkich rzeczowych składników majątku, a w szczególności:
a)
środków trwałych,
b)
wyposażenia i sprzętu,
c)
zapasów magazynowych,
2)
środki pieniężne, a zwłaszcza:
a)
środki pieniężne w kasach,
b)
środki pieniężne na rachunkach bankowych,
c)
czeki,
d)
grzywny w postaci mandatu karnego z całkowitym rozliczeniem,
e)
wierzytelności i zobowiązania,
3)
zadania inwestycyjne,
4)
etaty,
5)
inne dokumenty.
3.
Z przeprowadzonej inwentaryzacji sporządza się protokół, który podpisują członkowie komisji i kierownik jednostki. Protokół inwentaryzacji przeprowadzonej w jednostkach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, 3 i 5, podpisuje również dyrektor wydziału urzędu wojewódzkiego odpowiedzialny za realizację budżetu wojewody i działający w jego imieniu.
4.
Bilans sporządza się za okres od dnia 1 stycznia 1992 r. do dnia 30 czerwca 1992 r. Bilans podpisują księgowy i kierownik jednostki.
5.
Czynności związane z inwentaryzacją i bilansem oraz przekazaniem ich pełnomocnikom powołanym do przeprowadzenia postępowania mającego na celu rozwiązanie jednostek - powinny być zakończone w terminie do dnia 31 października 1992 r.
§  2.
1.
Minister Spraw Wewnętrznych powoła pełnomocników do rozwiązania jednostek, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2. Pełnomocników powołuje się spośród strażaków Komendy Głównej Straży Pożarnych i komend wojewódzkich straży pożarnych - po jednym dla każdej jednostki.
2.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej powoła niezwłocznie pełnomocników do rozwiązania jednostek, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 i 5, spośród strażaków komend wojewódzkich straży pożarnych - po jednym dla każdej jednostki.
3.
Właściwy minister, kierownik urzędu centralnego, wojewoda, wójt (burmistrz, prezydent), organ organizacji społecznej lub spółdzielczej powoła niezwłocznie pełnomocników do rozwiązania jednostek, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 4, po jednym dla każdej jednostki.
4.
W uzasadnionych wypadkach można powołać jednego pełnomocnika do przeprowadzenia postępowania mającego na celu rozwiązanie dwóch lub więcej jednostek.
§  3.
1.
Zadania pełnomocników obejmują:
1)
protokolarne przejęcie środków pieniężnych, dokumentów, mienia i etatów, zgodnie z dokumentami sporządzonymi na podstawie § 1 ust. 2 i 3,
2)
prowadzenie spraw bieżących rozwiązywanej jednostki, w tym spraw kadrowych,
3)
sporządzenie planu finansowego kosztów rozwiązania jednostki,
4)
sporządzenie planu zagospodarowania dokumentów, mienia, etatów oraz środków finansowych rozwiązywanej jednostki, zwanego dalej "planem zagospodarowania".
2.
W planie zagospodarowania należy uwzględnić w szczególności:
1)
wierzytelności i zobowiązania obejmujące składniki majątkowe rozwiązywanej jednostki,
2)
wnioski w przedmiocie zagospodarowania dokumentów, mienia, etatów oraz środków finansowych rozwiązywanej jednostki, zgłoszone pełnomocnikowi przez jednostki organizacyjne kierowane, podległe i nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych, a także przez uprawnione osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej,
3)
sposób i terminy przekazywania dokumentów, mienia, etatów i środków finansowych rozwiązywanych jednostek.
§  4.
1.
Warunkami przekazania dokumentów, mienia, etatów i środków finansowych rozwiązywanych jednostek są:
1)
uzgodnienie z kierownikiem tworzonej jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej planu zagospodarowania, z zastrzeżeniem ust. 2,
2)
akceptacja planu zagospodarowania, wyrażona przez właściwe organy, określone w § 2 ust. 1-3.
2.
W razie nieuzgodnienia planu zagospodarowania, pełnomocnik wraz z kierownikiem tworzonej jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej sporządzają protokół rozbieżności. Protokół ten przekazują następnie organowi określonemu w § 2 ust. 1-3, wraz ze spornym planem zagospodarowania; rozstrzygnięcia rozbieżności co do planu zagospodarowania dokonuje ten organ w ramach akceptacji planu.
§  5.
1.
Pełnomocnik protokolarnie przekaże kierownikowi tworzonej jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, z zastrzeżeniem ust. 2, plan zagospodarowania oraz protokół inwentaryzacyjny, wraz z ewentualnymi wnioskami i uwagami.
2.
Obowiązku protokolarnego przekazania dokumentów, o których mowa w ust. 1 oraz w § 4 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w wypadkach powołania pełnomocnika na stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej utworzonej z rozwiązywanej jednostki.
3.
Pełnomocnicy zakończą swoją działalność w dniu przekazania dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie później jednak niż do dnia 15 listopada 1992 r.
§  6.
Przepisów § 3 ust. 2 i § 4 nie stosuje się przy rozwiązywaniu jednostek, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 4. Plan zagospodarowania dotyczący tych jednostek jest realizowany odrębnie we właściwym resorcie, województwie, gminie, organizacji społecznej i spółdzielczej.
§  7.
Zasady i tryb likwidacji zakładowych straży pożarnych określają przepisy wydane na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351).
§  8.
Funkcjonariuszy pożarnictwa na stanowiskach, które stosownie do art. 126 ust. 1 ustawy uległy zniesieniu w:
1)
Komendzie Głównej Straży Pożarnych,
2)
szkołach pożarniczych,
3)
Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej,
4)
komendach wojewódzkich straży pożarnych,
5)
komendach rejonowych straży pożarnych,
6)
jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej działających w jednostkach państwowych, samorządowych, spółdzielczych i społecznych,
7)
terenowych zawodowych strażach pożarnych

- jeżeli nie podjęli służby w Państwowej Straży Pożarnej, zwalniają dotychczasowe zakłady pracy.

§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.78.395

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb rozwiązywania jednostek organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej oraz znoszenie stanowisk funkcjonariuszy pożarnictwa.
Data aktu: 13/10/1992
Data ogłoszenia: 20/10/1992
Data wejścia w życie: 20/10/1992