Austria-Polska. Konwencja dotycząca Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy. Wiedeń.1924.03.29.

KONWENCJA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrjacką, dotycząca Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonariuszy, podpisana w Wiedniu dnia 29 marca 1924 r.

(Ratyfikowana zgodnie z ustawą z dnia 18 marca 1931 r. - Dz. U. R. P. Nr. 39, poz. 309).
Przekład.

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

MY, IGNACY MOŚCICKI,

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:

Dnia dwudziestego dziewiątego marca tysiąc dziewięćset dwudziestego czwartego roku podpisana została w Wiedniu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Austrjackiej konwencja wraz z dołączonym do niej protokółem dodatkowym i załącznikami I, II, III, IV, V, VI i VII, dotycząca Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy, o następującem brzmieniu dosłownem:

KONWENCJA

dotycząca Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy.

RZECZPOSPOLITA POLSKA

i

REPUBLIKA AUSTRJACKA,

ożywione chęcią zawarcia, w wykonaniu artykułu 275 Traktatu w Saint-Germain, konwencji w przedmiocie Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonariuszy w Wiedniu, mianowały swymi pełnomocnikami:

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej:

Pana Doktora Zbigniewa SMOLKĘ, Kierownika Oddziału Likwidacyjnego Poselstwa Polskiego w Wiedniu, i

Prezydent Związkowy Republiki Austriackiej:

Pana Wilhelma THAA, byłego Naczelnika Wydziału w Ministerstwie Związkowem dla Spraw Społecznych,

KTÓRZY, po przedłożeniu swych pełnomocnictw, uznanych za sporządzone w dobrej i należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:

Artykuł  I.

Ciężary ubezpieczeniowe, jako też majątek Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy, dzieli się według następujących zasad:

A.

Podział ciężarów ubezpieczeniowych.

1.
Co się tyczy ciężarów powstałych do końca miesiąca grudnia 1918 r. w dziale obowiązkowego ubezpieczenia, albo w dziale dla świadczeń dodatkowych, to znaczy co się tyczy praw do rent i ekspektatyw nabytych przez ubezpieczonych i pozostałych członków ich rodzin, każda z obu układających się Stron przejmuje część ciężarów odnoszących się do tych ubezpieczonych, których ostatnie miejsce zatrudnienia decydujące o właściwości zakładów ubezpieczeń pensyjnych jest położone na obszarze odnośnego Państwa. Ta sama zasada stosuje się do niedokonanych zwrotów składek, wykazanych w bilansie Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy na koniec roku 1918 i do zwrotu premij reklamowanych z tytułu ubezpieczenia, które ukończyło się najpóźniej do końca 1918 roku.
2.
Ciężary ubezpieczeniowe określone w poprzednich postanowieniach przejmuje za czas od dnia 31 grudnia 1918 roku i to stosownie do rozporządzeń danego Państwa ta instytucja, której w Państwie przejmującem wymienioną część ciężarów jest powierzone prowadzenie ubezpieczenia pensyjnego funkcjonariuszy, albo która została wyznaczona przez Rząd tego Państwa, jako właściwa do prowadzenia tego ubezpieczenia. Jeżeli jednak za okres poprzedzający wejście w życie niniejszej konwencji, ciężary ubezpieczeniowe ponosiła w całości lub w części inna instytucja, niż właściwa według konwencji niniejszej, to wypłacone świadczenia winny być uważane jako zastępujące świadczenia należne według niniejszej konwencji, bez jakiegokolwiek dalszego porozumienia między zainteresowanemi instytucjami.
3.
Z wejściem w życie niniejszej konwencji ustaje całkowicie działalność Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy.
4.
Republika Austrjacka odstąpi Rzeczypospolitej Polskiej akta Powszechnego Zakładu Pensyjnego, mające związek ż ciężarami ubezpieczeniowemu przejętemi przez to ostatnie Państwo i zobowiązuje się do przechowywania przez przeciąg 30 lat od wejścia w życie niniejszej konwencji aktów i dokumentów pomocniczych, co do których podział nie nastąpił, dalej zobowiązuje się pozwalać na wgląd do tych aktów organom uprawnionym Rzeczypospolitej Polskiej albo organom instytucji, która w tem Państwie według Nr. 2., przejęła ciężary ubezpieczeniowe, oraz zobowiązuje się wydać im, w razie konieczności, akta i dokumenty pomocnicze, których sama nie potrzebuje. Układające się Państwa dbać będą o to, aby wszelkie informacje dotyczące wykonania niniejszej konwencji były udzielane przez właściwe instytucje i zgadzają się, żeby korespondencja w tych sprawach prowadzona była bezpośrednio między odnośnemi instytucjami bez pośrednictwa władz dyplomatycznych i konsularnych.

B.

Podział majątku.

1.
Podział majątku Zakładu nastąpi według Jego stanu z dnia 31 grudnia 1922 r. Zapadłe w r. 1922 i wpłacone już bezpośrednio do Zakładu płatne zgóry odsetki od pożyczek hipotecznych i komunalnych i t. d. za r. 1923, nie będą zwrócone.
2.
Co się tyczy nieruchomości, to każde Państwo otrzymuje nieruchomości położone na jego obszarze. Powszechny Zakład Pensyjny dla Funkcjonarjuszy odstąpi stosownie do powyższego:
a)
Republice Austrjackiej:

budynki i grunty położone w Wiedniu Okręgu V, Okręgu XVII, w Salzburgu, w Gracu i w Folz obok Aflenz, wreszcie majątek ziemski w Saalbach obok Zell am See, zwany "Oberreitgut";

b)
Republice Czeskosłowackiej:

gmach zakładu i grunty położone w Pradze i zakład odpoczynkowy w Luhacowicach;

c)
Rzeczypospolitej Polskiej:

gmach zakładu we Lwowie.

Prawa i obowiązki Zakładu wobec Towarzystwa użyteczności powszechnej publicznych i prywatnych zakładów ubezpieczenia, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Wiedniu, przechodzą na Republikę Austrjacką, zaś prawa i obowiązki wobec Spółki Budowlanej domów dla funkcjonarjuszy, założonej przez Towarzystwo Assicurazioni Geniarali, la, Ruinione Adriatica di Sicurta, Zakład ubezpieczenia od wypadków dla robotników w Tryjeście i Powszechny Zakład Pensyjny dla Funkcjonariuszy w Wiedniu na Królestwo Włoskie.

Inwentarz wyżej wymienionych nieruchomości przyznaje się Państwom, które otrzymują nieruchomości, mianowicie: inwentarz Zakładu Centralnego i zakładów krajowych w Wiedniu, Gracu i Salzburgu - Republice Austrjackiej, inwentarz zakładów krajowych w Pradze I, Pradze II, Bernie I, Bernie II i Opawie - Republice Gzeskosłowackiej, inwentarz zakładu krajowego we Lwowie - Rzeczypospolitej Polskiej oraz inwentarz zakładu krajowego w Tryjeście - Królestwu Włoskiemu.

3.
Pożyczki hipoteczne krajowe i komunalne przypadają Państwu, w którem dłużnik ma swe miejsce zamieszkania. Pozatem przechodzą na Republikę Czeskosłowacką pożyczki hipoteczne w wysokości 1.188.961,25 koron i 2.200.060,09 koron razem 3.389.021,34 koran, waluta 31 grudnia 1922 r., udzielone Tow. Akc. Dom Zdrowia "Radium" w Jachimowie (Joachimstal) i Tow. Akc. "Helenenhof-Imperialhotel" w Karlovych Varach (Karlsbad), oba z siedzibą prawną w Wiedniu. Ewentualne roszczenia wynikające ze zwrotu pożyczek albo częściowych spłat pożyczek, dokonanych na rzecz Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonariuszy i to w koronach austrjackich lub dawnych koronach już po separacji walutowej, przypadają Państwu, w którem dłużnik posiada miejsce zamieszkania.
4.
Wierzytelności Zakładu z tytułu składek zaległych i innych należności istniejących w dniu 31.XII. 1918 r. dzieli się, jak następuje:
Republice Austrjackiej. 2.321.329,26 koron
" Czeskosłowackiej 4.432.392,72 "
Rzeczypospolitej Polskiej 2.599.694,38 "
Królestwu Rumuńskiemu 574.477,92 "
" Serbów, Chorwatów i Słoweńców 135.222,94 "
Królestwu Włoskiemu 1.375.710,57 "
razem 11.438.827,79 koron

Prawo Zakładu do dodatkowego żądania składek w terminie późniejszym przechodzi na to Państwo, na którego obszarze wykonywane było zajęcie uzasadniające roszczenie o składkę.

5.
Wszystkie należności Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy, które istniały w dniu 31 grudnia 1922 r. wobec jego dawnych filij krajowych i zakładów sukcesyjnych, w szczególności z tytułu zleceń inkasowania z potrąceniem wpłat, uskutecznionych do wyżej wymienionej daty na rachunek Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonariuszy, przechodzą na Państwo, do którego zakład sukcesyjny należy. Republika Austrjacka przejmuje dług z rachunku bieżącego Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonariuszy wobec Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy w Wiedniu.
6.
Wszystkie długi lombardowe Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy, pochodzące z subskrypcji obligacyj pożyczek wojennych, obciążać będą wyłącznie Republikę Austrjacka. Długi te, o ile zostały zaciągnięte w zakładach subskrypcyjnych, położonych na obszarze Republiki Czesko-słowackiej, to znaczy długi lombardowe w wysokości:

626.368 koron, waluta 31.XII. 1918 r., zaciągnięte w Pražská úvĕrni banka w Pradze,

231.710 koron, waluta 31.XII. 1918 r. w Obchodni banka, filia w Pradze, dawniej Záložni úvĕrni ústav w Králové Hradec,

954.686 koron, waluta 31.XII. 1918 r., w Nemecká agrárni a průmyslová banka w Pradze,

795.973 koron, waluta 31.XII. 1918 r., w Morawska agrarni a průmyslová banka w Bernie,

886.105 koron, waluta 31.XII. 1918 r., w Moravská eskomptní banka w Bernie,

zostaną poddane uregulowaniu na podstawie porozumienia w przedmiocie spłaty długów prywatnych w dawnej walucie koronowej, które zawrze Republika Austrjacka z Republiką Czeskosłowacką. Tych długów lombardowych nie będzie można dochodzić na drodze sądowej aż do czasu wejścia w życie odnośnego porozumienia.

Republice Austrjackiej przypada gotówka, która istniała w dniu 31 grudnia 1922 r. oraz ówczesne należności Zakładu Centralnego w stosunku do Austriackiej Pocztowej Kasy Oszczędności i innych instytucyj finansowych.

7.
Papiery wartościowe, które istniały w dniu 31 grudnia 1922 r. z kuponami od 1 stycznia 1923 r. będą przekazane bez jakiegokolwiek oznaczenia układającym się Państwom w sposób następujący. Przypada:
Republice Austrjackiej 51.05249 %
" Czeskosłowackiej 37.26085 %
Królestwu Włoskiemu 5.55161 %
Rzeczypospolitej Polskiej 4.42579 %
Królestwu Serbów, Chorwatów i Słoweńców 1.48687 %
Królestwu Rumuńskiemu 0.22239 %

Celem wyrównania niepodzielnych reszt przyjmuje się za podstawę wartości szacunkowej na giełdzie w Wiedniu dnia 29.XII. 1922 r. (Nr. 10/1922 urzędowej ceduły Izby Giełdowej w Wiedniu).

Ponieważ z powyższego podziału wynika:

dla Republiki Austrjackiej nadwyżka w wysokości 4.455.000 kor.
dla Królestwa Rumuńskiego nadwyżka w wysokości 368.000 "
dla Królestwa Włoskiego nadwyżka w wysokości 1.418.000 "
natomiast:
dla Republiki Czeskosłowackiej niedobór w wysokości 2.614.000 "
dla Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców niedobór w wysokości 1.247.000 "
dla Rzeczypospolitej Polskiej niedobór w wysokości 2.370.000 "
zatem Republika Austrjacka ma zapłacić:
Republice Czeskosłowackiej kwotę 2.614.000 "
Królestwu Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwotę 1.247.000 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwotę 584.000 "
nadto Rzeczypospolitej Polskiej zapłacą:
Królestwo Rumuńskie kwotę 368.000 "
Królestwo Włoskie kwotę 1.418.000 "

Republika Austrjacka, Królestwo Włoskie i Królestwo Rumuńskie wpłacą te kwoty w przeciągu jednego miesiąca od wejścia w życie konwencji Poselstwom odnośnych Państw w Wiedniu względnie instytucjom wskazanym przez nie w Wiedniu. Republika Austrjacka zobowiązuje się dbać o zamiłowanie oznaczeń na papierach wartościowych i o sprostowanie spisów numerów przedłożonych Komisji Odszkodowań, ponadto zobowiązuje się oddać w powyższym terminie do dyspozycji Poselstwa Rzeczypospolitej Polskiej w Wiedniu na miejscu składu papiery wartościowe przypadające temuż Państwu na podstawie powyższych przepisów, a zarazem udzielić bezpłatnie zezwolenia na wywóz tych walorów.

Szczegóły podziału papierów wartościowych wynikają z załączników I do VII, stanowiących integralną część niniejszej konwencji.

8.
Republika Austrjacka i Republika Czeskosłowacka zobowiązują się każda wpłacić gotówką kwotę po 375.000.000 koron Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę po 250.000.000 koron Królestwu Serbów, Chorwatów i Słoweńców.

Kwoty te zostaną wpłacone Poselstwom odnośnych Państw w Wiedniu, albo instytucjom wskazanym przez te Poselstwa w Wiedniu w przeciągu miesiąca od wejścia w życie konwencji.

9.
Uprawnienia i ekspektatywy z tytułu służby personelu Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonariuszy i personelu dawnych zakładów krajowych przechodzą na te zakłady sukcesyjne, na których służbę pracownicy przeszli. Zakłady sukcesyjne biorą również na siebie emerytury i dary z łaski już spensjonowanych byłych pracowników oraz pozostałych członków rodzin pracowników tych zakładów krajowych, które znajdują się na ich obszarze.

Powszechny Zakład Pensyjny w Pradze przejmuje na siebie ponadto część zaopatrzenia emerytalnego byłego zastępcy generalnego sekretarza Zakładu, pozostającą po uregulowaniu z Zakładem połowy emerytury, przy równoczesnem zaokrągleniu powyższej części do wysokości 500 koron czeskosłowackich miesięcznie dla niego, jak i ewentualnie pensji wdowiej oraz sierocej z zaokrągleniem pierwszej do 200 koron czeskosłowackich, a ostatniej do 40 koron czeskosłowackich miesięcznie na każde dziecko. Jednakże wyżej wymieniony ma prawo żądać sumy 100.000 koron czeskosłowackich tytułem jednorazowej odpłaty w ciągu 3 miesięcy od daty ratyfikacji konwencji przy równoczesnem wszakże zrzeczeniu się prawa do emerytury i ekspektatyw pozostałych członków jego rodziny.

Republika Austrjacka bierze na siebie emerytury oraz pensje wdowie i sieroce byłego generalnego sekretarza Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy oraz pracowników Centralnego Zakładu, którzy nie przeszli na służbę do żadnego zakładu sukcesyjnego, dostosowując te emerytury lub ekspektatywy do przepisów dotyczących pracowników władz federalnych.

10.
Sposób przekazania funduszów przyznanych każdemu Państwu na rzecz właściwej instytucji ubezpieczeniowej podlega przepisom wewnętrznym tegoż Państwa.
11.
Każda z układających się Stron zrzeka się pobierania opłat stemplowych i innych, które mogłyby być wymagane na jej terytorjum przy sposobności wykonywania niniejszej konwencji.
Artykuł  II.

Po wykonaniu niniejszej konwencji przez Republikę Austrjacka nie będzie Rzeczpospolita Polska stawiać jej na podstawie art. 275 Traktatu w Saint-Germain żadnych innych żądań w przedmiocie Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonariuszy.

Artykuł  III.

Konwencja niniejsza zostanie ratyfikowana w możliwie najbliższym czasie i wejdzie w życie w czternaście dni po wymianie akt ratyfikacyjnych.

NA DOWÓD CZEGO wyżej wymienieni pełnomocnicy złożyli swoje podpisy na niniejszej konwencji.

Sporządzono w Wiedniu w dniu 29 marca 1924 r. w dwóch egzemplarzach, które po jednym zostaną wydane każdej z Wysokich Układających się Stron.

Za Rzeczpospolitą Polską:

Za Republikę Austrjacką:

PROTOKÓŁ DODATKOWY.

Celem dokładniejszego określenia warunków, w jakich ma nastąpić wykonanie niektórych postanowień konwencji, dotyczącej Powszechnego Zakładu Pensyjnego dla Funkcjonarjuszy Wysokie Układające się Strony zgodziły się na to:

1)
że obligacje pożyczek wojennych, które ma złożyć republika Austrjacką stosownie do przepisów art. 1 działu B, Nr. 7 powyższej konwencji, będą zaopatrzone znakiem "von der Republik Österreich nicht übernommen",
2)
że papiery wartościowe każdego gatunku wykazane w załącznikach wyżej wymienionej konwencji jako niewylosowane, rozdzieli się z uwzględnieniem ich podziału na sztuki w porządku arytmetycznym ich numerów pomiędzy Państwa ułożone w kolejności stosownie do art. 1 działu B, Nr. 7, alinea 1 powyższej konwencji.

Sporządzono w Wiedniu dnia 29 marca 1924 r. w dwóch egzemplarzach, które po jednym zostaną wydane każdej z Wysokich Układających się Stron.

Zaznajomiwszy się z powyższą konwencją, dołączonym do niej protokółem i załącznikami, uznaliśmy je i uznajemy za słuszne zarówno w całości jak i każde z postanowień w nich zawartych; oświadczamy, że są przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone i przyrzekamy, że będą niezmiennie zachowywane.

Na dowód czego wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie, dnia 2 grudnia 1931 r.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr I

Lista podziału obligacyj pożyczki wojennej.

ZAŁĄCZNIK  Nr II

Część papierów wartościowych (z wyjątkiem obligacyj pożyczki wojennej), przypadająca Republice Austrjackiej.

ZAŁĄCZNIK  Nr III

Część papierów wartościowych (z wyjątkiem obligacyj pożyczki wojennej), przypadająca Republice Czeskosłowackiej.

ZAŁĄCZNIK  Nr IV

Część papierów wartościowych (z wyjątkiem obligacyj pożyczki wojennej), przypadająca Królestwu Włoskiemu.

ZAŁĄCZNIK  Nr V

Część papierów wartościowych (z wyjątkiem obligacyj pożyczki wojennej), przypadająca Rzeczypospolitej Polskiej.

ZAŁĄCZNIK  Nr VI

Część papierów wartościowych (z wyjątkiem obligacyj pożyczki wojennej) przypadająca Królestwu Serbów, Chorwatów i Słoweńców.

ZAŁĄCZNIK  Nr VII

Część papierów wartościowych (z wyjątkiem obligacyj pożyczki wojennej), przypadająca Królestwu Rumuńskiemu.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024