Zm.: rozporządzenie z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 3 grudnia 1930 r.
o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych.

Na podstawie art. 44 ust 5 Konstytucji postanawiam co następuje:
Art.  1.

Do rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 119, poz. 1079) w brzmieniu, ustalonem rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 38, poz. 373), wprowadza się następujące zmiany:

1)
Rozdział I otrzymuje brzmienie następujące:

"Rozdział I.

Ogólne zasady administracji lasów państwowych.

§ 1. Sprawy gospodarki w lasach państwowych, będących pod zarządem Ministra Rolnictwa, wydziela się w odrębną gałąź administracji państwowej pod nazwą administracji lasów państwowych.

§ 2. Organami, przez które Minister Rolnictwa sprawuje administrację lasów państwowych, są:

1) Dyrekcja Naczelna Lasów Państwowych,

2) dyrekcje lasów państwowych,

3) nadleśnictwa,

tudzież jednostki organizacyjne szczególnie, tworzone na podstawie rozporządzenia niniejszego.

§ 3. Dyrekcja Naczelna Lasów Państwowych służy Ministrowi Rolnictwa do wykonywania w centralnym zarządzie Mnisterstwa zwierzchniego kierownictwa całą administracją lasów państwowych, będących pod zarządem Ministra Rolnictwa.

Na czele Dyrekcji Naczelnej stoi Dyrektor Naczelny Lasów Państwowych, mianowany przez Prezydenta Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów, przedstawiony jej przez Ministra Rolnictwa.

Zakres uprawnień Dyrektora Naczelnego do samodzielnego rozstrzygania spraw, załatwianych w Dyrekcji Naczelnej Lasów Państwowych, określa Minister Rolnictwa, przed którym Dyrektor Naczelny jest odpowiedzialny.

§ 4. Dyrekcje lasów państwowych podlegają Dyrekcji Naczelnej Lasów Państwowych i służą Ministrowi Rolnictwa do wykonywania administracji lasów państwowych w okręgach, na które są podzielone obszary lasów państwowych. W szczególności dyrekcje lasów państwowych nadzorują, sprawdzają (kontrolują) i uzgadniają działalność nadleśnictw oraz innych podległych jednostek administracji lasów państwowych.

Okręgi i siedziby poszczególnych dyrekcyj ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzeń.

Na czele każdej dyrekcji lasów państwowych stoi dyrektor lasów państwowych odpowiedzialny za jej działalność i za działalność wszystkich podległych jej jednostek administracji lasów państwowych.

§ 5. Nadleśnictwa podlegają właściwym dyrekcjom lasów państwowych i służą Ministrow. Rolnictwa do wykonywania miejscowej administracji lasów państwowych.

Obszary poszczególnych nadleśnictw oraz ich siedziby ustała Minister Rolnictwa.

Na czele każdego nadleśnictwa stoi nadleśniczy odpowiedzialny za działalność podległego mu urzędu.

§ 6. Niektóre sprawy administracji lasów państwowych ze względu na ich szczególny charakter mogą być przekazane jednostkom organizacyjnym szczególnym, tworzonym do załatwiania tych spraw, a podległym bezpośrednio bądź Dyrekcji; Naczelnej Lasów Państwowych, bądź też dyrekcjom lasów państwowych.

Jednostki organizacyjne niezależne od dyrekcyj lasów państwowych tworzy na wniosek Ministra Rolnictwa Rada Ministrów w drodze rozporządzeń. Jednostki organizacyjne niezależne od nadleśnictw tworzy Minister Rolnictwa.

§ 7. Szczegółowy zakres działania dyrekcyj lasów państwowych i nadleśnictw, a także jednostek szczególnych administracji lasów państwowych, przewidzianych w § 6, ustala Minister Rolnictwa w drodze rozporządzeń.

§ 8. Organizację wewnętrzną Dyrekcji Naczelnej Lasów Państwowych, dyrekcyj lasów państwowych, nadleśnictw, tudzież jednostek szczególnych administracji lasów państwowych określa Minister Rolnictwa".

2)
W rozdziale II umieszcza się jako § 9 postanowienie następujące:

"§ 9. Administracja lasów państwowych przeprowadzi i utrzymywać będzie spis całego zarządzanego przez nią majątku państwowego oraz ustalać wartość tego majątku".

3)
W § 18 umieszcza się jako ustęp trzeci postanowienie następujące:

"Przy mianowaniu funkcjonarjuszów administracji lasów państwowych, powołanych do pełnienia służby ochronnej, mają pierwszeństwo osoby, które odbyły służbę wojskową, a przedewszystkiem podoficerowie zawodowi i nadterminowi".

4)
Ustęp trzeci (dotychczasowy) § 18 uzupełnia się zdaniem następującem:

"Byłym wojskowym zawodowym, którzy przeszli do państwowej służby cywilniej i zostali przyjęci w poczet funkcjonarjuszów administracji lasów państwowych, zalicza się do wyżej wymienionego dziesięcioletniego okresu lata, wysłużone w wojsku, z wyjątkiem czasu obowiązkowej służby wojskowej".

5)
W § 22 umieszcza się ustęp trzeci następującej treści:

"W wypadkach częściowej lub całkowitej mobilizacji albo w innych wypadkach, w których ze względu na interes Państwa Rada Ministrów uzna to za konieczne, funkcjonariusze, określeni w pierwszym ustępie niniejszego paragrafu, mogą być rozporządzeniem Ministra Rolnictwa, wydanem w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych, podporządkowane władzy wojskowej w zakresie i w sposób w rozporządzeniu tem ustalonych".

6)
W rozdziale III wyrazy "dyrekcyj lasów państwowych i nadleśnictw" zawarte w tytule rozdziału oraz w §§ 17, 18, 23, 25, 27, 23, 31, 32 ust 1 i 38, zastępuje się wyrazami "administracji lasów państwowych", wyrazy zaś: "w dyrekcjach lasów państwowych i nadleśnictwach", zawarte w §§ 24, 32 ust. 4 i 34, oraz wyrazy "w dyrekcji lasów państwowych względnie nadleśnictwie", zawarte w § 37, zastępuje się wyrazami: "w administracji lasów państwowych".
7)
Po § 41 umieszcza się jako § 41-a postanowienie następujące:

"Funkcjonariusze jednostek organizacyjnych zarządu centralnego Ministerstwa Rolnictwa, poświęconych wyłącznie sprawom zarządu lasów państwowych, z chwilą wejścia w życie rozporządzenia niniejszego stają się funkcjonarjuszami administracji lasów państwowych, zachowując prawa nabyte służbą dotychczasową".

Art.  2.

Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Rolnictwa.

Upoważnia się Ministra Rolnictwa do ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych (Dz U R P. Nr. 119, poz. 1079) w brzmieniu ustalonem rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 38 poz. 373), z uwzględnieniem zmian, wprowadzonych rozporządzeniem niniejszem i zastosowaniem ciągłej numeracji paragrafów.

Art.  3.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie na całym obszarze Rzeczypospolitej z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1930.86.661

Rodzaj: Rozporządzenie z mocą ustawy
Tytuł: Zm.: rozporządzenie z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych.
Data aktu: 03/12/1930
Data ogłoszenia: 06/12/1930
Data wejścia w życie: 06/12/1930