Jakie było zainteresowanie studentów?
 
Studenci i absolwenci na długo przed rozpoczęciem kursu pytali, czy i kiedy taki kurs zostanie zorganizowany. Dlatego też Zarząd Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II upoważnił mnie do organizacji kursu przygotowującego do egzaminów wstępnych na aplikacje prawnicze (adwokacką, radcowską, notarialną, komorniczą i ogólną). Kurs odbył się w dniach od 23 lutego do 21 kwietnia 2013 r. Organizacja takiego przedsięwzięcia wpisuje się w cele SAWP KUL, którymi są m.in. „integrowanie i promowanie absolwentów Wydziału Prawa KUL”, a także „cele edukacyjne, naukowe, informacyjne i popularyzacyjne, w szczególności rozwój i upowszechnianie nauki prawa i kultury prawniczej (…) poprzez organizowanie i prowadzenie różnego rodzaju szkoleń, wykładów, odczytów, konferencji i kursów” (Statut Stowarzyszenia, art. 3 § 1, szerzej na temat SAWP KUL zob.: www.sawp.org.pl)
 
Do udziału w kursie zgłosili się zarówno studenci V roku prawa, jak i absolwenci WPPKiA KUL, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curii-Skłodowskiej, Wydziału Zamiejscowego Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL w Tomaszowie Lubelskim oraz Wydziału Zamiejscowego Prawa i Nauk o Gospodarce KUL w Stalowej Woli. Przy wyborze kandydaci kierowali się przede wszystkim harmonogramem kursu, osobami prowadzącymi kurs, jak również korzystną ceną.  
 
Jaki był program kursu? 
 
Program kursu, w wymiarze 100 godzin dydaktycznych, zawierał następujące bloki tematyczne: prawo konstytucyjne, prawo cywilne, postępowanie cywilne, prawo karne, prawo wykroczeń, prawo karne skarbowe, postępowanie karne, prawo administracyjne, postępowanie administracyjne, prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, prawo handlowe i gospodarcze, prawo upadłościowe i naprawcze, ustrój samorządu zawodowego i organy ochrony prawnej, zarys prawa instytucjonalnego Unii Europejskiej oraz unijny wymiar sprawiedliwości.
 
Zakres merytoryczny obejmował rozwiązywanie zagadnień prawnych w formie testów i kazusów z aktów normatywnych będących podstawą pytań na egzaminach wstępnych na aplikacje prawnicze. W ramach kursu wszyscy uczestnicy otrzymali materiały dydaktyczne. 
Zajęcia odbywały się w soboty i niedziele. Tak ułożony harmonogram umożliwił przede wszystkim osobom pracującym zawodowo, a zamierzającym przystąpić do egzaminu wstępnego na aplikację, przypomnieć i utrwalić niezbędne wiadomości z tego zakresu.

Kim są osoby prowadzące zajęcia?
 
Zajęcia prowadzili zarówno praktycy (sędziowie, adwokaci, radcy prawni), jak i nauczyciele akademiccy, którzy zapewnili wysoki poziom merytoryczny i dydaktyczny kursu. Rozwiązanie takie umożliwiło jego uczestnikom uzyskanie odpowiedzi nie tylko w kwestiach merytorycznych, ale również praktycznych dotyczących m.in. przebiegu poszczególnych aplikacji, czy też perspektyw wykonywania konkretnego zawodu. Po przeprowadzonych rozmowach z kursantami wnioskuję, że było to dla nich doskonałe połączenie teorii wraz z możliwością jej wykorzystania w praktyce.  
 
Dlaczego kandydaci powinni uczestniczyć w tego rodzaju kursach? Czy dysponuje Ksiądz Profesor informacją, jak kształtuje się zdawalność egzaminów wstępnych wśród osób kończących kurs?
 
Uczestnictwo w takim kursie ułatwia z jednej strony powtórzenie i rozszerzenie dotychczas zdobytej wiedzy. Należy zauważyć, że uczestnikami również byli absolwenci prawa, którzy decyzję o przystąpieniu do egzaminów wstępnych na aplikacje podjęli po kilkuletniej przerwie. Dlatego też taka forma przygotowania okazała się dla nich właściwa. Z drugiej natomiast, praca w grupie zmusza do większej mobilizacji, wymiany doświadczeń, a także uzupełniania ewentualnych braków stanu swojej wiedzy. 
 
Uważam, że kolejnym elementem motywującym jest przeprowadzany na zakończenie kursu egzamin próbny. Test, według kryteriów określonych przez Ministra Sprawiedliwości, składał się ze 150 pytań jednokrotnego wyboru. Za każde pytanie można było otrzymać 1 pkt. Egzamin zdały osoby, które zdobyły co najmniej 100 pkt. Zakończenie kursu w takim terminie – koniec kwietnia – stanowił dla jego uczestników możliwość rozeznania swojego poziomu wiedzy, natomiast czas, który pozostał im do właściwego egzaminu wstępnego, pozwala na efektywne przygotowanie się.
 
Z nadesłanych wiadomości wiem, że większość osób kończących kurs w latach poprzednich dostała się na wybrane przez siebie aplikacje. Natomiast każdy, kto uzyskał wynik pozytywny z egzaminu próbnego, zdał również egzamin wstępny. Należy jednak pamiętać, że uczestnictwo w kursie jest tylko pomocą, nie gwarantuje pozytywnego wyniku końcowego. Najważniejsza jest systematyczna i indywidualna praca każdego kandydata.
 
Jakie zagadnienia sprawiają kursantom największą trudność?
 
Większość aktów normatywnych, z których układane są pytania na egzamin wstępny, znajduje się również w wykazie programu studiów prawniczych, wśród zajęć obowiązkowych. Dlatego też zagadnienia obejmujące przedmioty, które studenci zobligowani są zaliczyć podczas studiów, nie sprawiają większej trudności. Najwięcej problemów przysparza – co roku – Ustawa Prawo upadłościowe i naprawcze. Niejednokrotnie uczestnicy kursu po raz pierwszy analizują ten akt normatywny – trudny do opanowania tak pod względem merytorycznym, jak i objętościowym.  
 
Ks. Dr hab. Mirosław Sitarz, prof. KUL - Kierownik Katedry Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego, Wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa KUL.