Wprowadzenie do programu nauczania tzw. praktycznej nauki prawa w mojej opinii może stać się jednym z najlepszych sposobów na podniesienie świadomości prawnej społeczeństwa oraz budowanie nowoczesnego i odpowiedzialnego społeczeństwa obywatelskiego, świadomego swoich praw i obowiązków – napisał Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak w liście do Minister Edukacji Narodowej.
Podstawowa materia z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego czy administracyjnego pozwoli uzyskać młodym ludziom tak potrzebną wiedzę m.in. z zakresu praw i obowiązków rodzicielskich, kwestii związanych z zawarciem małżeństwa, płaceniem podatków, zawieraniem umów, zaciąganiem kredytów, czy też możliwością odwołania się od niekorzystnej decyzji administracyjnej – przekonuje Rzecznik Praw Dziecka. W mojej opinii praktyczna wiedza z zakresu prawa, która byłaby przekazywana podczas takich zajęć przez doświadczonych praktyków prawa, wydaje się być niezbędna i konieczna dla podniesienia świadomości prawnej młodych ludzi wchodzących w niedługim czasie w dorosłe życie – dodał Marek Michalak.
Według Rzecznika Praw Dziecka za wprowadzeniem proponowanego rozwiązania przemawiają bardzo dobre wyniki programu pilotażowego przeprowadzonego w łódzkich szkołach oraz przykłady dobrych praktyk stosowanych w innych państwach (m.in. Stany Zjednoczone, Francja, Niemcy).
Sam sposób prowadzenia zajęć oraz ich tematyka bardzo podobała się uczniom i wykazują oni ogromne zainteresowanie w kontynuowaniu lekcji prawa – czytamy w liście.
Jeżeli podstawowej wiedzy z zakresu prawa nie nabędą dzieci w wieku szkolnym, to kolejne pokolenia Polaków wciąż borykać się będą z narastającym w szybki tempie problemem wykluczenia prawnego, będącego niczym innym jak konsekwencją braku świadomości prawnej jednostek, która jest z kolei kształtowana właśnie poprzez znajomość prawa – przekonuje Marek Michalak.
Grzegorz Dacko
Uniwersytet Wrocławski
Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości
]]>