Jak zwierzęta

"Trzeba zrozumieć, że dużą rolę we wrażeniu, jakie robimy na innych, odgrywa mowa ciała. To są zachowania odzwierzęce. Nie wszystkim się to podoba, bo jako ludzie chcemy odcinać się od świata zwierząt. Ale, czy chcemy to zaakceptować, czy nie, nasz mózg pierwotny, który wywiera wpływ na korę mózgową powoduje, że najpierw jesteśmy zwierzakiem, a później jesteśmy zwierzakiem, który nauczył się żyć w stadzie. Zanim się odzywamy i mówimy jakiekolwiek słowo, wysyłamy sygnały poprzez mowę ciała oraz to, co ubieramy" - kwestia postrzegania nas samych przez innych przedstawiona przez Iwonę Firmanty, coacha i psychologa, nie wygląda różowo.

Nie jest ważne, co mówimy, ważne jest to, jak podświadomie zareaguje na nas rozmówca. I on również nie ma na to większego wpływu!

Jak to działa? Bardzo prosto - można nawet być nieprzygotowanym, ale poprzez wygląd i to, jak dana osoba się zachowuje - jak siada, jaką ma mowę ciała - trzeba sprawiać wrażenie osoby spokojnej i pewnej siebie, która tysiące godzin spędziła przygotowujące się do rozmowy, czy spotkania. Im większy spokój, tym lepsze pozytywne wrażenie.

Nie szata zdobi?

W czasie ważnego spotkania chodzi o pokazanie szacunku dla drugiej osoby i w dużej mierze ten szacunek należy pokazywać poprzez odpowiedni strój. Nie chodzi o ubiór jak na maturę, bo to nie tylko nie jest potrzebne, ale może sprawić, że będziemy wyglądała śmiesznie. Niemniej jednak w świecie dress code, dyplomacji, czy po prostu podczas ważnych spotkań i wydarzeń warto "zainwestować" w kolory, które pozytywnie działają na budowanie wizerunku profesjonalisty. Te kolory to szary i granatowy. Zawsze przy twarzy (bluzka, koszula) powinien być kolor jasny, najlepiej jasnoniebieski, kremowy, bądź biały.

Przy czym biały i kremowy w zależności od tego, jaki ma się typ urody mogą potęgować poziom zmęczenia widoczny na twarzy. Warto się zastanowić, czy taki efekt w danym momencie jest pożądany, wiadomo przecież, że w czasie niektórych spotkań, czy egzaminów, lepiej wyglądać na osobę zmęczoną, która na naukę, czy pracę poświęciła wiele nocy.

Dobrym i uniwersalnym rodzajem ubioru jest jasna koszula albo biały T-shirt (bez żadnych aplikacji), plus marynarka. Do tego spodnie albo spódnica, przy czym najlepiej do kolana, nie krótsza.

Biżuteria jako gadżet

Dobrym gadżetem jest posiadanie zegarka w klasycznym stylu - bez świecących dodatków i odblaskowych kolorów, może to być też drobna biżuteria - na przykład perełki, albo malutkie wisiorki. Przy czym musi być to biżuteria mała, delikatna. Kreowanie własnego wizerunku jako pomysłowej, fajnej osoby, która ma dużą fantazję trzeba zostawić za drzwiami, chyba że jest to egzamin z kampanii marketingowych albo rozmowa w agencji kreatywnej.

Jak ktoś nosi okulary, warto je założyć na ważne spotkania. Dana osoba sprawia wtedy wrażenie bardziej profesjonalnej, inteligentnej i oczytanej.

Istotny jest też drobny makijaż, w większości sytuacji powinno się zamalować worki pod oczami i delikatnie podkreślić oczy.

Postawa to podstawa!

W przypadku rozmowy dwóch osób, należy zajmować miejsce naprzeciw, nie można zbytnio leżeć na krześle, gdyż pokazuje to lekceważenie względem rozmówcy, najlepiej usiąść swobodnie i lekko pochylić się w stronę rozmówcy, pokazując w ten sposób, że przywiązuje się dużą uwagę do tego, co druga osoba mówi.

Ważny jest także kontakt wzrokowy, ale nie może on trwać zbyt długo (szczególnie jeśli rozmówcą jest mężczyzną), bo wysyłamy wtedy sygnał agresji, jeśli ktoś w ogóle unika kontaktu wzrokowego, jest to z kolei sygnał strachu. Warto mieć notatki i czasem w nie spoglądać. Co ciekawe, jeśli rozmówca zna proste mechanizmy, będzie mógł od razu rozgryźć, czy dana osoba jest przygotowana do rozmowy - otóż jeśli coś sobie przypominamy, patrzymy w podłogę, jeśli akurat coś wymyślamy, patrzymy w sufit. Proste, prawda?

Długopis z marketu?

Czy długopis to dobry gadżet? Z pewnością robienie notatek (przy czym bynajmniej nie chodzi o notowanie non stop jak na wykładzie!) jest bardzo mile widziane. Jeśli zapisujemy ważne informacje, rozmówca widzi, że zwracamy uwagę na ważne szczegóły i nie chcemy o niczym zapomnieć.

Należy unikać jednak długopisów - materiałów reklamowych. Długopis, czy pióro jest informacją, która bardzo wiele mówi o człowieku.

Jeśli jest obgryziony i lekko połamany - najczęściej mamy do czynienia z osobą nerwową, która nie potrafi zapanować nad swoimi emocjami. Może mieć problemy ze skupieniem się na pracy.

Jeśli jest przypadkowy albo najtańszy - okazuje się, że rozmawiamy z kimś, kto nie zwraca uwagi na szczegóły. Najczęściej w jego pracy będzie dominowała przypadkowość i bylejakość.

Jeśli to drogie pióro - u osób dorosłych potęguje wrażenie profesjonalizmu i dystyngowania. U osób młodych pióro również może wyglądać dobrze, byle nie było zbyt staroświeckie. Wtedy dana osoba wygląda jakby pożyczyła coś do pisania od ojca, czy dziadka.

www.edulandia.pl

Polecamy artykuł: Studencie zadbaj o swój wizerunek - zobacz co radzi stylistka!  >>