Dzięki temu będą bardziej świadomi, wchodząc na rynek pracy. Podczas zajęć uczniowie szkół ponadgimnazjalnych dowiadują się m.in., jakie obowiązki ma pracownik i pracodawca oraz po co nam solidaryzm społeczny.
Badania pokazują, że młodzi ludzie niewiele wiedzą o zasadach funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych. Projekt edukacyjny „Lekcje z ZUS” to szansa, by zmienić ten stan i sprawić, by ludzie, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, świadomie podejmowali związane z tym decyzje.
– Młode pokolenie jest w innej sytuacji niż starsi. W naszym przypadku pewna umowa o pracę i związane z nią obowiązki pracodawcy załatwiają za nas pewne rzeczy. Młodzi dzisiaj borykają się z inną rzeczywistością: samozatrudnieniem, prowadzeniem działalności gospodarczej, również z umowami śmieciowymi. Wszystkie decyzje czymś skutkują. Uczniowie na zajęciach zyskują praktyczną wiedzę na temat tego, czym skutkuje podjęcie danej decyzji, a czym jej niepodjęcie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dorota Sokołowska, mazowiecki kurator oświaty.
„Lekcje z ZUS” są autorskim projektem Zakładu prowadzonym pod patronatem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Podczas zajęć uczeń poznaje korzyści płynące z  systemu ubezpieczeń oraz uświadamia sobie konsekwencje wykluczenia się z niego.
– Uczniowie pozyskują informacje na temat ubezpieczeń społecznych, ich rodzaju, od czego zależy wysokość przyszłej emerytury, czym skutkują zaniedbania związane z brakiem wpływu składek, czym skutkują umowy śmieciowe – tłumaczy Dorota Sokołowska. – W programie są również kwestie związane z ryzykiem gospodarczym, prowadzeniem działalności gospodarczej i solidaryzmem społecznym, bo jak wiadomo, ubezpieczenia społeczne to są także świadczenia wypłacane w przypadku różnych zdarzeń, jak np. renty.
Elżbieta Rutka-Wierzejska, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, ocenia, że uczniowie, którzy brali udział w tym projekcie, chętnie pracowali na tych lekcjach.

ZUS sprawdzi, jak szkoła wypłaca zasiłki>>

– Młodzi ludzie stawiają przede wszystkim na praktyczność i użyteczność danego projektu. Jeśli wiedzą, że zdobywaną wiedzę będą mogli wykorzystać w życiu dorosłym, to nie trzeba im więcej zachęt. To jest najlepsza zachęta, którą młodzieży możemy zaproponować – mówi Rutka-Wierzejska.
Zainteresowanie szkół jest bardzo duże. W samym tylko konkursie wiedzy „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”, organizowanym w ramach programu, wystartowało ponad 320 placówek i 11 tysięcy uczniów.
Sami uczniowie potwierdzają te opinie.
– Na temat ZUS-u krąży wiele mitów. Te lekcje pomogły mi dowiedzieć się wielu praktycznych rzeczy, chociaż nie ze wszystkich świadczeń mogę teraz korzystać, to jednak wiedza ta przyda się w przyszłości. Wolę być świadoma tego, na co przeznaczane są moje składki i jak w przyszłości będę mogła z tego korzystać – mówi Aleksandra Kwiatkowska, uczennica VII Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Warszawie.
– Lekcje są prowadzone w bardzo przejrzysty sposób, pani nie goni z tematem, możemy pytać. Wszystkie nasze pytania są rozpatrzone i dowiadujemy się dużo ciekawych rzeczy. Wiem już, że kiedy będę przyjmowana do pracy, muszę zwrócić uwagę na umowę, jaką będę podpisywać – dodaje Zuzanna Kostecka.
Z obserwacji ZUS wynika, że wiedza Polaków na temat ubezpieczeń społecznych wciąż jest niewystarczająca. Zajęcia edukacyjne dla najmłodszych mają to zmienić.

Źródło: Newseria, stan z dnia 9 września 2015 r.

ZUS chce uczyć o reformie emerytalnej>>