- Zgodnie z obowiązującym prawem, m.in. ustawą o obronie Ojczyzny oraz ustawą o zarządzaniu kryzysowym, placówki oświatowe mają obowiązek opracowania planów działania na wypadek zagrożeń, w tym wojny czy innych stanów nadzwyczajnych. Niestety, szkoły nie dysponują dziś ani odpowiednim zapleczem, ani kompetencjami, by samodzielnie sprostać tym zadaniom w skali odpowiadającej rzeczywistym wyzwaniom - podkreślają dyrektorzy szkół. Swój apel kierują do Ministerstwa Obrony Narodowej.
O statusie prawnym szkoły przesądza ustawa>>
Potrzebne instrukcje i procedury
OSKKO apeluje o opracowanie ogólnokrajowego planu działania dla szkół na czas wojny i sytuacji kryzysowych, obejmującego:
-
jasne instrukcje dotyczące ewakuacji, zapewnienia schronienia i opieki nad uczniami;
-
centralnie przygotowane wzory dokumentów oraz scenariusze ćwiczeń;
-
przejrzyste zasady współpracy i komunikacji z odpowiednimi służbami państwowymi;
-
obowiązkowe szkolenia dla dyrektorów i koordynatorów ds. bezpieczeństwa, prowadzone z udziałem wojska, policji, straży pożarnej i służb medycznych – oparte na realistycznych scenariuszach, a nie tylko na teorii.
Doposażenie szkół w niezbędne zasoby techniczne i infrastrukturalne, takie jak:
-
awaryjne źródła energii i łączności oraz systemy alarmowe;
-
bezpieczne miejsca schronienia dostosowane do potrzeb dzieci;
-
zapasy leków, żywności, wody i środków higienicznych.
Wsparcie psychologiczne i humanitarne, m.in. poprzez:
-
mobilne zespoły interwencji kryzysowej i specjalistów wsparcia psychicznego;
-
system pomocy dla rodzin uczniów dotkniętych ewakuacją czy utratą dachu nad głową;
-
przystosowanie infrastruktury szkolnej do działań ratunkowych i pomocowych;
-
zacieśnienie współpracy z organizacjami pozarządowymi i służbami ratunkowymi.
Zapewnienie ciągłości edukacji poprzez:
-
możliwość prowadzenia nauki w trybie awaryjnym – zdalnie, w innych lokalizacjach, także za granicą;
-
ochronę dokumentacji szkolnej oraz danych osobowych uczniów i pracowników.
Stowarzyszenie podkreśla również, że konieczne jest usprawnienie funkcjonowania centralnej platformy edukacyjnej, która umożliwi kontynuację nauki uczniom relokowanym z terenów objętych zagrożeniem. - W sytuacjach nadzwyczajnych szkoły często stają się jedynym bezpiecznym miejscem dla dzieci i lokalnej społeczności. Dlatego konieczne jest, by środowisko oświatowe nie było pozostawione samo sobie. Wzywamy Rząd RP do podjęcia skoordynowanych działań legislacyjnych, finansowych i organizacyjnych, które realnie wzmocnią zdolność szkół do działania w warunkach kryzysu i wojny - wskazują dyrektorzy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.








