- Zgodnie z obowiązującym prawem, m.in. ustawą o obronie Ojczyzny oraz ustawą o zarządzaniu kryzysowym, placówki oświatowe mają obowiązek opracowania planów działania na wypadek zagrożeń, w tym wojny czy innych stanów nadzwyczajnych. Niestety, szkoły nie dysponują dziś ani odpowiednim zapleczem, ani kompetencjami, by samodzielnie sprostać tym zadaniom w skali odpowiadającej rzeczywistym wyzwaniom - podkreślają dyrektorzy szkół. Swój apel kierują do Ministerstwa Obrony Narodowej.

 

O statusie prawnym szkoły przesądza ustawa>>

 

Potrzebne instrukcje i procedury

OSKKO apeluje o opracowanie ogólnokrajowego planu działania dla szkół na czas wojny i sytuacji kryzysowych, obejmującego:

  • jasne instrukcje dotyczące ewakuacji, zapewnienia schronienia i opieki nad uczniami;

  • centralnie przygotowane wzory dokumentów oraz scenariusze ćwiczeń;

  • przejrzyste zasady współpracy i komunikacji z odpowiednimi służbami państwowymi;

  • obowiązkowe szkolenia dla dyrektorów i koordynatorów ds. bezpieczeństwa, prowadzone z udziałem wojska, policji, straży pożarnej i służb medycznych – oparte na realistycznych scenariuszach, a nie tylko na teorii.

 

Doposażenie szkół w niezbędne zasoby techniczne i infrastrukturalne, takie jak:

  • awaryjne źródła energii i łączności oraz systemy alarmowe;

  • bezpieczne miejsca schronienia dostosowane do potrzeb dzieci;

  • zapasy leków, żywności, wody i środków higienicznych.

 

Wsparcie psychologiczne i humanitarne, m.in. poprzez:

  • mobilne zespoły interwencji kryzysowej i specjalistów wsparcia psychicznego;

  • system pomocy dla rodzin uczniów dotkniętych ewakuacją czy utratą dachu nad głową;

  • przystosowanie infrastruktury szkolnej do działań ratunkowych i pomocowych;

  • zacieśnienie współpracy z organizacjami pozarządowymi i służbami ratunkowymi.

 

Zapewnienie ciągłości edukacji poprzez:

  • możliwość prowadzenia nauki w trybie awaryjnym – zdalnie, w innych lokalizacjach, także za granicą;

  • ochronę dokumentacji szkolnej oraz danych osobowych uczniów i pracowników.

 

Stowarzyszenie podkreśla również, że konieczne jest usprawnienie funkcjonowania centralnej platformy edukacyjnej, która umożliwi kontynuację nauki uczniom relokowanym z terenów objętych zagrożeniem. - W sytuacjach nadzwyczajnych szkoły często stają się jedynym bezpiecznym miejscem dla dzieci i lokalnej społeczności. Dlatego konieczne jest, by środowisko oświatowe nie było pozostawione samo sobie. Wzywamy Rząd RP do podjęcia skoordynowanych działań legislacyjnych, finansowych i organizacyjnych, które realnie wzmocnią zdolność szkół do działania w warunkach kryzysu i wojny - wskazują dyrektorzy.