Ogólne warunki przyznawania dodatku określa § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Są to:
1) osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym,
2) osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze,
3) wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania,
4) zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 K.N, tj. w realizację i wykonywanie:
- zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
- innych czynności i zajęć wynikające z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów (np. koła zainteresowań, kluby, zajęcia wyrównawcze i wspomagające, organizacja imprez),
- zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do lekcji, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym (np. uczęszczanie na kursy, studia podyplomowe, konferencje i szkolenia),
5) szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem,
6) realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.
O tym, kto może przyznawać ów dodatek decyduje także regulamin wynagradzania nauczycieli wydany przez organ prowadzący. W praktyce uznać należy, że kompetencja do przyznawania takiego dodatku powinna leżeć w gestii dyrektora szkoły lub placówki oświatowej.








