Dodatek funkcyjny dla społecznego wicedyrektora może zależeć od statutu

Liczy się treść statutu
Przepisy dotyczące wynagradzania nauczycieli są tak skonstruowane, że samo sprawowanie funkcji społecznego wicedyrektora co do zasady nie wiąże się z mocy prawa z podwyższeniem wynagrodzenia zasadniczego ani z przyznaniem dodatku funkcyjnego. Warto w tym miejscu pochylić się nad treścią rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31.01.2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 416) – dalej r.w.n. Zgodnie bowiem z § 5 pkt 1 tego rozporządzenia do otrzymania dodatku funkcyjnego uprawnieni są m.in. nauczyciele, którym powierzono inne niż dyrektor czy zastępca stanowiska kierownicze przewidziane w statucie placówki. W kontekście tego przepisu jest ważne, jakie stanowiska kierownicze tworzy statut szkoły, ponieważ jedynie osoby zajmujące stanowiska kierownicze określone w statucie są uprawnione do otrzymania dodatku funkcyjnego. I choć rozwiązanie takie mogłoby się w pierwszej chwili wydawać niezasadne, to jest ono logiczne, gdyż statut stanowi swoistą konstytucję danej szkoły czy placówki. Można rozważać, czy dodatek funkcyjny byłby należny, jeżeli w statucie niewielkiej szkoły, w której nie ma podstaw do stworzenia stanowiska zastępcy dyrektora szkoły, określa się, że stanowiskiem kierowniczym jest stanowisko społecznego wicedyrektora szkoły wyznaczanego przez organ prowadzący na czas nieobecności dyrektora. W mojej ocenie nie ma przeszkód, aby przyjąć takie rozwiązanie.
Zobacz: WSA: gmina nie może określić, kiedy nauczyciel traci dodatek motywacyjny>>
Nieformalne zastępstwo nie uprawnia dodatku
Odmiennie sprawa się przedstawia w przypadku nauczyciela, który bywa wskazywany jako nieformalny zastępca zastępcy dyrektora oraz dyrektora w razie ich łącznej nieobecności albo niejako nieformalny zastępca pomagający faktycznie dyrektorowi szkoły. W takim przypadku z całą pewnością nie ma podstaw do uznania, że jest to stanowisko, które można by objąć zakresem przepisu § 5 ust. 1 r.w.n . Wówczas nie ma także podstaw do określenia w statucie, że jest to stanowisko kierownicze. Nie można wtedy przyznać dodatku funkcyjnego, a można – co najwyżej – uwzględnić zaangażowanie nauczyciela poprzez wysokość do-datku motywacyjnego.
Zobacz: Pieczęć szkoły musi informować o zastępstwie>>
Społeczny wicedyrektor bez obowiązku realizacji godzin karcianych
Do przywilejów społecznego wicedyrektora zalicza się zwolnienie na podstawie art. 42 ust. 3a KN z tzw. godzin karcianych wynikających z art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b KN . Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 6 KN także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy lub zwalnia się od obowiązku realizacji zajęć w ramach pensum. Jednocześnie szczegółowe zasady i rozmiar udzielania obniżek wynikają z ustaleń organu prowadzącego uję-tych w formie uchwały rady gminy (miasta).
Jest to fragment artykułu Iwony Kobus - "Sytuacja prawna społecznego wicedyrektora", opublikowanego w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 7/2014>>