Dokumenty wymagane przy składaniu wniosków o wszczęcie postępowania celnego.

ZARZĄDZENIE
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU CEŁ
z dnia 19 sierpnia 1991 r.
w sprawie dokumentów wymaganych przy składaniu wniosków o wszczęcie postępowania celnego.

Na podstawie art. 50 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 75, poz. 445 oraz z 1991 r. Nr 60, poz. 253 i Nr 73, poz. 320) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do wniosku o wszczęcie postępowania, niezależnie od dokumentów określonych w art. 50 ust. 3 Prawa celnego oraz określonych w odrębnych przepisach, należy dołączyć:
1)
deklarację wartości celnej według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
fakturę w oryginale lub inny dokument służący do ustalenia wartości celnej,
3)
świadectwo pochodzenia towarów; dane, jakie powinno zawierać świadectwo, oraz wypadki, w których można nie żądać świadectwa, określa załącznik nr 2; w przypadku zastosowania stawek preferencyjnych stosuje się postanowienia Porozumienia z dnia 5 czerwca 1980 r. o ujednoliceniu zasad określania pochodzenia towarów z krajów rozwijających się w celu udzielania preferencji celnych w ramach ogólnego systemu preferencji (Dz. U. z 1982 r. Nr 15, poz. 116).
§  2.
1.
Za inny dokument, o którym mowa w § 1 pkt 2, uważa się kopię faktury, mającą cechy oryginału (w tym sporządzoną metodą komputerową), jeżeli zawiera ona wszystkie elementy faktury oryginalnej.
2.
W celu dokonania przekazu z granicy do wewnątrz kraju żywych zwierząt lub towarów łatwo psujących się za inny dokument, o którym mowa w § 1 pkt 2, uważa się fotokopię prawidłowo wystawionej faktury, nawet przekazanej telefaksem lub sporządzonej metodą komputerową.
3.
Jeżeli na towarze nie ciąży cło (stawka zerowa lub pobór cła zawieszony całkowicie), dokumentem wystarczającym do dokonania odprawy celnej ostatecznej mogą być dokumenty określone w ust. 2.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DEKLARACJA WARTOŚCI CELNEJ (DWC)

(str. 2)

(grafikę pominięto)

*) W przypadku większej ilości towarów wypełnia się dodatkowo stronę 2 deklaracji wartości celnej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DANE, JAKIE POWINNO ZAWIERAĆ ŚWIADECTWO POCHODZENIA TOWARU, ORAZ WYPADKI, W KTÓRYCH MOŻNA NIE ŻĄDAĆ TEGO ŚWIADECTWA

§  1.
Świadectwo pochodzenia towaru powinno zawierać następujące dane:
1)
nazwę i adres eksportera oraz importera,
2)
numer kontraktu,
3)
nazwę towaru określającą dostatecznie jego rodzaj oraz w miarę możliwości numer pozycji scalonej nomenklatury określania i kodowania towarów,
4)
wskazanie rodzaju transportu, a przy transporcie morskim - również nazwy statku,
5)
stwierdzenie, że towar objęty świadectwem pochodzenia jest produktem naturalnym lub wytworzonym całkowicie w danym kraju, a w razie przetworzenia towaru, stwierdzenie, że nie mniej niż 50% ogólnej wartości towaru przypada na koszty robocizny i materiałów kraju przetworzenia,
6)
znaki i numery opakowania, liczbę sztuk i rodzaj opakowania oraz masę brutto i netto,
7)
miejscowość i datę wystawienia świadectwa pochodzenia, pieczęć urzędu lub instytucji wystawiającej świadectwo pochodzenia oraz podpis osoby wystawiającej.
§  2.
1.
Świadectwo pochodzenia towaru powinno być wystawione w kraju pochodzenia towaru.
2.
Świadectwo pochodzenia towaru wystawiają:
1)
izby przemysłowe i handlowe,
2)
inne instytucje notyfikowane Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej i przez niego uznane.
3.
Uprawnienia izb przemysłowych i handlowych oraz innych instytucji (ust. 2) w zakresie wystawiania świadectw pochodzenia podlegają weryfikacji przez placówki konsularne lub handlowe Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
1.
Świadectwo pochodzenia towaru powinno być wystawione w języku angielskim lub francuskim, a dodatkowo może być wystawione w dowolnym innym języku obcym.
2.
Urząd celny może żądać tłumaczenia na język polski całego świadectwa pochodzenia towaru lub tylko nazwy towaru. Tłumaczenie świadectwa może być również dokonane w kraju i jest wolne od uwierzytelnienia, chyba że urząd celny ma uzasadnione wątpliwości, czy tłumaczenie, zwłaszcza nazwy towaru, jest właściwe.
§  4.
Poprawki dokonane na świadectwie pochodzenia towaru, zwłaszcza dotyczące danych odnoszących się do towaru, kraju pochodzenia i kraju przeznaczenia, powinny być omówione i stwierdzone podpisem oraz pieczęcią urzędu lub instytucji wystawiającej świadectwo.
§  5.
Można nie żądać przedstawienia świadectwa pochodzenia towaru, jeżeli z dokumentów przewozowych lub innych dokumentów towarzyszących towarom wynika, że towary są przywożone bezpośrednio z kraju pochodzenia lub na towarach zamieszczono w sposób trwały oznaczenie kraju pochodzenia.
§  6.
Na wniosek zgłaszającego towar do odprawy celnej urząd celny może uznać duplikat świadectwa pochodzenia towaru, jeżeli zgłaszający uprawdopodobni, że oryginał nie może być przedstawiony wskutek zaginięcia.
§  7.
Świadectwo pochodzenia towaru powinno być doręczone urzędowi celnemu przy zgłaszaniu towaru do odprawy.
§  8.
W razie przywozu większej partii towaru niż określona w świadectwie pochodzenia towaru, świadectwo to może być zastosowane przez urząd celny tylko do ilości towaru wymienionej w świadectwie, chyba że różnica nie przekracza 10% ilości towaru podanej w świadectwie pochodzenia i stwierdzonej w wyniku kontroli celnej.
§  9.
Świadectwo pochodzenia powinno być wystawione na towary objęte jednym zgłoszeniem celnym.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024