Zasady i tryb współdziałania Najwyższej Izby Kontroli z radami narodowymi.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 17 grudnia 1980 r.
w sprawie zasad i trybu współdziałania Najwyższej Izby Kontroli z radami narodowymi.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 1980 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 22, poz. 82) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli, zwane dalej "delegaturami", współdziałają w wykonaniu swych zadań z radami narodowymi, ich prezydiami i komisjami.
2.
Wyniki pracy kontrolnej delegatur wykorzystywane są w działalności rad narodowych.
§  2.
1.
Delegatury przedkładają prezydiom wojewódzkich rad narodowych okresowe plany kontroli.
2.
Prezydia i komisje wojewódzkich rad narodowych udzielają delegaturom informacji o swoich planach pracy, zwłaszcza w zakresie objętym planami kontroli.
§  3.
1.
Prezydia rad narodowych przesyłają właściwym delegaturom projekt rocznego planu społeczno-gospodarczego rozwoju województwa i budżetu województwa.
2.
Delegatury mogą zgłaszać do projektów wymienionych w ust. 1 uwagi i propozycje i przedkładać je przewodniczącym wojewódzkich rad narodowych oraz przewodniczącym właściwych komisji tych rad, przesyłając je jednocześnie wojewodom.
3.
Dyrektorzy delegatur biorą udział w obradach sesji wojewódzkich rad narodowych, poświęconych uchwalaniu planu społeczno-gospodarczego rozwoju i budżetu województwa, oraz referują zgłoszone uwagi i propozycje.
§  4.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych przesyłają właściwym delegaturom, w terminie do 15 marca każdego roku, sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego rozwoju i budżetu województwa.
2.
Delegatury przedkładają - w terminie 30 dni od daty otrzymania sprawozdania wymienionego w ust. 1 - przewodniczącym wojewódzkich rad narodowych uwagi do sprawozdania z wykonania planu społeczno-gospodarczego rozwoju oraz analizę wykonania budżetu województwa, przesyłając je jednocześnie wojewodom.
3.
Dyrektorzy delegatur referują na sesjach wojewódzkich rad narodowych podstawowe uwagi i wnioski do sprawozdania wymienionego w ust. 1.
§  5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą w uzasadnionych wypadkach występować do delegatur o przeprowadzenie kontroli wykonania zadań ujętych w planach społeczno-gospodarczego rozwoju województw.
§  6.
1.
Dyrektorzy delegatur i zespołów Najwyższej Izby kontroli przedstawiają prezydiom wojewódzkich rad narodowych wyniki ważniejszych kontroli, dotyczących poszczególnych dziedzin gospodarki terenowej, działalności administracji gospodarczej oraz działalności wykonawczej i zarządzającej terenowych organów administracji państwowej, a także wyniki ważniejszych kontroli organizacji gospodarczych i instytucji nie podporządkowanych radom narodowym.
2.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych rozpatrują wyniki kontroli, o których mowa w ust. 1, i przekazują otrzymane w tym przedmiocie informacje do wykorzystania właściwym komisjom wojewódzkich rad narodowych.
3.
Dyrektorzy delegatur referują wyniki ważniejszych kontroli na sesjach wojewódzkich rad narodowych i na posiedzeniach prezydiów wojewódzkich rad narodowych, jak również na posiedzeniach ich komisji, przedstawiając równocześnie - wynikającą z ustaleń kontrolnych - opinię o działalności służbowej osób zajmujących kierownicze stanowiska w terenowych organach administracji państwowej oraz administracji gospodarczej, w tym również spółdzielczej.
4.
Delegatury przedstawiają, w miarę potrzeby, wyniki kontroli prezydiom rad narodowych stopnia podstawowego do rozpatrzenia i wykorzystania w sposób określony w ust. 2.
§  7.
1.
Przewodniczący wojewódzkich rad narodowych zapraszają dyrektorów delegatur na posiedzenia prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
2.
Dyrektorzy delegatur i upoważnieni przez nich przedstawiciele mogą uczestniczyć w obradach sesji i pracach komisji rad narodowych stopnia wojewódzkiego i podstawowego.
3.
Przedstawiciele delegatur uczestniczący w posiedzeniach komisji wojewódzkich rad narodowych mogą przedstawiać uwagi i wnioski wynikające z kontroli i dotyczące spraw będących przedmiotem obrad komisji oraz w miarę potrzeby udzielają wyjaśnień.
4. 1
(skreślony).
§  7a. 2
Delegatury - wojewódzkie oddziały do spraw inspekcji robotniczo-chłopskiej informują rady narodowe o głównych kierunkach kontroli przeprowadzanych przez Inspekcję Robotniczo-Chłopską na terenie działania rady narodowej, a w szczególności z udziałem komisji rad narodowych.
§  7b. 3
 
1.
Wicedyrektorzy delegatur kierujący wojewódzkimi oddziałami do spraw inspekcji robotniczo-chłopskiej składają:
1)
radom narodowym lub ich organom informacje o wynikach ważniejszych kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Robotniczo-Chłopską,
2)
wojewódzkim radom narodowym okresowe sprawozdania z działalności kontrolnej Inspekcji Robotniczo-Chłopskiej na terenie objętym właściwością tej rady.
2.
Rady narodowe, ich prezydia i komisje dokonują okresowych ocen wykorzystania wyników kontroli społecznych, sposobów realizacji wniosków pokontrolnych oraz podejmują inicjatywy dotyczące współpracy Inspekcji Robotniczo-Chłopskiej z komisjami rad narodowych.
§  7c. 4
 
1.
Zespoły Najwyższej Izby Kontroli oraz delegatury i ich wojewódzkie oddziały do spraw inspekcji robotniczo-chłopskiej mogą zapraszać członków komisji wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych stopnia podstawowego do udziału w kontrolach przeprowadzanych na terenie objętym działaniem rad narodowych.
2.
Członkowie komisji rad narodowych uczestniczący w kontrolach mogą brać również udział w naradach pokontrolnych oraz w rozpatrywaniu wyników kontroli i ustalaniu środków działania zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
W naradach pokontrolnych, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć przedstawiciele organów samorządu mieszkańców miast i wsi zwłaszcza jeżeli ustalenia kontroli dotyczą spraw mających szczególne znaczenie dla poprawy warunków życia mieszkańców.
§  8-13. 5
(skreślone).
§  14.
Przez użyte w niniejszej uchwale określenie "wojewódzka rada narodowa" rozumie się również pozostałe rady narodowe stopnia wojewódzkiego, a przez określenie "wojewoda" - również prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego.
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 7 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 2 maja 1985 r. (M.P.85.10.84) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 maja 1985 r.
2 § 7a dodany przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 2 maja 1985 r. (M.P.85.10.84) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 maja 1985 r.
3 § 7b dodany przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 2 maja 1985 r. (M.P.85.10.84) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 maja 1985 r.
4 § 7c dodany przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 2 maja 1985 r. (M.P.85.10.84) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 maja 1985 r.
5 § 8-13 skreślone przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 2 maja 1985 r. (M.P.85.10.84) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 maja 1985 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1981.1.3

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady i tryb współdziałania Najwyższej Izby Kontroli z radami narodowymi.
Data aktu: 17/12/1980
Data ogłoszenia: 08/01/1981
Data wejścia w życie: 08/01/1981