Tryb postępowania przy przeglądzie i zmianie norm pracy.

UCHWAŁA NR 824
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 15 października 1955 r.
w sprawie trybu postępowania przy przeglądzie i zmianie norm pracy. *

Prezydium Rządu po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
Zobowiązuje się ministrów do systematycznej i ciągłej analizy norm pracy obowiązujących w podległych im zakładach oraz do zarządzenia w poszczególnych zakładach pracy w miarę zaistniałej potrzeby dorocznych przeglądów norm.
§  2.
Zakres oraz terminarz dorocznych przeglądów norm pracy zatwierdza minister po porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego.
§  3.
Przeglądami norm pracy w zakładach pracy powinny być objęte zarówno normy pracy powszechnie obowiązujące (normy pracy jednolite), jak też normy pracy obowiązujące w całej gałęzi gospodarki narodowej (normy pracy branżowe), a przede wszystkim normy pracy zakładowe stosowane w danym zakładzie.
§  4.
1.
Przeglądów norm pracy dokonuje się komisyjnie.
2.
Właściwi ministrowie określą skład zespołów roboczych dokonujących przeglądów norm.
3.
W skład zespołu roboczego, o którym mowa w ust. 2, powinien wejść przynajmniej jeden przedstawiciel rady zakładowej.
§  5.
Przegląd norm pracy powinien polegać w szczególności na:
1)
zbadaniu, czy warunki organizacyjno-techniczne założone przy ustaleniu norm pracy odpowiadają aktualnym warunkom wykonania, a w szczególności czy w razie wprowadzenia trwałych zmian w organizacji pracy i procesie technologicznym wskutek postępu technicznego wprowadzone zostały nowe normy pracy odpowiadające nowym warunkom wykonania,
2)
określeniu stopnia napięcia stosowanych norm,
3)
sprawdzeniu, czy ewidencja wyników pracy wykazana w kartach pracy jest zgodna z faktycznym wykonaniem wykazanym w innych dokumentach, jak np. raport produkcji, przychód i rozchód magazynu itp.,
4)
ponadto - w zakresie norm zakładowych - na zbadaniu:
a)
metod, według których ustala się normy pracy,
b)
czy stosowane zakładowe normy pracy zostały zatwierdzone zgodnie z obowiązującym trybem.
§  6.
Szczegółowy zakres zadań wynikających z przepisów § 5 ustala dla poszczególnych przedsiębiorstw dyrektor centralnego zarządu po zaopiniowaniu przez branżową komisję norm pracy i po porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego.
§  7.
Zespoły robocze przedkładają dyrektorowi zakładu pracy sprawozdania z dokonanego przeglądu norm pracy oraz wnioski dotyczące wprowadzenia zmian w obowiązujących normach pracy ze szczegółowym określeniem tych zmian.
§  8.
Wnioski ustalone przez zespół roboczy przedkładane są dyrektorowi zakładu pracy, który po zasięgnięciu opinii rady zakładowej ostatecznie je formułuje i przedkłada dyrektorowi centralnego zarządu; dyrektor zakładu pracy podległego bezpośrednio ministrowi wnioski te przedkłada ministrowi.
§  9.
Zmian w normach pracy dokonuje:
1)
Prezydium Rządu po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych w zakresie norm jednolitych,
2)
właściwy minister po porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego w zakresie norm branżowych,
3)
dyrektor centralnego zarządu lub jednostki równorzędnej po porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego w zakresie norm zakładowych na prace powtarzalne; zmiany tych norm w zakładach pracy podległych bezpośrednio ministrowi dokonuje minister.
§  10.
1.
Ustalone i wprowadzone w obowiązującym trybie normy pracy nie mogą być zmienione wcześniej niż po upływie jednego roku od chwili ich zastosowania.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy tych norm zakładowych, które zastępuje się normami branżowymi lub jednolitymi, oraz tych norm branżowych, które zastępuje się normami jednolitymi.
§  11.
1.
Zmiany w normach pracy wprowadza w życie dyrektor zakładu w porozumieniu z radą zakładową. Wprowadzenie to powinno być poprzedzone odpowiednią akcją wyjaśniającą o konieczności dokonanych zmian.
2.
Zmienione normy pracy powinny być wprowadzone w życie od najbliższego okresu obrachunkowego, jednak w terminie nie krótszym niż 2 tygodnie od chwili podania ich do wiadomości robotników.
§  12.
Przepisy niniejszej uchwały nie mają zastosowania wtedy, gdy wskutek zmiany procesu technologicznego lub wprowadzenia istotnych usprawnień organizacyjno-technicznych zmieniających trwale warunki pracy należy ustalić i wprowadzić nową normę pracy, odpowiadającą nowym (zmienionym) warunkom wykonania.
§  13.
Przez użyte w niniejszej uchwale określenie "właściwy minister" należy rozumieć również kierowników urzędów centralnych.
§  14.
Zobowiązuje się Prezesa Państwowej Komisji Płac do przedkładania Prezesowi Rady Ministrów okresowych sprawozdań z wykonywania przepisów niniejszej uchwały.
§  15.
Zarząd Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy i Zarząd Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" rozważą sprawę wydania analogicznych do postanowień niniejszej uchwały przepisów o przeglądzie i zmianie norm pracy obowiązujących w jednostkach spółdzielczych.
§  16.
Uchyla się przepisy:
1)
uchwały nr 387 Prezydium Rządu z dnia 26 maja 1951 r. w sprawie postępowania przy przeprowadzaniu rewizji norm pracy (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-49, poz. 644 i z 1955 r. Nr 73, poz. 907) oraz
2)
§ 7 uchwały nr 290 Prezydium Rządu z dnia 9 kwietnia 1955 r.
§  17.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 7 marca 1958 r. nin. uchwała przestaje obowiązywać w stosunku do pracowników, o których mowa w §§ 4, 5, 6 i 9 uchwały nr 50 Rady Ministrów z dnia 7 marca 1958 r. w sprawie płac w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (M.P.58.20.125), zgodnie z § 15 ust. 2 pkt 12 powołanej uchwały.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.100.1395

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tryb postępowania przy przeglądzie i zmianie norm pracy.
Data aktu: 15/10/1955
Data ogłoszenia: 31/10/1955
Data wejścia w życie: 31/10/1955