Ustalenie zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych.

UCHWAŁA NR 915
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 21 grudnia 1951 r.
w sprawie ustalenia zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych.

W celu wzmożenia dyscypliny inwestycyjnej przy realizacji zadań produkcyjnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz skoncentrowania ich odpowiedzialności za wykonawstwo budowlane i montażowe Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Wprowadza się w systemie zlecania robót powszechną zasadę powierzania wszystkich robót budowlanych i montażowych, objętych jedną budową (kosztorysem generalnym), jednemu przedsiębiorstwu, występującemu w charakterze generalnego wykonawcy.
§  2.
1.
Przy zawieraniu umów o wykonawstwo inwestycyjne inwestor powinien jako generalnego wykonawcę wybrać w zasadzie przedsiębiorstwo, którego zakres działalności obejmuje wykonywanie robót budowlanych ogólnych na budowie.
2.
W przypadku jeśli w zakres rzeczowy robót wchodzą w przeważającej mierze roboty specjalne, inwestor może wybrać jako generalnego wykonawcę przedsiębiorstwo specjalizowane, ustalone zgodnie z § 3.
3.
W przypadkach wątpliwych wyboru generalnego wykonawcy dokonuje inwestor centralny w porozumieniu z ministrem sprawującym nadzór nad tym przedsiębiorstwem wykonawczym, które zdaniem inwestora należałoby wybrać jako generalnego wykonawcę.
§  3.
Właściwi ministrowie w terminie do dnia 31 grudnia 1951 r. ustalą w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, które przedsiębiorstwa specjalizowane, działające w resorcie, mogą występować w charakterze generalnych wykonawców dla określonego typu budów.
§  4.
Zabrania się finansowania umów o wykonawstwo inwestycyjne, zawartych z naruszeniem zasady generalnego wykonawcy, określonej w §§ 1 i 2, z uwzględnieniem dopuszczalnych wyłączeń od tej zasady określonych w § 5.
§  5.
1.
Dla budów, na które były już zawarte umowy bez uwzględnienia zasady generalnego wykonawcy, a które były realizowane w latach poprzednich do r. 1951 włącznie, ukończenie zaś planowane jest na r. 1952, zezwolenia na odstępstwo od zasady generalnego wykonawcy w r. 1952 udziela minister sprawujący nadzór nad inwestorem w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
2.
W przypadkach wyjątkowych dla budów bądź rozpoczynanych w r. 1952, bądź rozpoczętych wcześniej, lecz nie podlegających ukończeniu w r. 1952, inwestor na podstawie zezwolenia władz, o którym mowa w ust. 3, może zlecać roboty na jednej budowie lub nawet na jednym obiekcie dwóm lub więcej wykonawcom w drodze bezpośredniej, przy czym wykonawcy ci występują wtedy nie jako generalni, lecz jako bezpośredni wykonawcy.
3.
Upoważnia się Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do udzielania na wniosek zainteresowanego ministra w stosunku do tytułów inwestycyjnych grupy I zezwolenia na zlecanie przez inwestora robót w trybie, o którym mowa w ust. 2, a ministra sprawującego nadzór nad inwestorem w porozumieniu z ministrem sprawującym nadzór nad przedsiębiorstwem budowlano-montażowym do udzielania takiego zezwolenia w stosunku do tytułów inwestycyjnych grupy II.
§  6.
1.
Przedsiębiorstwo budowlano-montażowe, wybrane jako generalny wykonawca, nie może w zasadzie odmówić przyjęcia robót w tym charakterze.
2.
W przypadkach uzasadnionego sprzeciwu ze strony przedsiębiorstwa decyzję wydają władze nadrzędne inwestora i przedsiębiorstwa.
3.
W braku uzgodnienia na szczeblu ministerstw i inwestorów centralnych, o którym mowa w ust. 2, decyzję wydaje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  7.
Traci moc obowiązującą przepis § 5 ust. 3 instrukcji Nr 24a, stanowiącej załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego Nr 262 z dnia 4 lipca 1951 r. w sprawie trybu przygotowania i przesłania wstępnych zleceń robót budowlano-montażowych, sposobu sporządzania projektów rozdziału tych robót oraz sporządzania projektów programów produkcji i projektów planów wskaźnikowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych na rok 1952.
§  8.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrowi Finansów i właściwym ministrom.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 21 grudnia 1951 r.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-1.13

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustalenie zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych.
Data aktu: 21/12/1951
Data ogłoszenia: 11/01/1952
Data wejścia w życie: 11/01/1952, 21/12/1951