Decyzja wykonawcza 2020/1008 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2020/1008
z dnia 9 lipca 2020 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona w celu prowadzenia dochodzeń, ścigania i stawiania przed sądem sprawców i współsprawców przestępstw naruszających interesy finansowe Unii.

(2) Rozporządzenie (UE) 2017/1939 stanowi, że Rada ma powoływać po jednym prokuratorze europejskim z każdego państwa członkowskiego spośród trzech kwalifikujących się kandydatów wskazanych przez każde z nich, po otrzymaniu od komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 tego rozporządzenia opinii wraz z uzasadnieniem.

(3) Wybór i mianowanie prokuratorów europejskich, którzy wraz z Europejskim Prokuratorem Generalnym tworzą kolegium Prokuratury Europejskiej, stanowi warunek wstępny ustanowienia Prokuratury Europejskiej.

(4) W dniu 13 lipca 2018 r. Rada przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 2  ustanawiającą zasady działalności komisji selekcyjnej (zwane dalej "zasadami działalności") przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939.

(5) W pkt VI.2 zasad działalności przewidziano, że po otrzymaniu wskazanych kandydatur komisja selekcyjna ma dokonać ich przeglądu pod kątem spełnienia wymogów określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna ma przeprowadzić wysłuchania wskazanych kandydatów. Przeprowadzenie wysłuchania wymaga stawiennictwa kandydata. W przypadku gdy kandydat wskazany przez państwo członkowskie wycofuje swoją kandydaturę zanim przeprowadzone zostanie wysłuchanie, komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, ma zwrócić się do tego państwa członkowskiego o wskazanie nowej kandydatury.

(6) W pkt VII.2 zasad działalności przewidziano, że na podstawie wyników przeglądu kandydatur i wysłuchania komisja selekcyjna ma sformułować opinię na temat kwalifikacji kandydatów do sprawowania funkcji prokuratorów europejskich oraz stwierdzić w sposób wyraźny, czy dany kandydat spełnia warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna ma uzasadnić swoją opinię. W przypadku gdy kandydaci wskazani przez państwa członkowskie nie spełniają warunków określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, na podstawie tej samej zasady komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, ma zwrócić się do odnośnych państw członkowskich o wskazanie odpowiedniej liczby nowych kandydatur.

(7) W drodze odstępstwa od pkt VI.2 akapit drugi oraz pkt VII.2 akapit drugi zasad działalności komisja selekcyjna powinna mieć możliwość przedstawienia Radzie opinii wraz z uzasadnieniem w odniesieniu do jedynie dwóch kwalifikujących się kandydatów, gdy w sposób wystarczający wykazano, iż obiektywnie rzecz biorąc, państwo członkowskie nie ma możliwości, przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkało to państwo członkowskie, znalezienia trzeciego kwalifikującego się kandydata w rozsądnym terminie mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. Komisja selekcyjna powinna skorzystać z tej możliwości jedynie w przypadku, gdy kandydat wycofuje swoją kandydaturę lub okazało się, że komisja selekcyjna uznała go za nieposiadającego kwalifikacji, a to państwo członkowskie wskazało już wcześniej raz nowego kadydata zgodnie z pkt VI.2 i VII.2. W takiej sytuacji komisja selekcyjna powinna mieć możliwość przedłożenia Radzie swojej opinii w odniesieniu do dwóch kwalifikujących się kandydatów, a Rada powinna mieć możliwość przystąpienia do mianowania na podstawie listy obejmującej tylko dwóch kwalifikujących się kandydatów.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696.

(9) Aby zapewnić terminowe rozpoczęcie działalności Prokuratury Europejskiej, niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt VII.2 załącznika do decyzji wykonawczej (UE) 2018/1696 dodaje się następujący ustęp po ustępie drugim:

"W drodze wyjątku od akapitu drugiego niniejszego punktu oraz od pkt VI.2 akapit drugi, gdy w sposób wystarczający wykazano, iż obiektywnie rzecz biorąc, państwo członkowskie nie ma możliwości, przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkały to państwo członkowskie, znalezienia trzeciego kwalifikującego się kandydata w rozsądnym terminie mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku, komisja selekcyjna może, po zasięgnięciu opinii odnośnego państwa członkowskiego oraz podając dostateczne powody, przedstawić Radzie swoją opinię wraz z uzasadnieniem w odniesieniu do jedynie dwóch kwalifikujących się kandydatów.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.221I.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1008 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939
Data aktu: 09/07/2020
Data ogłoszenia: 10/07/2020
Data wejścia w życie: 11/07/2020