RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona w celu prowadzenia dochodzeń, ścigania i stawiania przed sądem sprawców i współsprawców przestępstw naruszających interesy finansowe Unii.
(2) Rozporządzenie (UE) 2017/1939 stanowi, że Rada ma powoływać po jednym prokuratorze europejskim z każdego państwa członkowskiego spośród trzech kwalifikujących się kandydatów wskazanych przez każde z nich, po otrzymaniu od komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 tego rozporządzenia opinii wraz z uzasadnieniem.
(3) Wybór i mianowanie prokuratorów europejskich, którzy wraz z Europejskim Prokuratorem Generalnym tworzą kolegium Prokuratury Europejskiej, stanowi warunek wstępny ustanowienia Prokuratury Europejskiej.
(4) W dniu 13 lipca 2018 r. Rada przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 2 ustanawiającą zasady działalności komisji selekcyjnej (zwane dalej "zasadami działalności") przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939.
(5) W pkt VI.2 zasad działalności przewidziano, że po otrzymaniu wskazanych kandydatur komisja selekcyjna ma dokonać ich przeglądu pod kątem spełnienia wymogów określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna ma przeprowadzić wysłuchania wskazanych kandydatów. Przeprowadzenie wysłuchania wymaga stawiennictwa kandydata. W przypadku gdy kandydat wskazany przez państwo członkowskie wycofuje swoją kandydaturę zanim przeprowadzone zostanie wysłuchanie, komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, ma zwrócić się do tego państwa członkowskiego o wskazanie nowej kandydatury.
(6) W pkt VII.2 zasad działalności przewidziano, że na podstawie wyników przeglądu kandydatur i wysłuchania komisja selekcyjna ma sformułować opinię na temat kwalifikacji kandydatów do sprawowania funkcji prokuratorów europejskich oraz stwierdzić w sposób wyraźny, czy dany kandydat spełnia warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna ma uzasadnić swoją opinię. W przypadku gdy kandydaci wskazani przez państwa członkowskie nie spełniają warunków określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, na podstawie tej samej zasady komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, ma zwrócić się do odnośnych państw członkowskich o wskazanie odpowiedniej liczby nowych kandydatur.
(7) W drodze odstępstwa od pkt VI.2 akapit drugi oraz pkt VII.2 akapit drugi zasad działalności komisja selekcyjna powinna mieć możliwość przedstawienia Radzie opinii wraz z uzasadnieniem w odniesieniu do jedynie dwóch kwalifikujących się kandydatów, gdy w sposób wystarczający wykazano, iż obiektywnie rzecz biorąc, państwo członkowskie nie ma możliwości, przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkało to państwo członkowskie, znalezienia trzeciego kwalifikującego się kandydata w rozsądnym terminie mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. Komisja selekcyjna powinna skorzystać z tej możliwości jedynie w przypadku, gdy kandydat wycofuje swoją kandydaturę lub okazało się, że komisja selekcyjna uznała go za nieposiadającego kwalifikacji, a to państwo członkowskie wskazało już wcześniej raz nowego kadydata zgodnie z pkt VI.2 i VII.2. W takiej sytuacji komisja selekcyjna powinna mieć możliwość przedłożenia Radzie swojej opinii w odniesieniu do dwóch kwalifikujących się kandydatów, a Rada powinna mieć możliwość przystąpienia do mianowania na podstawie listy obejmującej tylko dwóch kwalifikujących się kandydatów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696.
(9) Aby zapewnić terminowe rozpoczęcie działalności Prokuratury Europejskiej, niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: