uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 16 ust. 1 lit. a),
(1) Zgodnie z decyzją Komisji 2008/865/WE 2 wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające chloran zostały cofnięte wskutek niewłączenia chloranu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .
(2) Nie ustalono żadnych konkretnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) chloranu, a ponieważ substancja ta nie została włączona do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w odniesieniu do wszystkich towarów spożywczych lub paszowych włączonych do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stosuje się obecnie wartość wzorcową NDP w wysokości 0,01 mg/kg.
(3) Chloran, poza jego wcześniejszym zastosowaniem w środkach ochrony roślin, jest również substancją, która powstaje jako produkt uboczny stosowania środków dezynfekujących na bazie chloru w przetwórstwie żywności i wody pitnej. Obecna sytuacja, polegająca ta tym, że w żywności można wykryć pozostałości chloranu, wynika właśnie z tych zastosowań.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zgromadził w latach 2014-2018 dane z monitorowania w celu zbadania obecności pozostałości chloranu w żywności i wodzie pitnej. Dane te wskazują, że pozostałości chloranu występują na poziomach często przekraczających wzorcową wartość NDP w wysokości 0,01 mg/kg i że poziomy te różnią się w zależności od źródła i produktu. Z ustaleń tych wynika, że nawet jeśli stosowane są dobre praktyki, obecnie nie jest możliwe osiągnięcie poziomów pozostałości chloranu zgodnych z obowiązującą wartością NDP wynoszącą 0,01 mg/kg.
(5) Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia publicznego związanych z obecnością chloranu w żywności 4 . W opinii tej Urząd ustalił tolerowane dzienne pobranie (TDI) na 3 μg/kg masy ciała na dobę, a ostrą dawkę referencyjną (ARfD) na 36 μg/kg masy ciała. Urząd stwierdził, że na podstawie danych zebranych w 2014 r. ostre narażenie z dietą na chloran nie przekraczało ARfD. Średnie narażenie z dietą na chloran w krajach europejskich przekraczało TDI w niektórych podgrupach populacji, takich jak niemowlęta i małe dzieci cierpiące na łagodny lub umiarkowany niedobór jodu.
(6) W celu obniżenia poziomu chloranu i zmniejszenia narażenia poprzez skoordynowane działania w kilku istotnych i powiązanych sektorach w 2017 r. państwa członkowskie uzgodniły multidyscyplinarny plan działania, obejmujący zestaw działań, które należy prowadzić równolegle, obejmujących działania związane z wodą pitną i higieną oraz ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w żywności i paszy.
(7) Niniejsze rozporządzenie dotyczy ustanowienia tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów w żywności. W tym celu w latach 2014-2018 zarówno państwa członkowskie, jak i podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze zgromadziły dużą liczbę danych dotyczących występowania pozostałości. Dane te wskazują na ogólną tendencję spadkową, co sugeruje, że praktyki produkcyjne już się w pewnym stopniu poprawiły. W szczególnym przypadku chloranu, którego pozostałości nie pochodzą ze stosowania pestycydów, lecz wynikają z zastosowania roztworów na bazie chloru w przetwórstwie żywności i uzdatnianiu wody pitnej, najwyższe dopuszczalne poziomy powinny być ustalone na poziomach, które są "tak niskie, na ile jest to rozsądnie osiągalne" (zasada "ALARA"), przy zastosowaniu dobrych praktyk wytwarzania i jednoczesnym zapewnieniu utrzymania dobrych praktyk w zakresie higieny. Takie podejście zapewnia stosowanie przez podmioty działające na rynku spożywczym środków mających na celu zapobieganie i obniżanie w jak największym stopniu poziomów chloranu w żywności w celu ochrony zdrowia publicznego, ale także uwzględnienie potrzeby bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności.
(8) Tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości chloranu ustalone zgodnie z zasadą ALARA opierają się na 95. percentylu danych o występowaniu, uwzględniających stosowanie prawidłowo uzdatnianej wody pitnej w przetwórstwie żywności. Tymczasowe NDP powinny zostać poddane przeglądowi najpóźniej w ciągu pięciu lat od daty publikacji niniejszego rozporządzenia w świetle potencjalnych zmian w obszarze higieny, wody pitnej, dalszych postępów poczynionych przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze w celu obniżenia poziomu chloranu lub w każdym przypadku, gdy udostępnione zostaną nowe informacje i dane, które uzasadniałyby wcześniejszy przegląd.
(9) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w sprawie odpowiednich granic oznaczalności pozostałości chloranu w niektórych konkretnych towarach.
(10) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że proponowane NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.178.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2020/749 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chloranu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 04/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 08/06/2020 |
| Data wejścia w życie: | 28/06/2020 |