Decyzja 2019/1955 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Generalnej Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do do przyjęcia decyzji dotyczącej przeglądu Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych (uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych)

DECYZJA RADY (UE) 2019/1955
z dnia 21 listopada 2019 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Generalnej Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do do przyjęcia decyzji dotyczącej przeglądu Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych ("uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych")

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 grudnia 1994 r. Porozumienie z Marrakeszu ustanawiające Światową Organizację Handlu (zwane dalej "porozumieniem WTO") zostało zawarte przez Unię decyzją Rady 94/800/WE 1  i weszło w życie dnia 1 stycznia 1995 r.

(2) Zgodnie z art. IV ust. 1 porozumienia WTO konferencja ministerialna Światowej Organizacji Handlu (WTO) jest upoważniona do podejmowania decyzji we wszystkich sprawach związanych z wielostronnymi porozumieniami handlowymi.

(3) Zgodnie z art. IV ust. 2 porozumienia WTO w przerwach między sesjami konferencji ministerialnej jej funkcje ma pełnić Rada Generalna WTO.

(4) Zgodnie z art. IX ust. 1 porozumienia WTO organy WTO zazwyczaj podejmują decyzje w drodze konsensusu.

(5) W grudniu 2013 r. podczas dziewiątej sesji konferencji ministerialnej WTO przyjęto decyzję ministerialną dotyczącą Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych w rozumieniu art. 2 Porozumienia w sprawie rolnictwa (WT/MIN(13)/39) (zwanego dalej "uzgodnieniem w sprawie kontyngentów taryfowych"), które reguluje zarządzanie kontyngentami taryfowymi na produkty rolne.

(6) Zgodnie z ust. 13 uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych nie później niż cztery lata po jego przyjęciu ma się rozpocząć przegląd funkcjonowania uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych z uwzględnieniem dotychczasowych doświadczeń. Celem tego przeglądu jest promowanie stałego procesu poprawy wykorzystania kontyngentów taryfowych.

(7) Zgodnie z ust. 13 uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych Komitet ds. Rolnictwa przystąpił do przeglądu tego uzgodnienia w 2018 r. Wyniki przeglądu zostaną przedstawione na posiedzeniu Rady Generalnej WTO w grudniu 2019 r. w formie sprawozdania wydanego przez Komitet ds. Rolnictwa (sprawozdanie nr G/AG/29 "Przegląd funkcjonowania decyzji z Bali dotyczącej zarządzania kontyngentami taryfowymi" z dnia 31 października 2019).

(8) Ze względu na brak konsensusu wśród członków WTO co do istotnych zmian w uzgodnieniu w sprawie kontyngentów taryfowych w sprawozdaniu zaleca się przedłużenie okresu przeglądu do końca 2021 r., aby można było osiągnąć konsensus w sprawie istotnych zmian. Sprawozdanie zawiera ponadto zalecenia mające na celu zwiększenie przejrzystości zarządzania kontyngentami taryfowymi.

(9) Na posiedzeniu w grudniu 2019 r. Rada Generalna WTO powinna zostać wezwana do rozważenia przyjęcia zaleceń określonych w załączniku 2 do sprawozdania nr G/AG/29 w formie decyzji dotyczącej przeglądu uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych.

(10) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Rady Generalnej WTO, ponieważ decyzja, która ma zostać przyjęta, będzie wiążąca dla Unii.

(11) W Radzie Generalnej WTO Unia jest reprezentowana przez Komisję zgodnie z art. 17 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Generalnej Światowej Organizacji Handlu (zwanej dalej "Radą Generalną WTO") na jej posiedzeniu w grudniu 2019 r., opiera się na projekcie decyzji Rady Generalnej WTO w sprawie przyjęcia zaleceń przedstawionych Radzie Generalnej WTO przez Komitet ds. Rolnictwa w załączniku 2 do jego sprawozdania nr G/AG/29 z dnia 31 października 2019 r. dołączonym do niniejszej decyzji.

Przedstawiciele Unii w Radzie Generalnej WTO mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie zmiany w projekcie decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2019 r.
W imieniu Rady
V. SKINNARI
Przewodniczący

Komitet ds. Rolnictwa

 G/AG/29

 z dnia 31 października 2019 r.

PRZEGLĄD FUNKCJONOWANIA DECYZJI Z BALI W SPRAWIE ZARZĄDZANIA KONTYNGENTAMI TARYFOWYMI

SPRAWOZDANIE DLA RADY GENERALNEJ

1.1.
Podczas dziewiątej sesji konferencji ministerialnej ministrowie przyjęli decyzję dotyczącą "Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych w rozumieniu art. 2 Porozumienia w sprawie rolnictwa" (WT/MIN (13)/39) (zwaną dalej "decyzją z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych"). Ministrowie zobowiązali Komitet do dokonania przeglądu i monitorowania realizacji zobowiązań członków, które ustanowiono na mocy decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych, z myślą o tym, że przegląd będzie promował ciągły proces poprawy wykorzystania kontyngentów taryfowych, rozpoczynający się nie później niż w 2017 r., z uwzględnieniem nabytego do tego czasu doświadczenia 2 . Dyskusje dotyczące przeglądu rozpoczęły się na posiedzeniu Komitetu w październiku 2017 r. 3 . Na posiedzeniu w lutym 2018 r. Komitet zgodził się na proces i harmonogram przeprowadzenia przeglądu określone w dokumencie G/AG/W/171 4 . Zgodnie z uzgodnioną procedurą przegląd przeprowadzono w drodze otwartych nieformalnych posiedzeń Komitetu, które zaplanowano przy okazji jego regularnych posiedzeń 5 .
1.2.
Członkowie omówili przegląd na czterech nieformalnych posiedzeniach Komitetu w 2018 r. w dniach 20 lutego, 11 czerwca, 25 września i 26 listopada. Podczas listopadowego nieformalnego posiedzenia z udziałem przedstawicieli przemysłu odbyła się sesja tematyczna dotycząca zarządzania kontyngentami taryfowymi i ich niepełnego wykorzystania. Na dyskusje na temat przeglądu pozytywnie wpłynęło również wiele pisemnych uwag członków. Podobnie, w odpowiedzi na wnioski członków i zgodnie z uzgodnioną procedurą i terminami przeprowadzenia przeglądu, w celu ułatwienia przeglądu Sekretariat przygotował dokument informacyjny 6  dotyczący zarządzania kontyngentami taryfowymi i wskaźników ich wykorzystania. Załącznik 1 zawiera wykaz wszystkich dokumentów pisemnych uwzględnionych do tej pory w przeglądzie.
1.3.
W trakcie dyskusji przeglądowych członkowie wskazali następujące tematy: 1) skuteczne wdrażanie i działania następcze w odniesieniu do zobowiązań materialnych wynikających z decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych; 2) wymogi w zakresie przejrzystości kontyngentów taryfowych; 3) mechanizm niepełnego wykorzystania. Poniżej przedstawiono niektóre kwestie 7  poruszone w ramach każdego z tych trzech tematów, w tym w trakcie dyskusji tematycznych w listopadzie.

SKUTECZNE WDROŻENIE I DZIAŁANIA NASTĘPCZE

(i)
Ponowny przydział niewykorzystanych pozwoleń w ramach kontyngentów taryfowych.
(ii)
Procesy ponownego przydziału, w tym w odniesieniu do przydziałów dla poszczególnych państw ( 8 ).
(iii)
Wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie poprawy wykorzystania kontyngentów taryfowych, w tym ponownego przydziału kontyngentów taryfowych w ramach regionalnych umów handlowych.

WYMOGI W ZAKRESIE PRZEJRZYSTOŚCI KONTYNGENTÓW TARYFOWYCH

(i)
Terminowe i kompletne powiadomienia o kontyngentach taryfowych.
(ii)
Niezwłoczne zgłaszanie zmian dotyczących zarządzania kontyngentami taryfowymi.
(iii)
Spójne zgłaszanie wskaźników wykorzystania przez wszystkich członków ze zobowiązaniami dotyczącymi kontyngentów taryfowych.
(iv)
Zharmonizowane praktyki w zakresie powiadamiania (np. w odniesieniu do nieotwartych kontyngentów taryfowych lub planowanych kontyngentów taryfowych bez przewagi taryfowej).
(v)
Zgłaszanie przyczyn niepełnego wykorzystania.
(vi)
Wymiana krajowych doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie zarządzania kontyngentami taryfowymi.
(vii)
Specjalne i zróżnicowane traktowanie (uciążliwość wymogów w zakresie powiadamiania).
(viii)
Powiązanie z wymogami dotyczącymi powiadamiania w obszarze procedur licencjonowania przywozu.
(ix)
Pomoc techniczna Sekretariatu w zakresie poprawy sposobu powiadamiania przez członków.

MECHANIZM NIEPEŁNEGO WYKORZYSTANIA

(i)
Różne obowiązki członków (ust. 4 załącznika A).
(ii)
Specjalne i zróżnicowane traktowanie.
(iii)
Zastosowanie potencjalnie mniej niż uniwersalne w przyszłości.
(iv)
Powiązanie między załącznikiem B a załącznikiem A ust. 4.
(v)
Badanie przyczyn niepełnego wykorzystania.
(vi)
Ukierunkowane badanie niepełnego wykorzystania kontyngentów taryfowych w niektórych szczególnych sektorach.
(vii)
Praktyczne zastosowanie mechanizmu niepełnego wykorzystania (badanie przyczyn, w tym potencjalnej złożoności i powodu niepowołania się na nią, wymiana doświadczeń i uproszczenie wymogów proceduralnych).
(viii)
Utrzymywanie wykazu wykorzystanych kontyngentów taryfowych przez Sekretariat.
1.4.
W kwestii przyszłego funkcjonowania ust. 4 mechanizmu niepełnego wykorzystania i związanego z tym przepisu S&D stanowiska członków były rozbieżne. Niektórzy z członków rozwijających się utrzymywali, że nie należy osłabiać przepisów S&D zawartych w decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych; niektórzy inni członkowie twierdzili, że traktowanie S&D w odniesieniu do krajów rozwijających się nie powinno prowadzić do wyłączenia oraz że kraje rozwijające się będące beneficjentami powinny raczej przyjąć zobowiązania w odniesieniu do zarządzania kontyngentami taryfowymi, biorąc pod uwagę ich status rozwojowy.
1.5.
Kilku członków uznało, że zakres niniejszego przeglądu ogranicza się do dążenia do poprawy w zakresie zarządzania kontyngentami taryfowymi, aby odróżnić go od negocjacji w sprawie dostępu do rynku. Niektórzy inni odnieśli się do możliwości podjęcia kwestii związanych z kontyngentami taryfowymi w negocjacjach w sprawie dostępu do rynku.

Zgodnie z ust. 13-15 decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych (WT/MIN(13)/39) Komitet na posiedzeniu w dniu 31 października 2019 r. uzgadnia poniższe zalecenia zawarte w załączniku 2 do niniejszego sprawozdania do rozważenia przez Radę Generalną.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Wykaz dokumentów:
G/AG/W/169

10 października 2017 r.

Monitorowanie i przegląd zobowiązań członków, które ustanowiono na mocy decyzji z Bali w sprawie zarządzania kontyngentami taryfowymi. Uwaga Sekretariatu
G/AG/W/171

9 lutego 2018 r.

Proponowany proces przeglądu funkcjonowania decyzji z Bali w sprawie zarządzania kontyngentami taryfowymi Uwaga Sekretariatu
G/AG/W/175

18 maja 2018 r.

oraz

G/AG/W/175/Add.1

7 maja 2019 r.

- Dokument przedłożony przez Unię Europejską Komitetowi ds. Rolnictwa dotyczący procesu przeglądu funkcjonowania decyzji z Bali w sprawie zarządzania kontyngentami taryfowymi (1).

Komunikaty Unii Europejskiej

G/AG/W/179

6 czerwca 2018 r.

- Przegląd funkcjonowania decyzji ministerialnej z Bali dotyczącej "Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych ..." (2).

Uwagi przedstawione przez grupę CAIRNS

G/AG/W/183

31 lipca 2018 r.

Metody zarządzania kontyngentami taryfowymi i wskaźniki wykorzystania na lata 2007-

2016.

Dokument informacyjny Sekretariatu

G/AG/W/186

19 września 2018 r.

Przegląd decyzji z Bali w sprawie zarządzania kontyngentami taryfowym. Uwagi przedstawione przez Australię
G/AG/W/197

24 maja 2019 r.

Mechanizm niepełnego wykorzystania określony w decyzji z Bali w sprawie zarządzania

kontyngentami taryfowymi

Uwagi przedstawione w imieniu grupy CAIRNS

(1) Dokument G/AG/W/171 z dnia 9 lutego 2018 r.

(2) WT/MIN (13)/39 ORAZ WT/L/914 z dnia 11 grudnia 2013 r.

ZAŁĄCZNIK  2

1.
Określony w ust. 14 i w przypisie 2 decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych termin dotyczący decyzji w sprawie ust. 4 załącznika A zostaje przedłużony do końca 2021 r. Wszelkie odniesienia do "12. konferencji ministerialnej i "31 grudnia 2019 r." w ust. 13 i 14 oraz w przypisie 2 do uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych z Bali traktuje się odpowiednio jako odniesienia do "13. konferencji ministerialnej" oraz "31 grudnia 2021 r.". We wszystkich innych aspektach warunki decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych pozostają niezmienne. Dla większej pewności członkowie wymienieni w załączniku B do decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych zachowują prawo do zaprzestania stosowania ust. 4 załącznika A w dniu 31 grudnia 2021 r. lub po tej dacie, jeżeli ani konferencja ministerialna, ani Rada Generalna nie zadecyduje do tego dnia o przedłużeniu stosowania ust. 4 załącznika A.
2.
Uznając znaczenie większej przejrzystości zarządzania kontyngentami taryfowymi i wskaźników wykorzystania oraz terminowego przesyłania powiadomień przez członków, a także uznając, że internetowy rolniczy system powiadamiania powinien prowadzić do lepszej harmonizacji, Komitet zgadza się co do następujących kwestii:
a)
Sekretariat przygotuje wykaz istniejących praktyk członków w zakresie powiadamiania o kontyngentach taryfowych, w tym w przypadkach, gdy planowany kontyngent taryfowy nie został otwarty.
b)
Komitet rozpocznie dyskusje na temat harmonizacji praktyk członków w zakresie powiadamiania o kontyngentach taryfowych, w tym na temat wskaźników wykorzystania kontyngentów taryfowych.
c)
W przypadku zaplanowanych kontyngentów taryfowych, które nie zostały otwarte, Komitet zachęca członków do dołączania wyjaśnień do powiadomień w tabeli MA:2.
d)
Sekretariat będzie regularnie aktualizował informacje na temat zarządzania kontyngentami taryfowymi i wskaźników wykorzystania zawarte w G/AG/W/183 9 , a także informacje na temat tego, którzy członkowie zgłosili wskaźniki wykorzystania, oraz na temat kwestii podniesionych na posiedzeniu Komitetu w odniesieniu do wskaźników wykorzystania.
3.
Komitet zgadza się na przeprowadzanie regularnych przeglądów funkcjonowania decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych co trzy lata po zakończeniu tego przeglądu. Te okresowe przeglądy obejmować będą między innymi analizę wykorzystania mechanizmu niepełnego wykorzystania w oparciu o ich uwagi.
1 Decyzja Rady 94/800/WE z dnia 22 grudnia 1994 r. dotycząca zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w dziedzinach wchodzących w zakres jej kompetencji, porozumień będących wynikiem negocjacji wielostronnych w ramach Rundy Urugwajskiej (1986- 1994) (Dz.U. L 336 z 23.12.1994, s. 1).
2 Ust. 13 WT/MIN(13)/39. Nie zgłoszono jeszcze żadnych doświadczeń w odniesieniu do korzystania z mechanizmu niepełnego wykorzystania.
3 Zob. sekcja 2.2.1 G/AG/R/86.
4 Zob. sekcja 2.5.1 G/AG/R/87.
5 Na posiedzeniu w czerwcu 2019 r. Komitet wyraził zgodę na przedłużenie terminu do posiedzenia Komitetu w październiku 2019 r. w celu sfinalizowania sprawozdania z przeglądu.
6 G/AG/W/183.
7 Członkowie nie osiągnęli porozumienia co do tych kwestii ani ich traktowania w zaleceniach.
8 Ust. 9 decyzji ministerialnej z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych odnosi się do procesu ponownego przydziału. Ponadto przypisy 3 i 5 do załącznika A do decyzji z Bali odnoszą się do praw członków posiadających przydział dla poszczególnych państw, szczególnie w kontekście mechanizmu niepełnego wykorzystania.
9 Notatka informacyjna Sekretariatu może zawierać w szczególności wykaz kontyngentów taryfowych, w przypadku których nie przedłożono powiadomienia w tabeli MA:2 lub w przypadku których wskaźnik wykorzystania jest niższy niż 65 %.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.306.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/1955 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Generalnej Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do do przyjęcia decyzji dotyczącej przeglądu Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych (uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych)
Data aktu: 21/11/2019
Data ogłoszenia: 27/11/2019