(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Respektując podstawową odpowiedzialność państw członkowskich za zapobieganie klęskom żywiołowym i katastrofom spowodowanym przez człowieka, zapewnienie gotowości na ich wystąpienie i reagowanie na nie, unijny mechanizm propaguje solidarność i współpracę między państwami członkowskimi zgodnie z art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i art. 196 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(2) Dzięki przyjęciu decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/420 2 unijny mechanizm został wzmocniony poprzez zwiększenie wsparcia finansowego Unii dla europejskiej puli ochrony ludności oraz poprzez ustanowienie rescEU.
(3) Zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) decyzji nr 1313/2013/UE zdolności reagowania korzystające ze wsparcia finansowego Unii na pokrycie kosztów związanych z adaptacją należy udostępnić w ramach europejskiej puli ochrony ludności na minimalny okres odpowiadający wysokości otrzymanego finansowania i sięgający od 3 do 10 lat od daty ich faktycznej dostępności. W celu zagwarantowania pewności prawa należy określić dokładne terminy udostępnienia środków.
(4) Zdolności rescEU powinny zapewniać pomoc w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w europejskiej puli ochrony ludności nie są wystarczające do zapewnienia skutecznego reagowania na klęski i katastrofy. Należy przyjąć zasady dotyczące ustanowienia zdolności rescEU, zarządzania nimi i ich utrzymania w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia zdolności rescEU.
(5) Zdolności rescEU są udostępniane na potrzeby operacji reagowania w ramach unijnego mechanizmu. Po otrzymaniu wniosku o pomoc za pośrednictwem Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) Komisja, w ścisłej współpracy z wnioskującym państwem członkowskim i państwem członkowskim, które posiada, wynajmuje lub leasinguje zdolności rescEU, podejmuje decyzję w sprawie rozmieszczenia tych zdolności. W celu zapewnienia skutecznego i przejrzystego procesu podejmowania decyzji należy określić kryteria dotyczące decyzji o rozmieszczeniu oraz odpowiednie procedury operacyjne. Należy również określić kryteria dotyczące podejmowania decyzji w sprawie rozmieszczenia w przypadku kolidujących ze sobą wniosków o wykorzystanie zdolności rescEU.
(6) Zdolności rescEU można wykorzystywać do celów krajowych, gdy nie są one wykorzystywane lub potrzebne do reagowania w ramach unijnego mechanizmu. W celu zagwarantowania, by zdolności rescEU były w gotowości do rozmieszczenia w ramach unijnego mechanizmu w terminie określonym w wymogach dotyczących jakości w odniesieniu do poszczególnych rodzajów zdolności rescEU, należy ustanowić odpowiednie zasady dotyczące krajowego wykorzystania tych zdolności.
(7) Kiedy zdolności rescEU są wykorzystywane do celów krajowych, państwa członkowskie powinny powiadomić o tym Komisję. System powiadamiania w przypadku krajowego wykorzystania zdolności rescEU powinien być prosty i skuteczny.
(8) W celu zapewnienia skuteczności operacyjnej należy ustanowić jasne zasady dotyczące demobilizacji i wycofania zdolności rescEU.
(9) Zgodnie z art. 12 ust. 10 decyzji nr 1313/2013/UE państwa członkowskie mogą w szczególnych przypadkach odmówić oddelegowania pracowników obsługujących zdolności rescEU poza terytorium Unii. Należy ustanowić zasady regulujące te szczególne przypadki.
(10) Wraz z przyjęciem decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 3 zdolności do gaszenia pożarów lasów z powietrza określono jako zdolności rescEU. Aby zapewnić unijną pomoc finansową na rozwój takich zdolności zgodnie z art. 21 ust. 3 decyzji nr 1313/2013/UE, należy określić ich całkowite szacunkowe koszty. Całkowite szacunkowe koszty należy obliczyć z uwzględnieniem kategorii kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku IA do decyzji nr 1313/2013/UE.
(11) W celu skrócenia czasu na rozmieszczenie i zwiększenia pewności prawa należy doprecyzować warunki dotyczące przyjmowania i wykorzystywania zdolności rescEU. Warunki te powinny stanowić podstawę umów operacyjnych między Komisją a państwami członkowskimi.
(12) W celu zapewnienia wyeksponowania Unii i rozmieszczenia zdolności rescEU oraz jednolitych warunków wdrażania art. 20a decyzji nr 1313/2013/UE należy w niniejszej decyzji określić zasady dotyczące odpowiedniego wyeksponowania.
(13) Zdolności rescEU powinny być rejestrowane, certyfikowane i odpowiednio utrzymywane przez państwa członkowskie zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi i międzynarodowymi. Należy również doprowadzić do końca proces certyfikacji w ramach mechanizmu unijnego.
(14) Od momentu wejścia w życie w dniu 21 marca 2019 r. decyzji (UE) 2019/420 Unia może już zapewniać pomoc finansową na pokrycie kosztów operacyjnych. Należy zatem ustanowić zasady i procedury umożliwiające państwom członkowskim zwracanie się o taką pomoc.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Christos STYLIANIDES | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.204.94 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1310 ustanawiająca zasady dotyczące funkcjonowania europejskiej puli ochrony ludności i rescEU |
| Data aktu: | 31/07/2019 |
| Data ogłoszenia: | 02/08/2019 |
| Data wejścia w życie: | 02/08/2019 |