(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 21 grudnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich i zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG 3 , w szczególności jej art. 18 ust. 1 i 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich 4 , w szczególności jej art. 22 ust. 1 i 6,
uwzględniając dyrektywę Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG 5 , w szczególności jej art. 63 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 998/2003 6 , w szczególności jego art. 36 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzje Komisji 2006/415/WE 7 i 2007/25/WE 8 oraz decyzja wykonawcza Komisji 2013/657/UE 9 zostały przyjęte w następstwie wystąpienia ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N1 w celu ochrony zdrowia zwierząt i ludzi w Unii.
(2) W decyzji 2006/415/WE ustanowiono niektóre środki ochronne, które należy stosować w przypadku wystąpienia ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N1 u drobiu w danym państwie członkowskim, obejmujące określenie obszarów A i B w następstwie podejrzenia lub potwierdzenia ogniska tej choroby.
(3) W decyzji 2007/25/WE ustanowiono niektóre środki ochronne odnoszące się do wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz przemieszczania do Unii ptaków domowych towarzyszących swoim właścicielom.
(4) Decyzja wykonawcza 2013/657/UE stanowi, że w przypadku stwierdzenia grypy ptaków podtypu H5N1 u dzikiego ptactwa lub ogniska tej choroby u drobiu w Szwajcarii unijne środki ochronne należy stosować jedynie w odniesieniu do tych części tego państwa trzeciego, wobec których właściwy organ tego państwa trzeciego stosuje środki ochronne równoważne ze środkami ustanowionymi w decyzji 2006/415/WE i w decyzji Komisji 2006/563/WE 10 .
(5) Środki ustanowione w decyzjach 2006/415/WE i 2007/25/WE oraz w decyzji wykonawczej 2013/657/UE stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r.
(6) W ostatnich latach większość stwierdzonych w Unii ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu i innych ptaków żyjących w niewoli, jak również przypadków wykrytych u dzikiego ptactwa, zostało wywołanych przez podtypy H5 inne niż podtyp H5N1 pochodzenia azjatyckiego. Jednakże ten szczep wirusa nadal występuje powszechnie wśród drobiu i innych ptaków żyjących w niewoli oraz wśród dzikiego ptactwa w szeregu krajów Azji i Afryki i ryzyko dla zdrowia zwierząt i ludzi w Unii utrzymuje się.
(7) Należy zatem nadal ograniczać ryzyko stwarzane przez ten wirus, stosując niektóre środki ochronne w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu i innych ptaków żyjących w niewoli na terytorium Unii, oraz utrzymać środki skierowane na zapobieganie ewentualnemu wprowadzeniu do Unii wirusów wysoce zjadliwej grypy ptaków za pośrednictwem przywozu produktów drobiowych, w tym wprowadzania ptaków domowych.
(8) Wprowadzanie ptaków domowych towarzyszących swoim właścicielom stwarza niewielkie ryzyko wprowadzenia do Unii wirusa grypy ptaków, pod warunkiem że spełnione są wymogi określone w decyzji 2007/25/WE, a ptaki te są przeznaczone do gospodarstwa domowego lub innego miejsca pobytu właściciela lub odpowiedzialnej za nie osoby. Jednakże wymogi dotyczące przeznaczenia ptaków domowych po ich wprowadzeniu na terytorium Unii nie są w wystarczający sposób określone w decyzji 2007/25/WE, co może sprawiać, że takie ptaki zostaną wprowadzone na teren pokazów, targów, wystaw lub innych zgromadzeń ptaków, stwarzając wysokie ryzyko ewentualnego rozprzestrzeniania się zakażenia. Należy zatem zmienić decyzję 2007/25/WE w celu jasnego określenia wymogu, w myśl którego takich ptaków nie można wprowadzać na teren wspomnianych imprez przed upływem okresu 30 dni od ich wprowadzenia na terytorium Unii.
(9) W dniu 14 września 2017 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności przyjął ponadto opinię naukową w sprawie grypy ptaków 11 ("opinia EFSA"). Środki ustanowione w decyzjach 2006/415/WE i 2007/25/WE oraz w decyzji wykonawczej 2013/657/UE należy poddać przeglądowi w świetle ustaleń zawartych w opinii EFSA.
(10) Aby utrzymać obecne środki ochronne oraz umożliwić dokładną ocenę strategicznych wariantów dotyczących przewidywanego przeglądu przepisów unijnych w oparciu o ustalenia zawarte w opinii EFSA, okres stosowania decyzji 2006/415/WE i 2007/25/WE oraz decyzji wykonawczej 2013/657/UE należy przedłużyć do dnia 31 grudnia 2018 r.
(11) W odniesieniu do decyzji 2007/25/WE należy również zaktualizować warunki wprowadzania do Unii ptaków domowych poprzez uwzględnienie antygenu grypy ptaków H7 przy stosowaniu badań diagnostycznych i szczepionek.
(12) Ponadto w celu ułatwienia stosowania przepisów unijnych obejmujących certyfikację na potrzeby wprowadzania do Unii ptaków domowych należy zaktualizować niektóre wzajemne odniesienia w decyzji 2007/25/WE, aby uwzględnić zmiany w prawodawstwie Unii.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2006/415/WE i 2007/25/WE oraz decyzję wykonawczą 2013/657/UE.
(14) Aby uniknąć wszelkich zakłóceń w odniesieniu do wprowadzania do Unii ptaków domowych, należy zezwolić na stosowanie świadectw weterynaryjnych wydanych zgodnie z decyzją 2007/25/WE przed zmianami wprowadzonymi niniejszą decyzją, z zastrzeżeniem określonych warunków.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Vytenis ANDRIUKAITIS | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.342.13 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2017/2410 zmieniająca decyzje 2006/415/WE i 2007/25/WE oraz decyzję wykonawczą 2013/657/UE dotyczące niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków |
| Data aktu: | 20/12/2017 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/2017 |
| Data wejścia w życie: | 21/12/2017 |