Decyzja 2017/1620 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1620
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 1
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2015 (COM(2016) 475 - C8-0278/2016) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99 i 164-167,
-
uwzględniając sprawozdanie specjalne nr 7/2016 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego "Zarządzanie przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych należącymi do niej budynkami na całym świecie";
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Spraw Zagranicznych (A8-0122/2017),
1.
udziela wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, jak również Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1621

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Spraw Zagranicznych (A8-0122/2017),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności, wdrażanie koncepcji budżetowania celowego oraz właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że według Europejskiego Trybunału Obrachunkowego ("Trybunał") ogólny poziom błędu w dziale 5 (Administracja), włącznie z budżetem Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ), nadal jest stosunkowo niski (szacowany na poziomie 0,6 % w 2015 r.);
2.
odnotowuje, że Trybunał nie stwierdził znaczących uchybień dotyczących rocznego sprawozdania z działalności i systemu kontroli wewnętrznej ESDZ;
3.
wzywa ESDZ do zaradzenia pewnym niedociągnięciom stwierdzonym przez Trybunał w odniesieniu do procedur rekrutacyjnych pracowników miejscowych w delegaturach (tj. braku przejrzystości dotyczących określonych etapów procedury) oraz w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia (zwłaszcza dokonywania niewłaściwej oceny ofert w stosunku do specyfikacji technicznych czy stosowania niewłaściwego trybu postępowania o udzielenie zamówienia) organizowanych przez delegatury;
4.
zgadza się z opinią Trybunału, zgodnie z którą istotne jest ulepszenie wytycznych dotyczących przygotowania, koordynacji i sposobu prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia o niskiej wartości, ponieważ zamówienia te stanowiły 4,5 % wartości ogólnej zamówień udzielonych w 2015 r.; popiera zamiar ESDZ dotyczący organizowania regionalnych seminariów i zapewniania wsparcia administracyjnego w zakresie zamówień dla całej sieci delegatur;
5.
wzywa ESDZ, by poprawiła jakość swoich procedur rekrutacyjnych przez zintegrowanie wszystkich niezbędnych dokumentów towarzyszących; zwraca się do ESDZ o lepszą harmonizację postępowań o udzielenie zamówienia prowadzonych w delegaturach; ponawia swój apel, by zaradzić powtarzającym się niedociągnięciom w tym obszarze przez zapewnienie dalszego wsparcia administracyjnego dla delegatur, w których sytuacja jest najbardziej krytyczna;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w ramach sprawozdania z zarządzania pomocą zewnętrzną (EAMR) za rok 2015 opracowane zostały poprawione i bardziej kompleksowe wytyczne wzmacniające nadzór nad szefami delegatur, obejmujące wymogi zarówno rozliczalności, jak i sprawozdawczości;
7.
ubolewa nad wzrostem w 2015 r. średniego poziomu nieprawidłowości w zobowiązaniach do 22,4 % (w porównaniu z 18,3 % w 2014 r.) na szczeblu kontroli ex ante;
8.
zauważa, że całkowity budżet ESDZ na 2015 r. wynosił 602,8 mln EUR, co stanowiło wzrost łącznie o 16,2 % w porównaniu z 2014 r. i co było rezultatem przeniesienia do jej budżetu kwoty 71,5 mln EUR, w tym z budżetu administracyjnego Komisji (25,2 mln EUR) oraz z innych linii budżetowych (w sumie do poziomu 46,3 mln EUR), w celu sfinansowania kosztów wspólnych delegatur Unii, takich jak czynsze najmu, ochrona biur i koszty IT; zauważa, że nie uwzględniono środków EFR;
9.
zaznacza, że wykonanie budżetu administracyjnego ESDZ pozostaje problematyczną kwestią, ponieważ niektóre delegatury otrzymują - oprócz środków z budżetu własnego ESDZ - także wkłady budżetowe od Komisji przyznawane z 33 różnych linii budżetowych; zachęca wszystkie zainteresowane strony do jeszcze większego dopracowania i uproszczenia źródeł i rozwiązań budżetowych w celu ułatwienia wykonywania budżetu; z zadowoleniem przyjmuje ostatnie rozwiązanie budżetowe dotyczące kosztów administracyjnych EFR, którymi budżet ESDZ będzie obciążony od 2016 r., w oparciu o wyliczenie standardowej kwoty na osobę;
10.
odnotowuje, że budżet siedziby wyniósł 218,9 mln EUR, z czego 140,5 mln EUR (tj. 64,7 %) przeznaczono na wypłatę wynagrodzeń i innych należności dla pracowników objętych regulaminem pracowniczym i pracowników zewnętrznych, 30 mln EUR (tj. 13,7 %) na budynki, a 30,7 mln EUR na systemy informatyczne, sprzęt i umeblowanie;
11.
zauważa, że na budżet delegatur wynoszący 383,9 mln EUR składało się 155,8 mln EUR (tj. 40,6 %) na budynki i koszty powiązane, 105,5 mln EUR (27,5 %) na wynagrodzenia dla pracowników objętych regulaminem pracowniczym, 60,1 mln EUR (tj. 15,7 %) na pracowników zewnętrznych i usługi zewnętrzne, 20,6 mln EUR (5,4 %) na inne wydatki dotyczące pracowników, a 41,9 mln EUR (10,9 %) na pozostałe wydatki administracyjne; zauważa także, że Komisja przekazała kwotę 204,7 mln EUR na pokrycie kosztów administracyjnych dotyczących pracowników Komisji oddelegowanych do pracy w delegaturach Unii;
12.
ponawia swój apel o zwrócenie uwagi, zwłaszcza w delegaturach, na "ciągłość prowadzenia działalności" i "zarządzanie dokumentacją" jako na kluczowe standardy kontroli wewnętrznej, ale także jako na istotne komponenty zarządzania, zwłaszcza w odniesieniu do dostępności i rzetelności informacji wykorzystywanych do różnych celów w zakresie zarządzania, tj. do monitorowania i oceniania działań i projektów, a także sprawozdawczości w tym zakresie;
13.
zauważa, że tylko dwie delegatury zgłosiły zastrzeżenia związane z brakiem odpowiedniego trybu postępowania o udzielenie zamówienia i brakiem kluczowych informacji zarządczych wykorzystywanych w poświadczeniu wiarygodności;
14.
popiera regularne kontakty między ESDZ a służbami Komisji zajmującymi się sprawami zewnętrznymi w odniesieniu do zapobiegania nadużyciom oraz ich wykrywania;
15.
popiera ustanowienie Centrum Regionalnego Europa, czyli inicjatywy mającej na celu zapewnienie delegaturom Unii lepszego wsparcia administracyjnego w dziedzinach zarządzania finansowego, zamówień i zasobów ludzkich; oczekuje przedstawienia oceny projektu pilotażowego w 2017 r.; zachęca ESDZ do kontynuowania tej praktyki łączenia doświadczeń w razie potrzeby w innych regionach, tak aby ciągle zmniejszać obciążenia administracyjne w delegaturach i ponoszone przez nie koszty;
16.
uważa za kwestię zasadniczą dalsze regularne uświadamianie szefów delegatur o ich kluczowej roli w podnoszeniu ogólnego poziomu wiarygodności, zarządzania i rozliczalności, zwłaszcza w odniesieniu do przypisywania wagi różnym czynnikom mogącym doprowadzić do wydania zastrzeżenia, niezależnie od wykonywanej przez nich działalności politycznej; zachęca ESDZ do zapewniania szefom delegatur, zwłaszcza dyplomatom państw członkowskich, szkoleń, a także do służenia im wiedzą specjalistyczną;
17.
zauważa zmiany i usprawnienia w organizacji ESDZ zmierzające do uproszczenia hierarchii służbowej i przepływów informacji, a przez to do ułatwienia ESDZ reagowania na kryzysy lub wyzwania polityczne, a także zmierzające do ograniczenia liczby warstw organizacyjnych i zmniejszenia liczby dyrekcji;
18.
dostrzega kluczowe znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście ESDZ ze względu na "trzy źródła" rekrutacji, zarządzanie stanowiskami w delegaturach i roczną redukcję liczby zatrudnionych w siedzibie w 2015 r. na poziomie 17 stanowisk;
19.
zauważa, że dyplomaci państw członkowskich stanowią 32,9 % pracowników ESDZ na szczeblu AD (tj. 307 osób) w porównaniu z 33,8 % w 2014 r.; zaznacza, że ten odsetek jest wyższy w delegaturach, gdzie zatrudnionych jest 166 albo 43,1 % dyplomatów państw członkowskich, a w siedzibie - 25,7 %; wzywa do bardziej zróżnicowanego podziału personelu i przypomina ESDZ o znaczeniu łączenia wiedzy specjalistycznej pracowników z państw członkowskich i personelu ESDZ na każdym szczeblu;
20.
podkreśla, że 63 stanowiska spośród 134 szefów delegatur zajmowali dyplomaci państw członkowskich, co stanowi 47 % całości; zaznacza, że te 63 stanowiska zostały rozdzielone bez zapewnienia równowagi płci (16 %/ 84 %), a jedynie 16 z 63 stanowisk było zajmowanych przez obywateli państw członkowskich, które dołączyły do Unii w 2004 r. lub później; zauważa też, że wśród 29 zastępców szefów delegatur reprezentacja płci była nierówna (24 %/76 %), a sześciu zastępców szefów delegatur było dyplomatami państw członkowskich;
21.
zauważa, że w 2015 r. liczba oddelegowanych ekspertów krajowych z państw członkowskich nadal się zwiększała (8 % więcej w stosunku do 2014 r.) i osiągnęła poziom 434 osób (z czego 376 pracowało w siedzibie, a 58 w delegaturach); zauważa, że 40 % z 376 oddelegowanych ekspertów krajowych (tj. 151 osób) pracujących w Brukseli było wynagradzanych przez ich administrację krajową;
22.
przypomina ESDZ o konieczności zapewnienia pełnego przestrzegania metody obsady etatów opartej na proporcji pracowników pochodzących z państw członkowskich i pracowników z instytucji unijnych, określonej w decyzji Rady w sprawie ustanowienia ESDZ;
23.
zauważa, że ogólny odsetek kobiet i mężczyzn zbliża się nieomal do parytetu, ponieważ równowaga wynosi 47 %/53 % personelu ogółem, natomiast wśród pracowników na szczeblu AD różnica wynosi 31,7 %/68,3 % (w porównaniu z 31 %/69 % w 2014 r.); zauważa, że ten odsetek rzędu 30 % utrzymuje się na stabilnym poziomie od 2011 r.;
24.
ponownie wyraża zaniepokojenie dysproporcją płci na stanowiskach kierowniczych, która wynosi obecnie 21,4 %/ 78,6 %; wyraża ubolewanie, że odsetek osób płci przeciwnej ubiegających się o stanowiska kierownicze pozostaje na niskim poziomie 16 %; uważa, że w tym zakresie konieczny jest postęp, i z tego względu wzywa ESDZ do innego ukształtowania otoczenia oraz polityki zatrudnienia w celu przyciągnięcia obu płci w równym stopniu do stanowisk kierowniczych;
25.
ponownie wyraża przekonanie, że równowaga geograficzna, głównie związek między narodowością personelu a wielkością państwa członkowskiego, powinna stanowić ważny element zarządzania zasobami ludzkimi przez ESDZ, zwłaszcza w odniesieniu do państw członkowskich, które przystąpiły do Unii w 2004 r. lub później; jest poważnie zaniepokojony ciągle zbyt małą reprezentacją tych państw członkowskich zarówno na poziomie pracowników, jak i kierownictwa; wzywa w związku z tym ESDZ do podjęcia wysiłków w celu istotnej poprawy tej sytuacji; podkreśla, że te państwa członkowskie są szczególnie niedostatecznie reprezentowane na wyższych szczeblach administracji i na stanowiskach kierowniczych, co wciąż wymaga znacznej poprawy;
26.
z zadowoleniem przyjmuje złożone Parlamentowi przez wiceprzewodniczącą/wysoką przedstawiciel zobowiązanie do zajęcia się problemem istniejącego braku równowagi i nadreprezentacji dyplomatów krajowych na stanowiskach szefów delegatur, a ponadto wzywa ESDZ do zaprezentowania w ciągu 2017 r. przeglądu swojej polityki w dziedzinie zasobów ludzkich i zajęcie się w jego ramach takimi kwestiami, jak równowaga płci i mobilność pracowników pomiędzy instytucjami, przy jednoczesnym wzięciu pod uwagę jej wpływu w odniesieniu do zasobów ludzkich na wzmacnianie "działań zewnętrznych i widoczności Unii z wykorzystaniem globalnej strategii Unii";
27.
zachęca ESDZ do dalszego rozwijania roli delegatur Unii, zwłaszcza ułatwiania i wspierania koordynacji między państwami członkowskimi w zakresie udzielania pomocy konsularnej;
28.
przypomina ESDZ, że pomiędzy dyplomacją gospodarczą a lobbingiem istnieje cienka granica; wzywa w związku z tym ESDZ do przyłączenia się do przyszłego porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości, w tym dla delegatur Unii, o ile jest to prawnie możliwe;
29.
odnotowuje roczne wydatki w wysokości 160 mln EUR na unijną sieć delegatur, których wysokość zwiększyła się o ponad 50 % w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym; zauważa, że 80 % delegatur wciąż płaci czynsze najmu, których wysokość sięgnęła w 2015 r. 53,04 mln EUR; z zadowoleniem przyjmuje pożyczkę w wysokości 200 mln EUR na lepsze zarządzanie polityką nieruchomości oraz zmniejszenie kosztów zakupów ponoszonych przez delegatury; ubolewa, że mimo pożyczki oraz wzrostu wydatków jedynie kilka budynków delegatur stanowi własność ESDZ; wzywa ESDZ, by przedstawiła nie tylko umowy dotyczące budynków delegatur za bieżący rok, ale także dokonała przeglądu sytuacji w odniesieniu do wszystkich budynków delegatur w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności;
30.
wzywa ESDZ do przeglądu jej polityki w zakresie nieruchomości zgodnie z zaleceniami wydanymi przez Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu specjalnym nr 7/2016, dotyczącymi w szczególności następujących kwestii:
-
potrzeba ujednolicenia i pokrywania wszystkich kosztów opłat pobieranych od państw członkowskich lub innych instytucji bądź organów UE wynajmujących części budynków delegatur,
-
usprawnienie procedury wyboru budynków delegatur,
-
bezpośrednie zaangażowanie siedziby głównej przed wynajmem (lub przed przedłużeniem umowy najmu) bądź zakupem budynków biurowych,
-
udoskonalenie systemu informacji dotyczących zarządzania nieruchomościami, tak aby ESDZ uzyskiwała bardziej wiarygodne i istotne informacje wykorzystywane w procesie planowania;
31.
wzywa ESDZ do rozwijania wykorzystania powierzchni, przede wszystkim poprzez priorytetowe potraktowanie poszczególnych niewykorzystywanych lub za dużych obiektów oraz powiązanych kosztów dodatkowych odnotowanych przez Trybunał (7,8 mln EUR), przy jednoczesnym uwzględnieniu wyzwań w zakresie zarządzania budynkami w nierzadko złożonym otoczeniu;
32.
podkreśla, że we wspólnym interesie ESDZ i państw członkowskich leży uwzględnianie wykorzystania budynków i dalsze rozwijanie lokalnej współpracy w dziedzinie zarządzania budynkami, przy czym należy nieustannie zwracać szczególną uwagę na kwestie najlepszej relacji jakości do ceny, kwestie bezpieczeństwa oraz wizerunek Unii;
33.
z zadowoleniem przyjmuje wzrost liczby projektów związanych ze wspólnymi siedzibami delegatur Unii i państw członkowskich oraz podpisanie sześciu protokołów ustaleń w sprawie wspólnych siedzib w 2015 r., dzięki czemu łączna liczba projektów związanych ze wspólnymi siedzibami wzrosła do końca 2015 r. do 86; zachęca ESDZ do dalszego poszukiwania sposobów na szersze stosowanie tych dobrych praktyk; uważa, że polityka ta powinna obejmować innowacyjne podejścia mające na celu określenie zarówno skoordynowanej strategii dotyczącej wspólnych siedzib z zainteresowanymi państwami członkowskimi, jak i odpowiednich ustaleń dotyczących podziału kosztów związanych z budynkami i logistyką; zauważa, że porozumienia dotyczące wspólnych siedzib obejmują także inne podmioty przyczyniające się do zarządzania polityką zewnętrzną, takie jak Europejski Bank Inwestycyjny, służby DG ds. Europejskiej Ochrony Ludności i Pomocy Humanitarnej, misje w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony oraz specjalnych przedstawicieli Unii Europejskiej;
34.
ubolewa nad niewystarczającą ilością danych rejestracyjnych oraz nieścisłościami w informacyjnym systemie zarządzania budynkami biurowymi i rezydencjalnymi delegatur; zwraca się o regularne przeglądy kompletności i wiarygodności danych wprowadzanych przez delegatury Unii, tak aby zwiększyć rzetelność ogólnego planowania powierzchni, lokalizacji i zwrotu kosztów;
35.
wzywa ESDZ do wzmocnienia kontroli zarządzania i narzędzi monitorowania wszystkich kosztów ponoszonych w ramach polityki nieruchomości w celu zapewnienia właściwego oglądu sytuacji i nadzoru wszystkich wydatków w tym obszarze; uważa, że należy położyć nacisk na monitorowanie pułapów określonych w ramach polityki nieruchomości, aby obniżyć całkowity roczny koszt najmu pomieszczeń biurowych delegatur oraz powiązane koszty powtarzalne, a także zapewnić adekwatność wkładów finansowych wnoszonych przez podmioty mające wspólną siedzibę, pokrycie kosztów bieżących wynikających ze wspólnej siedziby oraz zgodność kosztów z lokalnymi warunkami rynkowymi;
36.
uważa, że należy szybko wypracować ekspercki poziom wiedzy pod kątem prawnym i technicznym w zakresie zarządzania nieruchomościami, przy uwzględnieniu wszelkich opłacalnych rozwiązań alternatywnych, takich jak zatrudnianie ekspertów zewnętrznych, np. lokalnych pośredników w handlu nieruchomościami, w celu zbadania rynku lub ewentualnie poprowadzenia negocjacji z właścicielami nieruchomości;
37.
zwraca się do ESDZ o przedstawienie rocznego wykazu kontroli przeprowadzonych w delegaturach;
38.
wzywa ESDZ do zbadania w ramach kontroli delegatur ostatnich pięciu umów najmu lub nabycia rezydencji dla ambasadorów Unii, w tym rezydencji w Tiranie (Albania), oraz do przedstawienia Parlamentowi informacji zwrotnych;
39.
popiera wprowadzenie średnio- i długoterminowej strategii określającej wszystkie możliwe opcje na tym obszarze, od priorytetów inwestycyjnych lub możliwości zakupu aż do przedłużenia najmu lub dzielenia pomieszczeń z państwami członkowskimi, przy uwzględnieniu planów kadrowych oraz planowania i rozwoju polityki.
40.
zachęca ESDZ do dalszego stosowania w swojej polityce nieruchomości systemu ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), a także zasady zielonych zamówień publicznych, przy uwzględnieniu faktu, że ze względu na zróżnicowane otoczenie lokalne 139 delegatur wymagany jest pewien stopień elastyczności;
41.
jest zdania, że należy nadal wzmacniać bezpieczeństwo ESDZ oraz jej delegatur, a także wzywa ESDZ do nadania priorytetu tej kwestii przy dokonywaniu wyboru budynków i pomieszczeń dla swoich delegatur; uważa, że bezpieczeństwo budynków powinno stanowić integralną część jej polityki nieruchomości oraz że plany ewakuacji ESDZ oraz podejmowane przez nią decyzje dotyczące ewakuacji, o ile są konieczne, powinny być koordynowane z przedstawicielstwami zainteresowanych państw członkowskich.
42.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ przewiduje projekt wspólnej wizji i wspólnego działania w celu wzmocnienia Europy, co przyczyni się do pokoju i bezpieczeństwa w regionie i na całym świecie;
43.
wzywa ESDZ do udoskonalenia jej polityki komunikacyjnej względem obywateli Unii.
1 Dz.U. L 69 z 13.3.2015.
2 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 1.
3 Dz.U. C 375 z 13.10.2016, s. 1.
4 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 147.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024