Decyzja wykonawcza 2016/2317 zmieniająca decyzję 2008/294/WE i decyzję wykonawczą 2013/654/UE w celu uproszczenia działania łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usług MCA) w Unii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/2317
z dnia 16 grudnia 2016 r.
zmieniająca decyzję 2008/294/WE i decyzję wykonawczą 2013/654/UE w celu uproszczenia działania łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usług MCA) w Unii

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 8413)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji Komisji 2008/294/WE 2  określono warunki techniczne i operacyjne niezbędne do umożliwienia korzystania z systemów GSM, UMTS i LTE na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii Europejskiej.

(2) Obecne przepisy wymagają, aby w skład sprzętu MCA na pokładach statków powietrznych wchodziła jednostka sterowania siecią (NCU) uniemożliwiająca ruchomym urządzeniom końcowym na pokładach tychże statków próby rejestracji w naziemnych sieciach łączności ruchomej.

(3) W dniu 7 października 2015 r. Komisja - na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE - udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych ("CEPT") mandatu do przeprowadzenia badań technicznych dotyczących potrzeby utrzymania obowiązku stosowania NCU na pokładach statków powietrznych, na których można korzystać z usług MCA.

(4) Działając w ramach tego mandatu, CEPT przyjęła w dniu [17 listopada 2016] r. sprawozdanie nr 63, w którym stwierdziła, że możliwe jest, aby stosowanie NCU stało się nieobowiązkowe w odniesieniu do systemów GSM i LTE, z uwagi na to, że operacje MCA prowadzone bez zastosowania NCU gwarantują odpowiednią ochronę przed zakłóceniami w sieciach naziemnych.

(5) Zgodnie z wnioskami ze sprawozdania CEPT nie jest już konieczne aktywne zapobieganie za pomocą NCU połączeniom ruchomych urządzeń końcowych z naziemnymi sieciami ruchomymi działającymi w paśmie 2 570- 2 690 MHz. Art. 2 decyzji wykonawczej Komisji 2013/654/UE 3  staje się zatem nieaktualny i należy go uchylić.

(6) W odniesieniu do systemów UMTS, CEPT stwierdziła jednak, że NCU jest nadal niezbędna, aby zapobiegać połączeniom między naziemnymi sieciami UMTS a urządzeniami użytkownika na pokładach statków powietrznych. Badania wykazały, że takie połączenia mogą powodować częściowe i tymczasowe ograniczenie mocy łączących się i sąsiadujących komórek na ziemi. Innym rozwiązaniem pozwalającym osłabić sygnały przedostające się do kabiny i wydostające się z niej oraz zapobiec niepożądanym połączeniom jest dodatkowe wyposażenie kadłuba statku powietrznego w odpowiednie ekrany.

(7) Specyfikacje techniczne usług MCA należy nadal poddawać przeglądowi w celu zapewnienia, aby zawsze nadążały one za postępem technicznym.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2008/294/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Uchyla się art. 2 decyzji wykonawczej 2013/654/UE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2016 r.

W imieniu Komisji

Günther H. OETTINGER

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

1.
Pasma częstotliwości i systemy dopuszczone dla usług MCA

Tabela 1

Rodzaj Częstotliwość System
GSM 1 800 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę"), 1 805-1 880 MHz (łącze "w dół") GSM zgodny z normami GSM opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 502, EN 301 511 i EN 302 480, lub równoważnymi specyfikacjami
UMTS 2 100 (FDD) 1 920-1 980 MHz (łącze "w górę"),

2 110-2 170 MHz (łącze "w dół")

UMTS zgodny z normami UMTS opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN 301 908-2, EN 301 908-3 i EN 301 908-11, lub równoważnymi specyfikacjami
LTE 1 800 (FDD) 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę"), 1 805-1 880 MHz (łącze "w dół") LTE zgodny z normami LTE opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN 301 908-13, EN 301 908-14 i EN 301 908-15, lub równoważnymi specyfikacjami
2.
Zapobieganie połączeniom ruchomych urządzeń końcowych z sieciami naziemnymi

Ruchome urządzenia końcowe odbierające w zakresach częstotliwości wymienionych w tabeli 2 muszą być zabezpieczone przed próbą rejestracji w ruchomych sieciach UMTS na ziemi:

-
poprzez włączenie do systemu MCA jednostki sterowania siecią (NCU), która podnosi poziom szumu tła w kabinie w pasmach odbioru łączności ruchomej, lub
-
poprzez ekranowanie kadłuba statku powietrznego w celu dodatkowego osłabienia sygnałów przedostających się do kadłuba i wydostających się z niego.

Tabela 2

Zakresy częstotliwości (MHz) Systemy na ziemi
925-960 MHz UMTS (oraz GSM, LTE)
2 110-2 170 MHz UMTS (oraz LTE)

Operatorzy usług MCA mogą również postanowić o wprowadzeniu NCU w innych zakresach częstotliwości wymienionych w tabeli 3.

Tabela 3

Zakresy częstotliwości (MHz) Systemy na ziemi
460-470 MHz LTE (1)
791-821 MHz LTE
1 805-1 880 MHz LTE i GSM
2 620-2 690 MHz LTE
2 570-2 620 MHz LTE
(1) Na poziomie krajowym organy administracji mogą używać technologii LTE do różnych zastosowań, takich jak BB-PPDR, BB-PMR lub sieci ruchome.
3.
Parametry techniczne
a)
Zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.), wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU/BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego

Tabela 4

Całkowita zastępcza moc promieniowana izotropowo, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU/BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego, nie może przekroczyć:

Wysokość nad ziemią

(m)

Maksymalna e.i.r.p. systemu wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego w dBm na kanał
NCU BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego i NCU
Pasmo: 900 MHz Pasmo: 1 800 MHz Pasmo: 2 100 MHz
Szerokość kanału = 3,84 MHz Szerokość kanału = 200 kHz Szerokość kanału = 3,84 MHz
3 000 - 6,2 - 13,0 1,0
4 000 - 3,7 - 10,5 3,5
5 000 - 1,7 - 8,5 5,4
6 000 - 0,1 - 6,9 7,0
7 000 1,2 - 5,6 8,3
8 000 2,3 - 4,4 9,5
b)
Zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.), wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z pokładowego urządzenia końcowego

Tabela 5

Zastępcza moc promieniowana izotropowo, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z ruchomego urządzenia końcowego nie może przekroczyć:

Wysokość nad

ziemią

(m)

Maksymalna e.i.r.p., wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z ruchomego urządzenia końcowego GSM w dBm/200 kHz Maksymalna e.i.r.p., wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z ruchomego urządzenia końcowego LTE w dBm/5 MHz Maksymalna e.i.r.p., wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, z ruchomego urządzenia końcowego UMTS w dBm/3,84 MHz
GSM 1 800 MHz LTE 1 800 MHz UMTS 2 100 MHz
3 000 - 3,3 1,7 3,1
4 000 - 1,1 3,9 5,6
5 000 0,5 5 7
6 000 1,8 5 7
7 000 2,9 5 7
8 000 3,8 5 7

W przypadku gdy operatorzy usług MCA postanowią o wprowadzeniu NCU w zakresach częstotliwości wymienionych w tabeli 3, wartości maksymalne podane w tabeli 6 stosuje się w odniesieniu do całkowitej e.i.r.p., wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego przez NCU/BTS statku powietrznego/Node B statku powietrznego, łącznie z wartościami wymienionymi w tabeli 4.

Tabela 6

Wysokość nad

ziemią (m)

Maksymalna e.i.r.p., wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU/BTS statku powietrznego/Node B

statku powietrznego

460-470 MHz 791-821 MHz 1 805-1 880 MHz 2 570-2 690 MHz
dBm/1,25 MHz dBm/10 MHz dBm/200 kHz dBm/4,75 MHz
3 000 - 17,0 - 0,87 - 13,0 1,9
4 000 - 14,5 1,63 - 10,5 4,4
5 000 - 12,6 3,57 - 8,5 6,3
6 000 - 11,0 5,15 - 6,9 7,9
7 000 - 9,6 6,49 - 5,6 9,3
8 000 - 8,5 7,65 - 4,4 10,4
c)
Wymogi operacyjne
I.
Minimalna wysokość nad ziemią dla każdej transmisji pracującego systemu MCA musi wynosić 3 000 metrów.
II.
BTS statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych GSM nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 0 dBm/200 kHz na wszystkich etapach połączenia, łącznie z początkowym dostępem.
III.
Node B statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych LTE nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 5 dBm/5 MHz na wszystkich etapach połączenia.
IV.
Node B statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych UMTS nadających w paśmie 2 100 MHz do nominalnej wartości - 6 dBm/3,84 MHz na wszystkich etapach połączenia, a maksymalna liczba użytkowników nie powinna przekraczać 20.
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2008/294/WE z dnia 7 kwietnia 2008 r. dotycząca harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) we Wspólnocie (Dz.U. L 98 z 10.4.2008, s. 19).
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/654/UE z dnia 12 listopada 2013 r. zmieniająca decyzję 2008/294/WE w celu uwzględnienia dodatkowych technologii dostępu i pasm częstotliwości na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) (Dz.U. L 303 z 14.11.2013, s. 48).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.345.67

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/2317 zmieniająca decyzję 2008/294/WE i decyzję wykonawczą 2013/654/UE w celu uproszczenia działania łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usług MCA) w Unii
Data aktu: 16/12/2016
Data ogłoszenia: 20/12/2016
Data wejścia w życie: 20/12/2016