Decyzja wykonawcza 2015/2460 dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 we Francji

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2460
z dnia 23 grudnia 2015 r.
dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 we Francji

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 9818)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 grudnia 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Grypa ptaków jest wirusową chorobą zakaźną ptaków, w tym drobiu. Zakażenie drobiu wirusem grypy ptaków powoduje rozwój jednej z dwóch postaci tej choroby o różnej zjadliwości. Postać o niskiej zjadliwości wywołuje zwykle jedynie łagodne objawy, natomiast postać o wysokiej zjadliwości jest przyczyną bardzo wysokiej śmiertelności u większości gatunków drobiu. Choroba ta może mieć bardzo poważny wpływ na rentowność hodowli drobiu.

(2) Grypa ptaków jest najczęściej spotykana u ptactwa, jednak w niektórych warunkach zakażenie może także wystąpić u ludzi, chociaż ryzyko takiego zakażenia jest zwykle bardzo niskie.

(3) W przypadku wystąpienia grypy ptaków istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne gospodarstwa, w których hoduje się drób lub inne ptaki żyjące w niewoli. W konsekwencji może on rozprzestrzenić się z jednego państwa członkowskiego na inne państwa członkowskie lub na państwa trzecie poprzez handel żywym ptactwem lub jego produktami.

(4) W dyrektywie Rady 2005/94/WE 3 określa się pewne środki zapobiegawcze dotyczące nadzoru i wczesnego wykrywania grypy ptaków oraz minimalne środki kontroli, które należy stosować w przypadku pojawienia się ogniska tej choroby u drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli. W art. 16 wspomnianej dyrektywy przewiduje się ustanowienie obszarów zapowietrzonych, obszarów zagrożonych oraz dalszych stref zamkniętych w przypadku wystąpienia ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków. Ponadto w art. 30 dyrektywy 2005/94/WE przewidziano środki, które mają być stosowane w obszarach zagrożonych, w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby, w tym pewne ograniczenia przemieszczania drobiu, drobiu odchowanego do rozpoczęcia nieśności, piskląt jednodniowych i jaj wylęgowych.

(5) W dyrektywie Rady 2009/158/WE 4 ustanowiono zasady handlu wewnątrzunijnego drobiem i jajami wylęgowymi, w tym świadectwa weterynaryjne, które należy stosować.

(6) Francja powiadomiła Komisję o wystąpieniu ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 w położonych na jej terytorium gospodarstwach, w których utrzymuje się drób, oraz niezwłocznie wprowadziła stosowne środki wymagane na podstawie dyrektywy 2005/94/WE, w tym ustanowiła obszary zapowietrzone i zagrożone zgodnie z art. 16 tej dyrektywy.

(7) Badania laboratoryjne wykazały, że wirusy wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypów H5N1, H5N2 i H5N9 są wyraźnie odmienne od wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków H5N1, który pojawił się w połowie lat 90. w Azji i którego po raz pierwszy wykryto w Europie w 2005 r. Wirusy wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 wykryte obecnie w południowozachodniej Francji są pochodzenia europejskiego.

(8) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/2239 5 przyjęto w celu sporządzenia na poziomie Unii wykazu obszarów zapowietrzonych i zagrożonych utworzonych przez Francję zgodnie z art. 16 dyrektywy 2005/94/WE.

(9) Ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną oraz ryzyko dalszego rozprzestrzenienia się choroby Francja ustanowiła ponadto wokół obszarów zapowietrzonych i zagrożonych dużą dalszą strefę zamkniętą obejmującą kilka departamentów lub części departamentów w południowozachodniej części tego państwa członkowskiego.

(10) Aby ograniczyć rozprzestrzenianie się choroby, Francja powinna zapewnić, by z obszarów zapowietrzonych, obszarów zagrożonych oraz dalszej strefy zamkniętej nie wysyłano do pozostałych części Francji, do innych państw członkowskich lub do państw trzecich przesyłek żywego drobiu, drobiu odchowanego do rozpoczęcia nieśności, piskląt jednodniowych i jaj wylęgowych.

(11) Ryzyko rozprzestrzeniania się wirusów wysoce zjadliwej grypy ptaków poprzez pisklęta jednodniowe jest niewielkie, pod warunkiem że wykluły się one z jaj wylęgowych pochodzących z gospodarstw drobiarskich położonych w dalszej strefie zamkniętej oraz poza obszarem zapowietrzonym i zagrożonym oraz że wylęgarnia dokonująca wysyłki jest w stanie zapewnić - dzięki swojemu systemowi logistycznemu i warunkom pracy pod względem bezpieczeństwa biologicznego - brak kontaktu pomiędzy tymi jajami wylęgowymi a jakimikolwiek innymi jajami wylęgowymi lub pisklętami jednodniowymi, które pochodzą ze stad drobiu z ustanowionego obszaru zapowietrzonego lub zagrożonego i które w związku z tym mają inny status zdrowotny.

(12) Jaja wylęgowe stwarzają bardzo niskie ryzyko przeniesienia choroby, o ile zebrano je od stad, które utrzymywane są w dalszej strefie zamkniętej i które poddano badaniom serologicznym z wynikiem ujemnym. Innym warunkiem jest zdezynfekowanie takich jaj wylęgowych oraz opakowań takich jaj przed wysyłką z dalszej strefy zamkniętej.

(13) Nie naruszając środków mających zastosowanie do obszaru zapowietrzonego i zagrożonego, należy zatem ustanowić, że właściwy organ Francji może zezwolić na wysyłanie przesyłek piskląt jednodniowych i jaj wylęgowych z dalszej strefy zamkniętej wymienionej w załączniku do niniejszej decyzji, zgodnie z wyżej wymienionymi wymaganiami i pod warunkiem otrzymania uprzedniej zgody od właściwego organu państwa członkowskiego przeznaczenia lub państwa trzeciego przeznaczenia.

(14) Ustanowienie przez Francję rozległej dalszej strefy zamkniętej zgodnie z art. 16 ust. 4 dyrektywy 2005/94/WE oznaczałoby wprowadzenie zakazu przemieszczania znacznej części podatnej populacji drobiu.

(15) Należy zatem ograniczyć ryzyko narażenia drobiu na wirusy grypy ptaków obecne w ustanowionych obszarach zagrożonych poprzez szybką redukcję gęstości podatnej populacji drobiu w tych obszarach, które stanowią część dalszej strefy zamkniętej, w szczególności poprzez terminowy ubój oraz opóźnienie odnowy populacji w gospodarstwach w tym obszarze.

(16) Ze względu na dużą i nieoczekiwaną skalę ognisk choroby oraz na wynikające z tego duże rozmiary obszarów zagrożonych ustanowionych wokół każdego z ognisk należy szybko zredukować gęstość podatnej populacji w gospodarstwach o szczególnie wysokim ryzyku zakażenia. Prowadzone przed wysyłką systematyczne badania kliniczne drobiu spowolniłyby w znacznym stopniu proces redukcji populacji i zwiększyłyby ryzyko rozprzestrzenienia się wirusa.

(17) Należy zatem ustanowić przepisy, zgodnie z którymi nie prowadzi się systematycznych badań klinicznych drobiu w gospodarstwach położonych w obszarach zagrożonych na 24 godziny przed wysyłką do bezpośredniego uboju w obrębie obszaru zagrożonego lub dalszej strefy zamkniętej, o ile w odniesieniu do drobiu pochodzącego z gospodarstw w obszarach zagrożonych zezwolono jedynie na bezpośrednie przemieszczenie go do wyznaczonych rzeźni położonych w obrębie obszaru zagrożonego i dalszej strefy zamkniętej; oraz o ile przemieszczenie to odbywa się z zachowaniem surowych środków bezpieczeństwa biologicznego, w tym ścisłej separacji od drobiu pochodzącego z obszaru zapowietrzonego, oraz o ile dokonuje się w odpowiedni sposób czyszczenia i dezynfekcji, oraz o ile odnowienie populacji będzie znacznie opóźnione.

(18) We współpracy z Francją Komisja zbadała środki kontroli przedmiotowej choroby oraz rozmiar obszarów poddanych ograniczeniom i uznaje, że środki te są odpowiednie do osiągnięcia wyznaczonych celów.

(19) Komisja wyraża ponadto zadowolenie z faktu, że granice obszaru zapowietrzonego, obszaru zagrożonego oraz dalszej strefy zamkniętej, które właściwy organ Francji ustanowił zgodnie z art. 16 dyrektywy 2005/94/WE, znajdują się w wystarczającej odległości od tych gospodarstw, w których potwierdzono ognisko choroby.

(20) W celu zapobieżenia niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także aby uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest niezwłoczne określenie na poziomie Unii dalszej strefy zamkniętej ustanowionej we Francji oraz wydanie przepisów, zgodnie z którymi z obszaru zapowietrzonego, obszaru zagrożonego oraz dalszej strefy zamkniętej nie wysyła się do pozostałych części Francji, do innych państw członkowskich lub do państw trzecich przesyłek żywego drobiu, drobiu odchowanego do rozpoczęcia nieśności, piskląt jednodniowych i jaj wylęgowych - z wyjątkiem pewnych dozwolonych odstępstw.

(21) Ze względu na skalę rozwoju ognisk choroby terminowa aktualizacja wykazu obszarów ustanowionych jako obszary zapowietrzone i zagrożone w drodze decyzji wykonawczej Komisji jest niewykonalna. Z tego względu Francja powinna opublikować te wykazy na stronie internetowej organów francuskich; wykazy te powinny też zostać opublikowane do celów informacyjnych na stronie internetowej Komisji.

(22) Dalsza strefa zamknięta wokół obszarów zapowietrzonych i zagrożonych powinna zostać ujęta w wykazie zawartym w załączniku do niniejszej decyzji, a ponadto należy ustalić okres trwania regionalizacji.

(23) Ze względu na fakt, że Francja wprowadza dodatkowe środki przewidziane w decyzji wykonawczej (UE) 2015/2239 w celu zapobieżenia rozprzestrzenieniu się grypy ptaków, oraz ze względów jasności prawa należy uchylić wspomnianą decyzję.

(24) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Francja ustanawia obszary zapowietrzone i zagrożone zgodnie z art. 16 ust. 1 dyrektywy 2005/94/WE oraz
a)
Francja publikuje wykazy obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych zgodnie z art. 16 ust. 1 dyrektywy 2005/94/WE ("wykazy");
b)
Francja zapewnia aktualizację tych wykazów oraz natychmiastowe przekazywanie uaktualnień do wiadomości Komisji, pozostałych państw członkowskich oraz opinii publicznej.
2.
Komisja publikuje te wykazy na swojej stronie internetowej wyłącznie w celach informacyjnych.
Artykuł  2
1.
Bez uszczerbku dla środków mających - zgodnie z art. 1 niniejszej decyzji - zastosowanie do obszarów zapowietrzonych i zagrożonych Francja ustanawia dalszą strefę zamkniętą zgodnie z art. 16 ust. 4 dyrektywy 2005/94/WE obejmującą przynajmniej obszary wymienione w załączniku do niniejszej decyzji jako należące do dalszej strefy zamkniętej.
2.
Francja zapewnia, by z obszarów wymienionych w załączniku nie wysyłano żadnych przesyłek żywego drobiu, drobiu odchowanego do rozpoczęcia nieśności, piskląt jednodniowych i jaj wylęgowych.
3.
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 właściwy organ Francji może zezwolić na wysyłkę przesyłek piskląt jednodniowych z obszarów wymienionych w załączniku poza obręb ustanowionych obszarów zapowietrzonych i zagrożonych do gospodarstw położonych w tym państwie członkowskim lub do innych państw członkowskich lub państw trzecich, o ile:
a)
wykluły się one z jaj wylęgowych pochodzących z gospodarstw drobiarskich położonych poza obszarem zapowietrzonym i zagrożonym;
b)
wylęgarnia dokonująca wysyłki jest w stanie zapewnić - dzięki swojemu systemowi logistycznemu i warunkom pracy pod względem bezpieczeństwa biologicznego - brak kontaktu pomiędzy tymi jajami wylęgowymi a jakimikolwiek innymi jajami wylęgowymi lub pisklętami jednodniowymi, które pochodzą ze stad drobiu z ustanowionego obszaru zapowietrzonego i zagrożonego i które w związku z tym mają inny status zdrowotny;
c)
właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia lub państwa trzeciego przeznaczenia otrzymał uprzednio pisemne zawiadomienie i wyraził zgodę na przyjęcie przesyłek piskląt jednodniowych i powiadomienie właściwego organu Francji o dacie przybycia tych przesyłek do gospodarstwa przeznaczenia na swoim terytorium.
4.
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 właściwy organ Francji może zezwolić na wysyłkę przesyłek jaj wylęgowych z obszarów wymienionych w załączniku poza obręb ustanowionych obszarów zapowietrzonych i zagrożonych do gospodarstw położonych w tym państwie członkowskim, do innych państw członkowskich lub do państw trzecich, o ile pobrano je z gospodarstw, które w dniu pobrania położone były w dalszej strefie zamkniętej określonej w załączniku oraz w których drób poddano, z wynikiem ujemnym, badaniom serologicznym w kierunku grypy ptaków pozwalającym na wykrycie 5 % seroreagentów przy poziomie ufności wynoszącym przynajmniej 95 % oraz przy zapewnieniu identyfikowalności.
5.
Francja zapewnia, by świadectwa weterynaryjne przewidziane w załączniku IV do dyrektywy 2009/158/WE, towarzyszące przesyłkom, o których mowa w ust. 2, przeznaczonym do wysyłki do innych państw członkowskim, zawierały tekst w brzmieniu:

"Niniejsza przesyłka spełnia wymogi w zakresie zdrowia zwierząt określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/2460 * .

Artykuł  3

Właściwy organ Francji zezwala na wysyłkę drobiu do bezpośredniego uboju z obrębu obszarów zagrożonych wymienionych zgodnie z art. 1 ust. 1 do wyznaczonej rzeźni położonej w obrębie obszaru zagrożonego lub dalszej strefy zamkniętej, o ile takie przemieszczenie odbywa się:

a)
bez nieuzasadnionej zwłoki w ramach jednej podróży;
b)
z zachowaniem surowych środków bezpieczeństwa biologicznego, w tym ścisłej separacji od drobiu pochodzącego z obszaru zapowietrzonego oraz czyszczenia i dezynfekcji.
Artykuł  4

Decyzja wykonawcza (UE) 2015/2239 traci moc.

Artykuł  5 6

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 15 września 2016 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 grudnia 2015 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 7

Dalsza strefa zamknięta, o której mowa w art. 2 ust. 1:

Kod ISO kraju Państwo członkowskie Nazwa (nr departamentu)
FR Francja Obszary obejmujące departamenty:
DORDOGNE (24)

GERS (32)

GIRONDE (33)

HAUTE-VIENNE (87)

HAUTES-PYRÉNÉES (65)

LANDES (40)

LOT-ET-GARONNE (47)

PYRÉNÉES-ATLANTIQUES (64)

LOT (46)

HAUTE-GARONNE (31)

ARIÈGE (09)

AVEYRON (12)

CORRÈZE (19)

TARN (81)

TARN-ET-GARONNE (82)

Obszary obejmujące części departamentów:
CHARENTE (16) gminy: 16254 PALLUAUD
AUDE (11) gminy: 11002 AIROUX
11009 ALZONNE
11011 ARAGON
11026 BARAIGNE
11030 BELFLOU
11033 BELPECH
11049 BRAM
11052 BROUSSES-ET-VILLARET
11054 LES BRUNELS
11056 CABRESPINE
11057 CAHUZAC
11070 CARLIPA
11072 LA CASSAIGNE
11074 LES CASSES
11075 CASTANS
11076 CASTELNAUDARY
11079 CAUDEBRONDE
11087 CAZALRENOUX
11089 CENNE-MONESTIES
11114 CUMIES
11115 CUXAC-CABARDES
11134 FAJAC-LA-RELENQUE
11136 FANJEAUX
11138 FENDEILLE
11149 FONTERS-DU-RAZES
11150 FONTIERS-CABARDES
11154 FOURNES-CABARDES
11156 FRAISSE-CABARDES
11159 GAJA-LA-SELVE
11162 GENERVILLE
11166 GOURVIEILLE
11174 LES ILHES
11175 ISSEL
11178 LABASTIDE-D'ANJOU
11180 LABASTIDE-ESPARBAIRENQ
11181 LABECEDE-LAURAGAIS
11182 LACOMBE
11184 LAFAGE
11189 LAPRADE
11192 LASBORDES
11194 LASTOURS
11195 LAURABUC
11196 LAURAC
11200 LESPINASSIERE
11205 LIMOUSIS
11208 LA LOUVIERE-LAURAGAIS
11218 MARQUEIN
11221 LES MARTYS
11222 MAS-CABARDES
11225 MAS-SAINTES-PUELLES
11226 MAYREVILLE
11231 MEZERVILLE
11232 MIRAVAL-CABARDES
11234 MIREVAL-LAURAGAIS
11236 MOLANDIER
11238 MOLLEVILLE
11239 MONTAURIOL
11243 MONTFERRAND
11252 MONTMAUR
11253 MONTOLIEU
11259 MOUSSOULENS
11268 ORSANS
11275 PAYRA-SUR-L'HERS
11277 PECHARIC-ET-LE-PY
11278 PECH-LUNA
11281 PEXIORA
11283 PEYREFITTE-SUR-L'HERS
11284 PEYRENS
11290 PLAIGNE
11291 PLAVILLA
11292 LA POMAREDE
11297 PRADELLES-CABARDES
11300 PUGINIER
11308 RAISSAC-SUR-LAMPY
11312 RIBOUISSE
11313 RICAUD
11319 ROQUEFERE
11331 SAINT-AMANS
11334 SAINTE-CAMELLE
11339 SAINT-DENIS
11348 SAINT-JULIEN-DE-BRIOLA
11356 SAINT-MARTIN-LALANDE
11357 SAINT-MARTIN-LE-VIEIL
11359 SAINT-MICHEL-DE-LANES
11361 SAINT-PAPOUL
11362 SAINT-PAULET
11365 SAINT-SERNIN
11367 SAISSAC
11368 SALLELES-CABARDES
11371 SALLES-SUR-L'HERS
11372 SALSIGNE
11382 SOUILHANELS
11383 SOUILHE
11385 SOUPEX
11391 LA TOURETTE-CABARDES
11395 TRASSANEL
11399 TREVILLE
11404 VENTENAC-CABARDES
11407 VERDUN-EN-LAURAGAIS
11411 VILLANIERE
11413 VILLARDONNEL
11418 VILLASAVARY
11419 VILLAUTOU
11428 VILLEMAGNE
11430 VILLENEUVE-LA-COMPTAL
11434 VILLEPINTE
11438 VILLESISCLE
11439 VILLESPY
CANTAL (15) gminy: 15003 ALLY
15011 ARNAC
15012 ARPAJON-SUR-CERE
15014 AURILLAC
15016 AYRENS
15018 BARRIAC-LES-BOSQUETS
15021 BOISSET
15024 BRAGEAC
15027 CALVINET
15028 CARLAT
15029 CASSANIOUZE
15030 CAYROLS
15036 CHALVIGNAC
15046 CHAUSSENAC
15056 CRANDELLES
15057 CROS-DE-MONTVERT
15058 CROS-DE-RONESQUE
15064 ESCORAILLES
15071 FOURNOULES
15072 FREIX-ANGLARDS
15074 GIOU-DE-MAMOU
15076 GLENAT
15082 JUNHAC
15083 JUSSAC
15084 LABESSERETTE
15085 LABROUSSE
15087 LACAPELLE-DEL-FRAISSE
15088 LACAPELLE-VIESCAMP
15089 LADINHAC
15090 LAFEUILLADE-EN-VEZIE
15093 LAPEYRUGUE
15094 LAROQUEBROU
15103 LEUCAMP
15104 LEYNHAC
15117 MARCOLES
15118 MARMANHAC
15120 MAURIAC
15122 MAURS
15134 MONTSALVY
15135 MONTVERT
15136 MOURJOU
15140 NAUCELLES
15143 NIEUDAN
15144 OMPS
15147 PARLAN
15150 PERS
15153 PLEAUX
15156 PRUNET
15157 QUEZAC
15160 REILHAC
15163 ROANNES-SAINT-MARY
15165 ROUFFIAC
15166 ROUMEGOUX
15167 ROUZIERS
15172 SAINT-ANTOINE
15175 SAINT-CERNIN
15179 SAINT-CIRGUES-DE-MALBER
15181 SAINT-CONSTANT
15182 SAINT-ETIENNE-CANTALES
15183 SAINT-ETIENNE-DE-CARLAT
15184 SAINT-ETIENNE-DE-MAURS
15186 SAINTE-EULALIE
15189 SAINT-GERONS
15191 SAINT-ILLIDE
15194 SAINT-JULIEN-DE-TOURSAC
15196 SAINT-MAMET-LA-

SALVETAT

15200 SAINT-MARTIN-CANTALES
15204 SAINT-PAUL-DES-LANDES
15211 SAINT-SANTIN-CANTALES
15212 SAINT-SANTIN-DE-MAURS
15214 SAINT-SAURY
15215 SAINT-SIMON
15217 SAINT-VICTOR
15221 SANSAC-DE-MARMIESSE
15222 SANSAC-VEINAZES
15224 LA SEGALASSIERE
15226 SENEZERGUES
15228 SIRAN
15233 TEISSIERES-DE-CORNET
15234 TEISSIERES-LES-BOULIES
15242 LE TRIOULOU
15255 VEZAC
15257 VEZELS-ROUSSY
15260 VIEILLEVIE
15264 VITRAC
15266 YOLET
15267 YTRAC
15268 LE ROUGET
15269 BESSE"
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dyrektywa Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylająca dyrektywę 92/40/EWG (Dz.U. L 10 z 14.1.2006, s. 16).
4 Dyrektywa Rady 2009/158/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 74).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/2239 z dnia 2 grudnia 2015 r. dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N1 i H5N2 we Francji (Dz.U. L 317 z 3.12.2015, s. 37).
* Dz.U. L 339 z 24.12.2015, s. 52".
6 Art. 5 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/447 z dnia 22 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
7 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/42 z dnia 15 stycznia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.11.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/237 z dnia 17 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.44.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024