Decyzja 2015/1098 stwierdzająca, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r.

DECYZJA RADY (UE) 2015/1098
z dnia 19 czerwca 2015 r.
stwierdzająca, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 8,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 126 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) państwa członkowskie unikają nadmiernego deficytu budżetowego.

(2) Zgodnie z pkt 4 Protokołu (nr 15) w sprawie niektórych postanowień dotyczących Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, zawarte w art. 126 ust. 1 TFUE zobowiązanie do unikania nadmiernego deficytu budżetowego nie ma zastosowania do Zjednoczonego Królestwa, o ile nie przyjmie ono euro. Punkt 5 tego Protokołu stanowi, że Zjednoczone Królestwo podejmuje wysiłki w celu uniknięcia nadmiernego deficytu.

(3) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy. Pakt stabilności i wzrostu obejmuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 1 , przyjęte w celu zapewnienia szybkiej korekty nadmiernych deficytów sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(4) W dniu 8 lipca 2008 r., zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), Rada podjęła decyzję stwierdzającą, że w Zjednoczonym Królestwie istnieje nadmierny deficyt 2 , i skierowała do tego państwa zalecenie, aby dołożyło ono starań w celu skorygowania nadmiernego deficytu najpóźniej w roku budżetowym 2009/10, zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE i art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1467/97. Rada wyznaczyła też dzień 8 stycznia 2009 r. jako termin na podjęcie w tym celu skutecznych działań 3 .

(5) Zgodnie z art. 104 ust. 8 TWE Rada podjęła w dniu 27 kwietnia 2009 r. decyzję stwierdzającą, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. 4 .

(6) Uwzględniając fakt, że sytuacja budżetowa Zjednoczonego Królestwa w roku budżetowym 2009/10 jest rezultatem wprowadzenia środków odpowiadających około 1½ % PKB, które stanowiły właściwą odpowiedź na Europejski plan naprawy gospodarczej, oraz swobodnego działania automatycznych stabilizatorów, w dniu 2 grudnia 2009 r. Rada skierowała do Zjednoczonego Królestwa zmienione zalecenie przyjęte na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE, zalecając, aby Zjednoczone Królestwo zlikwidowało sytuację nadmiernego deficytu w roku budżetowym 2014/15. W szczególności w celu obniżenia w wiarygodny i trwały sposób deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do poziomu poniżej 3 % PKB zalecono Zjednoczonemu Królestwu: a) wdrożenie środków polityki budżetowej w roku 2009/10 zgodnie z planami zawartymi w budżecie na 2009 r. i uniknięcie dodatkowych środków przyczyniających się do pogorszenia stanu finansów publicznych, a w roku 2010/11 rozpoczęcie konsolidacji w celu obniżenia deficytu do poziomu poniżej wartości referencyjnej w roku 2014/15; b) zapewnienie średniego rocznego wysiłku fiskalnego na poziomie 1¾ % PKB w latach 2010/11- 2014/15, co powinno również przyczynić się do przywrócenia tendencji spadkowej wskaźnika długu brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych, zapewniającej zadowalające tempo zbliżania się do wartości referencyjnej poprzez przywrócenie należytego poziomu nadwyżki pierwotnej; c) określenie dodatkowych środków koniecznych do osiągnięcia - o ile pozwolą na to warunki koniunkturalne - korekty nadmiernego deficytu w roku budżetowym 2014/15 i przyspieszenie tempa zmniejszania deficytu, jeżeli warunki ekonomiczne lub budżetowe okażą się korzystniejsze niż przewiduje się obecnie. W swoim zaleceniu z dnia 2 grudnia 2009 r. Rada wyznaczyła dzień 2 czerwca 2010 r. jako termin, przed upływem którego konieczne jest podjęcie skutecznych działań zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97.

(7) W dniu 6 lipca 2010 r. Komisja stwierdziła, że w oparciu o prognozę Komisji z wiosny 2010 r. Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r., i uznała w związku z tym, że w tym czasie nie było potrzeby przedsięwzięcia kolejnych kroków przewidzianych w ramach procedury dotyczącej nadmiernego deficytu.

(8) Nowa ocena działań podjętych przez Zjednoczone Królestwo w celu skorygowania nadmiernego deficytu do roku budżetowego 2014/15 w odpowiedzi na zalecenie Rady wydane na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE w dniu 2 grudnia 2009 r. prowadzi do następujących wniosków:

- W wyniku światowego kryzysu gospodarczo-finansowego w latach 2008-2009 tempo wzrostu realnego PKB w Zjednoczonym Królestwie znacznie spadło, co miało również wpływ na finanse publiczne. W roku budżetowym 2009/10 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych gwałtownie wzrósł do 10,9 % PKB. Było to głównie spowodowane spadkiem dochodów i większymi wydatkami na zabezpieczenie społeczne w związku ze zmniejszeniem się działalności gospodarczej oraz środkami stymulacyjnymi zapowiadanymi przez rząd na rok budżetowy 2009/10. Zjednoczone Królestwo wdrożyło planu konsolidacji, który koncentrował się głównie na cięciach wydatków, co sprawiło, że deficyt zaczął się obniżać.

- W roku budżetowym 2010/11 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 9,1 % PKB. Środki wdrożone przez Zjednoczone Królestwo w tym roku wynikały ze wstępnego sprawozdania budżetowego za 2009 r. ogłoszonego w grudniu, budżetu przedstawionego w marcu i drugiego budżetu kryzysowego z czerwca opracowanego w wyniku wyborów powszechnych. W październiku 2010 r. opublikowano również przegląd wydatków (Spending Review). Ogólnie rzecz biorąc, wprowadzenie środków zaplanowano głównie na koniec okresu przewidzianego na dokonanie korekty i były one bardziej ukierunkowane na cięcia wydatków niż na podwyżkę podatków. W okresie trwającym do roku budżetowego 2014/15 w budżetach przedstawianych w marcu, oświadczeniach jesiennych (Autumn Statements) i corocznych przeglądach wydatków (Spending Round) nie zmieniono w istotny sposób pierwotnych planów konsolidacji. Realizowany w ciągu pięciu lat program koncentrował się na znacznych cięciach wydatków poszczególnych resortów, czemu towarzyszyły zamrożenie płac i cięcia wydatków na cele socjalne. Ogólnie rzecz biorąc, do ogłoszonych głównych środków podatkowych zaliczały się podwyżka podstawowej stawki podatku VAT, wprowadzenie i podwyżki opłaty od banków, wyższe składki na ubezpieczenie społeczne, cięcia stawki podatku od osób prawnych, podwyższenie kwot wolnych od podatku dochodowego od osób fizycznych, cięcia stawek celnych i środki przeciwko unikaniu opodatkowania. Począwszy od roku budżetowego 2012/13 korzystny wpływ na wielkość deficytu mają również transfery dywidend z Banku Anglii za pośrednictwem Funduszu Zakupu Aktywów. W wyniku wdrożenia planów konsolidacji deficyt nominalny spadał w kolejnych latach budżetowych do 7,7 % PKB w roku 2011/12, do 7,6 % PKB w roku 2012/13, do 5,9 % PKB w roku 2013/14 i do 5,2 % PKB w roku 2014/15. Deficyt strukturalny wyniósł 7,0 % PKB w roku 2010/11, 5,9 % PKB w latach 2011/12 i 2012/13, 4,6 % PKB w roku 2013/14 i 4,7 % PKB w roku 2014/15.

- Średni wysiłek strukturalny osiągnął 0,7 % PKB w okresie od roku 2010/11 do roku 2014/15. Uwzględniwszy skutki korekt tempa wzrostu produktu potencjalnego, jakie miały miejsce między obecną prognozą a prognozą, która stanowiła podstawę zalecenia Rady z dnia 2 grudnia 2009 r., jak również skutki rozwoju sytuacji w zakresie dochodów w zestawieniu ze standardowymi elastycznościami wzrostu PKB, średni roczny skorygowany wysiłek strukturalny w całym wspomnianym okresie szacuje sić na 1,1 % PKB, czyli poniýej rocznego úredniego wysiůku fiskalnego wynoszŕcego 1ľ % zalecanego przez Radć.

- Szacunkowa łączna wielkość uznaniowych środków konsolidacyjnych określonych we wstępnym sprawozdaniu budżetowym za 2009 r. i oświadczeniu jesiennym z 2014 r. wynosi około 3,5 % PKB w okresie od roku 2010/11 do roku 2014/15.

- W okresie objętym procedurą dotyczącą nadmiernego deficytu dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych nadal rósł, osiągając 88,4 % PKB w roku budżetowym 2014/15. To pogorszenie wskaźnika zadłużenia było głównie spowodowane deficytem nominalnym, lecz również interwencjami w sektorze finansowym.

(9) Czynniki te prowadzą to do wniosku, że pomimo określenia i wdrożenia programu konsolidacji budżetowej Zjednoczone Królestwo nie zlikwidowało nadmiernego deficytu w roku budżetowym 2014/15. Zjednoczone Królestwo nie osiągnęło ponadto zaleconego przez Radę w dniu 2 grudnia 2009 r. poziomu średniego wysiłku fiskalnego wynoszącego 1¾ %. Ogólnie rzecz biorąc, środki przedsięwzięte przez Zjednoczone Królestwo w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wydane zgodnie z art. 126 ust. 7 TFUE są niewystarczające,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 19 czerwca 2015 r.

W imieniu Rady

J. REIRS

Przewodniczący

1 Rozporządzenie (WE) nr 1467/97 Rady z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
2 Decyzja Rady 2008/713/WE z dnia 24 lipca 2008 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie (Dz.U. L 238 z 5.9.2008, s. 5).
3 Wszystkie dokumenty związane z procedurą dotyczącą nadmiernego deficytu dotyczącą Zjednoczonego Królestwa dostępne są na następującej stronie internetowej: http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/deficit/countries/uk_en.htm
4 Decyzja Rady 2009/409/WE z dnia 27 kwietnia 2009 r. stwierdzająca zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu, czy Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. na mocy art. 104 ust. 7 (Dz.U. L 132 z 29.5.2009, s. 11).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.180.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1098 stwierdzająca, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r.
Data aktu: 19/06/2015
Data ogłoszenia: 08/07/2015