Decyzja 2015/1098 stwierdzająca, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r.

DECYZJA RADY (UE) 2015/1098
z dnia 19 czerwca 2015 r.
stwierdzająca, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 8,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 126 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) państwa członkowskie unikają nadmiernego deficytu budżetowego.

(2) Zgodnie z pkt 4 Protokołu (nr 15) w sprawie niektórych postanowień dotyczących Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, zawarte w art. 126 ust. 1 TFUE zobowiązanie do unikania nadmiernego deficytu budżetowego nie ma zastosowania do Zjednoczonego Królestwa, o ile nie przyjmie ono euro. Punkt 5 tego Protokołu stanowi, że Zjednoczone Królestwo podejmuje wysiłki w celu uniknięcia nadmiernego deficytu.

(3) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy. Pakt stabilności i wzrostu obejmuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 1 , przyjęte w celu zapewnienia szybkiej korekty nadmiernych deficytów sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(4) W dniu 8 lipca 2008 r., zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), Rada podjęła decyzję stwierdzającą, że w Zjednoczonym Królestwie istnieje nadmierny deficyt 2 , i skierowała do tego państwa zalecenie, aby dołożyło ono starań w celu skorygowania nadmiernego deficytu najpóźniej w roku budżetowym 2009/10, zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE i art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1467/97. Rada wyznaczyła też dzień 8 stycznia 2009 r. jako termin na podjęcie w tym celu skutecznych działań 3 .

(5) Zgodnie z art. 104 ust. 8 TWE Rada podjęła w dniu 27 kwietnia 2009 r. decyzję stwierdzającą, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. 4 .

(6) Uwzględniając fakt, że sytuacja budżetowa Zjednoczonego Królestwa w roku budżetowym 2009/10 jest rezultatem wprowadzenia środków odpowiadających około 1½ % PKB, które stanowiły właściwą odpowiedź na Europejski plan naprawy gospodarczej, oraz swobodnego działania automatycznych stabilizatorów, w dniu 2 grudnia 2009 r. Rada skierowała do Zjednoczonego Królestwa zmienione zalecenie przyjęte na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE, zalecając, aby Zjednoczone Królestwo zlikwidowało sytuację nadmiernego deficytu w roku budżetowym 2014/15. W szczególności w celu obniżenia w wiarygodny i trwały sposób deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do poziomu poniżej 3 % PKB zalecono Zjednoczonemu Królestwu: a) wdrożenie środków polityki budżetowej w roku 2009/10 zgodnie z planami zawartymi w budżecie na 2009 r. i uniknięcie dodatkowych środków przyczyniających się do pogorszenia stanu finansów publicznych, a w roku 2010/11 rozpoczęcie konsolidacji w celu obniżenia deficytu do poziomu poniżej wartości referencyjnej w roku 2014/15; b) zapewnienie średniego rocznego wysiłku fiskalnego na poziomie 1¾ % PKB w latach 2010/11- 2014/15, co powinno również przyczynić się do przywrócenia tendencji spadkowej wskaźnika długu brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych, zapewniającej zadowalające tempo zbliżania się do wartości referencyjnej poprzez przywrócenie należytego poziomu nadwyżki pierwotnej; c) określenie dodatkowych środków koniecznych do osiągnięcia - o ile pozwolą na to warunki koniunkturalne - korekty nadmiernego deficytu w roku budżetowym 2014/15 i przyspieszenie tempa zmniejszania deficytu, jeżeli warunki ekonomiczne lub budżetowe okażą się korzystniejsze niż przewiduje się obecnie. W swoim zaleceniu z dnia 2 grudnia 2009 r. Rada wyznaczyła dzień 2 czerwca 2010 r. jako termin, przed upływem którego konieczne jest podjęcie skutecznych działań zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97.

(7) W dniu 6 lipca 2010 r. Komisja stwierdziła, że w oparciu o prognozę Komisji z wiosny 2010 r. Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r., i uznała w związku z tym, że w tym czasie nie było potrzeby przedsięwzięcia kolejnych kroków przewidzianych w ramach procedury dotyczącej nadmiernego deficytu.

(8) Nowa ocena działań podjętych przez Zjednoczone Królestwo w celu skorygowania nadmiernego deficytu do roku budżetowego 2014/15 w odpowiedzi na zalecenie Rady wydane na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE w dniu 2 grudnia 2009 r. prowadzi do następujących wniosków:

- W wyniku światowego kryzysu gospodarczo-finansowego w latach 2008-2009 tempo wzrostu realnego PKB w Zjednoczonym Królestwie znacznie spadło, co miało również wpływ na finanse publiczne. W roku budżetowym 2009/10 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych gwałtownie wzrósł do 10,9 % PKB. Było to głównie spowodowane spadkiem dochodów i większymi wydatkami na zabezpieczenie społeczne w związku ze zmniejszeniem się działalności gospodarczej oraz środkami stymulacyjnymi zapowiadanymi przez rząd na rok budżetowy 2009/10. Zjednoczone Królestwo wdrożyło planu konsolidacji, który koncentrował się głównie na cięciach wydatków, co sprawiło, że deficyt zaczął się obniżać.

- W roku budżetowym 2010/11 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 9,1 % PKB. Środki wdrożone przez Zjednoczone Królestwo w tym roku wynikały ze wstępnego sprawozdania budżetowego za 2009 r. ogłoszonego w grudniu, budżetu przedstawionego w marcu i drugiego budżetu kryzysowego z czerwca opracowanego w wyniku wyborów powszechnych. W październiku 2010 r. opublikowano również przegląd wydatków (Spending Review). Ogólnie rzecz biorąc, wprowadzenie środków zaplanowano głównie na koniec okresu przewidzianego na dokonanie korekty i były one bardziej ukierunkowane na cięcia wydatków niż na podwyżkę podatków. W okresie trwającym do roku budżetowego 2014/15 w budżetach przedstawianych w marcu, oświadczeniach jesiennych (Autumn Statements) i corocznych przeglądach wydatków (Spending Round) nie zmieniono w istotny sposób pierwotnych planów konsolidacji. Realizowany w ciągu pięciu lat program koncentrował się na znacznych cięciach wydatków poszczególnych resortów, czemu towarzyszyły zamrożenie płac i cięcia wydatków na cele socjalne. Ogólnie rzecz biorąc, do ogłoszonych głównych środków podatkowych zaliczały się podwyżka podstawowej stawki podatku VAT, wprowadzenie i podwyżki opłaty od banków, wyższe składki na ubezpieczenie społeczne, cięcia stawki podatku od osób prawnych, podwyższenie kwot wolnych od podatku dochodowego od osób fizycznych, cięcia stawek celnych i środki przeciwko unikaniu opodatkowania. Począwszy od roku budżetowego 2012/13 korzystny wpływ na wielkość deficytu mają również transfery dywidend z Banku Anglii za pośrednictwem Funduszu Zakupu Aktywów. W wyniku wdrożenia planów konsolidacji deficyt nominalny spadał w kolejnych latach budżetowych do 7,7 % PKB w roku 2011/12, do 7,6 % PKB w roku 2012/13, do 5,9 % PKB w roku 2013/14 i do 5,2 % PKB w roku 2014/15. Deficyt strukturalny wyniósł 7,0 % PKB w roku 2010/11, 5,9 % PKB w latach 2011/12 i 2012/13, 4,6 % PKB w roku 2013/14 i 4,7 % PKB w roku 2014/15.

- Średni wysiłek strukturalny osiągnął 0,7 % PKB w okresie od roku 2010/11 do roku 2014/15. Uwzględniwszy skutki korekt tempa wzrostu produktu potencjalnego, jakie miały miejsce między obecną prognozą a prognozą, która stanowiła podstawę zalecenia Rady z dnia 2 grudnia 2009 r., jak również skutki rozwoju sytuacji w zakresie dochodów w zestawieniu ze standardowymi elastycznościami wzrostu PKB, średni roczny skorygowany wysiłek strukturalny w całym wspomnianym okresie szacuje sić na 1,1 % PKB, czyli poniýej rocznego úredniego wysiůku fiskalnego wynoszŕcego 1ľ % zalecanego przez Radć.

- Szacunkowa łączna wielkość uznaniowych środków konsolidacyjnych określonych we wstępnym sprawozdaniu budżetowym za 2009 r. i oświadczeniu jesiennym z 2014 r. wynosi około 3,5 % PKB w okresie od roku 2010/11 do roku 2014/15.

- W okresie objętym procedurą dotyczącą nadmiernego deficytu dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych nadal rósł, osiągając 88,4 % PKB w roku budżetowym 2014/15. To pogorszenie wskaźnika zadłużenia było głównie spowodowane deficytem nominalnym, lecz również interwencjami w sektorze finansowym.

(9) Czynniki te prowadzą to do wniosku, że pomimo określenia i wdrożenia programu konsolidacji budżetowej Zjednoczone Królestwo nie zlikwidowało nadmiernego deficytu w roku budżetowym 2014/15. Zjednoczone Królestwo nie osiągnęło ponadto zaleconego przez Radę w dniu 2 grudnia 2009 r. poziomu średniego wysiłku fiskalnego wynoszącego 1¾ %. Ogólnie rzecz biorąc, środki przedsięwzięte przez Zjednoczone Królestwo w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wydane zgodnie z art. 126 ust. 7 TFUE są niewystarczające,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 19 czerwca 2015 r.

W imieniu Rady

J. REIRS

Przewodniczący

1 Rozporządzenie (WE) nr 1467/97 Rady z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
2 Decyzja Rady 2008/713/WE z dnia 24 lipca 2008 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie (Dz.U. L 238 z 5.9.2008, s. 5).
3 Wszystkie dokumenty związane z procedurą dotyczącą nadmiernego deficytu dotyczącą Zjednoczonego Królestwa dostępne są na następującej stronie internetowej: http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/deficit/countries/uk_en.htm
4 Decyzja Rady 2009/409/WE z dnia 27 kwietnia 2009 r. stwierdzająca zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu, czy Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. na mocy art. 104 ust. 7 (Dz.U. L 132 z 29.5.2009, s. 11).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.180.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1098 stwierdzająca, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r.
Data aktu: 19/06/2015
Data ogłoszenia: 08/07/2015