Rozporządzenie 2015/1006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów nieorganicznego arsenu w środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/1006
z dnia 25 czerwca 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów nieorganicznego arsenu w środkach spożywczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.

(2) Panel ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (panel CONTAM) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 12 października 2009 r. opinię dotyczącą występowania arsenu w żywności 3 . W opinii tej panel CONTAM stwierdził, że tymczasowe tolerowane tygodniowe pobranie (PTWI) na poziomie 15 μg/kg masy ciała, ustanowione przez Wspólny Komitet Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności (JECFA), nie jest już właściwe, ponieważ dane wykazały, że poza rakiem skóry arsen nieorganiczny powoduje raka płuc i pęcherza moczowego, oraz że zgłoszono szereg niekorzystnych skutków przy narażeniach niższych niż te, które zostały poddane przeglądowi przez JECFA.

(3) Panel CONTAM określił zakres wartości najniższej dawki wyznaczającej (BMDL01) pomiędzy 0,3 a 8 μg/kg masy ciała na dzień w odniesieniu do nowotworów płuc, skóry i pęcherza oraz uszkodzeń skóry. W opinii naukowej stwierdzono, że szacowane narażenie z dietą na arsen nieorganiczny konsumentów w Europie spożywających przeciętne i duże ilości znajduje się w zakresie wskazanych wartości BMDL01, w związku z czym nie ma lub prawie nie ma marginesu narażenia, i nie można wykluczyć możliwości wystąpienia ryzyka dla niektórych konsumentów.

(4) W opinii naukowej zidentyfikowano konsumentów dużych ilości ryżu w Europie, takich jak pewne grupy etniczne oraz dzieci w wieku poniżej trzech lat, jako najbardziej podatnych na narażenie z dietą na arsen nieorganiczny. Narażenie z dietą na arsen nieorganiczny u dzieci poniżej trzeciego roku życia, w tym ze środków spożywczych na bazie ryżu, szacuje się na ok. 2 do 3 razy wyższe niż u dorosłych.

(5) Ponieważ analiza arsenu nieorganicznego jest wiarygodna w przypadku ryżu i produktów na bazie ryżu, należy ustalić najwyższe dopuszczalne poziomy arsenu nieorganicznego dla ryżu i produktów na bazie ryżu. Ze względu na zawartość arsenu zaproponować należy zróżnicowane najwyższe dopuszczalne poziomy.

(6) Informacje naukowe na temat potrzeby opracowania szczegółowego najwyższego dopuszczalnego poziomu dla ryżu parzonego bielonego są bardzo świeże, dlatego też państwa członkowskie powinny przed dniem 1 stycznia 2018 r. zgromadzić dane dodatkowe na temat zawartości arsenu nieorganicznego w tym artykule, aby potwierdzić potrzebę opracowania szczegółowego najwyższego dopuszczalnego poziomu dla tego artykułu oraz poddać ponownej ocenie najwyższy dopuszczalny poziom.

(7) Dane o występowaniu wskazują, że wafle ryżowe, papier ryżowy, ciasteczka ryżowe i ciastka ryżowe mogą zawierać wysoki poziom arsenu nieorganicznego, a artykuły te mogą w znacznym stopniu przyczyniać się do narażenia z dietą u niemowląt i małych dzieci. Należy zatem przewidzieć dla tych artykułów szczegółowy najwyższy dopuszczalny poziom.

(8) Ryż jest ważnym elementem szerokiej gamy środków spożywczych dla niemowląt i małych dzieci. Dlatego też należy ustanowić szczegółowy najwyższy dopuszczalny poziom dla tego artykułu, gdy jest on stosowany jako składnik do produkcji takiej żywności.

(9) Państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny dysponować wystarczającym czasem na dostosowanie do nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów ustanowionych niniejszym rozporządzeniem. Data rozpoczęcia stosowania najwyższych dopuszczalnych poziomów arsenu w tych artykułach powinna zatem zostać odroczona.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Najwyższe dopuszczalne poziomy arsenu określone w pkt 3.5 (Arsen (nieorganiczny)) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 i zmienione niniejszym rozporządzeniem stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.

Środki spożywcze, które nie są zgodne ze wspomnianymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami i które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed datą rozpoczęcia stosowania, mogą być przedmiotem obrotu po tej dacie do upływu ich daty minimalnej trwałości lub przydatności do spożycia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) po pkt 3.4 Cyna (nieorganiczna) dodaje się pkt w brzmieniu:
"3.5 Arsen (nieorganiczny) (50)(51)
3.5.1 Ryż nieparzony bielony (ryż polerowany lub biały) 0,20
3.5.2 Ryż parzony i ryż łuskany 0,25
3.5.3 Wafle ryżowe, papier ryżowy, ciasteczka ryżowe i ciastka ryżowe 0,30
3.5.4 Ryż przeznaczony do produkcji żywności dla niemowląt i małych dzieci (3) 0,10"

2) dodaje się przypisy 50 i 51 w brzmieniu:

"(50) Suma As(III) i As(V)

(51) Ryż, ryż łuskany, ryż bielony i ryż parzony zgodnie z definicjami zawartymi w normie Kodeksu Żywnościowego 198-1995".

1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 Opinia naukowa dotycząca arsenu w żywności. Dziennik EFSA 2009; 7(10):1351.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.161.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/1006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów nieorganicznego arsenu w środkach spożywczych
Data aktu: 25/06/2015
Data ogłoszenia: 26/06/2015
Data wejścia w życie: 16/07/2015