Rozporządzenie 149/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady poprzez ustanowienie załączników II, III i IV ustalających najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla produktów wymienionych w załączniku I do wymienionego rozporządzenia

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 149/2008
z dnia 29 stycznia 2008 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady poprzez ustanowienie załączników II, III i IV ustalających najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla produktów wymienionych w załączniku I do wymienionego rozporządzenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 21 ust. 1 i art. 22 art. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niezbędne jest ustanowienie załączników II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, ponieważ ich ustanowienie jest warunkiem stosowania rozdziałów II, III i V wymienionego rozporządzenia.

(2) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinien, dla produktów objętych załącznikiem I do wymienionego rozporządzenia, włączyć najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) przewidziane na mocy dyrektywy Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(2), dyrektywy Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3) oraz dyrektywy Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni (4), z uwzględnieniem kryteriów wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(3) Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 załącznik III do wymienionego rozporządzenia ma określić tymczasowe NDP dla substancji czynnych, dla których decyzja w sprawie umieszczenia w załączniku I do dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5) nie została jeszcze podjęta. Przy określaniu tych NDP należy uwzględnić NDP nadal figurujące w załączniku II do dyrektywy Rady 76/895/EWG(6) i dotychczas niezharmonizowane krajowe NDP. Wymienione NDP muszą spełniać określone wymogi.

(4) Artykuł 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 również przewiduje, że załącznik III może zawierać inne kategorie NDP. Obejmują one NDP dla nowych produktów rolniczych włączonych do załącznika I do rozporządzenia, dla których nie ustalono NDP w dyrektywach Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.

(5) Aby odróżnić NDP, o których mowa w motywie 3, od NDP, o których mowa w motywie 4, stosowne jest podzielenie załącznika III na kilka części.

(6) Jeśli chodzi o krajowe NDP zgłoszone przez państwa członkowskie, odnośne państwa członkowskie przekazały informacje wymagane zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Zgodnie z art. 23 i 24 wymienionego rozporządzenia dla każdej kombinacji upraw i pestycydów wymienione NDP zostały przedstawione Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności, dalej zwanemu "Urzędem". Urząd opublikował uzasadnione opinie(7) dotyczące krajowych NDP dla substancji czynnych niezamieszczonych w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG oraz dotyczące innych, dotychczas niezharmonizowanych NDP, na podstawie których mogą być ustalane tymczasowe NDP, które nie stanowią niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. W związku z powyższym powinien zostać ustanowiony odpowiedni załącznik III do wymienionego rozporządzenia.

(7) Substancje, dla których ustalono zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, że nie są w odniesieniu do nich wymagane NDP, powinny zostać włączone do załącznika IV do wymienionego rozporządzenia. Zgodnie z art. 24 wymienionego rozporządzenia substancje czynne, które mogą zostać włączone do załącznika IV, zostały przedstawione Urzędowi. Urząd opublikował uzasadnioną opinię, na podstawie której substancje czynne mogą zostać włączone do załącznika IV. W związku z powyższym powinien zostać ustanowiony odpowiedni załącznik IV do wymienionego rozporządzenia.

(8) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.

(9) Ponieważ niniejsze rozporządzenie jest ostatnim z rozporządzeń ustanawiających załączniki I, II, III i IV, o którym mowa w art. 50 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 396/2005, oznacza to, że rozdziały II, III i V wymienionego rozporządzenia wejdą w życie sześć miesięcy po opublikowaniu niniejszego rozporządzenia. Należy zatem zapewnić, by NDP zdefiniowane w niniejszym rozporządzeniu stosowały się od tej samej daty.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Po załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dodaje się tekst załącznika do niniejszego rozporządzenia, jako załączniki II, III i IV.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie sześć miesięcy po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2008 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 178/2006 (Dz.U. L 29 z 2.2.2006, s. 3).

(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/73/WE (Dz.U. L 329 z 14.12.2007, s. 40).

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/57/WE (Dz.U. L 243 z 18.9.2007, s. 61).

(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, s. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2007/73/WE.

(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/76/WE (Dz.U. L 337 z 21.12.2007, s. 100).

(6) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, s. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2007/57/WE.

(7)http://www.efsa.europa.eu

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 1

"ZAŁĄCZNIK II

NDP wcześniej zdefiniowane w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG, o których mowa w art. 21 ust. 1

grafika

ZAŁĄCZNIK III

Tymczasowe NDP, o których mowa w art. 16 ust. 1 i art. 22 ust. 1

grafika

ZAŁĄCZNIK IV

Wykaz substancji czynnych w środkach ochrony roślin ocenionych na mocy dyrektywy 91/414/EWG, dla których NDP nie są wymagane, o których mowa w art. 5 ust. 1

Kwas benzoesowy

Fosforan żelaza

Laminaryna

Szczep Ampelomyces quisqualis AQ10

Szczep Coniothyrium minitans CON/M/91-08 (DSM 9660)

Szczep Gliocladium catenulatum J1446

Szczep Pseudomonas chlororaphis MA342

Szczep Paecilomyces fumosoroseus apopka 97"

1 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 września 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.240.9). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.58.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 149/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady poprzez ustanowienie załączników II, III i IV ustalających najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla produktów wymienionych w załączniku I do wymienionego rozporządzenia
Data aktu: 29/01/2008
Data ogłoszenia: 01/03/2008
Data wejścia w życie: 01/09/2008