Rozporządzenie 858/2004 określające stawki oraz warunki przyznawania dodatków specjalnych przewidzianych w art. 56 lit. c) regulaminu pracowniczego za niektóre prace o charakterze szczególnie uciążliwym

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE, EURATOM) NR 858/2004
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
określające stawki oraz warunki przyznawania dodatków specjalnych przewidzianych w art. 56 lit. c) regulaminu pracowniczego za niektóre prace o charakterze szczególnie uciążliwym

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych urzędników Wspólnot Europejskich ustanowione rozporządzeniem (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004(2), w szczególności art. 56 lit. c) regulaminu pracowniczego,

uwzględniając wniosek Komisji przedłożony po konsultacji z Komitetem ds. Regulaminu Pracowniczego,

a także mając na uwadze, co następuje:

do Rady, działającej na wniosek Komisji, należy określenie stawek oraz warunków przyznawania dodatków specjalnych niektórym urzędnikom za niektóre prace o charakterze szczególnie uciążliwym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Urzędnikom powołanym do wykonywania pracy o charakterze szczególnie uciążliwym przysługuje prawo do dodatków specjalnych zgodnie z poniższymi artykułami.

Artykuł  2

Dodatki te wyraża się w punktach. Jeden punkt jest równy 0,032 % stawki podstawowego wynagrodzenia urzędnika szczebla 1 stopnia 1(3). Dodatki koryguje się z pomocą współczynnika wyrównawczego stosowanego w odniesieniu do wynagrodzeń urzędników. Dodatki wypłaca się co miesięcznie.

Artykuł  3
1.
Przedstawiona poniżej tabela określa szczególne warunki pracy, w których przyznaje się dodatki oraz liczbę punktów za każdą godzinę rzeczywistego czasu pracy:
Szczególne warunki pracy Liczba punktów za godzinę rzeczywistego czasu pracy dla grup funkcyjnych AD i AST(1)
I. Środki ochrony osobistej:
a) Noszenie szczególnie niewygodnej

odzieży chroniącej przed ogniem,

skażeniem, promieniowaniem czy

substancjami żrącymi:

1. Specjalna odzież ciężka 10
2. Samodzielne kombinezony chroniące

przed ogniem

50
3. Samodzielne kombinezony ochronne

innego rodzaju

34
4. Odzież ochronna wraz z

samodzielnym aparatem oddechowym

25
5. Innego rodzaju odzież ochronna z

aparatem oddechowym

20
b) Ochrona częściowa:
1. Samodzielne aparaty oddechowe 16
2. Pełne maski oddechowe 10
3. Maski oddechowe przeciwpyłowe 6
4. Innego rodzaju przyrządy chroniące

przed substancjami trującymi,

duszącymi, żrącymi itp.

2
5. Komora rękawicowa i manipulatory

zdalnego podawania

2
II. Miejsce pracy:
a) Przestrzeń zamknięta:
Praca w przestrzeni zamkniętej, pozbawionej światła dziennego, przez którą przeprowadzone są kable wysokonapięciowe czy wysokotemperaturowe przewody rurowe, a którą to przestrzeń zagospodarowano w sposób utrudniający poruszanie się 2
b) Hałas:
Praca w przestrzeni o średniej intensywności dźwięku powyżej 85 decybeli 2
c) Miejsce niebezpieczne wymagające

korzystania z uciążliwego systemu

ochrony:

1. chodniki podziemne 2
2. miejsca, w których praca się

odbywa co najmniej 6 metrów nad

ziemią w warunkach szczególnego

ryzyka

5
W wyżej wymienionych przypadkach dodatek przyznaje się na podstawie decyzji wydanej przez organ powołujący po zasięgnięciu, w przypadkach, w których jest to stosowne, opinii komitetu wspólnego.
III. Charakter pracy:
a) Praca z określonymi substancjami

lub w kontakcie z tymi

substancjami, w warunkach

powodujących jej uciążliwość

(wykaz odnośnych substancji

przedstawiono w załączniku)

2
b) Praca, w charakterze pirotechnika,

z materiałami wybuchowymi

5
(1) W okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2006 r.: kategorie

A*, B*, C*, D*.

2.
W celu umożliwienia stałego nadzoru, prace wykonywane w warunkach określonych w ust. 1 należy protokołować natychmiast po ich zakończeniu, podając je w porządku chronologicznym. Taki protokół powinien zawierać szczegółowy wykaz wykonanych czynności rozpisanych zgodnie z zestawieniem przedstawionym w tabeli.

Organ powołujący określa procedurę sprawowania takiego nadzoru; jeżeli liczbę godzin danej pracy można uznać za identyczną każdego miesiąca, organ powołujący nie musi brać protokołu pod uwagę.

Artykuł  4

Dodatki przyznawane za pracę wykonywaną w warunkach określonych w pozycji I tabeli w art. 3 nie mogą być sumowane; dotyczy to również dodatków określonych w pozycjach II i III tabeli.

Nie można także sumować dodatków za pracę wykonywaną w warunkach określonych w pozycjach I i III powyższej tabeli.

Dla celów stosowania powyższych akapitów, jeżeli przysługuje jednocześnie kilka dodatków, wypłaca się jedynie najwyższy z nich.

Artykuł  5

Dodatki wypłacane na podstawie niniejszego rozporządzenia nie mogą wynosić, w odniesieniu do jednego urzędnika, więcej niż 1.500 punktów miesięcznie, z zastrzeżeniem zastosowania art. 2 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 300/76(4) określającego kategorie urzędników, którym przysługują dodatki za pracę zmianową, oraz wysokość tych dodatków i warunki ich przyznawania.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie stosuje się odpowiednio do pracowników czasowych, personelu pomocniczego i pracowników kontraktowych.

Artykuł  7

W kwietniu każdego roku Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie przedstawiające:

– liczbę urzędników i pracowników każdej kategorii otrzymujących dodatki określone w niniejszym rozporządzeniu, z podziałem na poszczególne instytucje i lokalizacje oraz liczbę godzin przepracowanych w różnych warunkach określonych w tabeli w art. 3,

– całkowitą kwotę wydatków związanych z tymi dodatkami.

Artykuł  8

Rozporządzenie (EWG) nr 1799/72(5) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Rady
M. McDOWELL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1.

(2) Dz.U. L 124 z 27.4.2004, str. 1.

(3) W okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2006 r.: szczebel D*1 stopień 1.

(4) Dz.U. L 38 z 13.2.1976, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, EWWiS, Euratom) nr 2461/98 (Dz.U. L 307 z 17.11.1998, str. 5).

(6) Dz.U. L 192 z 22.8.1972, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 

Wykaz określony w art. 3

A. Substancje żrące oraz duszące

1. W pracy z substancjami takimi jak:

chlorowce, kwasy wodorowe chlorowców (kwas chlorowodorowy i fluorowodorowy); fluorki chlorowców; kwas siarkowy, chlorek siarki, soda kaustyczna i potas żrący, amoniak

2. W pracach technicznych takich jak:

oczyszczanie i pasywacja, w kąpieli lub w masie, stali nierdzewnych i stopów lekkich, przy użyciu środków czyszczących lub utleniających.

B. Substancje trujące

1. W pracy z substancjami takimi jak:

toksyczne formy substancji radioaktywnych; beryl i jego związki; arsen i jego związki; rtęć, jej związki i amalgamaty; tetraetyl ołowiu; kwas cyjanowodorowy, cyjanki i akrylonitryl; tlenki i ditlenki azotu; fosfor i etery fosforowe; selen, ciężka woda

2. W pracach technicznych takich jak:

obróbka, wzbogacanie i składowanie toksycznych form substancji radioaktywnych; odlewanie, spawanie i obróbka przy użyciu ołowiu oraz stopów antymonu i ołowiu lub antymonu i kadmu.

C. Substancje łatwopalne i/lub wybuchowe

1. W pracy z substancjami takimi jak:

gazy sprężone: acetylen, tlen, metan, etan, etylen i gazy szlachetne; lotne rozpuszczalniki organiczne takie jak: alkohol metylowy i etylowy, eter dietylowy, aceton, benzen, toluen; metale ciekłe takie jak: sód i potas; siarka.

2. W pracach technicznych takich jak:

spawanie argonem; oczyszczanie i odłuszczanie bardzo brudnych części przy użyciu rozpuszczalników takich jak trichloroetylen; używanie płynów pochodzenia organicznego takich jak difenyl, trifenyl, polifenyl, dauterm, osady składników wysokowrzących; lanie parafiny i wylewanie asfaltów bitumicznych.

D. Substancje brudne

1. W pracy z substancjami takimi jak:

związki kadmu, chromu, niklu, bizmutu, baru, wanadu i manganu w formie sproszkowanej; sproszkowany tlenek żelaza.

2. W pracach technicznych takich jak:

obróbka grafitu; smarowanie i opróżnianie pomp i silników takich jak pompy próżniowe, pompy obiegu płynów, pompy dekompresyjne, wytwornice sprężonego powietrza; polerowanie przy użyciu specjalnych substancji; operowanie żużlami metali.

Niniejszy załącznik jest zmieniany przez Radę, na wniosek Komisji, w świetle rozwoju nauki i techniki.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.161.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 858/2004 określające stawki oraz warunki przyznawania dodatków specjalnych przewidzianych w art. 56 lit. c) regulaminu pracowniczego za niektóre prace o charakterze szczególnie uciążliwym
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004