Decyzja 2002/762/WE upoważniająca Państwa Członkowskie, w interesie Wspólnoty, do podpisania, ratyfikacji lub przystąpienia do Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi z 2000 r. (Konwencji o olejach bunkrowych)

DECYZJA RADY
z dnia 19 września 2002 r.
upoważniająca Państwa Członkowskie, w interesie Wspólnoty, do podpisania, ratyfikacji lub przystąpienia do Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi z 2000 r. (Konwencji o olejach bunkrowych)

(2002/762/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 61 lit. c), art. 67 ust. 1 oraz art. 300 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Międzynarodowa konwencja o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi z 2001 r. (zwana dalej "Konwencją o olejach bunkrowych") została przyjęta 23 marca 2001 r. w celu zapewnienia odpowiedniego, niezwłocznego i efektywnego wynagrodzenia osób, które poniosły szkody na skutek wycieku oleju przewożonego jako paliwo w zasobnikach bunkrowych statków. Konwencja o olejach bunkrowych uzupełnia istotną lukę w prawie międzynarodowym regulującym odpowiedzialność za zanieczyszczenie morza.

(2) Artykuły 9 i 10 Konwencji o olejach bunkrowych odnoszą się do wspólnotowych aktów prawa pochodnego dotyczących jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń sądowych, zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych i ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych(2).

(3) Wspólnota posiada więc wyłączne kompetencje w stosunku do art. 9 i 10 Konwencji o olejach bunkrowych w stopniu, w jakim artykuły te odnoszą się do zasad ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 44/2001. Państwa Członkowskie zachowują swoje kompetencje w tych sprawach uregulowanych konwencją, które nie wpływają na prawo wspólnotowe.

(4) Zgodnie z Konwencją o olejach bunkrowych tylko suwerenne państwa mogą być jej stronami; w najbliższym czasie nie planuje się ponownego otwarcia negocjacji w celu uwzględnienia kompetencji Wspólnoty w tej kwestii. Dlatego też Wspólnota nie może podpisać bądź ratyfikować Konwencji o olejach bunkrowych ani do niej przystąpić; nie przewiduje się także, by było to możliwe w najbliższej przyszłości.

(5) Konwencja o olejach bunkrowych jest szczególnie istotna, zważywszy na interesy Wspólnoty i jej Państw Członkowskich, ponieważ przewiduje lepszą ochronę ofiar na podstawie międzynarodowych zasad odpowiedzialności za zanieczyszczenie morza, zgodnie z Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza z 1982 roku.

(6) Przepisy materialne systemu ustanowionego przez Konwencję o olejach bunkrowych podlegają kompetencjom Państw Członkowskich i jedynie przepisy dotyczące jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń sądowych należą do wyłącznych kompetencji Wspólnoty. Zważywszy na przedmiot i cel Konwencji o olejach bunkrowych akceptacja tych przepisów Konwencji, które podlegają kompetencjom Wspólnoty, nie może być oddzielona od przepisów podlegających kompetencjom Państw Członkowskich.

(7) Rada powinna zatem upoważnić Państwa Członkowskie do podpisania, ratyfikacji lub przystąpienia do Konwencji o olejach bunkrowych w interesie Wspólnoty, na warunkach ustalonych w niniejszej decyzji.

(8) Państwa Członkowskie powinny dołożyć starań w celu podpisania Konwencji o olejach bunkrowych do 30 września 2002 roku oraz w celu zakończenia, w rozsądnym czasie, procedur ratyfikacji lub przystępowania do tej Konwencji w interesie Wspólnoty. Państwa Członkowskie powinny wymieniać informacje na temat przebiegu procedur ratyfikacji lub przystępowania w celu przygotowania depozytu ich dokumentów ratyfikacyjnych lub dokumentów przystąpienia do Konwencji.

(9) Zjednoczone Królestwo i Irlandia uczestniczą w przyjmowaniu i realizacji niniejszej decyzji.

(10) Zgodnie z art. 1 i 2 protokołu dotyczącego stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjmowaniu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani zobowiązana do jej realizacji;

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Bez uszczerbku dla istniejących w tej kwestii kompetencji Wspólnoty Rada niniejszym upoważnia Państwa Członkowskie do podpisania, ratyfikacji lub przystąpienia do Konwencji o olejach bunkrowych w interesie Wspólnoty, na warunkach przewidzianych w poniższych artykułach.
2.
Tekst Konwencji o olejach bunkrowych jest załączony do niniejszej decyzji.
3.
W rozumieniu niniejszej decyzji termin "Państwo Członkowskie" oznacza wszystkie Państwa Członkowskie z wyjątkiem Danii.
Artykuł  2

W momencie podpisywania, ratyfikacji lub przystępowania do Konwencji o olejach bunkrowych Państwa Członkowskie składają deklarację o następującej treści:

"Orzeczenia sądowe dotyczące kwestii uregulowanych niniejszą Konwencją wydane przez sąd (...)(1) będą uznawane i wykonywane w (...)(2), zgodnie z odpowiednimi wewnętrznymi przepisami wspólnotowymi w tej kwestii(*);

______

(1) Wszystkie Państwa Członkowskie, do których skierowana jest niniejsza decyzja, z wyjątkiem Państwa składającego deklarację i Danii.

(2) Państwo Członkowskie składające deklarację.

(*) Obecnie przepisy te są ustanowione przez rozporządzenie (WE) nr 44/2001."

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie dołożą starań w celu podpisania Konwencji o olejach bunkrowych do 30 września 2002 r.
2.
Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne kroki w celu złożenia dokumentów ratyfikacyjnych lub dokumentów przystąpienia do Konwencji o olejach bunkrowych do depozytu przy Sekretarzu Generalnym Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w rozsądnym okresie czasu lub, w miarę możliwości, do 30 czerwca 2006 r.
3.
Do 30 czerwca 2004 r. Państwa Członkowskie informują Radę oraz Komisję o przewidywanej dacie zakończenia ich procedur ratyfikacji lub przystępowania do Konwencji.
4.
Państwa Członkowskie starają się wymieniać informacje na temat przebiegu ich procesu ratyfikacji lub przystępowania do Konwencji.
Artykuł  4

Przy podpisywaniu, ratyfikacji lub przystępowaniu do Konwencji o olejach bunkrowych Państwa Członkowskie informują pisemnie Sekretarza Generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej, że takie podpisanie, ratyfikacja lub przystąpienie odbyły się zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  5

Przy najbliższej sposobności Państwa Członkowskie dołożą wszelkich starań, by zapewnić wprowadzenie do Konwencji poprawek, które dawałyby Wspólnocie możliwość stania się jej stroną.

Zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich,

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 września 2002 r.

W imieniu Rady
P. S. MØLLER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 51 E z 26.2.2002, str. 371.

(2) Dz.U. L 12 z 16.1.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.256.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/762/WE upoważniająca Państwa Członkowskie, w interesie Wspólnoty, do podpisania, ratyfikacji lub przystąpienia do Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi z 2000 r. (Konwencji o olejach bunkrowych)
Data aktu: 19/09/2002
Data ogłoszenia: 25/09/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/09/2002