(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2002 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 61 lit. c), art. 67 ust. 1 oraz art. 300 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Międzynarodowa konwencja o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi z 2001 r. (zwana dalej "Konwencją o olejach bunkrowych") została przyjęta 23 marca 2001 r. w celu zapewnienia odpowiedniego, niezwłocznego i efektywnego wynagrodzenia osób, które poniosły szkody na skutek wycieku oleju przewożonego jako paliwo w zasobnikach bunkrowych statków. Konwencja o olejach bunkrowych uzupełnia istotną lukę w prawie międzynarodowym regulującym odpowiedzialność za zanieczyszczenie morza.
(2) Artykuły 9 i 10 Konwencji o olejach bunkrowych odnoszą się do wspólnotowych aktów prawa pochodnego dotyczących jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń sądowych, zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych i ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych(2).
(3) Wspólnota posiada więc wyłączne kompetencje w stosunku do art. 9 i 10 Konwencji o olejach bunkrowych w stopniu, w jakim artykuły te odnoszą się do zasad ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 44/2001. Państwa Członkowskie zachowują swoje kompetencje w tych sprawach uregulowanych konwencją, które nie wpływają na prawo wspólnotowe.
(4) Zgodnie z Konwencją o olejach bunkrowych tylko suwerenne państwa mogą być jej stronami; w najbliższym czasie nie planuje się ponownego otwarcia negocjacji w celu uwzględnienia kompetencji Wspólnoty w tej kwestii. Dlatego też Wspólnota nie może podpisać bądź ratyfikować Konwencji o olejach bunkrowych ani do niej przystąpić; nie przewiduje się także, by było to możliwe w najbliższej przyszłości.
(5) Konwencja o olejach bunkrowych jest szczególnie istotna, zważywszy na interesy Wspólnoty i jej Państw Członkowskich, ponieważ przewiduje lepszą ochronę ofiar na podstawie międzynarodowych zasad odpowiedzialności za zanieczyszczenie morza, zgodnie z Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza z 1982 roku.
(6) Przepisy materialne systemu ustanowionego przez Konwencję o olejach bunkrowych podlegają kompetencjom Państw Członkowskich i jedynie przepisy dotyczące jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń sądowych należą do wyłącznych kompetencji Wspólnoty. Zważywszy na przedmiot i cel Konwencji o olejach bunkrowych akceptacja tych przepisów Konwencji, które podlegają kompetencjom Wspólnoty, nie może być oddzielona od przepisów podlegających kompetencjom Państw Członkowskich.
(7) Rada powinna zatem upoważnić Państwa Członkowskie do podpisania, ratyfikacji lub przystąpienia do Konwencji o olejach bunkrowych w interesie Wspólnoty, na warunkach ustalonych w niniejszej decyzji.
(8) Państwa Członkowskie powinny dołożyć starań w celu podpisania Konwencji o olejach bunkrowych do 30 września 2002 roku oraz w celu zakończenia, w rozsądnym czasie, procedur ratyfikacji lub przystępowania do tej Konwencji w interesie Wspólnoty. Państwa Członkowskie powinny wymieniać informacje na temat przebiegu procedur ratyfikacji lub przystępowania w celu przygotowania depozytu ich dokumentów ratyfikacyjnych lub dokumentów przystąpienia do Konwencji.
(9) Zjednoczone Królestwo i Irlandia uczestniczą w przyjmowaniu i realizacji niniejszej decyzji.
(10) Zgodnie z art. 1 i 2 protokołu dotyczącego stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjmowaniu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani zobowiązana do jej realizacji;
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 września 2002 r.
| W imieniu Rady | |
| P. S. MØLLER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 51 E z 26.2.2002, str. 371.
(2) Dz.U. L 12 z 16.1.2001, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.256.7 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2002/762/WE upoważniająca Państwa Członkowskie, w interesie Wspólnoty, do podpisania, ratyfikacji lub przystąpienia do Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi z 2000 r. (Konwencji o olejach bunkrowych) |
| Data aktu: | 19/09/2002 |
| Data ogłoszenia: | 25/09/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/09/2002 |