Wspólne stanowisko 2002/401/WPZiB w sprawie Nigerii i uchylające wspólne stanowisko 2001/373/WPZiB

WSPÓLNE STANOWISKO RADY
z dnia 27 maja 2002 r.
w sprawie Nigerii i uchylające wspólne stanowisko 2001/373/WPZiB

(2002/401/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 29 maja 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nigeria, która z racji swego wpływu politycznego i gospodarczego, liczby ludności i wielkości odgrywa istotną międzynarodową i regionalną rolę, ma dziś szczególnie ważną szansę wzmocnienia demokracji i rozwoju systemu społeczno-gospodarczego kraju.

(2) Unia Europejska (UE) przywiązuje wielkie znaczenie do swych stosunków z Nigerią, która jako sygnatariusz porozumienia o partnerstwie AKP-WE podpisanego w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r.(1) jest kluczowym partnerem UE we współpracy w sferach politycznej, gospodarczej, handlowej i współpracy na rzecz rozwoju.

(3) UE zamierza zajmować wyraźne, konstruktywne i konsekwentne stanowisko co do wspierania Nigerii w jej staraniach o wzmocnienie demokracji i postęp w sferze rozwoju społecznego i gospodarczego.

(4) UE z zadowoleniem przyjmuje dotychczasowe osiągnięcia nigeryjskich władz w tej sferze i zachęca je do dalszego zaangażowania na rzecz postępu w dziedzinach, w których czekają jeszcze wielkie wyzwania, w szczególności w dziedzinach bezpieczeństwa i praw człowieka, reform wyborczych i konstytucyjnych, systemu rządów i reformy gospodarczej.

(5) UE, świadoma skutków, jakie konflikty i naruszanie praw człowieka mogą mieć dla kruchego demokratycznego procesu w Nigerii, z troską odnotowuje nasilanie się w ostatnim czasie przemocy na tle politycznym, etnicznym i religijnym oraz trudności występujące we wdrażaniu reform gospodarczych.

(6) Wykonanie niektórych środków wymaga działania ze strony UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1
1.
Celem niniejszego wspólnego stanowiska jest umocnienie wzajemnie korzystnych stosunków między UE a Nigerią we wszystkich obszarach interesujących obie strony.
2.
UE będzie stosować konsekwentne i spójne podejście do Nigerii, obejmujące postępowanie w obszarach polityki, gospodarki, wymiany handlowej i rozwoju, w celu udzielania poparcia prowadzonym przez Nigerię procesom:

a) wzmocnienia demokracji i poszanowania praw człowieka;

b) ograniczania strefy ubóstwa i dokonania trwałej reformy społecznej oraz osiągania społeczno-gospodarczego rozwoju;

c) podnoszenia zdolności Nigerii do wnoszenia wkładu w regionalną integrację, pokój, bezpieczeństwo i rozwój.

3.
Uznając, że osiągnięcie postępu w tym zakresie zależy w decydującym stopniu od działania Federalnego Rządu Nigerii, UE docenia zarazem coraz większą rolę stanów federalnych w tych dziedzinach rozwoju.
Artykuł  2
1.
Podstawą umacniania stosunków między UE a Nigerią są równość, dialog i wspólne wartości: poszanowanie praw człowieka, zasady demokracji, zasada państwa prawa i dobre rządy.
2.
Drogą do realizacji jest konstruktywny dialog polityczny oraz skuteczna współpraca na rzecz rozwoju. Kierunek współpracy będzie wytyczony przez priorytety Nigerii; współpraca, zorientowana na zmniejszanie strefy ubóstwa, będzie obejmować ścisłą koordynację darczyńców pod kontrolą Nigerii, szerokie uczestnictwo, odpowiedzialność i przejrzystość.
Artykuł  3

UE uznaje następujące dziedziny za kluczowe obszary, do których będzie kierowane w przyszłości wsparcie Wspólnoty:

a) Rozwijanie kultury demokratycznej:

Ten obszar obejmuje poszanowanie, ochronę i wykonywanie praw człowieka oraz rozwijanie równości bez względu na pochodzenie społeczne i etniczne, płeć i wyznanie, zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami Nigerii w zakresie praw człowieka. Krzewienie kultury demokratycznej odbywa się między innymi przez:

i) szerokie uczestnictwo w procesie politycznym,

ii) rozwijanie klimatu swobodnej i powszechnej debaty,

iii) wspieranie społeczeństwa obywatelskiego,

iv) wspieranie procesów pojednania tam, gdzie doszło do naruszenia praw człowieka,

v) poszanowanie krajowego prawa i międzynarodowych norm i konwencji.

b) Instytucjonalna budowa potencjału:

i) konstytucyjny proces przeglądu,

ii) ordynacja wyborcza w świetle zbliżających się wyborów,

iii) dobre rządy oraz wzmocnione i staranne zarządzanie własnymi zasobami Nigerii,

iv) zarządzanie budżetem,

v) reforma systemu oświaty i szkolenia zawodowego,

vi) bezpieczeństwo, ochrona i wymiar sprawiedliwości dostępne dla wszystkich, poprzez reformę policji, systemu sądowniczego i karnego,

vii) przywrócenie zawodowej armii i rozwiązanie grup paramilitarnych,

viii) wspieranie potencjału Nigerii w zakresie analizowania, uprzedzania i przyjmowania środków zapobiegawczych wobec konfliktów wewnętrznych oraz lepszego zarządzania konfliktami i sytuacjami po ustaniu konfliktu.

c) Dokument Strategia Ograniczania Strefy Ubóstwa (PRSP) i rozwój współpracy w ramach ogólnego celu ograniczania strefy ubóstwa:

UE będzie zachęcać władze Nigerii i pomagać, poprzez współdziałanie, w przygotowaniu spójnego, wszechstronnego PRSP poprzez proces obejmujący także społeczeństwo obywatelskie. Przyjęcie, a następnie wykonanie PRSP stanowi ważne ramy zrównoważonych długofalowych osiągnięć w ograniczaniu strefy ubóstwa.

d) Wzrost gospodarczy i rozwój:

UE będzie nadal zachęcać władze Nigerii do wdrażania wszechstronnych i gruntownych środków reformy gospodarczej i reformy polityki administracyjnej oraz dywersyfikacji gospodarki, a także do podejmowania działań na rzecz zwalczania nagminnego problemu korupcji, tak aby powstało środowisko przyjazne dla przedsiębiorców i inwestycji. UE uznaje swą odpowiedzialność oraz rolę, jaką w tej dziedzinie może odegrać sektor prywatny, uwzględniając odnośne dokumenty UE oraz Konwencję OECD o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych urzędników państwowych w międzynarodowych transakcjach handlowych.

e) Wzmocnienie zdolności Nigerii do wnoszenia wkładu w procesy regionalnej integracji, zarządzania antykryzysowego i rozwiązywania konfliktów w Afryce Zachodniej:

UE rozwija dialog i wymianę doświadczeń z Nigerią w sprawach regionalnych interesujących obie strony (między innymi kryzysów i integracji politycznej i gospodarczej). W ramach swej polityki zapobiegania konfliktom, zarządzania konfliktami i rozwiązywania konfliktów w Afryce, UE będzie wspierać wzmacnianie nigeryjskiego potencjału utrzymywania pokoju.

Artykuł  4

UE podkreśla wagę popierania:

a) szerokiego zaangażowania władz publicznych i społeczeństwa obywatelskiego w partnerstwo między UE a Nigerią; oraz

b) budowy sieci struktur społeczeństwa obywatelskiego złożonej z niepaństwowych podmiotów zaangażowanych w procesy demokracji i rozwoju w Nigerii, zarówno w UE i Nigerii, jak i między UE a Nigerią.

Artykuł  5
1.
UE utrzymuje bliski i stały dialog polityczny z Nigerią. W dialog, prowadzony przede wszystkim z rządem federalnym, można włączyć także społeczeństwo obywatelskie i, w uzgodnieniu z rządem federalnym, rządy stanowe. Przedmiotem dialogu będą wszystkie sprawy interesujące obie strony.
2.
Dla zapewnienia ciągłości, podstawowe zadanie prowadzenia dialogu w imieniu UE zostanie przekazane szefom misji UE w Nigerii. Postanawia się o regularnym utrzymywaniu kontaktów na wysokim szczeblu.
Artykuł  6

Rada odnotowuje, że Komisja zamierza skierować swe działanie na osiągnięcie celów i priorytetów niniejszego wspólnego stanowiska, przy użyciu, w miarę potrzeby, właściwych środków wspólnotowych.

Artykuł  7

Wykonując niniejsze wspólne stanowisko, UE będzie ściśle współpracować z Organizacją Narodów Zjednoczonych, Organizacją Jedności Afrykańskiej, Wspólnotą Gospodarczą Państw Afryki Zachodniej, międzynarodowymi instytucjami finansowymi i innymi zainteresowanymi stronami.

Artykuł  8

Niniejsze wspólne stanowisko podlega corocznym przeglądom.

Artykuł  9

Wspólne stanowisko Rady 2001/373/WPZiB z dnia 14 maja 2001 r. w sprawie Nigerii(2) traci moc.

Artykuł  10

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od dnia jego przyjęcia.

Artykuł  11

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 maja 2002 r.

W imieniu Rady
M. ARIAS CAÑETE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(2) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.139.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2002/401/WPZiB w sprawie Nigerii i uchylające wspólne stanowisko 2001/373/WPZiB
Data aktu: 27/05/2002
Data ogłoszenia: 29/05/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/05/2002