Dyrektywa 83/201/EWG ustanawiająca wyjątki od dyrektywy Rady 77/99/EWG dotyczące niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 12 kwietnia 1983 r.
ustanawiająca wyjątki od dyrektywy Rady 77/99/EWG dotyczące niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego

(83/201/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 kwietnia 1983 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi(1), w szczególności jej art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 18 dyrektywy 77/99/EWG można zadecydować, że niektóre przepisy tej dyrektywy nie mają zastosowania do niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktów mięsnych;

procent świeżego mięsa lub produktu mięsnego w produktach zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego musi zostać ustalony jako stosunek użytego świeżego mięsa lub produktu mięsnego do produktu końcowego; w odniesieniu do niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, oraz które są odwodnione lub poddane koncentracji na etapie produkcji i które są daniami gotowymi do spożycia, produktem końcowym do celów tej kalkulacji jest produkt gotowy do użycia po przygotowaniu zgodnie z instrukcjami producentów;

uwzględniając rodzaj i skład produktów, odnośnie do niektórych produktów mogą zostać dopuszczone wyjątki;

wyjątki te mogą odnosić się jedynie do warunków zatwierdzania zakładów ustanowionych w rozdziale I załącznika A, wymagań inspekcji opisanych w rozdziałach IV i V załącznika A, jak również wymagań związanych ze oznakowaniem zdrowotności oraz świadectwem zdrowia ustanowionych w art. 3 ust. 1 pkt 9 i 10 dyrektywy 77/99/EWG; nie naruszając przepisów niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie muszą zapewniać że produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, przeznaczone do handlu wewnątrzwspólnotowego są produktami zdrowymi, przygotowanymi ze świeżego mięsa lub produktów mięsnych w rozumieniu dyrektywy 77/99/EWG;

produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego są wytwarzane w zakładach produkujących wyłącznie ten typ produktu lub w zakładach produkujących, dodatkowo oprócz wspomnianego powyżej typu produktu, również produkty mięsne lub inne środki spożywcze, które nie zawierają mięsa lub produktu mięsnego; te typy produktów mogą być przygotowywane w odrębnych częściach tego samego zakładu;

zakłady wytwarzające produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, które są w pełni zgodne z przepisami dyrektywy 77/99/EWG, muszą mieć możliwość skorzystania z wyjątków określonych w art. 8 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa ustanawia, które przepisy dyrektywy 77/99/EWG nie mają zastosowania, na podstawie jej art. 8, do niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktów mięsnych.

Artykuł  2

Produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktów mięsnych oznaczają produkty zawierające nie więcej niż 10 % użytego mięsa lub produktu mięsnego w stosunku do produktu końcowego gotowego do użycia po przygotowaniu zgodnie z instrukcjami producentów.

Artykuł  3

W celu zatwierdzenia zakładów wytwarzających produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego:

1. Warunki ustanowione w rozdziale I załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG dotyczą wyłącznie tej części zakładu, w której świeże mięso lub produkt mięsny jest odbierany, składowany, obrabiany i dodawany do produktów mięsnych lub produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, jak również gdzie produkty te są przetwarzane i składowane.

2. a) W przypadkach, gdy producent używa wyłącznie produktów, które zostały poddane pełnej obróbce w celu przygotowania produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, właściwy organ może zadecydować, że chłodnie określone w rozdziale I ust. 1 lit. a) i) załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG nie są wymagane.

b) To samo pomieszczenie może być używane do czynności, które mają być wykonywane w oddzielnych pomieszczeniach, określonych w rozdziale I ust. 2 lit. a), b), c), d), e), g) i h) załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG pod warunkiem, że nie ma to szkodliwego wpływu na świeże mięso i produkty mięsne.

Wyjątki przewidziane w lit. a) i b) mają zastosowanie tylko do tej części zakładu, w której produkowane są produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego.

3. Jeżeli zakład wytwarza również inne produkty żywnościowe niezawierające mięsa lub produktu mięsnego, pomieszczenia określone w rozdziale I ust. 1 lit. c), e), i), l), n) i o) załącznika A oraz urządzenia określone w lit. f), g), h) i k) dyrektywy 77/99/EWG, które są wymagane do produktów określonych w art. 1 niniejszej dyrektywy, mogą być wspólne z pomieszczeniami i urządzeniami do wytwarzania innych produktów żywnościowych niezawierających mięsa lub produktu mięsnego. Jednakże właściwy organ określony w art. 3 ust. 1 pkt 6 dyrektywy 77/99/EWG musi mieć dostęp do tych pomieszczeń i urządzeń.

4. Państwa Członkowskie zapewniają, aby weterynaryjny numer identyfikacyjny zakładów lub ich części zatwierdzonych zgodnie z niniejszą dyrektywą był poprzedzony cyfrą 8, po której następuje myślnik (tj. "8-").

5. Weterynaryjny numer identyfikacyjny zakładów, które są w pełni zgodne z przepisami dyrektywy 77/99/EWG, może być poprzedzony cyfrą 8, po której następuje myślnik (tj. "8-") do celów wewnątrzwspólnotowego handlu produktami objętymi niniejszą dyrektywą.

Artykuł  4

W stosunku do produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego stosuje się rozdziale IV załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG; jednakże do celów ust. 22 właściwy organ decyduje o okresach, podczas których sprawowany jest nadzór. W tym celu właściwy organ bierze pod uwagę okresy, podczas których świeże mięso lub produkty mięsne oraz produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego są wprowadzane, składowane, obrabiane i przygotowywane w zakładach, przy czym nadzór ma zastosowanie tylko do części zakładu zatwierdzonego zgodnie z niniejszą dyrektywą.

Producent informuje właściwy organ o okresach, podczas których świeże mięso lub produkty mięsne oraz produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktów mięsnych są wprowadzane, składowane, obrabiane i przygotowywane w jego zakładzie.

Artykuł  5
1.
Dla zakładów produkujących produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, świadectwo zdrowia przewidziane w art. 3 ust. 1 pkt 10 dyrektywy 77/99/EWG nie jest wymagane dla tych produktów, jeśli znak jakości zdrowotnej jest uzupełniony przedrostkiem-cyfrą 8, po której następuje myślnik (tj. "8-") przed numerem zatwierdzenia zakładu.
2.
Państwa Członkowskie powiadamiają inne Państwa Członkowskie i Komisję o zakładach korzystających z ust. 1.
Artykuł  6 1

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie, nie później niż do dnia 1 czerwca 1984 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 kwietnia 1983 r.

W imieniu Komisji
Poul DALSAGER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85.

1 Art. 6 zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 83/577/EWG z dnia 15 listopada 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.334.21) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 listopada 1983 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1983.112.28

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 83/201/EWG ustanawiająca wyjątki od dyrektywy Rady 77/99/EWG dotyczące niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego
Data aktu: 12/04/1983
Data ogłoszenia: 28/04/1983
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/04/1983